• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kleinzoon wil Borgward nieuw leven inblazen

Auteur: Dizono, gepost 5 februari 2015 om 22:56 – 23 Reacties

Borgward Isabella


Christian Borgward, kleinzoon van oprichter Carl wil het merk van zijn opa laten herrijzen uit de dood. Dat doen ze met hulp van een opmerkelijke partner.

Borgward is een Duits automerk waar tussen 1939 en 1963 wagens als de Isabella en de 2300 van de band rolden. Door het failliet gaan van de Amerikaanse importeur kampte het bedrijf met grote overschotten en als gevolg verschenen geruchten over de moeilijke situatie van Borgward in de media. Wat begon als een tegenvaller eindigde in sluiting van de fabriek, waarbij de media en volgens geruchten ook de Deutsche Bank en Mercedes-Benz de zaak groter hebben gemaakt dan hij in werkelijkheid was.

Kleinzoon Christian is vastberaden het merk dat zijn opa oprichtte nieuw leven in te blazen. Tien jaar geleden verwierf de familie rechten op de naam en kondigde ze aan weer auto’s te gaan bouwen. Twee nieuwe middenklassers moesten er komen, maar kwamen nooit. Christian heeft de moed dus nog altijd niet opgegeven en heeft nu een nieuwe troef achter de hand: het Chineese Beiqi Foton Motor Company. En met Chinees geld kan alles, vraag maar aan ADO Volvo.

Of er daadwerkelijk een nieuwe Borgward gaat komen is nog maar de vraag, maar ze zullen wel aanwezig zijn op de komende autoshow in Genève. Ze presenteren daar hun plannen, op 3 maart 2015 om 13.00 CET in hal 2. Op hun promovideo kunnen we alvast weinig aanmerken. Kijken doe je HIERRR]

Ook interessant!

  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Lewis Hamilton en SkySports
    Lewis Hamilton geeft teken van leven
  • Niet een auto uit dit verhaal
    Tankstations zijn nieuw doelwit van criminelen
  • Volkswagen ID.4 GTX trapt nieuw sportlabel af

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Audi Q3 is PHEV-only in Nederland
  • Kia klopt weer wat extra geld uit je zakken
  • Autoblog Onderzoek: welke rijbewijzen heb jij?
  • Oh mijn hemel. Het wordt weer een ENORME chaos op de weg
FacebookTweetPinLinkedIn

borgward, China, geneve-2015

Vorig bericht: « Video: Bernie Ecclestone in zijn Ferrari F12Berlinetta
Volgend bericht: Snelheids- en alcoholcontroles moeten verdubbeld worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. gtwillem zegt

    5 februari 2015 om 23:04

    Een illuster merk van weleer leven inblazen? Ik zou ene zekere Victor M. raadplegen! Je bouwt weliswaar nauwelijks een auto, maar je blijft wel erg lang bestaan en je hebt veel media exposure!

    Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    5 februari 2015 om 23:24

    Ik vind het nog een beetje vaag allemaal, maar met alle merken die omvallen de laatste tijd zou een nieuwe wel leuk zijn!

    Login om te reageren
  3. mrrallycross zegt

    5 februari 2015 om 23:28

    Jammer dat er weer chinezen bij worden betrokken, dit betekend dat het in Europa vrij weinig wordt. Heb trouwens nog nooit gehoord van dit merk.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      5 februari 2015 om 23:50

      @mrrallycross: Dat heeft er gewoon alles mee te maken dat er in Europa gewoon geen investeerder te vinden is die geld in zo’n project wil stoppen. Het kost namelijk nogal wat geld om een auto te ontwikkelen, en de kans op een flop is nogal vrij groot.
      In China zijn er meer investeerders te vinden die dat soort risico durven te nemen. Komt bij dat Chinezen happig zijn op het verkrijgen van merknamen die in Europa of de VS een bepaalde naam hebben, want dat is makkelijker om voet aan de grond te krijgen.

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 februari 2015 om 09:00

      @mrrallycross: nog nooit van dit merk gehoord? Jij komt zeker net uit de luiers…?

      Login om te reageren
  4. Pallas zegt

    5 februari 2015 om 23:57

    Hele fijne auto’s heb ik begrepen. Vind alleen dat oversized wybertje wat veel modellen in de grille hebben storend.
    Toch als ik in vreemd parallel universum duitse wagens ga waarderen, ik een Borgie boven een Benz prefereer.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      6 februari 2015 om 11:32

      @pallas: dat je een nog niet bestaande auto boven een benz prefereert zegt eigelijk al genoeg over hoe erg duitste auto’s haat.. Maakt niet uit wat het is zolang het maar niet de duitse 3 (of 4) zijn. Je mag zelf bepalen of dit soort kinderachtigheid in je voordeel of nadeel is.

