• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kleemann geeft ML63 AMG 800 pk!

Auteur: Dennis, gepost 13 november 2007 om 22:04 – 46 Reacties

Kleemann ML63K Bi-turbo


Liever een ster in mijn ruit…, blaat blaat blaat…, ja inderdaad, lekker afgezaagd, die kennen we nu wel. Maar goed, mocht je inderdaad erg veel moeite hebben met een Mercedes-ster, wat dacht je dan van een Kleemann “K” en wel op de grille van deze uitgedoste ML63 AMG die door Kleemann werd omgedoopt tot ML63K Bi-turbo met 800 pk!

De ML63 AMG is met zijn 510 pk sterke 6,2 liter V8 motor van zichzelf al geen doetje. Daar wist Sacha ons exact een jaar geleden al van alles over te vertellen. Desondanks heeft tuner Kleemann gemeend dat hier zonder blikken of blozen rustig 290 pk bij opgeteld kon worden. Dit werd bereikt door twee turbo’s te monteren. Het koppel stijgt hiermee van 630 Nm naar zo’n 1.000 Nm en de top is begrenst op 300 km/u.

Natuurlijk komen er bij een dergelijk geintje nog veel meer aanpassingen om de hoek kijken om het geweld een beetje fatsoenlijk te kunnen beteugelen, voor zover je met 800 pk in een SUV van fatsoen kunt spreken, maar hiervoor verwijs ik je naar het persbericht. (via: mbworld)

KLEEMANN ML63K Bi-turbo: Setting new style and performance standards for SUV’s

KLEEMANN, best known for their extensive experience in Kompressor technology for Mercedes-Benz cars, now includes the other side of engine supercharging into their programme: turbo’s. As a result of the joint experience and efforts of KLEEMANN Denmark and KLEEMANN Dubai/GAE German Automotive Engineering, one of the worlds most beautiful and powerful SUV’s will be revealed on the Dubai Motor Show from November 13th 2007: The KLEEMANN ML63K Bi-turbo prototype.

New challenges, new partnerships

Faced with the challenge of bringing out the full potential from the highly sophisticated V8 engine in the ML 63 AMG, the KLEEMANN R&D department chose a turbo solution over one of their efficient Kompressor systems. This is also the main reason KLEEMANN teamed up with their partner in Dubai, GAE German Automotive Engineering, from who they gained valuable and up-to-date turbo knowledge and experience.

Sophisticated technology

“The advanced triple throttle system on the AMG engine ensures remarkable power and torque on the normally aspirated engine, but its function is too sensitive for the constant boost pressure of the Kompressor. This is why we wanted to try turbocharging the engine instead, so the whole throttle system only recieved boost pressure under max load. This prooved successful and resulted on both enormous power and driveability, made possible through the new technology of stand alone engine management, which we are also currently using for our Kompressor systems” says Claus Ankjaer, technical director at KLEEMANN.

“We reduced the compression ratio from 11,3:1 to 9,7:1 to leave space for more turbo boost pressure and this was achieved by installing thicker and much stronger headgaskets. The 2 ballbearing Garrett turbochargers are placed behind the engine where they are mounted on modified KLEEMANN tubular headers and the exhaust gasses continue through special KLEEMANN turbo downpipes and a stainless steel high flow KLEEMANN exhaust system. For cool and efficient engine conditions, the pressurised intake air flows through 2 flat high capacity air-to-water intercoolers placed on top of the engine” Horst Busch, director at GAE German Automotive Engineering explains.

Speed and safety go hand in hand

This complete engine modification result in the awesome power output of 800 HP and torque electronically limited to 1000 Nm. The standard ML 63 AMG 7G Speedshift gearbox needed no modifications to handle the power increase and it easily transfers every horsepower through the 4-Matic drivetrain and out to each of the 20″ KLEEMANN TS-7 wheels. Running on Pirelli P-Zero Rosso tires in the size 315/35 R20 and fitted with a KLEEMANN EBL suspension modification, the big SUV handles like a much smaller and lighter car.
The raw performance data for the ML63K Bi-turbo places it at the very front of the competition. The 0-100 km/h acceleration is achieved in only 4 seconds and the SUV continues the brutal acceleration right up to the electronically limited top speed of 300 km/h.

