• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Klassieker: Chevrolet Corvette C1 Roadster

Auteur: chefke, gepost 2 december 2007 om 16:00 – 36 Reacties

Corvette C1


In navolging van de rijtest van eerder deze week, vandaag een Chevrolet Corvette. Inmiddels is de zesde generatie Corvette op de markt en deze auto mag toch wel met recht een icoon genoemd worden. Tegenwoordig is de Corvette eigenlijk de enige keus als je veel pk’s voor relatief weinig geld wilt hebben, maar bij de eerste generatie, de C1, was dit toch anders. De eerste twee jaar van zijn leven beschikte de C1 namelijk over een 6 cilinder met een magere 150 pk.

Het begon allemaal in september 1951 in New York. Hier kreeg ontwerper Harley Earl, geïnspireerd door een racewedstrijd, een idee voor een gloednieuwe sportauto. Na een prototype in september 1952, maakte de Corvette in januari 1953 zijn publieksdebuut op de Motorama Show. Door de vele overweldigende reacties kwam de auto al zes maanden later op de markt. Op 30 juni 1953 reed de eerste Corvette de fabriek uit. Een legende was geboren!

De voorkant werd gesierd door een verchroomde grill die geïnspireerd was op een roofdier en de door roosters beschermde koplampen. De carrosserie was voor het eerst in een productieauto van glasvezel, wat niet alleen lichter was maar wat ook de ontwerpers meer vrijheden gaf. Aan de achterkant had de auto kleine staartvinnen, waarvan Harley Earl overigens de bedenker was. De voorruit was aan de zijkanten omgebogen waardoor de auto niet beschikt over tochtraampjes. In het interieur had de Corvette een in de carrosserie kleur gelakt dashboard dat vrijwel symmetrisch was, afgezien van de enorme kilometerteller aan de bestuurderszijde.

Corvette C1 1955

Afbeelding via matchity@flickr

Ondanks het mooie design ging het de Corvette de eerste twee jaar niet voor de wind. De auto was langzaam vergeleken met de concurrentie door een automatische versnellingsbak met maar twee versnellingen en de zwakke motor. Ook de remmen en de wegligging hielden niet over. De verkopen liepen terug en GM heeft er zelfs aan gedacht om de productie stop te zetten. Gelukkig dachten de in 1953 aangetrokken Rus Zora Arkus-Duntov en GM’s hoofd technische ontwikkeling Ed Cole hier anders over. Zij besloten de auto meer kracht te geven en daarom werd in 1955 de 6-cilinder vervangen door een 4.3 liter small-block V8 met 195 pk. Na een aantal aanpassingen in het chassis werd in 1957 de motor zelfs vergroot tot 4.6 liter en met behulp van een nieuw injectiesysteem was er nu 283 pk beschikbaar. Een sprintje naar de 100 km/u kostte nu nog maar 7 seconden, wat zelfs vandaag de dag nog heel behoorlijk is. De krachtigste C1 stamt overigens uit 1962, toen de 5.3 liter V8 een monsterlijke 360 pk produceerde.

In 1956 kreeg de Corvette een ingrijpende make-over. De staartvinnen verdwenen en er verschenen de bekende inkepingen achter de voorwielen. Ook werd de tweekleurige lak geïntroduceerd. Elektrische ramen en een hardtop dakje werden als opties leverbaar. Dit werd een jaar later aangevuld met een handbak en een verbeterde wielophanging.

De koplampen werden in 1958, vervangen door dubbele exemplaren. Opvallend is dat de vier ronde achterlichten die nu zo kenmerkend zijn voor de Corvette pas in 1961 geïntroduceerd zijn.

Corvette C1 met ronde 4 achterlichten

Afbeelding via exxodus@flickr

De versie die tussen 1956 en 1958 is gebouwd is wat mij betreft één van de mooiste auto’s die er ooit zijn gebouwd. De enkele koplampen en de beroemde inkepingen in de flanken, die in een contrasterende kleur zijn gespoten maken de auto helemaal af.

Uiteindelijk is de C1 tot 1962 geproduceerd toen hij opgevolgd werd door de C2. In totaal zijn er 69.000 van de band gerold en is de auto ondanks zijn moeilijke start toch een succes geworden.

