Tesla geeft zijn patenten vrij, maar waarom?

Auteur: , 30 Reacties
De techniek achter de Tesla Model S komt voor iedereen beschikbaar

Tesla wil elke automobilist aan de elektrische auto. Zelfstandig lukt dat nog niet helemaal en daarom geeft het bedrijf van Elon Musk nu zijn patenten vrij.

De fabrikant van de Model S toont zich daarmee eindelijk realistisch genoeg om in te zien dat het de steun van andere merken goed kan gebruiken. Natuurlijk, de elektrische auto is bezig aan een opmars, maar Tesla kan nog lang niet opboksen tegen BMW of Toyota, om maar eens twee voorbeelden te noemen. Het ideaalbeeld van Musk, een wereld vol elektrische auto’s, is daarom nog ver weg.

De grote man achter Tesla hoopt daarom dat zijn inspanningen zich gaan uitbetalen door de patenten van het merk vrij te geven. Of, zoals hij het zelf heel nobel omschrijft: “Het is moeilijk veel tijd te steken in een bedrijf, maar het is makkelijk veel tijd te steken in een goed doel. Wij geloven dat we wat kunnen betekenen voor de wereld met een techniek die voor iedereen toegankelijk is.”

Natuurlijk zit daar een kern van waarheid in, maar we kunnen ons niet aan het idee onttrekken dat Musk hoopt dat zijn stap uiteindelijk bakken met geld oplevert. Die twaalf miljard dollar op zijn bankrekening heeft hij namelijk niet verdiend door van alles gratis uit te delen.



30 reacties

Ze volgen zowat het voorbeeld van Nikola Tesla, mooi! Beetje geschiedenis doen beste Autoblog!
@dromedaris: word blij als ik zie dat er toch nog iemand is die hem kent :) +1
via Android app
Laat me niet lachen, geen enkel bedrijf geeft z’n patenten zomaar weg. Dan zou al het aan R&D gespendeerde geld nooit meer terugverdiend worden. Musk wil z’n technologie gewoon verkopen om meer geld voor modellen en laders vrij te maken. Of dat op de lange termijn slim is valt te betwijfelen, aan de ene kant hebben ze nu een groter budget om op te schalen (anders walst de rest straks over ze heen), aan de andere kant werk je de wet van de remmende voorsprong in de hand door je voorsprong op te geven (en dan walst de rest straks over ze heen)
@knipperlichtje: Maar Musk is dan ook geen ondernemer. Hij is een visionair die een bijdrage wil leveren aan deze wereld.
@knipperlichtje:

Er zijn mensen die patenten misdadig vinden.
De enige manier om te zorgen dat een ander niet met je idee gaat lopen is dan het patenteren het vrijgeven.

Nu wil het toevallig lukken dat Musk een libertariër is.
@knipperlichtje: stel nou dat de verkopen afnemen omdat iedereen die een elektrische auto zou willen, die nu gekocht heeft en de rest van de mensenmassa is nog huiverig of vinden de tesla niet mooi. Dan lijkt me dit een mooie manier om ervoor te zorgen dat meer merken EV’s gaan produceren. Betekent meer modellen en keus dus meer massa en dus grotere kans dat er meer oplaadpalen komen. Dat neemt dan weer een van de grootste nadelen van EV’s weg. Tesla is dan ook nog eens overtuigd dat zij een goede auto voor een scherpe prijs hebben en verwachten ook mee te kunnen profiteren van deze EV-hype
@knipperlichtje: In autoproductie zal Tesla nooit een grote speler worden. In laadstations misschien wel. Maar om veel laadstations te kunnen bouwen, dienen er veel mensen gebruik van te kunnen maken. Dat kan door andere fabrikanten dezelfde technologie te laten inbouwen in hun auto’s.

Denk eens in dat iemand een nieuwe brandstof uitvindt, en een motor die erop werkt, en een auto met die motor. Als je er veel wil aan verdienen, kan je beter de auto schrappen, de motortechniek gratis uitdelen aan de “concurrentie”, en de brandstof verkopen aan de klanten van diezelfde concurrentie…
Het doel is natuurlijk om ervoor te zorgen dat Tesla zowat het ‘modelvoorbeeld’ of de standaard wordt. Indien grote merken volgens dezelfde principes gaan produceren, zal een een grotere vraag zijn naar infrastructuur specifiek aangepast aan elektrische wagens volgens het type Tesla. Op die manier maakt Tesla het grote publiek eindelijk warm voor elektrische auto’s.
hij zal er best een paar vrijgeven….en ook een paar houden….die laatste brengen dan waarschijnlijk des te meer op aan licenties.
Nou China kom derin..
Musk doet alvast een poging een afzetmarkt voor zijn Gigafactory te creëren.

Verder wat @dromedaris zegt: Nikolai Tesla geeft patentendief Edison postuum een draai om de oren. :)
@ricardo: precies en die supercharger punten kunnen andere merken dan ook ( met licentie natuurlijk) straks ook aanbieden. Paar procent tussen stroom inkoop en verkoopprijs en je verdient ook nog eens aan km’s van concurrerende merken…
Iemand die Elon Musk met een leuk arabisch gewaad aan wil shoppen?
Alleen kan hij de wereld niet verbeteren.
Dus zoekt hij op deze manier fabrikanten die hem willen volgen.
Hij geeft ook aan: Alleen Tesla kan nooit aan de vraag voldoen als alles een EV wordt.

Hij zal geen geld voor de patenten vragen, alleen blijft er wel eigenaar van.

