• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectie

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 maart 2013 om 21:27 – 39 Reacties

Afbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectieAfbeelding Klassiekerpr0n: de prachtige Schlumpf Bugatti-collectie

Smurf yeah!
De broertjes Hans en Fritz Schlumpf, twee Elzasser autoverzamelaars met een serieuze Bugatti-tic, kwamen op autoblog al eens voorbij, nadat appeltje met zijn camera door het museum in Mulhouse was gewandeld. Ter aanvulling vandaag een extra setje foto’s van de Schlumpf-collectie.

Veel toepasselijker had het niet gekund: een verzameling auto’s van twee broers met een achternaam die zich als ‘smurf’ laat vertalen, en die ook nog eens overwegend blauw is. Tsja, dat krijg je, als je je op Bugatti’s toelegt. Hun volledige collectie behelsde zo’n 600 auto’s, waarvan een kwart het Bugatti-hoefijzer droeg.

Overigens waren deze heren niet zo Frans-Duits (Elzas-Lotharingen is nu definitief Frans, vroeger was het Duits) als hun namen deden vermoeden. Het waren mannen met Zwitsers bloed, die beiden in Omegna, Italië geboren waren. Hans (links), die eigenlijk Giovanni heette, stierf in 1989, zijn broer Fritz, die als Federico geboren was, stierf drie jaar later.

Op de foto zien we: de Type 32 ‘Tank’, de Type 35, de Type 41 Royale, die in Nederland is gerestaureerd, een Type 251, en een Type 57S. Stiekem is er ook nog een Peugeot Bébé tussen gefrommeld.

Toch een welkome afwisseling op de 137ste speciale editie van de Veyron, nietwaar?

Ook interessant!

  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

blauw, Bugatti, Klassiekers, museum

Vorig bericht: « Video: Ferrari F12berlinetta vs Airbus A320
Volgend bericht: Merdad maakt nu ook de Range Rover onpraktischer »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomcarspotter zegt

    25 maart 2013 om 21:29

    pr0n?

    Login om te reageren
    • quattromeister zegt

      25 maart 2013 om 21:52

      @thomcarspotter: Jij bent nieuw op het internet?

      Login om te reageren
      • thomcarspotter zegt

        25 maart 2013 om 21:56

        @quattromeister: nee, maar daarvan heb ik nog nooit gehoord.

        Login om te reageren
        • jweelden zegt

          25 maart 2013 om 22:46

          @thomcarspotter: weet het ook niet…. Zie t wel vaker.

          Login om te reageren
          • sirmustang zegt

            26 maart 2013 om 00:20

            @jweelden: pr0n = p0rn = porn = porno = pornografie = seksueel getinte content bedoeld voor volwassenen

            Login om te reageren
            • thomcarspotter zegt

              26 maart 2013 om 07:47

              @sirmustang: moest het dan niet gewoon p0rn zijn?

              Login om te reageren
              • sirmustang zegt

                26 maart 2013 om 09:52

                @thomcarspotter: kan allebei

  2. mazdarx8 zegt

    25 maart 2013 om 21:32

    Hé, vroeger waren de wielen juist smal en groot!… valt me ineens op.

    Login om te reageren
    • undifined1 zegt

      25 maart 2013 om 23:23

      @mazdarx8: dat komt denk ik omdat de koetswielen van daar weer voor dat ook al hadden. Het wiel is van oorsprong hoog en smal

      Login om te reageren
  3. subarufan zegt

    25 maart 2013 om 21:35

    Echt een prachtig museum. Ben er een paar jaar geleden geweest, echt een aanrader voor de liefhebber van oude auto’s. Je kan er echt van opening- tot sluitingstijd rondlopen

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      26 maart 2013 om 00:10

      @subarufan: dat kan bij de AH ook!

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        26 maart 2013 om 13:03

        @ropbp: En dan kun je ook nog gratis koffie pakken. Durf te wedden dat je geen gratis pleur krijgt in dit museum.

        Login om te reageren
  4. bmwe46csl zegt

    25 maart 2013 om 21:42

    Dacht dat al thani alleen van moderne autos hield:p

    Login om te reageren
  5. norge zegt

    25 maart 2013 om 21:46

    Die “tank” vond ik vroeger altijd een prachtig ding, jammer dat de naam Bugatti nu voor altijd een naar bijsmaakje in de mond geeft.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 maart 2013 om 21:51

      @norge:

      staan vast nog wel wat Hispano,s of Voisin,s tussen ..

      en idd .. Bugatti had beter dood kunnen blijven ..

      Login om te reageren
    • hamerhaai zegt

      25 maart 2013 om 22:41

      @norge: Er stond ook een Tank op de InterClassics begin januari. Nog nooit had ik iets gevoeld bij Bugatti, maar deze sprak wel tot de verbeelding. Direct fan van dit model!

      En misschien kon de Veyron beter de naam Bugatti niet dragen, maar het was/is wel een grensverleggende auto in technisch opzicht (zeker voor op straat). De luxe en prestaties bij zulk comfort (geen idee persoonlijk) zijn nog ongekend. Dat maakt het in ieder geval een type/model dat de naam Bugatti zou kunnen dragen; en ik vind waardig ook.

