
Deze hadden jullie nog van ons tegoed. Een overzicht van de kwijlcijfertjes die bij de nieuwe Koenigsegg Agera R horen.
Begin deze maand was de Koenigsegg Agera R één van de grote verassingen op de Autosalon in Genève. Het witter gevaarte uit de koker van bedenker en supercar-fetisjist Christian von Koenigsegg. Toen konden we al melden dat deze Zweed een vermogen van 1.130 pk op het asfalt weet te deponeren, mits je op E85 biobrandstof rijd. Ook het gewicht (1.300 kg), de topsnelheid (390 km/u) en het prijskaartje (€1.177.000) hadden we al on onze petrolhoofden geprent. Maar dan blijft er nog een hele sloot aan specs & cijfertjes over die we nog niet hebben behandeld.
Omdat het als rechtgeaarde autoliefhebber soms heerlijk is om weg te dromen bij de fabelachtige prestatiecijfers die bij dergelijke superautootjes horen: hieronder de lijst met de specificaties Die Er Toe Doen. De optionele dakkoffer staat er niet bij, maar die kan -inclusief Koenigsegg ski’s- worden gemonteerd voor een meerprijsje van 30 mille.
Met dank aan Tom voor de tip!
Performance
Power output: 1.115 hp (1.130 pk, red.) at 6900 rpm – redline @ 7250 rpm
Torque: over 1000 Nm from 2700 to 6170 rpm
Max torque: 1200 Nm at 4100 rpm
Acceleration: 0-100 km/h (0-62 mph) 2.9 seconds
0-200 km/h 7,5 sec, 0-200-0 km/h 12.7 sec
Braking distance: 30.5m (100-0 km/h)
Lateral g-force: 1.6 g
Fuel consumption: Highway travel: 12,5 l/100km, Combined: 14,7/100km
Weight-to-power ratio: 1.19 kg/hp (dry weight)
Weight distribution: 45% front, 55% rear
Emission levels: Euro V and lev 2Aerodynamics
Cd. 0,33 to 0,37 with adaptable rear wings.
Frontal Area: 1.873 m2
Total Downforce at 250 km/h: 300 kg
Flat underside of chassis. Venturi tunnels at rear of chassis/body.Dimensions
Total length: 4293 mm (169″)
Total width: 1996 mm (78.6″)
Total height: 1120 mm (44.1″)
Ground clearance: Rear: 100 mm (3.94″) Front: 100 mm (3.94″)
Wheelbase: 2662 mm.
Front track: 1700 mm. Rear track: 1650 mm.
Front overhang: 885mm Rear overhang: 752mm
Fuel capacity: 80 litres
Luggage compartment: 120 litres (31.7 US gallons)
Dry weight: 1330 kg
Curb weight 1435 kg (all fluids plus 50% fuel)
Maximum laden weight: 1650 kg (full tank, two passengers, full luggage)Engine
Koenigsegg aluminum 5,0L V8, 4 valves per cylinder, double overheadcamshafts
Compression: 9.0:1
Bore: 91.7 mm Stroke: 95.25 mm
Sequential, multipoint fuel injection.
Twin turbo superchargers
1.4 bar boost pressure.
Dry sump lubrication.
Carbon fibre intake manifold with optimised intake tracts.
Tig-welded ceramic coated inconel exhaust system manifold with merge collector.
Weight: 197 kgTransmission
Specially developed 7-speed dual clutch, 1 input shaft transmission with paddle-shift. Electronic differentialWheels & Tyres
Dedicated Michelin Supersport
Unidirectional with asymmetric thread pattern
Front: 265/35 – 19″ (Y)
Rear: 345/30 – 20″ (Y)
Speed rating: 420+ km/hBrakes
Front brakes: Ventilated ceramic discs Ø 397 mm, 40 mm wide.
6-piston calipers. Power-assisted.
Rear brakes: Ventilated ceramic discs Ø 380 mm, 34 mm wide.
4-piston callipers. Power-assisted.
hmm van wie kan ik even 1.177.000 lenen?
@nicktexel: Lenen kan wel, tegen 8% rente ;)
@911GT2: leen je mij ook ff wat, zullen we 5 miljoen doen? Dan vertrek ik met de noorderzon naar een of ander eiland ver weg en zie je me nooit meer terug :)
@bassie: naah doe maar paar miljard joh koop ik ff eiland van man op en daar lekker scheuren:P
Dat wit lederen stuur moet toch geel uitslaan (zweethandjes) na verloop van tijd :-D
@DIPSHIT: koeningsegg handschoenen kun je ook kopen aan 1500€ per paar….
ik vind het echt een hele brute bak!
is deze auto gereserveerd voor die gast die ook altijd een bak op zijn lambo’s heeft?
@wolffjee: Nope, deze is niet voor Jon Olssen. Die gast heeft trouwens vlak na de onthulling wel gelijk z’n mening over de skibox-actie van Koenigsegg gegeven: http://www.jon-olsson.com/?p=4044
@wolffjee: Nee een Noorse investeerder in koenigsegg heeft deze voor zichzelf gereserveerd.
Pff wat is ze toch lekker. Graag de nieuwe lambo en koeny op mijn oprit ;)
Wat een lekkere supercar! Voor zulke vermogens cijfers heeft ie ook een heel net verbruik.
Is die topsnelheid mét skibox? ;)
Ik mis de CO2-uitstoot in het lijstje…
:D
Je schrijft topsnelheid 390 km/h, maar in het overzicht staat Speed rating 420+ km/h.
Explain please…
@Pixed: Dat is wat de banden aankunnen geloof ik.
dat staat bij de banden. ik denk dat de banden dus 420 aankunnen…
@purplehaze: ahja, je was me voor :)
Ik ben eens benieuwd wat de topsnelheid met dakkoffer is. Het lijkt me toch heerlijk om met 350+km/h naar je favoriete ski-resort te rijden
+1 voor de Speed Racer elementen. Wat een bak!
2.9 wil ik nog wel eens zien :D
@sebasjuhh 2,9 gaat zo snel, dat kun je niet zien..
Kunnen die bandjes de 420Km/h + wel aan ??? Wat een supervette bak overigens…superrrrrrrrrrrrrrr !
Mijn persoonlijke favoriet, wat een bloedmooie auto geweldig gewoon samen met de Pagani Huayra de twee meest zieke auto’s.
Wat een bloedmooie auto, maar ik zou hem in een andere kleurstelling nemen. De Agera en de Pagani Huayra mijn twee meest favoriete supercars die ik graag tegenover elkaar zou zien.
Tering, wat een cijfers! Waren alle auto’s maar zo!
Wat een beest! Ongelooflijke wagen gewoon!
ziet er ongelofelijk goed uit!
Je gaat mij niet vertellen dat de Agera R een lagere topsnelheid heeft dan de gewone Agera?
@Cantago: Misschien andere gear-ratios? ik weet het ook niet.