• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit sportieve label heeft het (te) kort overleefd

Auteur: Loek, gepost 10 mei 2024 om 17:02 – 12 Reacties

Een nieuw sportlabel verzinnen blijkt niet zo makkelijk te zijn als aanvankelijk gedacht voor Volkswagen.

Hoe heet een snelle Volkswagen? Een GTI. Hoe heet een nóg snellere Volkswagen? Vroegâh een R met twee cijfers die de motorgrootte aanduidden, nu simpel de letter R. En als het een elektrisch model is? Dan moet je weer een andere combinatie onthouden. Volkswagen onthulde namelijk voor de topversie van de ID.4 de nieuwe combinatie GTX. De bedoeling is of was een soort elektrische GTI wat op zich wel klopt als je kijkt naar de performance. De GTI-versie van een Volkswagen is de versie met pit die het niet overdrijft. Dankzij 299 pk in tegenstelling tot 204 dankzij vierwielaandrijving, doet de GTX dat in theorie perfect. Deze versie kwam later ook voor de ID.5, ID.3, ID.7 en zelfs de ID. Buzz.

Einde GTX

Zijn we er al aan gewend, deze elektrische equivalent van GTI? Ja? Jammer dan: Volkswagen gaat er weer mee kappen. Dat meldt CEO van Volkswagen Thomas Schäfer aan Autocar. GTX is het label bedoeld voor de MEB-modellen, maar in de toekomst gaat het merk weer terug naar hun roots. Dat betekent enerzijds dat het GTX-label eigenlijk zo snel weer verdwijnt als dat ‘ie kwam (de ID.4 GTX komt uit 2021), wat het doel van GTX nog dat kleine beetje extra vaag maakt.

GTI

Schäfer’s oplossing voor het probleem is eentje die je aan kan zien komen: Volkswagen gaat de labels GTI en R naar hun EV’s brengen. Een preview daarvan zagen we al in de vorm van de ID. GTI, een auto die de geest van de Golf GTI naar een elektrisch model moet brengen. Een Golf-achtig GTI-model en wellicht zelfs een spirituele opvolger voor de Polo GTI op basis van de ID.1 die er nog aan zit te komen, is dus niet uit te sluiten.

R

En R? Dat wordt een volledig EV-merk, maar hoe dat er precies uit gaat zien blijft nog ietwat vaag. Schäfer wil namelijk de GTI-naam vooral bij zijn origine houden en dus vooral voorwielaangedreven hatchbacks met die naam bouwen. Alle performance-EV’s daarboven zouden dan dus R kunnen gaan heten.

GTX wordt dus uitgefaseerd, maar er is geen plan om de huidige lichting GTX-modellen een andere naam te geven. Verwacht dus geen ID.3 GTI of ID.7 R, in ieder geval niet als een GTX met ander logo.

Ook interessant!

  • Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
    Waar blijft die moddervette ID Buzz GTX?
  • Video: hier gaat de VW ID Buzz GTX!
  • Volkswagen ID.7 Tourer GTX: elektrische powerstation
  • Volkswagen ID.7 GTX: meer vermogen, zelfde range?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, GTX, Volkswagen

Vorig bericht: « Koop deze hot hatch met enorme kofferbak
Volgend bericht: Helaas: Ford Focus gaat de Fiesta achterna »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    10 mei 2024 om 17:18

    Huh ik dacht dat R vooral op de grille prijkt van auto’s met 4 neppe uitlaten en een downsize blokje, zoals dit:
    https://www.tbvolkswagen.nl/sites/volkswagen/files/vehicle-pictures/35251724-6.jpg

    Login om te reageren
  2. jerone zegt

    10 mei 2024 om 17:40

    En GTI staat voor Gran Turismo Iniezione wat op zijn beurt weer zoiets betekent als Grand Tourer Injection. Injection als in inspuiten van brandstof. Net als met de Taycan Turbo (S/GT) een beetje vreemd. Ach jaaaa

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      10 mei 2024 om 19:58

      Marketeers. Maken meer kapot dan je lief is.

      Login om te reageren
    • citroen55 zegt

      10 mei 2024 om 23:19

      Porsche heeft toch ook “turbo” op een stromert geplakt, dus past allemaal prima in het rijtje…

      Login om te reageren
  3. Motomoto zegt

    10 mei 2024 om 17:48

    VW is het al een tijdje helemaaal kwijt. Designs, naamgeving, heldere koers…
    Bijzonder dat een sterk merk zo snel kan aftakelen. Beetje als Ajax…

    Login om te reageren
  4. Batterijlikker zegt

    10 mei 2024 om 17:49

    De R van Range.

    Login om te reageren
  5. rfocus zegt

    10 mei 2024 om 17:51

    -edit:check-

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    10 mei 2024 om 17:53

    De Golf 9 wordt zowel met verbrandingsmotor als volledig elektrisch beschikbaar. De sportieveling heet GTI en is hybride, de allersnelste is elektrisch en heeft een R label. Makkelijker kan ik het niet maken.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 mei 2024 om 23:15

      Dan Golf 9 moet dan al wel snel komen. Na 2025 nog een model met verbrandingsmotor lanceren dat na 2030 niet meer in Europa verkocht mag worden is niet zinvol.

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        11 mei 2024 om 09:22

        Dat verbod zal ongetwijfeld afgevoerd worden. Na de volgende verkiezing kijkt niemand meer naar de groene pest maatregelen.

        Login om te reageren
  7. Hawkeye72 zegt

    11 mei 2024 om 03:26

    Als ze echt verstandig zijn, stoppen ze met die elektro rommel. Plug in wil
    Ik niet zeggen, maar steeds duidelijker wordt dat 100% elektrisch niet omarmt wordt door de klant, behalve als er heel veel subsidie op zit. Met dank aan de Europese groendrammers….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 mei 2024 om 08:10

      Nonsens. De groep nieuwautokopers die de voordelen zag is al over, nu komt de groep onzekeren, daar kosten gewoon meer moeite om te overtuigen en daarna de groep “ik wil niet”. Dat de mensen met belangen in de olie conservatieve organisaties ernstig stimuleren helpt ook niet. Maar het zijn golf bewegingen, over een paar jaar is iedereen om.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North