Is de Alfa 159 wel zo goed als wij denken?

Auteur: , 138 Reacties

We gaan de Autoblog-reaguurderslieveling eens even objectief analyseren...

De Alfa Romeo 159. Wie houdt er niet van? Niet zozeer omdat het de beste auto aller tijden is, maar eigenlijk om een heel simpele reden: het is een beauty. Een andere reden is zijn voorganger. De Alfa 156. Een van de meest geslaagde moderne Alfa Romeo’s, zowel qua uitvoering als verkoopaantallen. Maar nu komt het moment om de de Tipo 939 eens goed te analyseren. Want is alle hosanna rond de 159 wel terecht?

De introductie vond plaats in München. Dat was een ideetje van Karl-Heinz Kalbfell. Hij bekleedde jarenlang hoge functies bij BMW, maar ruilde zijn positie in van BMW (eigenlijk Rolls Royce) naar Alfa Romeo. De 159 was nét af en het leek hem een goed idee om het journaille kennis te laten maken met de Alfa 159 in de habitat van de grootste concurrent. Dit schepte hoge verwachtingen: de 159 zou in alle opzichten beter moeten zijn dan de BMW 3-serie. Was ie dat ook? Volgens Dhr. Kalbfell wel, de beste man was een regelrechte petrolhead. Naast diverse Alfa’s en Maserati’s gaf hij ons de Artega GT.

alfaromeo-159-q4-jts-v6-black-rear-side

Design:
Het grootste pluspunt van de 159. Het is absoluut een tijdloze schoonheid. Eigenlijk zelfs fraaier dan de nieuwe Giulia. Ook het interieur was zeker de moeite waard, met al die meters op het dashboard en de fraaie aluminium afwerking. Dit is natuurlijk objectief. Aan de andere kant, het lijkt mij sterk dat het publiek de 159 links heeft laten liggen vanwege het design.

Platform:
Hier ging het fout. Fiat werkte op dat moment samen met General Motors. Het was de bedoeling om de opvolger van de 156 op het Epsilon platform te ontwikkelen. Echter, het nadeel was dat het een beetje ‘saai’ platform was. De Vectra, 9-3, Malibu en Croma waren prima auto’s, maar niet echt bijzonder als het om dynamische kwaliteiten gaat. Dus kwam de 159 op het nieuwe ‘Premium’ platform te staan. Echter, deze werd wat ingekort. Want in principe was dit platform bedoeld voor de grotere en luxere auto’s van Buick, Saab, Cadillac en dus ook Alfa Romeo. Echter, het platform was nogal zwaar, waardoor uiteindelijk de andere merken het Epsilon II programma gingen gebruiken.

Vergeleken met de concurrentie (S60, A4, 3-serie) valt op dat de 159 gemiddeld beduidend zwaarder is dan een vergelijkbare Duitser of Zweed. Daarbij is de 159 ook niet eens overdreven ruim.

alfaromeo-159-engine-32-jts

Motoren:
Ook een dingetje, want die waren absoluut niet van het kaliber wat Alfa voorheen voorschotelde. De 1.8 was qua performance een aanfluiting. De 2.2 JTS was niet vrij van fouten. De 3.2 was traag, dorstig en mistte de charme van de Busso V6. De beste keuze was eigenlijk de een van de diesels. Zowel de 1.9 JTD en 2.4 JTD (200pk!) waren fijnere motoren, die met hun koppel het overgewicht een beetje konden camoufleren.

Betrouwbaarheid:
Kunnen we kort over zijn: de Alfa Romeo 159 staat bekend als een relatief betrouwbare auto, zie hier de punten waar je op moet letten. Er zijn wel wat puntjes van aandacht, maar dat is bij elke auto zo. Ook de bouwkwaliteit stond op een aanzienlijk hoger plan dan de 156. Het was absoluut meer auto.

alfaromeo-159-white-rear-side

Het rijden:
Beetje dubbel. Aan de ene kant was de besturing zelf erg prettig: precies en met voldoende gevoel. Het onderstel was op zich ook niet verkeerd. Comfortabel, maar met voldoende scherpte. Echter, ga je er vol voor, dan wordt het allemaal wat onhandig en merk je dat de 159 aardig wat kilootjes te veel heeft. De BMW 3-Serie (E90) had hier aanmerkelijk minder last van. Sterker nog, de C-klasse (W204) was zelfs competenter. Dus misschien minder geschikt voor de Stelviopas, maar lange snelwegritten er naar toe zijn dan wel weer een forte van de 159.