Corvette C1 1962

Afbeelding via holowac@flickr

Voor de liefhebbers nog een aantal video’s. Eerst een heel oud filmpje uit 1958 en daarna een onboard filmpje waarin je kan genieten van het prachtige geroffel van je V8. Enjoy!

Eerste afbeelding via destinelee@flickr

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, Klassiekers

Vorig bericht: « REMINDER: Vanavond 21.00, TopGear, BBC2, afl. 8
Volgend bericht: Breed, breder, Breyton in Essen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bleh zegt

    2 december 2007 om 16:05

    oh nee! romantiek met voorbedachte rade!

    Login om te reageren
  2. autogek zegt

    2 december 2007 om 16:06

    de c1 vind ik een mooie wagen, 150pk is relatief weinig maar de auto weegt ook minder.
    netjes geschreven

    Login om te reageren
  3. MiuRa zegt

    2 december 2007 om 16:09

    de enige mooie corvette 8)

    Login om te reageren
  4. Nick_BE zegt

    2 december 2007 om 16:12

    Pas nog met zo eentje gereden, maar dan een uit 1959 dacht ik, met dubbele koplampen en V8. Het was wel een exemplaar dat aan restauratie toe was.

    Ondanks dat het een kleine auto lijkt, is zo’n ding best wel groot hoor. Je moet bij wijze van spreken al zoeken onder de kap wil je die V8 terugvinden.

    Login om te reageren
  5. Joske zegt

    2 december 2007 om 16:15

    http://img115.imageshack.us/img115/1426/10030818999pd7.jpg

    Afgelopen zomer gespot, volges die mensen de enige in NL die rood is.

    Login om te reageren
  6. Jan zegt

    2 december 2007 om 16:25

    heb ik in de kelder staan (een modelautotje bedoel ik dan wel)

    Login om te reageren
  7. Oxymoron zegt

    2 december 2007 om 16:32

    Mooi verhaal. Alleen die kilometerteller is zwak, zal wel weer een snelheidsmeter moeten zijn … :-). Heus jongens, een heel ander ding, vraag maar aan Koos Spee.

    Login om te reageren
  8. Rick dos zegt

    2 december 2007 om 16:37

    Kijk toen een Corvette nog écht mooi was.

    Login om te reageren
  9. jonas zegt

    2 december 2007 om 16:38

    Wat een vette bak!!!

    Login om te reageren
  10. RubenBaeten zegt

    2 december 2007 om 16:40

    Tof stukje chefke! Helemaal goed.

    Login om te reageren
  11. Turbopaultje zegt

    2 december 2007 om 16:48

    Mijn fav: de Stingray……..

    http://www.corvettelegends.com/1963_01.htm

    Login om te reageren
  12. Klassiekerrally zegt

    2 december 2007 om 16:48

    150 pk is tegenwoordig blijkbaar te weinig (zucht), maar vergeet niet dat begin jaren ’50 de meeste (Europese) personenauto’s met iets van 40 pk of minder uit de voeten moesten komen.
    Zo gezien was het toch best een potente auto?

    Login om te reageren
  13. Klassiekerrally zegt

    2 december 2007 om 16:51

    @ Turbopaultje: gaaf he?

    Was afgelopen september te gast bij de Klassiekerrally Winterswijk.

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    2 december 2007 om 17:05

    Ook wel mooi!

    Login om te reageren
  15. w0o0dy zegt

    2 december 2007 om 17:07

    of toch deze?

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    2 december 2007 om 17:15

    nog eentje dan….

    Login om te reageren
  17. bozewolf zegt

    2 december 2007 om 17:31

    Misschien wel de mooiste Amerikaan ooit. Tijdloos design.

    Login om te reageren
  18. jasper zegt

    2 december 2007 om 17:42

    mijn vader heeft die middelste k zal m even uploaden op autojunk

    Login om te reageren
  19. carsofcoolhaven.nl zegt

    2 december 2007 om 17:48

    Vind de C1 errug mooi! En dat voor een amerikaan.. Heb er een paar weken geleden een hele mooie rood/met/cream gespot, en daar was ik maar wat tevreden over! Voor de liefhebbers, de foto´s staan uiteraard op m´n site.