For improved safety, a high performance KLEEMANN brake system featuring 380 mm. drilled and vented discs with 8 piston fixed aluminium callipers on the front axle and 345 mm. drilled and vented discs with 4 piston fixed aluminium callipers on the rear axle is fitted. These brakes bring the ultrafast 2,5 ton SUV to a fast and controlled standstill from any speed again and again without fading or loss of stopping power, and it’s a significant improvement from the standard twin piston sliding callipers on the standard ML 63 AMG.

“The overall goal for the ML63K Bi-turbo is – as it is for all KLEEMANN cars – to give the driver maximum performance and control on the road. Being a safe, reliable and everyday usable SUV reflects the Comfort Power slogan of KLEEMANN, and sets the ML63K Bi-turbo apart from many other tuned SUV’s” says Lars Meller Jensen, Head of Communications at KLEEMANN.

A beautiful beast

For stunning elegance, the SUV is fitted with a complete KLEEMANN bodykit blending seamlessly into the dynamic lines of the ML and for the unique and very important final touch, KLEEMANN has coloured the SUV in the brand new and unique matte colour called Nordic White. This colour is a KLEEMANN exclusive and reflects the serene coolness of the Nordic climate.

Inside the car, driver and passengers experience a luxurious custum made alcantara headliner and Nappa leather covered dashboard in the special Rub’al-Khali Beige colour expressing the calm of the Arabian desert. A handmade 400 km/h KLEEMANN speedometer matches the huge performance potential of the car.

A limited production run of the ML63K is currently not finalised, but several elements of the car is already available from KLEEMANN.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • 1.111 pk voor de Mercedes-AMG GT Black Series
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, kleemann, Mercedes, SUV, tuning

Vorig bericht: « Autoreparaties vragen soms om groot geschut
Volgend bericht: Zal Pininfarina overleven? »

Lees Interacties

Reacties

  1. m5 zegt

    13 november 2007 om 22:05

    800pk dat is wel geinig voor de wintersport

    Login om te reageren
  2. MarcO zegt

    13 november 2007 om 22:07

    ’t is er niet knapper op geworden.

    Login om te reageren
  3. Luc D. zegt

    13 november 2007 om 22:08

    Had het liever in de G-klasse gezien

    Login om te reageren
  4. Jesko zegt

    13 november 2007 om 22:09

    Me like!

    Dat is toch vet, zo’n uber-suv. Jammer van de begrenzer, maar zal wel om veiligheid. Kan me zo indenken dat een dergelijke gevaarte bij zo een hoge snelheid onstabiel wordt.

    Login om te reageren
  5. Ary zegt

    13 november 2007 om 22:18

    Ben geen Mercedes-fan, maar over dit begin ik toch ernstig te twijfelen.

    Login om te reageren
  6. Michiel zegt

    13 november 2007 om 22:19

    Sow das wel lekker in zoon bakbeest en dan ook nog meteen ongeveer alle auto’s bij het stoplicht eruit rijden:D
    4 seconde naar de 100 man:S

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    13 november 2007 om 22:21

    Daar wil ik niet herkenbaar in rondrijden.

    *graaft in de verkleedkist*

    Login om te reageren
  8. Berbertje zegt

    13 november 2007 om 22:24

    de motor is prachtig maar wat een lelijke tuperware

    Login om te reageren
  9. Rick dos zegt

    13 november 2007 om 22:26

    *duwt klassiekerraly in de verkleedkist en pakt snel een hangslot…* :D :P Wat een eikel ben ik toch, hè? :D

    Over de auto…..nee, dan toch de AMG versie bitte!

    Login om te reageren
  10. Citrofiel zegt

    13 november 2007 om 22:29

    @ Rick dos; LOL! :lol:

    Login om te reageren
  11. RScosworth zegt

    13 november 2007 om 22:30

    Ik ga er vanuit dat Kleemann dit ding gemaakt heeft om The World’s Fastest SUV titel terug te pakken van Sportec (Cayenne). Die heeft hem staan op 191mph (zo’n 305km/h). Dus vraag ik me meteen af hoe snel deze ML zonder begrenzer is.

    Login om te reageren
  12. GeoBem007 zegt

    13 november 2007 om 22:36

    Kzou’m meteen in AMG-kleedje steken en dan deze motor erin knallen!

