• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Knotsgekke speciale editie van Volkswagen maakt comeback

Auteur: Loek, gepost 6 september 2024 om 19:49 – 21 Reacties

Een nieuwe speciale editie voor de Volkswagen ID.3 heeft Volkswagen’s eigen Golf II als grootste inspiratiebron.

Bij Volkswagen zijn ze er niet vies van om samen te werken met een externe partij. Een breed scala aan speciale edities passeerde al de revue. De moderne Polo en Up! kon je krijgen als Beats Edition, u weet wel, van de koptelefoons. Of wat te denken van de Golf VI GTI Adidas Edition, de Golf V GTI Pirelli Edition, en alle ‘band-edities’ van de Golf III zoals Rolling Stones, Bon Jovi en Pink Floyd. En daarvoor had je misschien wel de vreemdste samenwerking van allen in de Golf II “Fire & Ice Edition”.

Fire & Ice

Dit was een samenwerking ter ere van de film uit 1990 genaamd Fire, Ice & Dynamite. Je kon de Volkswagen Golf Fire & Ice enkel krijgen in 1990 en 1991, maar wel met bijna elke motor die je wilde. Al wilde je natuurlijk de leukste, de GTI. Naar verluidt zijn er zo’n 2.500 van gemaakt. Kenmerkend voor de Fire & Ice zijn de metallic donkerpaarse lak, speciale 15 inch velgen, speciale badges van buiten met Fire & Ice erop en natuurlijk die stoelen, half blauw en half paars. En dan niet eens symmetrisch gemaakt. De special edition is in samenwerking gemaakt met de regisseur van Fire, Ice & Dynamite: Willy Bogner Jr.

Volkswagen ID.3 GTX Fire & Ice

Bogner staat ook bekend als modeontwerper en samen met hem als modeontwerper voor zijn merk BOGNER wordt de Fire & Ice Edition naar 2024 gebracht. En wel met een speciale Volkswagen ID.3 GTX Fire & Ice Edition. De insteek is vrijwel gelijk aan die van de vorige Fire & Ice Edition.

Zo werd de buitenkant uitgevoerd in donkerpaars. Dit noemt Volkswagen ‘Electric Violet’ en het is drielaags metallic lak. Daarover is met matte wrap een soort doolhofpatroon aangebracht. Bijzonder! Het originele Fire & Ice-logo is ook te vinden op het exterieur en de ID.3 rolt op unieke blauwe velgen.

Interieur

In het interieur gaat het Fire & Ice-thema gewoon lekker verder bij de Volkswagen ID.3 GTX. Met wederom asymmetrische stoelen, dit keer een oranje bestuurdersstoel en een blauwe passagiersstoel. In plaats van ‘play’ en ‘pauze’ op de pedalen is gas geven nu vuur en remmen ijs. En het dashboard en de stoelen zijn opnieuw gestikt met allerlei bijzondere stofjes die uniek zijn voor deze ID.3.

En het klapstuk: in de zitting zit een rits, waarachter de originele stoelstof van de Golf II Fire & Ice zich bevindt.

One-off

Wellicht vind je het tof, wellicht vind je het zum kotzen. Het maakt weinig uit, want deze Volkswagen Golf ID.3 GTX Fire & Ice Edition is de enige ter wereld en dat blijft zo. Volkswagen bouwde de speciale editie voor de ID. Meeting in Locarno. Dat is een soort goedmakertje voor Wörthersee waar ID centraal staat, leuk man. Volkswagen neemt de GTX mee naar het evenement zodat je hem kan aanschouwen.

Toekomst?

Laat de Fire & Ice echter niet te snel links liggen. Volkswagen erkent dat hun knotsgekke speciaaltjes memorabel waren en dipt een teen in het water met deze ID.3 over of ze terugkomen voor in de toekomst. Er kan dus ruimte zijn voor gekke samenwerkingen in het ID-label.

Ook interessant!

  • Was te verwachten: dit is de Volkswagen ID.7 GTX
  • Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
    Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
  • Volkswagen ID.7 Tourer GTX: elektrische powerstation
  • Dit sportieve label heeft het (te) kort overleefd

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

GTX, ID3, Volkswagen

Vorig bericht: « Het beste voor je verhoogde SUV: verlagen
Volgend bericht: Autoblog Podcast #74: duurste Phantom + goedkoopste Quadrofoglio »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    6 september 2024 om 19:59

    Een mooie, originele Golf II in een Fire&Ice uitvoering met een 1.8 16v turbo motor (of een decente ombouw naar VR6) kost tegenwoordig echt serieus geld…

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      6 september 2024 om 20:30

      De Golf II 1.8 had toch een G-lader of te wel een supercharger? Dacht dat enkel de diesel met een turbo was uitgerust. Of bedoel je de 1.8 motor van een later model?

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        6 september 2024 om 21:05

        I stand corrected.

        Ik heb nog ff het e.e.a. gecheckt; de 1.8 kwam in drie verschijningsvormen: GTI (8v), GTI 16V en GTI G60. En dan nog de varianten met of zonder katalysator. Alleen de laatste had inderdaad een mechanische turbolader.

        Login om te reageren
        • McShineBXL zegt

          6 september 2024 om 23:30

          Check dat nog maar eens dan ;). De Golf II werd als 1.8 in een verscheidenheid aan vermogens geleverd

          Begon met de gewone 75pk en 90pk versies, de Golf Country met 98pk, dan het drietal dat je noemde, en niet te vergeten de Limited die de 16V kop combineerde met de G60-lader. Niemand noemt dat trouwens een turbolader, omdat ie niet door uitlaatgassen wordt aangedreven.

