Kofferbakgerucht: MINI overweegt sedan

Auteur: , 35 Reacties

Tja, je moet wat als je alle andere niches al gevuld hebt.

MINI Sedan

Tel je even mee? Van de MINI verschenen al de driedeurs hatch, vijfdeurs, cabrio, coupé, roadster, vijfdeurs stationwagen, zesdeurs stationwagen, vijfdeurs SUV en een driedeurs SUV. Sommige nog altijd leverbaar, andere afgeschoten wegens te weinig succes. Je zou zeggen dat ze bij BMW het sympathieke Britse merk nu redelijk uitgemolken hebben, maar volgens Autocar zit dat toch anders.

MINI zou namelijk een heuse sedan overwegen. Voordat je meteen ‘HEILINGSCHENNIS!’ gaat roepen, in de jaren ’60 was er ook al eens een Mini-sedan. Niet onder de merknaam Austin of Morris, maar als Riley Elf of Wolseley Hornet. Overigens bezit BMW de rechten op de naam Riley, dus wie weet komt met de uitstekende kofferbak die naam ook wel terug. De MINI Sedan zou aan de bovenkant van het gamma komen en met name gericht zijn op de Amerikaanse en Chinese markt.

Mocht BMW de MINI Sedan inderdaad gaan bouwen, dan zal deze vermoedelijk wel in het vaarwater komen van BMW’s eigen kleine sedan. Eind vorig jaar lieten de Duitsers de Concept Compact Sedan zien, een kleine sedan op 1 Serie-basis die de strijd moet aangaan met de oerlelijke Mercedes CLA en de wonderwel goed geproportioneerde Audi A3 Limousine.

Aangezien BMW’s opperhoofdchefdesigner een Hollander is en we niet uitsluiten dat hij Autoblog leest, kunnen we Meneer van Hooydonk natuurlijk van wat ongevraagd advies voorzien. Dus aan jullie de vraag: moet MINI een sedan gaan maken?



35 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Nee Mini doe dit nou niet. Je ziet hoe Fiat dat “500” label verneukt heeft.
@mercedesclk350: maar ondertussen verkoopt Fiat ze wel als warme broodjes…
@vroaaar: Trendy > retro-eer behouden
@vroaaar: dan heb ik geen honger meer…
@mercedesclk350: Volgens mij is dat bij Mini ook al gebeurd met de introductie van de Countryman.
Ze hadden het best bij de normale, station(clubman) en cabrio mogen houden…
Zeker die verhoogde apparaten zien er niet uit.
@senne: maar verkopen wel. Zolang de normale mini nog stuurt zoals hij nu stuurt hoor je mij niet klagen.
Geef het een douw.
Doen!

Maar alleen als BMW er óók een DAF variant van gaat maken en beide modellen in Born van de band gaan rollen. Kan VDL weer in drie shiften volcontinu gaan produceren en kunnen de medewerkers die vorig jaar het werk hebben neergelegd de schade goedmaken.
@moveyourmind: aangezien ze volgens het artikel vooral voor Amerikanen en Chinezen zullen zijn, denk ik niet dat ze hier in elkaar geschroefd zullen worden. Mits ‘ie uberhaupt komt.
Oerlelijke CLA? Da’s de mooiste in z’n klasse!
@ferrari94tr: ha..hahah
@ferrari94tr: Ik heb niks met audi, maar ik vind een a3 sedan prachtig, en een mercedes cla helemaal niets. compleet uit verhouding met die kleine zijruitjes. De cls kan het wel hebben. De cls kan het wel hebben.
@bartteeuwen: Iets 1x teveel ofzo.
@ferrari94tr: hangt er vanaf in welke versie. De shooting brake is prachtig, de sedan is raar van proporties.
@ferrari94tr: De CLA is afschuwelijk. Lijkt wel of hij te lang in de zon heeft gestaan en is gesmolten…
Ze moeten het alleen doen als ze er geld aan kunnen verdienen. Anders niet…
@Rick-dos: dat zullen ze vast wel eerst goed uitzoeken. In China zal het wel een succes worden. D’r rijden hier zat Mini’s rond.
Is de MINI “Riley” geeg goed idee naast clubman countryman en cooper? Overigens vind ik de CLA juist wel mooi. Die A3 sedan is zo typerend VAG…
@henkhupelschoten: Ik zie zo’n Elf/Riley revival wel zitten. Maar dan liever de Riley. Omdat die de krachtigere motor had, dit i.t.t. de Elf.
@e1000bmw523i: Riley was het merk, Elf het type ;()
@dizono: ik bedoelde Elf/Hornet. 😉
Welnee daar is geen droog brood mee te verdienen. Dat de Engelsen graag verwijzen naar de “hoogtijdagen” van Britse rammelbakken dat is hun manco. Die BMW 1 sedan (fwd natuurlijk zoals alle 1 series vanaf nu) Komt er natuurlijk wel want Ohdie heeft die ook in de vorm van de A3.. Dus kan BMW niet achterblijven..
Tja, dan is het ineens net een trabant…
Als die auto alleen in India/ China en dergelijke landen op de markt komt is het prima.
Je ziet daar veel gedrochten rijden op basis van (Europesche) hatchbacks. Gen gemis dat die hier niet verkrijgbaar zijn.
De 1e serie BMW Mini vond ik leuk, toen de Clubman kwam nog net iets leuker. Maar met wat ze er daarna van gemaakt hebben heb ik een stuk minder tot niets. Een 5 deurs MIni en dat hoge ding (Countruman) hadden van mij niet gehoeven maar ze zijn er nu eenmaal.
De reden dat destijds de Elf en Hornet er kwamen zoals ze kwamen was vanwege de extra kofferruimte. Dus zo’n gek idee is het niet als je bedenkt dat je in de huidige Cooper achterin ook niet veel kwijt kunt…
Vind het zeker geen lelijke bakken maar “MINI” zijn ze niet meer te noemen.
@martijndh: MINI wordt het hoofdletters geschreven. Dat geeft al wel aan dat het geen kleine auto’s meer zijn. Wie kleine auto wil koopt een Aygo, wie een leuke auto wil koopt een MINI, dat is het idee.
Mini maakt op deze manier een goede zet naar mijn mening. De naam Mini werpt veel beperkingen op welke alleen doorbroken kunnen worden door auto’s te produceren die niet aan het labeltje “mini” voldoen. Aan het eind van de rit is Mini maar een merknaam, net zoals Porsche ook SUV’s ed kan produceren. Hoewel de afgelopen pogingen van Mini niet heel tof waren denk ik dat ze met een sedan een goede weg in slaan. Historisch correct of niet.
@wouter181: mee eens.
Als de vraag ernaar is waarom niet, we zullen ze in Europa toch niet snel zien.
Hiero..plaatje van misschien de nieuwe..
https://www.autobahn.eu/602/wtf-mini-krijgt-eigen-sedan/
Persoonlijk vindt ik de Elf en Hornet mooie wagentjes!
Iets praktischer in dagelijks en rally gebruik!.

http://www.fototime.com/ftweb/bin/ft.dll/picture?inviteid=56028125E8C8E26&size=ST&ext=.JPG
Deze bovenstaande auto is gemaakt door een Nederlandse mini garage. Nu rijd hij in het buitenland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).