alfaromeo-159-back-front

2008:
Het jaar waarin Alfa de 159 voorzag van een update. Er werd gebruik gemaakt van wat meer aluminium waardoor de 159 zo’n 40-50 kilo lichter werd. De V6 won aan nog meer snelheid, want je kon deze versie nu ook bestellen zonder het 4wd systeem. Nog een voordeel: er kwam weer een Alfa waardige motor bij, de 1750 TBI met 200pk. Een lichtere auto, enthousiast motortje: dit leek er al heel wat meer op. Ook kwamen er weer echte Alfa diesels.

autodelta-alfaromeo-159-compressore-silver-side

Topmodel:
Die was er niet. Hij stond overigens wel klaar. Want er was een twin turbo V6 gepland, op basis van de 3.2. Echter, qua prijs zou deze op het niveau zitten van de Duitse Drie, die allemaal besloten hadden dat een atmosferische V8 de oplossing was. De topper zou niet sterk genoeg zijn (ongeveer 400 pk), maar vooral te zwaar. Dat was de tweede reden, want zo’n auto GTA (A staat voor Allegrita, lichtgewicht) noemen was lastig. Voor tuner Autodelta was het gat in de markt, want de aandrijflijn kon met gemak meer vermogen aan. De Britse firma leverde diverse upgrades, waaronder de J12, een 400pk sterke V6 met compressor.

Motorsport:
Misschien een rare graadmeter, maar bij een sportief merk als Alfa Romeo wellicht toch van belang. De 156 was er in diverse race-uitvoeringen. Van een simpele 156 Challenge (cup serie) tot de 156 GTA WTCC racers. Ook van de 155 (DTM) en 75 (IMSA) waren er brute racers. Er is wel geracet met de 159, alleen door een privéteam met nota bene een dieselmotor…

Prijzen:
Niet geheel anders dan wat we gewend waren in deze klasse. Voor iets minder dan 29 mille had je de instapper (1.8 met stof en doppen) en  voor 49,5 mille had je de 3.2 met AWD. Dus net onder de 3-serie, meer op S60 niveau. Precies zoals je het zou verwachten. In 2010 kostte een 159 1750 TBI met TI pakket 37k.

alfaromeo-159-blue-front-side

Conclusie:
De 159 is helaas niet zo goed als deze had kunnen zijn. Het is op zich geen verkeerde auto, maar het ‘Alfa-isme’ is er met talent uit gewerkt. Qua specs niet interessant voor de generieke merkrijder, en ook voor de gemiddelde Alfist was het een Opel te ver.



138 reacties

Absoluut prachtig, wordt waarschijnlijk de volgende…
@goodolddays: nice zie 2e comment
En ondanks alles de grootste kanshebber om over een paar jaar de GT af te lossen
Deze auto is de meest onverwoestbare auto ooit… Inpakken in beschermend plastic, daarna in een zuurstofloze omgeving opslaan en over 300 jaar praat men nog over die pareltje van de autoindustrie
@Soulmaster: 156 heb je het over zeker nu 😉
@Soulmaster: waarom inpakken als ie onverwoestbaar is?? ;-)
@camber24: tekstuele inconstentie constateren FTW.
@Soulmaster: die pareltje
Kortom een 1750TBI van na de facelift met TI pakket.
@dutchdriftking: in het rood svp haha
@dutchdriftking: My thoughts….

Of de 2.0 JTD

Welke uitvoeringen hebben allemaal twee uitlaatpijpjes? Die wil ik!
@iJoost: enkel de +200 pk modellen dacht ik! Alles onder de 200 pk heeft 1 uitlaatje…

Overigens is de 200pk 2.4 eentje om te mijden! De update van 2007 bracht een 210 pk 2.4 met betere turbo, betere egr, minder roetfilter problemen en veel potentieel ;-)!

Ik ben zelf eigenaar van een 159 sw 2.4 Q4 Ti in het zwart met lege DPF (mag gewoon in België als ze van voor 2011 zijn) en 250pk en 500nm koppel. Heerlijke auto, doenbaar verbruik en dankzij de Bilstein B6 kit een verschrikkelijk goed sturende en grippende auto!
@technopatat: Dank voor je reactie.