    Login om te reageren
  13. Dirk zegt

    13 november 2007 om 22:39

    Knap dat ze hem nog zo lelijk kunnen maken :P

    Login om te reageren
  14. speedlimit zegt

    13 november 2007 om 22:40

    Wat ’n afschuwelijk ding en dat logo heb ik meerdere malen op ’n kia sorento gezien…iig het lijkt er verdacht veel op.
    Koplampen lijken ook wel van de sorento vandaan te komen.

    Login om te reageren
  15. Jeroen123 zegt

    13 november 2007 om 22:47

    Hoeveel slurptax? ; )

    Login om te reageren
  16. Davidov zegt

    13 november 2007 om 22:48

    Vet! Maar denk niet dat ie de 400 haalt ;p

    Login om te reageren
  17. DennieFR zegt

    13 november 2007 om 22:50

    Idd,qua styling heb ik het wel een beter gezien van ze,motorisch heb ik er geen woorden voor,mag je toch wel eten voor het rijden?:P
    Zou best wel een de krachten van het vol accelereren willen voelen.

    Login om te reageren
  18. Luc zegt

    13 november 2007 om 23:02

    dat is gewoon ziek, wat is het verbuik nu eigenlijk

    Login om te reageren
  19. Stefan zegt

    13 november 2007 om 23:10

    0-100 in 4s voor een SUV is… w00t! :)

    received blijft overigens een moeilijk woord ;)

    Login om te reageren
  20. Pim zegt

    13 november 2007 om 23:12

    waar stopt te strijd om de pk’s??

    Login om te reageren
  21. Knorrit zegt

    13 november 2007 om 23:23

    Maar waarom moeten die velgen dan weer zo verschrikkelijk lelijk zijn… En i.d.d., de tupperware kan mij ook al niet bekoren!

    Login om te reageren
  22. gilein b zegt

    13 november 2007 om 23:45

    tering. daar maak je een flinke burnout mee in de pc

    Login om te reageren
  23. Racer X zegt

    13 november 2007 om 23:56

    Zou je er 4wheel burnouts mee kunnen maken? :P

    Login om te reageren
  24. Stephan zegt

    14 november 2007 om 00:01

    Uiteraard

    Login om te reageren
  25. mark zegt

    14 november 2007 om 00:55

    800 paarden of niet

    Wie wil het opnemen jongens?

    Login om te reageren
  26. mark zegt

    14 november 2007 om 01:09

    turboshaft engine is a General Electric model T58-8F

    1350Hp at 26000 RPM

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    14 november 2007 om 02:16

    Zo?Dacht dat dit 63 amg blok praktisch niet meer te tunen was?Heb ik wel grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid…

    Login om te reageren
  28. lincoln zegt

    14 november 2007 om 06:30

    vind dat KIA logo nog het mooiste ..

    Login om te reageren
  29. Japie zegt

    14 november 2007 om 07:40

    Velgen even aanpassen,…en karren maar! Dik hoor,..mag het wel!!

    Login om te reageren
  30. Ralph zegt

    14 november 2007 om 09:46

    Dat is nog eens een lekker snelle taxi!

    Login om te reageren
  31. Testpiloot zegt

    14 november 2007 om 10:44

    Valt het niemand op dat de ML op de foto geen ML63 AMG als basis heeft? Kijk een naar de wielkasten/ motorkap/ breedte van de banden etc…..

    Hopelijk hoort er bij deze speciale KLEEMANN ook een speciaal uiterlijk. (Hopelijk zo weinig mogelijk tupperware en mooiere velgen)

    Wat de betreft het motorische gedeelte vind ik het knap dat ze de motor hebben weten aan te pakken. Het is knap lastig om zo’n V8 als deze behoorlijk en betrouwbaar te tunen.

    Het doet mij als KLEEMANN-rijder :) in ieder geval goed dat ze het steeds grootser aanpakken en met goede projecten komen.

    Login om te reageren
  32. John zegt

    14 november 2007 om 11:18

    lol, die Beetle lijkt me wat lastig in te parkeren in de stad :D

    800 PK, kijk nu begint het ergens op te lijken. Wat heb je aan een SUV als de gemiddelde Porsche je er uit rijdt?

    Login om te reageren
  33. Frank zegt

    14 november 2007 om 12:01

    is dit niet per ongeluk de ML50K? Of lijken ze gewoon op elkaar?

    Login om te reageren
  34. Whoohoow zegt

    14 november 2007 om 12:03

    Knap werk zon motor.
    Het viel mij ook op dat de basiscarooserie niet van een ML63AMG is !!!\

    @John wat bedoel je, alle Porsches rijden alle SUV eruit. Tegen de normale klasses.