    De cabrio versie is misschien zelfs nog wel de meest spannende de er bij zit, het is één van de weinige Amerikaanse auto´s met echt ´klassieke´ lijnen. En, zoals ze zeiden… ´the ´vette gets them wet´ ;-)

    Login om te reageren
  20. Jandepandaman zegt

    2 december 2007 om 17:49

    Ah…. VROEGAH….!

    Toen je nog spieahballe nodeg had om te sture in plaats van klote om met al je peikah’s in de file te durreve staan…!

    Dat waren nog eens mooie auto’s…

    Login om te reageren
  21. Nick zegt

    2 december 2007 om 17:57

    De Corvette C1 was inderdaad erg mooi, maar ik vind de Corvette C2 toch wel ietsjes mooier.

    Login om te reageren
  22. Rob USA zegt

    2 december 2007 om 18:30

    @Chefke:Je hebt nu echt je visitekaartje afgegeven! :) Mooi stukje over the legend ! Blijft 1 van de mooiste klassiekers de C2 super design en power!!
    Dat geluid van die V8 in het 2e filmpje….kwijllll en gewoon in ons polderlandje in de vrije natuur!! Klasse!!
    En the legend will live on and on!

    Login om te reageren
  23. dikke richard zegt

    2 december 2007 om 19:08

    ik zou wel eens iets over een 59 Impala Convertible(een cabrio dus) willen zien,maar die Corvette’s zijn een goed begin!

    Login om te reageren
  24. chefke zegt

    2 december 2007 om 19:21

    @ dikke richard

    Wie weet komt die ook een keer langs.

    @ Oxymoron

    Je snapt wat ik bedoel. ;)

    Login om te reageren
  25. Dink zegt

    2 december 2007 om 19:55

    Ik heb heel wat C-tjes in m’n PhotoBucket staan, zien?

    Best lekker he? De nieuwe Z06 is gaaf trouwens. Een beest voor weinig . . .

    Login om te reageren
  26. dikke richard zegt

    2 december 2007 om 22:22

    @ chefke

    Ik hoop het,ik zal je dankbaar zijn.

    Login om te reageren
  27. DAT zegt

    2 december 2007 om 22:52

    Eindelijk een leuke blog tussen al dat Polyestherwerk uit Essen.

    Login om te reageren
  28. DAT zegt

    2 december 2007 om 22:57

    @Klassiekerrally
    Die Stingray is inderdaad een beauty.

    @chefke
    Jij weet de Essen porno tenminste te weerstaan. Houen zo.
    (Of mocht je als broekie gewoon niet mee ?)

    Login om te reageren
  29. ELB zegt

    2 december 2007 om 23:54

    Tof stukje! Vind zelf de C2 de mooiste. Wat een karakter heeft die auto. En daarna met stip de C1.

    Login om te reageren
  30. Japie zegt

    3 december 2007 om 08:37

    Verschrikkkelijke gave wagen,…….alleen de stingray blijft (een beetje) acher bij de corvette’s,….de andere vind ik geweldig!

    Login om te reageren
  31. Bolus zegt

    3 december 2007 om 09:58

    @DAT
    Ehm, polyesterwerk komt ook wel eensw uit de VS.
    De carrosserien van de eerste series Corvette zijn namelijk ook van GRP – Glass Reinforced Plastic, dus.

    Login om te reageren
  32. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    3 december 2007 om 13:20

    In een woord schitterend!

    Vooral die blauw met wit van Woody’s rijtje. White Wall tires!

    Login om te reageren
  33. thomas zegt

    20 februari 2008 om 21:16

    Zo’n oude corvette dat vind ik eigelijk nog wel de mooiste.

    Login om te reageren
  34. Rob Musquetier zegt

    16 mei 2008 om 13:21

    Voor de echte liefhebber: honderden foto’s, oude artikellen en advertenties en achtergrond informatie vind je op http://www.c1registry.com !!!

    groet,
    Rob Musquetier
    ontwikkelaar/webmaster v/d wereldwijde C1, C2 en C3 Corvette Registries

    Login om te reageren
  35. jampot zegt

    26 april 2009 om 22:30

    *bumpje*

    Klopt het dat de C1 en C2 tegenwoordig goud waard zijn?

    Login om te reageren
  36. HZW zegt

    17 januari 2016 om 12:21

    Doe mijn maar een Corvette Split Window.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North