Ga dan op zoek naar 200+ PK. Is sowieso de ondergrens :)

2.4 JTD is 5 cylinder? Wil ik denk ik dan niet, ivm gewicht van het blok. Dan liever de 2.0 JTD. Scheelt toch weer paar kilo.

En ja, weet hoe een 5-cylinder kan klinken. Heb nu een V70 T5 (2.0), daarvoor een 2.3 en daarvoor een 850 2.5 20V
@iJoost: of je koopt een 2.0 jTDM, chippen naar 200pk en koopt er een uitlaat van de 2.4 jTDM bij (staat bij mij in de planning als ik een yolo moment heb). Heb zelf bijna een maand een 2.0 jTDM Ti SW en bevalt prima 👌🏻
@iJoost: zoals rw1994 zegt is de 2.0 eigenlijk een hele goede motor en perfect te chippen naar 200 pk! En de 2.0 werd dikwijls geleverd met de versnellingsbak van de 2.4, dus die kan het zeker hebben!

Dan enkel nog een autosloop zoeken, uitlaatje opkopen en eronder gooien en je hebt een auto van na de facelift die verschrikkelijk knap is en die heel vlot zal zijn!

Alfa’s 5-cilinder klinkt trouwens maar half zo goed als Volvo’s 5-cilinder diesel! Kan behoorlijk vergelijken want m’n vorige was een S60 2.4d ;-)!

De 5-cilinder was voor mij gewoon de te hebben auto omdat ik graag Q4 wilde ook… Ik had het wat gehad met FWD na de Volvo en de 159 zijn voortrein is nu ook niet zo superduper dat ze zo goed met het koppel van de 2.4 goed overweg kon ;-)!
@technopatat: Of het nou 180 pk is, of 200….dat maakt ook niet zo veel meer uit….Echt gebruik ervan maken kan toch bijna niet….PK/gwicht verhouding, daar draait het om. En koppel is veel belangrijker dan PK’s

Heb gewoon iets met “pijpje links pijpje rechts”. Hebben de V70 R’s ook vaak. Mijn T5 helaas niet. En de Alpine heeft het ook.

Als ik serieus ga zoeken wordt het wel diesel denk ik. Vanwege kilometers. Dus een 2.0 JTDm lijkt me dan de motor voor mij. Al zal ik een 1.9 die helemaal is zoals ik m wil hebben ook niet laten staan hoor ;)
@technopatat: De 2.2 jts werd ook geleverd met twee pijpen.
@daveyb078: en de 2.2 heeft toch ook 200 pk dacht ik?
@technopatat: nee deze heeft 185pk.
@thomas20vt: hmm, alles boven de 2.0l OF 200 pk dan :P? Want de 1750 tbi heeft dacht ik ook 2 uitlaatjes?

Ah weet het niet meer zeker, te lang geleden dat ik me in Alfa’s verdiepte! Kben op het Alfa Forum ook zo een stille bekende geworden wiens naam je wel ooit eens hebt zien passeren maar die je nooit meer tegenkomt :(! Helaas, maar heb er toch wat leuke vrienden aan overgehouden :-)!
@technopatat: yep, tbi heeft dubbele uitlaat. Rijd zelf met de tbi ti gechipt door squadra. Met 235pk en 380 nm al vanaf de laagste toeren is het een heel fijne auto om te rijden.
@thomas20vt: wel laten chippen (squadra/savali) ivm ketting problemen en gas pedaal reactie. Na chip heb je ongeveer 195 pk maar belangrijker je krijgt er een veel beter rijdende auto voor terug.
@technopatat: een kleine nuance, anders dan in Nederland hebben ze in België op de 2.4 200pk GEEN terugroep actie gedaan ivm koolafzetting op de inlaat en kleppen. De gemodificeerde 2.4 200pk is probleemloos, hij is ook naast de 210pk variant leverbaar gebleven als je de automaat koos. Ik heb er inmiddels 220.000 km opzitten met de 200pk 2.4.
Nope, blijft een van de beste alfa’s ooit. Gewoon een geweldig ding
@thefmanl: mijn neef had er één. Dacht zijn grote droom gekocht te hebben. Prachtige jonge station en ja, hij reed er netjes mee. Toch ging bijna alles kapot wat er maar kapot kon gaan. En lastig te repareren bij de gemiddelde Alfa dealer, omdat het ding vol zat met Opel techniek (zoals een versnellingsbak uit een Omega). Hij wil dus nooit meer een Alfa.
@roppp: de GM M32 bak van Opel is berucht vanwege een verkeerde voorspanning op de lagers. Het komt ook op de Astra, Vectra en insignia voor en ook bij Saab meen ik. Omdat het een veelvoorkomend probleem is, is de reparatie niet overdreven duur. De M32 zat alleen op de 1.9 diesels. Dus de 2.4 en de 2.0 zijn vrij van deze problemen, net als de automaat die van Aisin is.
Ik snap ook wel waarom iedereen hier zo enthousiast over is. Met TI pakket is het een schoonheid! Ik vind vooral de velgen mooi en met de diesels of tbi een heerlijke auto. Dan neem ik het krappe interieur of het hoge gewicht wel voor lief.
@willeme alinea mbt design; waar je ‘objectief’ schrijft bedoel je denk ik ‘subjectief’?
@camber24: nee, gewoon nee.