Ik werk zelf in de open source software wereld, daar gaat het precies het zelfde.
Beste JordyS,

dit is toch geen nieuws? Tesla werkt al samen met Mercedes en levert een halve accupakket voor een Mercedes B-klasse Electric Drive.

Om zulke samenwerkingsverbanden te verbeteren, laat Musk natuurlijk graag enkele patenten gaan. Zeker als de (verdere) ontwikkeling diepe zakken vereist?
Hij doet hetzelfde wat Fiat heeft gedaan met common rail: ontwikkelen en beschikbaar stellen aan de wereld (via Bosch).
@roppp: Bosch heeft daar fors voor betaald hoor ;)
Er valt heel veel te speculeren maar een beetje lezen over Musk en alles valt gewoon op zijn plaats
Die Musk is niet zo rijk meer toch? Hij heeft PayPal toen verkocht, 180 miljoen in z’n eigen zak gestoken en vervolgend 100% van dat geld geïnvesteerd in SpaceX, Tesla etc. etc.. Hij moest een tijdje terug zelfs geld lenen van vrienden om zijn huur te betalen!
Het ideaalbeeld van Musk, een wereld vol elektrische auto’s.
Het enige wat deze slimme wil is nog verder zijn zakken vullen, het gaat hem nergens anders om.

Brrrr hier moet ik echt van kotsen! ik wil gillende V12’s en geil klinkende V8’s horen.
@bofkont: wat is er mis met geld verdienen? Dat zou jij niet willen zeker…
Zakken vullen en de wereld aan elektrisch rijden helpen, ik zeg win-win! De nieuwe economie! De oude economie, is samen met de achterhaalde V12’s en de V8’s, aan het einde van zijn bestaansrecht, ze hebben de maatschappij gediend, voltooid verleden tijd
@lithiumion: Geld verdienen is niets mis mee, maar die elektrische shit bende wel.
Nul beleving, geen geluid.
Maar dat is mijn persoonlijke mening
@bofkont: Er zal nog wel een tijdje V8 en V12 blijven bestaan. Die worden gewoonweg heel speciaal in de toekomst. Koop er nu één en over 25 jaar heb je een rasechte en zeer gewilde klassieker…
@bofkont: Ik ga er toch vanuit dat dit meer een zelf reflectie is van jou dan dat het iets zegt over Musk
Weer een voorbeeld van een bagger artikel. Slechte research. Musk geeft niet alle patenten vrij zoals de tweede zin suggereert.
Hij wil de andere auto fabrikanten de mogelijkheid geven hun EV’s met Superchargers op te laten laden. Daar hebben Daimler en Bosch recent over lopen mekkeren. Met deze move snoert Elon ze de mond want hij weet dat de concurrentie met hun armen zo diep in de aars van de olie industrie zitten, dat ze toch niet zo happig zullen zijn. BMW, Nissan en Renault zijn meer open overigens.

De missie van Tesla is de vastgeroeste en verrotte industrie een schop onder hun hol te geven waardoor ze hopelijk sneller veel meer aandacht aan alternatieve voortstuwing van auto’s gaan besteden als ze uit zich zelf zouden doen. Ze hebben er namelijk niet tot nauwelijks belang bij. Het zijn meer regeringen etc. die ze dwingen schonere motoren etc. te ontwikkelen. Maar EV’s staan niet tot nauwelijks in het vizier.

Een paar interrante Musk-qoutes over Superchargers:
„Tesla rarely pays for the space where it puts in Superchargers and sometimes gets paid for doing so.“

“Musk says that using superchargers will be free for Tesla owners forever. He can do this because the cost is all in the infrastructure, the actual cost of the electricity isn’t that great and it’s far better to build it into the price of the car.”

“Of particular interest was that the statement that the Superchargers are not that expensive “due to zero marginal energy cost after installation”

Musk zegt heel duidelijk dat als de andere boys and girls mee willen doen, ze een in verhouding staande tegenprestatie moeten doen. Niet alleen de lusten, maar ook de lasten.
@fijnkonijn: Wij waarderen altijd een kritische blik, maar krachttermen als ‘baggerartikel’ zien we dan wel graag onderbouwd.

Het verhaal in de media van het delen van superchargers is inderdaad vooruitlopen op de muziek, en dat halen we hier dan ook niet aan, ook al blijkt BMW langs te zijn geweest in Palo Alto, wat een indicatie zou kunnen zijn voor het delen van het SC-netwerk. Verder:

http://www.teslamotors.com/blog/all-our-patent-are-belong-you

Je reactie interpreteert woorden: nergens zeggen wij dat Tesla 100% van zijn patenten vrijgeeft, hoewel dat ook niet onmogelijk is. Ik heb zelf niet gecheckt wat er allemaal nog aan patenten ligt, maar de open source-benadering spreekt voor zich.

Het komt op mij dan ook meer als rant richting de mediavorming van de afgelopen dagen over, dan als gerichte kritiek op autoblog. maar ik kan het fout hebben natuurlijk.
Korte aanvulling: Dit hele verhaal is intussen aardig uit z’n verband gerukt. Musk zegt “a”. Kranten als The Sun schrijven “a b en c” (want dat is sensatie) en iedereen zit dat klakkeloos over te nemen als een hersenloos figuur. De nuance is totaal verkracht.

De kwaliteit van de artikelen neemt elke maand af hier. Het niveau gaat steeds meer richting “Prive, Telegraaf en andere riool-journalistiek”.
Wouter, geef je jongens en meisjes eens goed op hun sodemieter als kwaliteit je interesseert. Dit gaat niet goed zo.
@fijnkonijn: Blijf je toch mooi weg hier ;)
Correctie: “The Sun” moet “USA Today” zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).