• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg Agera R – alle specificaties!

Auteur: ricardo, gepost 18 maart 2011 om 09:52 – 30 Reacties

Koenigsegg Agera R

Deze hadden jullie nog van ons tegoed. Een overzicht van de kwijlcijfertjes die bij de nieuwe Koenigsegg Agera R horen.

Begin deze maand was de Koenigsegg Agera R één van de grote verassingen op de Autosalon in Genève. Het witter gevaarte uit de koker van bedenker en supercar-fetisjist Christian von Koenigsegg. Toen konden we al melden dat deze Zweed een vermogen van 1.130 pk op het asfalt weet te deponeren, mits je op E85 biobrandstof rijd. Ook het gewicht (1.300 kg), de topsnelheid (390 km/u) en het prijskaartje (€1.177.000) hadden we al on onze petrolhoofden geprent. Maar dan blijft er nog een hele sloot aan specs & cijfertjes over die we nog niet hebben behandeld.

Omdat het als rechtgeaarde autoliefhebber soms heerlijk is om weg te dromen bij de fabelachtige prestatiecijfers die bij dergelijke superautootjes horen: hieronder de lijst met de specificaties Die Er Toe Doen. De optionele dakkoffer staat er niet bij, maar die kan -inclusief Koenigsegg ski’s- worden gemonteerd voor een meerprijsje van 30 mille.

Met dank aan Tom voor de tip!

Performance
Power output: 1.115 hp (1.130 pk, red.) at 6900 rpm – redline @ 7250 rpm
Torque: over 1000 Nm from 2700 to 6170 rpm
Max torque: 1200 Nm at 4100 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds
0-200 km/h 7,5 sec, 0-200-0 km/h 12.7 sec
Braking distance: 30.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.6 g
Fuel consumption: Highway travel: 12,5 l/100km, Combined: 14,7/100km
Weight-to-power ratio: 1.19 kg/hp (dry weight)
Weight distribution: 45% front, 55% rear
Emission levels: Euro V and lev 2

Aerodynamics
Cd. 0,33 to 0,37 with adaptable rear wings.
Frontal Area: 1.873 m2
Total Downforce at 250 km/h: 300 kg
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at rear of chassis/body.

Dimensions
Total length: 4293 mm (169″)
Total width: 1996 mm (78.6″)
Total height: 1120 mm (44.1″)
Ground clearance: Rear: 100 mm (3.94″) Front: 100 mm (3.94″)
Wheelbase: 2662 mm.
Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
Front overhang: 885mm Rear overhang: 752mm
Fuel capacity: 80 litres
Luggage compartment: 120 litres (31.7 US gallons)
Dry weight: 1330 kg
Curb weight 1435 kg (all fluids plus 50% fuel)
Maximum laden weight: 1650 kg (full tank, two passengers, full luggage)

Engine
Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overheadcamshafts
Compression: 9.0:1
Bore: 91.7 mm Stroke: 95.25 mm
Sequential, multipoint fuel injection.
Twin turbo superchargers
1.4 bar boost pressure.
Dry sump lubrication.
Carbon fibre intake manifold with optimised intake tracts.
Tig-welded ceramic coated inconel exhaust system manifold with merge collector.
Weight: 197 kg

Transmission
Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift. Electronic differential

Wheels & Tyres
Dedicated Michelin Supersport
Unidirectional with asymmetric thread pattern
Front: 265/35 – 19″ (Y)
Rear: 345/30 – 20″ (Y)
Speed rating: 420+ km/h

Brakes
Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide.
6-piston calipers. Power-assisted.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide.
4-piston callipers. Power-assisted.



Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • De voormalige snelste productieauto krijgt een make-over
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

agera, agera-r, koenigsegg, skibox, Supercars, wit

Vorig bericht: « Audi Q6 komt er aan (BMW X6-concurrent)
Volgend bericht: Win een Skoda Superb met chauffeur! »

Lees Interacties

Reacties

  1. nicktexel zegt

    18 maart 2011 om 09:58

    hmm van wie kan ik even 1.177.000 lenen?

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      18 maart 2011 om 11:27

      @nicktexel: Lenen kan wel, tegen 8% rente ;)

      Login om te reageren
      • bassie zegt

        18 maart 2011 om 13:50

        @911GT2: leen je mij ook ff wat, zullen we 5 miljoen doen? Dan vertrek ik met de noorderzon naar een of ander eiland ver weg en zie je me nooit meer terug :)

        Login om te reageren
        • nicktexel zegt

          19 maart 2011 om 20:18

          @bassie: naah doe maar paar miljard joh koop ik ff eiland van man op en daar lekker scheuren:P

          Login om te reageren
  2. DIPSHIT zegt

    18 maart 2011 om 09:58

    Dat wit lederen stuur moet toch geel uitslaan (zweethandjes) na verloop van tijd :-D

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      10 april 2011 om 13:40

      @DIPSHIT: koeningsegg handschoenen kun je ook kopen aan 1500€ per paar….