Deze auto mag @willeme gewoon ‘objectief’ een mooie auto vinden ;)
@crosscabouter: haha, fair enough ;-)
@camber24: in dit specifieke geval lijkt objectief me toch correct te zijn ;-)
Allemaal waar, ook de negatieve punten..
En ondanks alles, komt er ooit nog eentje!
Liefst in licht blauw of rood, met dat te gekke bruine interieur en TI velgen om t af te maken.
Het feit dat Sergio Marchionne vond dat de Alfa 159 nooit gemaakt had mogen worden en het Alfa logo niet waardig was, had hier ook wel vermeld mogen worden.
@escort77: en ja, als je de negatieve punten bekijkt:
-te zwaar
-niet agiel genoeg
-geen topmodel
-motoren, mwoah

Dan heeft die ouwe mafkees ook nog gelijk ook. Maar toch snap ik de Alfa fans wel, ik vind dit ook een prachtige auto. En een Alfa had altijd al zo z’n nukken, deze zijn wellicht van andere aard,maar de Alfa fans zijn wel wat gewend ;)
@escort77: Ik denk dat hij zich beter kan concerteren op het huidige Alfa dat op sterven na dood is in plaats van afgeven op beslissingen van anderen.

De 159 heeft ten minste in de dealers gestaan. Op de Giulia is het nog steeds wachten…
Bedoelt of onbedoeld vergeet je dat am&s de 159 prijsde voor zijn sublieme weggedrag. Haalde een hoogste snelheid bij de slalom of elandproef. Beduidend hoger dan de BMW 3 serie.
Ik heb een 159 1750TBI Sportwagon gehad. Reed gemiddeld, was redelijk vlot, interieur was aardig maar niet goed ergonomisch gezien. Zag er leuk uit. Was niet zuinig. Eigenlijk een auto die wat mij betreft veel te weinig bood voor wat je voor de prijs verwacht. 3-serie is op rij-eigenschappn en ergonomie de betere auto, wat je als je veel rijdt echt waardeert. Dat had ik met de Alfa aanzienlijk minder.