    Login om te reageren
  35. Marc zegt

    14 november 2007 om 12:03

    ROFL @ Klassiekerrally..

    @ Rick Dos: je doet hem vast op slot omdat jij als eerste een ritje wilt maken zeker, wat ben je soms toch een klein kind ;-)

    Nou over het uiterlijk valt wel wat te zeggen, maar omfg de getallen liegen er niet om..

    Login om te reageren
  36. CasperH zegt

    14 november 2007 om 12:23

    Waarom niet dit soort vermogen in een auto waarmee je ook hard wíl rijden? Ik bedoel; zo’n ML is gewoon niet ontworpen voor zulke snelheden. Zelfs in een rechte lijn lijkt het me teveel vermogen voor iets wat zo zwaar en hoog is.

    Het doet niks af aan de prestatie van de tuner, ik bedoel: respect dat je er zoveel vermogen uit krijgt. Maar het nut zie ik echt niet…

    Login om te reageren
  37. Markus zegt

    14 november 2007 om 13:02

    @ Casper: same old, same old. Oftewel het oude liedje: geen een auto hoeft wat betreft Nederland dan, boven de 120km/h te halen. Dus geen een auto hoeft meer dan 75pk te hebben – dat is al teveel zelfs.

    Login om te reageren
  38. Whoohoow zegt

    14 november 2007 om 14:31

    @markus dat klopt neit wat je zegt, PK is neit alleen voor snelheid, maar ook voor optrekken. Als alle autos in NL niet meer dan 75 pk zouden hebben, dan moeten we met zn allen n half uur eerder uit bed om op tijd opje werk te komen :)

    Login om te reageren
  39. CasperH zegt

    14 november 2007 om 16:43

    @ Markus; same old, same old? Wie zegt dat ik het over de nederlandse markt heb? En ook al was het voor de nederlandse markt, dan nog.

    Waar het mij om gaat is dat ik zoveel vermogen niet in zo’n auto vind passen. Stop het dan in een SLK of SL, als je zo graag Mercedes als tuningobject neemt. Dat gaat tenminste nog een bocht om, zodat je een beetje kan spelen met dat enorme vermogen.

    Login om te reageren
  40. rob(botje) zegt

    14 november 2007 om 16:55

    hey mensen wat vinden jullie van de regel voor getint glas??? graag reacties bvd

    Login om te reageren
  41. P!eter zegt

    14 november 2007 om 16:59

    lekkere ML *drool*

    Login om te reageren
  42. Solstice zegt

    14 november 2007 om 17:04

    Zo wordt de P.C. Hooftstraat wel errug kort… Het voordeel van die hoge top is dat niemand de tijd heeft om te zien hoe gruwelijk lelijk hij eigenlijk is als je voorbij komt ;-) .

    Login om te reageren
  43. RenJie zegt

    14 november 2007 om 18:03

    Het koppel stijgt hiermee van 630 Nm naar zo’n 1.000 Nm en de top is begrenst op 300 km/u.

    is begrensD ? ;)

    Login om te reageren
  44. thom zegt

    14 november 2007 om 18:38

    Ziekelijk 800pk dat is echt gek en de afbeelding is idd de ML50K s8 en ik denk dat et wel aardig heel blijft hebben ze ook niet zoals Brabus garantie

    Login om te reageren
  45. gerjan zegt

    14 november 2007 om 19:22

    4 sec na de 100!! met trekhaak graag en lier er voorop en achterbank eruit. mooie auto voor mijn hoveniers werk.

    Login om te reageren
  46. Vinny_93 zegt

    30 november 2007 om 18:16

    Ik heb met het uiterlijk absoluut geen problemen, wat lopen jullie te zeiken over die velgen, ze lijken wel wat op de velgen van een Murciélago. Zeik dan over die stickers, die gaan er bij het koopmodel hopelijk wel af?? en touwens, Kleemann is een beetje stom bezig want als Mercedes gewild zou hebben dat dat monster 300Pk zou krijen, gaven ze hem dat zelf wel. Verder vind ik hem wel mooi, maar er zit (hopelijk) geen kip op de as, dus dat kippegaas is een beetje stom, CARBON LIJKT MOOIER:@ Kleemann heeft wel een mooie SL serie, De SL55K. De GTK is ook wel mooi let dan wel op de velgen..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North