          Login om te reageren
          • Jetlag zegt

            7 september 2024 om 00:27

            “Check dat nog maar eens dan ;)”
            De Golf-II is nooit met een 1.8 met 75pk geleverd, dat was altijd een 1.6 (met carburateur).
            Die 1.8i (75pk) motor kwam pas in de eerste modellen van de Golf-III leverbaar. (Ik meen dat vanaf mj’94, de 75pk-er vervangen werd door de 1.6…)

            Login om te reageren
  2. harrie zegt

    6 september 2024 om 20:03

    Je dochtertje zal erg blij zijn met deze Disney Frozen Edition.

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    6 september 2024 om 20:57

    Het meest vreemde in dit artikel is dat er een ID meeting in Locarno is…

    Login om te reageren
  4. rendomjoeser zegt

    6 september 2024 om 21:19

    Een beetje een mismatch: Ik denk dat de meeste mensen met een Bogner skipak geen ID3 rijden…

    Login om te reageren
  5. mjpamsterdam zegt

    6 september 2024 om 22:07

    Is Autoblog nu reclame aan het maken ?

    Login om te reageren
  6. barchettadriver zegt

    6 september 2024 om 22:55

    Vind die kleur eigenlijk wel serieus tof. Kan me overigens niet voorstellen dat een rits in je rug prettig zit.

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    6 september 2024 om 23:04

    Een Clio met een V6 achterin bouwen en dan in serieproductie nemen is knotsgek. Een Rover 75 uitrusten met een V8 en RWD en dan in serieproductie nemen is knotsgek. Een Ferrari-V8 dwars voorin een Lancia Thema lepelen en dan in serieproductie nemen is knotsgek.

    Een Golf bouwen met een afwijkend kleurtje in het in- en exterieur is, eh… nou ja, ongeveer net zo spannend als een Captur met two-tone lak bouwen, eigenlijk.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      6 september 2024 om 23:26

      Hear hear!

      Login om te reageren
    • rendomjoeser zegt

      7 september 2024 om 00:37

      Goed lijstje, misschien toevoegen: Een 2CV vierwielaandrijving geven door er een extra motor in te hangen…

      Login om te reageren
    • Bastiaan zegt

      7 september 2024 om 11:37

      Dank je wel voor je heldere uitleg. De drie voorbeelden zijn mij zeker bekend en die heb je naar mijn mening fantastisch benoemd.

      Echter bij VW Golf heb ik werkelijk nog nooit begrepen wat nu eigenlijk zo bijzonder was aan een Madison, Manhattan of Bon Jovi bijvoorbeeld. In alle gevallen was het voor mij gewoon een Golf. Natuurlijk was de Golf 2 GTI 16v en auto uit mijn jeugd, die je moest hebben (of een Kadet GSI).

      Het is bij Golf met al die fancy namen zoiets als een Subaru Justy 4×4 M63 GTI.😲🧐😂🤣👍

      Login om te reageren
    • escort77 zegt

      8 september 2024 om 17:47

      Volkswagen en knotsgek, dan denk ik eerder aan de Harlequin-uitvoeringen.

      Login om te reageren
  8. herve11f zegt

    7 september 2024 om 00:15

    Tegen dat deze memorabel wordt isde batterij kapot.

    Login om te reageren
  9. Jetlag zegt

    7 september 2024 om 00:47

    -edit:check-

    Login om te reageren
  10. bevano zegt

    7 september 2024 om 00:59

    Toch wel knap he, weten ze de ID.3 een beetje fraai te maken met een (naar mijn mening) toffe kleur/paint moet iedereen het weer afkraken.

    Get a life. ziet er gewoon afwijkend en tof uit… punt!

    Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      7 september 2024 om 03:23

      Inderdaad afwijkend van het komo grijs, maar fraai wordt dit voertuig daardoor niet,

      Login om te reageren
    • degrotemuis zegt

      7 september 2024 om 07:13

      Zoveel mensen zoveel smaken. Ik vind de kleur inderdaad een forse stap vooruit, de wielen gaan ook wel en het wrap motief maakt het wel speciaal en misstaat niet is al is het minder praktisch met detailling, maar die rode streep over de daklijn vloekt naar mijn mening wel. En in het interieur zijn die pedalen wel grappig gedaan en kan ik het oranje en blauw ipv paars en blauw nog wel begrijpen, want die liggen in de kleurencirkel tegenover elkaar, maar matcht die bovenste helft van het dashboard totaal niet met de kleurige accenten in het interieur, zijn ritsen op contactvlakken van het interieur gewoon onhandig en wat mij betreft ergste van alles, ziet het rugpand met rits eruit als een gewatteerde toilettas of goedkope winterjas van 20 euro. Deze exacte uitvoering hoeft van mij dus ook niet. Maar wel mooi om eens een ID.3 faceliftmodel te zien die niet alleen in het spectrum wit-grijs-zwart valt of een rode wrap en een Eiffel plaatje achterin heeft. Daar mogen ze zeker mee doorgaan.

      Login om te reageren
  11. ahs1979 zegt

    7 september 2024 om 10:00

    Vuur logo op het gaspedaal bij een auto waarbij er voor het verplaatsen geen gecontroleerde ontploffing nodig is. Blijft vreemd. Misschien had het vuur logo beter gepast op het rempedaal. Gas geven in een ID3, denk dat dit mij juist koud laat.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North