Klassieker: Volvo 1800ES Sport Wagon

Auteur: , 25 Reacties

Je zou het niet direct zeggen, maar de Volvo C30 heeft de genen van de 1800ES Sport Wagen hierboven.

Sterker nog: eigenlijk vindt de C30 zijn oorsprong al in de nog altijd populaire P1800. Die klassieker rolde voor het eerst uit de fabriek in de jaren zestig, maar heeft dus nog altijd invloed op het Volvo dat wij vandaag de dag kennen. We kunnen de 1800ES zien als een laatste stuiptrekking van de P1800, maar daarmee doen we ‘m toch echt tekort. Dankzij de sportieve station hield deze serie het namelijk vol tot 1973.

Shooting brake met glazen achterzijde
Wie naar de voorkant van de 1800ES kijkt, zal niet meteen iets opvallen. Kijk je naar de achterkant, dan verandert dat meteen: die is namelijk voor een groot deel gemaakt van glas. Inderdaad, zoals we nu terugzien bij de C30. De 1800ES was met 124 pk ietsje minder sportief dan zijn voorgangers, maar levert volgens kenners wél betere prestaties op het asfalt.

Grote kofferbak
Een ander onderscheidend punt van deze Volvo ontdek je als je door de glazen achterkant naar binnen kijkt. Daar zie je namelijk een enorme laadruimte, die alleen maar groter wordt als je de achterbank inklapt. Uiteindelijk bleef de teller steken op slechts 8.000 1800ES-bolides. De Verenigde Staten voerde in 1974 namelijk strengere veiligheidseisen in en Volvo zag het niet zitten het model nogmaals aan te passen.

Veiling
Dat de 1800ES net als zijn oudere broer, de P1800, gewild blijft, bleek onlangs wel bij de veiling van een model uit 1973. Die auto, te zien op de foto’s, had slechts 21.000 kilometers op de teller en bleef tot en met 2010 bij zijn eerste eigenaar. Niet zo gek dus dat deze station uit ’73 nog ruim 68.000 euro opleverde.



25 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Wat een ding! Ziet er ongelooflijk stijlvol uit. Fantastische kleur ook!
Zouden de mensen uit die tijd nou besef hebben gehad dat dit prachtige auto’s waren?

Ben benieuwd hoe wij over 20 a 30 jaar terugkijken op de huidige auto’s, of daar klassiekers tussen zitten. Vast wel, maar zo voelt het nu niet.
Bloedjemooi! Echt sexy!


En de link met de C30 zit hem vooral in de vormgeving. Zijn bolle vorm en kont hinten direct aan zijn voorvaderm
Wie zei dat Volvo saai en degelijk is? Ik vind dit echt een begerenswaardige auto. In Tempel (gehucht tussen Bodegraven en Boskoop) staat een mooi zacht geel exemplaar.
Ontroerend mooi.
Leuk feitje, een Volvo 1800 (S in dit geval) heeft in september 2013 de 3 miljoen mijlpaal bereikt allemaal gereden door de originele eigenaar. En heeft eerder daar ook al het Guinness book wereld record mee behaald ( toen nog 1.69 miljoen mijl in 1998 ). Dat meldt Wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800
Dear Santa…
Een beetje directere voorouder: de 480..
Grappig. Ik heb een rode C30 en aan het eind van het leasecontract zullen de achterstoelen er net zo uitzien, alsof er nooit iemand gezeten heeft (omdat je bij de C30 ook eigenlijk helemaal niet achterin kan zitten).
Mijn 240 heeft ook die genen…..En nog veul meer dan dat C koekblik ook..
@norge: een 240?
@norge: Alleen al voor het feit dat je een 240 hebt krijg je van mij +10. Schitterend.
Een witte P1800 en een lichtblauwe ES graag. Die blauwe voor doordeweeks en de witte voor het weekend. Beetje in pak de Saint uithangen.
Smoelt leuk maar verder niks sportiefs aan. Anders dan anders maar ronduit lomp gestyleerd vergeleken bij italiaanse auto’s uit dezelfde tijd. Overgewaardeerde auto waar alleen golfende babyboomer-kakkers iets in zien.
@parker: maar minstens zo elegant als Britse auto’s uit die tijd en kwalitatief zelfs beter dan Duitse auto’s uit die tijd.
@mashell: kwaliteit kun je niet neuken
Prachtig stukje techniek hoor, inclusief de motor. 124 pk uit een 2 liter met 8 kleppen was zeker toentertijd behoorlijk veel.
@mr240: vind je? Ik zie alleen een lompe bonk ijzer met maar vier cylinders, stoterstangen, kopkleppen: gewoon oude zwaarlijvige fossiele Amazone rommel waar injectie op is geplakt. Motorisch is het gewoon echt helemaal niks..
@parker: Goed. Je hebt je punt gemaakt. Je vindt het geen mooie auto. Proficiat!

OT: Prachtige wagen… Eén van de mooiste ontwerpen van Volvo ooit. Jammer dat er zo weinig gemaakt zijn en ze dus behoorlijk duur zijn.
De Toyota 2000GT is ook zo’n beauty die helaas belachelijk duur is door te weinig modellen.
Jammer… Zo zal ik nooit geen kunnen hebben :-(
@Scorso: Overigens is de mooiste variant de 1800E (denk ik?), in elk geval de vroegste variant met de koehoorns op de bumper vooraan.
@Scorso: 8000 stuks is best veel en zo duur zijn ze daardoor niet: voor 10000 dollar heb je in de US al een heel aardig exemplaar, in Europa is ook zat te vinden voor 10 tot 20k euro.. En begrijp me niet verkeerd, het is een mooie auto maar laten we niet overdrijven..
@parker: kopkleppen? Je maakt veel herrie, maar verstand ervan hebben heb je niet.
@1800es: B20e motor: Alle P1800 motoren zijn vloeistofgekoelde, 4 cilinder-lijnmotoren voorzien van kopkleppen, bediend door een onderliggende nokkenas d.m.v. stoterstangen.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_P1800
In Duitsland heette hij de ‘Schneewittchensarg’.
Vandaag nog een witte p1800 zien rijden, prachtige wagens!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).