      Login om te reageren
      • norge zegt

        6 februari 2015 om 11:52

        @lambo4all: Maar hij is niet alleen…

        Login om te reageren
      • Pallas zegt

        6 februari 2015 om 13:46

        @lambo4all: Ik doelde op een klassiek exemplaar…

        Login om te reageren
    • trident zegt

      6 februari 2015 om 12:32

      @pallas: doe niet alsof je high society bent puisterige puber

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        6 februari 2015 om 13:47

        @trident: Maar ik bén high society,en van ongeveer dezelfde generatie als jij.

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          6 februari 2015 om 19:57

          @Pallas: Hij kan niet weten dat de oude rotten onder de AB-reaguurders tot de high society behoren…

          High society is overigens iets anders dan elite…

          Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    6 februari 2015 om 03:25

    Ik volg het al een paar jaar en.wat ik er tot nu toeval gezien heb vond ik erg strak. Zou die Chinees ook de originele fabriek terug kopen?
    De oude garde daar in Bremen baalt er nog steeds van dat ze nu C-klasses bouwen….

    Login om te reageren
  6. e1000bmw zegt

    6 februari 2015 om 09:03

    Mijn zegen heeft ie.

    Login om te reageren
  7. oxymoron zegt

    6 februari 2015 om 11:27

    Ik vond destijds de Arabella een leuk model :-). 900cc viercilinder boxer voor de vooras, met wel ruim 30 pk en een top van 130. Maar duur! En als je lang was zat je met je hoofd tegen het dak. Mijn vader was lang; die kocht een DKW met driecilinder tweetakt in dezelfde opstelling.
    Maar serieus: nieuwe Borgwards kunnen geen kopieën van modellen van een halve eeuw terug worden, dus we krijgen nieuwe ontwerpen, met Chinees kapitaal dus duidelijk toegespitst op de Chinese markt; het moet wel verkocht worden. Om dezelfde reden zal de fabriek ergens in China staan; Duitsland is veel te duur. Zit iemand daar op te wachten?

    Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    6 februari 2015 om 11:34

    Wat ik altijd heb begrepen, is dat Borgward kapot is gemaakt door een Noord – Zuid Duits complot.
    Borgward was namelijk een Noord Duitse fabrikant en de rest zitten in het Zuiden.
    De Bundes landen hebben ook een bijzonder dubieuze rol gespeeld ,Borgward komt namelijk uit Bremen, niet zo ver van Nederland.

    Dank zij het ter ziele gaan van Borgward, had BMW, dat net met de nieuwe BMW 1500 op de markt was gekomen (bijgenaamd de Neue Klasse) geen Duitse concurrent meer.
    We spreken over 1961.
    En BMW was technisch failliet toen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      6 februari 2015 om 11:50

      @desjonnies:
      Best vreemd als je weet dat het Mercedes is geweest die de boel heeft opgekocht..
      Dus eigenlijk heeft Mercedes daarmee BMW van de ondergang gered.
      Was het niet ook zo dat Borgward kwalitatief superieur was aan de overige Duitse meuk en heeft VW niet ooit het merkrecht van Borgward gehad?

      Login om te reageren
  9. Hupke zegt

    6 februari 2015 om 12:43

    Borgward, heeft toch alleen maar koekeblikjes gemaakt? 13 in een dozijn, geen technologische hoogstandjes?

    Maw. wat winnen we bij de terugkomst van zo’n merk?

    Login om te reageren
    • spidermann zegt

      6 februari 2015 om 19:50

      @Hupke: hmmmm Borgward- Isabella, coupe of Cabrio. Destijds was Borgward “at par” met BMW en MB. Bij het failliesement werd een batig saldo vastgesteld (maw faillisement was niet nodig geweest, tijdelijke liquiditeitscrisi). Gemeenteraad (sowieso meestal onbenullen) en concurrentie heeft Borgward de dood in gedreven.

      Login om te reageren
  10. HZW zegt

    6 februari 2015 om 17:59

    http://i.auto-bild.de/ir_img/1/2/5/2/2/5/6/Bilder-Bilder-Borgward-P100-1200×800-51c99d655171cf6d.jpg

    Login om te reageren
  11. lacker zegt

    6 februari 2015 om 21:28

    Ik heb een render gevonden van hoe hij eruit zou kunnen gaan zien:
    http://coolspotters.com/concept-cars/borgward-studie

    Login om te reageren
  12. Esprit_de_Flandre zegt

    8 februari 2015 om 12:43

    Leuk, maar vraag me af hoe dat in z’n werk zal gaan. Foton maakt namelijk vooral vrachtwagens en tractoren, dus vraag me af of hier wel een werkbaar iets van kan komen…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      8 februari 2015 om 12:45

      @Esprit_de_Flandre: Tenzij ze de Borgward trucks willen terugbrengen, maw Foton rebadgen tot Borgwards voor de Europese markt…

      http://www.borgward-trucks.nl/

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North