      Login om te reageren
  3. wolffjee zegt

    18 maart 2011 om 09:59

    ik vind het echt een hele brute bak!

    Login om te reageren
  4. wolffjee zegt

    18 maart 2011 om 09:59

    is deze auto gereserveerd voor die gast die ook altijd een bak op zijn lambo’s heeft?

    Login om te reageren
    • ricardo zegt

      18 maart 2011 om 10:10

      @wolffjee: Nope, deze is niet voor Jon Olssen. Die gast heeft trouwens vlak na de onthulling wel gelijk z’n mening over de skibox-actie van Koenigsegg gegeven: http://www.jon-olsson.com/?p=4044

      Login om te reageren
    • norge zegt

      18 maart 2011 om 16:54

      @wolffjee: Nee een Noorse investeerder in koenigsegg heeft deze voor zichzelf gereserveerd.

      Login om te reageren
  5. mortsel2640 zegt

    18 maart 2011 om 10:05

    Pff wat is ze toch lekker. Graag de nieuwe lambo en koeny op mijn oprit ;)

    Login om te reageren
  6. birdboy zegt

    18 maart 2011 om 10:18

    Wat een lekkere supercar! Voor zulke vermogens cijfers heeft ie ook een heel net verbruik.

    Login om te reageren
  7. mariodv zegt

    18 maart 2011 om 10:19

    Is die topsnelheid mét skibox? ;)

    Login om te reageren
  8. pjotr zegt

    18 maart 2011 om 10:52

    Ik mis de CO2-uitstoot in het lijstje…

    :D

    Login om te reageren
  9. Pixed zegt

    18 maart 2011 om 11:40

    Je schrijft topsnelheid 390 km/h, maar in het overzicht staat Speed rating 420+ km/h.

    Explain please…

    Login om te reageren
    • fant zegt

      18 maart 2011 om 12:13

      @Pixed: Dat is wat de banden aankunnen geloof ik.

      Login om te reageren
  10. purplehaze zegt

    18 maart 2011 om 12:10

    dat staat bij de banden. ik denk dat de banden dus 420 aankunnen…

    Login om te reageren
    • fant zegt

      18 maart 2011 om 12:14

      @purplehaze: ahja, je was me voor :)

      Login om te reageren
  11. Edge zegt

    18 maart 2011 om 13:04

    Ik ben eens benieuwd wat de topsnelheid met dakkoffer is. Het lijkt me toch heerlijk om met 350+km/h naar je favoriete ski-resort te rijden

    Login om te reageren
  12. DeltaCycles zegt

    18 maart 2011 om 13:12

    +1 voor de Speed Racer elementen. Wat een bak!

    Login om te reageren
  13. sebasjuhh zegt

    18 maart 2011 om 13:24

    2.9 wil ik nog wel eens zien :D

    Login om te reageren
  14. mariodv zegt

    18 maart 2011 om 13:28

    @sebasjuhh 2,9 gaat zo snel, dat kun je niet zien..

    Login om te reageren
  15. Megakix zegt

    18 maart 2011 om 17:02

    Kunnen die bandjes de 420Km/h + wel aan ??? Wat een supervette bak overigens…superrrrrrrrrrrrrrr !

    Login om te reageren
  16. agera zegt

    18 maart 2011 om 17:34

    Mijn persoonlijke favoriet, wat een bloedmooie auto geweldig gewoon samen met de Pagani Huayra de twee meest zieke auto’s.

    Login om te reageren
  17. agera zegt

    18 maart 2011 om 17:42

    Wat een bloedmooie auto, maar ik zou hem in een andere kleurstelling nemen. De Agera en de Pagani Huayra mijn twee meest favoriete supercars die ik graag tegenover elkaar zou zien.

    Login om te reageren
  18. Nico94 zegt

    18 maart 2011 om 20:56

    Tering, wat een cijfers! Waren alle auto’s maar zo!

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    18 maart 2011 om 21:37

    Wat een beest! Ongelooflijke wagen gewoon!

    Login om te reageren
  20. viggen zegt

    19 maart 2011 om 15:10

    ziet er ongelofelijk goed uit!

    Login om te reageren
  21. Cantago zegt

    23 maart 2011 om 20:15

    Je gaat mij niet vertellen dat de Agera R een lagere topsnelheid heeft dan de gewone Agera?

    Login om te reageren
    • Ruben00 zegt

      7 juli 2011 om 22:49

      @Cantago: Misschien andere gear-ratios? ik weet het ook niet.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North