      Login om te reageren
  6. fant zegt

    25 maart 2013 om 21:46

    Waarschijnlijk willen sommigen me hiervoor stenigen, maar ik vind de meeste helemaal niet zo schokkend mooi.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 maart 2013 om 21:49

      @fant:

      duur = mooi ..

      dus niet raar gaan doen en tegen alle autoblog logica in gaan ..

      Login om te reageren
  7. jozefhan zegt

    25 maart 2013 om 21:51

    Oké, hoeveel geld hadden zij te besteden:o

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      25 maart 2013 om 21:56

      @jozefhan:

      goh .. da,s toevallig ..

      dat vroeg het Franse nazi-regime (vakbond) zich ook af ..

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      25 maart 2013 om 21:58

      @jozefhan: Als je je werknemers uitbuit en de toko failliet laat gaan kan je veel geld aan auto’s besteden. Uiteindelijk hebben de vakbonden het toen nog geheime verzamelproject van de broertjes ingepikt en als museum geopend om de achterstallige lonen te kunnen recuperen.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Cité_de_l'Automobile

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        25 maart 2013 om 22:03

        @Vincegail:

        LOL .. inpikken konden ze idd wel ..
        achterstallige lonen betalen .. whahahahahaha .. nooit van zijn levensdagen ..

        Login om te reageren
        • Vincegail zegt

          25 maart 2013 om 22:09

          @lincoln:
          Dat was de officiële uitleg….

          Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    25 maart 2013 om 21:59

    The Royale please! Witch Cheese.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 maart 2013 om 22:00

      @E34M5Touring: With dus.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 maart 2013 om 12:16

      @E34M5Touring: Lol, ‘cause of the metric system, clever boy…

      Login om te reageren
  9. rsvbf1 zegt

    25 maart 2013 om 22:09

    Word eens tijd voor een compleet nieuwe model van Bugatti

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      25 maart 2013 om 22:40

      @rsvbf1: even geduld, ze moeten de Galibier nog helemaal hertekenen.

      Login om te reageren
  10. stirling zegt

    25 maart 2013 om 22:14

    Tegenwoordig, moeten we het doen met de Veyron, welbekend van het circuit, nee dus!
    Vroeger werd je bekend door race’s te winnen, tegenwoordig moet je gewoon de duurste auto bouwen.
    Een Veyron, wordt nooit meer waard, terecht de auto heeft geen verhaal, een ouwe bugatti wel.

    Login om te reageren
  11. esjan zegt

    25 maart 2013 om 22:19

    Met een woord geweldig museum ben er vorig jaar geweest heb bijna een heel 2 gb kaartje vol geschoten aan foto’s

    Login om te reageren
  12. benzinehoofd zegt

    25 maart 2013 om 22:36

    Toch wel toepasselijk, die smurfblauwe koetsjes als he Smurf heet…

    Login om te reageren
  13. Jansen zegt

    25 maart 2013 om 22:54

    Smurf is met een r, niet met een l

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    26 maart 2013 om 00:01

    Moet er zeker eens heen. 90 minuten van mijn huis. 2 weken geleden bijna geweest, maar mijn vriendin moest in Basel werken (<30 min verder op) en ze was er duidelijk klaar mee. Het werd dus pils drinken ipv auto's kijken.

    Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    26 maart 2013 om 06:30

    Is Stroumpf nier de Franse benaming voor smurf? In het Duits is het gewoon Smurf.

    Login om te reageren
    • Jansen zegt

      26 maart 2013 om 08:34

      @rufctr01: om precies te zijn is het Schtroumpf in het Frans

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      26 maart 2013 om 12:17

      @rufctr01: In Duits is het Schlümpf dacht ik…

      Login om te reageren
  16. desjonnies zegt

    26 maart 2013 om 09:00

    De twee meest ULTIEME Bugattisten die er ooit geweest zijn.
    En 1e klas romantici, Bugatti komt uit deze streek, de roots van het merk Bugatti liggen daar en Ettore Bugatti was ook de ontwerper cq uitvinder van de Peugeot BeBe die er daarom staat.
    Wat ik niet wist is de achtergrond van beide broers, dat ze uit Tessin (ZwI-talië) afkomstig zijn.
    En tot mijn enorme schaamte moet ik bekennen dat ik het museum nog nooit heb mogen bezoeken, dat terwijl ik er gisteren op een steenworp langsgereden ben.
    Maar ja, dawasvoorutwerruk he !

    Het verhaal van de teloorgang van hun textielfabrieken, wel eerder een imperium, is deels te wijten aan hun Bugatti-verzamel woede, waarvoor ze veel geld uit hun bedrijven hebben ontrokken.
    De andere kant was een keihard economisch gegeven : zo’n beetje de gehele textiel business, speelt zich hede ten dage af in Azië

    Login om te reageren
  17. autospotter15 zegt

    26 maart 2013 om 18:38

    Ik ben hier toevallig vorige week nog geweest. Ik zal de video doorsturen als ie op YouTube staat!

    Login om te reageren
  18. oskaar7 zegt

    20 juli 2013 om 19:30

    Ben hier pas geweest!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North