Beetje als een leuke vrouw met weinig inhoud. Daar ben je ook zo op uitgekeken.
@stephane8200: ik zou ook veel liever een e90 of e92 willen hebben. E92 vind ik mooier dan de 159 en verder op alle fronten beter.
@stephane8200: beetje als een hele mooie vrouw zonder inhoud.
@pinut187: sorry voor de Guus Meeuwis met zijn lege fles wijn.
@willeme alinea mbt motoren: mistte??
@camber24: die zin daarna klopt overigens ook niet
Absoluut een mooie auto zeker met het TI pakket, maar een goede auto zal het nooit worden, hij blinkt nergens in uit, die hele verering hier op AB totaal onbegrijpelijk, puur fanboy gedrag. De 156 is op alle fronten beter. Getuige ook de verkoopcijfers.
156/147 GTA is de Alfa die je wilt hebben 😎
@bofkont: Alleen staan die erg lelijk in de lak valt me vaak op…
@davelepeef: klopt idd , kwestie van goed bijhouden , zo slecht is het spuitwerk van een 156 niet, heb er 3 van gehad.
Helaas zit de 156 in de categorie knakenbakkies tegenwoordig, veelal zijn dit geen liefhebbers die veel poetsen en goed onderhoud uitvoeren.
@bofkont: dat bedoel ik niet. Vooral in het holle deel van de flanken is de lak echt niet mooi glad. Zal wel te maken hebben met watergedragen lakken die misschien nog niet lekker onder de knie waren ofzo, maar als mijn auto zo gespoten is krijgen ze ‘m direct weer terug. Let ‘r maar is op.
@davelepeef: ah juist die manier, is me eerlijk gezegd nooit opgevallen , heb 3 stuks. Gehad in het verleden
@davelepeef: Klopt. Dat is overigens een probleem dat je bij heel veel auto’s ziet tegenwoordig. Heeft te maken met te snel spuit/lakproces. Bij mijn eerste 156 zag je ’t ook, bij mijn 2de 156 (facelift) was ’t een stuk minder. Maar nu rij ik in een lease Focus, dat is helemaal erg. Dikke sinaasappel-laklaag bij de C-stijl, echt geen gezicht.
@kars: hmm… Heb een Focus 1 en Focus 2, beiden al eens gepolijst dus de lak goed bekeken. Heb er niet over te klagen!
Toch blijf ik de 156 mooier vinden. Kwalitatief misschien een stuk(je) minder maar qua design en motoren (hallo busso) toch een stuk meer Alfa dan de 159.
Bovendien werd er met gewicht een gek spelletje gespeeld met de termen die er omtrent bestaan. Ergo is dat de alfa niet gek veel zwaarder was dan bijvoorbeeld eenzelfde gequalificeerde mercedes. Mijn brera staat als 1575 kg op kenteken genoteerd. Dat is dus met alle vloeistoffen en een berijder. Als je verschillende Duitse autobladen op naslaat was het richting 1650 of 1700 nog wat. Wat ze daar dan in beschreven hadden was dat ze zelf de auto op een weegschaal hadden gezet en dat hadden proef-ondervonden.
Ben, als Alfist, nooit echt onder de indruk geweest van de 159. Een door(geschoten) ontwikkeling op de 156, meer niet wat mij betreft. En daar zijn ze dus te ver in gegaan. Als voorbeeld: Leuk die 6 lampjes in de grill, maar natuurlijk vliegen en vuil vangertjes. Het gewicht is al genoemd. Functie volgt hier de vorm terwijl het andersom moet zijn. Dat zijn ze in Italië vergeten.
@pomoek: nee nee nee nee nee!! Dat is nu juist precies waar Italiaans design om draait. Schoonheid gaat voor vorm. Ik zie ook liever een vrouw op hoge hakken (wetende dat ze d’r pijn verbijt), dan weer zo’n stalpaard op gemakkelijke schoenen
@camber24: 😂
@camber24: idd. Toen de UGGS inkwamen ben ik spontaan mijn laatste geloof in de mensheid verloren…. Dat kon mijn geloof na al die oorlogen en banken crisis niet meer aan
@crosscabouter: zeer begrijpelijk
@camber24: Schoonheid gaat voor vorm? Juist, ja.
@benzinehoofd: sorry, waar ik ‘vorm’ zei bedoelde ik ‘functionaliteit’. Stop de tijd.
@camber24: Leuk om te zeggen op verjaardagen en andere partijen, maar heeft niets te maken met goed ontwerpen. Dat is iets heel anders en bij uitstek iets waar ze in Italië meester in zijn. De 159 is geen goed ontwerp. Lees bijvoorbeeld dit er eens op na: http://www.archdaily.com/198583/dieter-rams-10-principles-of-%25e2%2580%259cgood-design%25e2%2580%259d
@pomoek: tuurlijk, het moet bruikbaar blijven. Maar vliegjes op je koplampen… Come on. Dan maak je die dingen eens in de zoveel tijd schoon, toch?. Van een Koenigsegg zeuren we toch ook niet dat die beeldschone deurconstructie kan beschadigen als je naast een iets hogere stoeprand parkeert? Juist dat soort ‘flaws’ maken vaak dat een auto karakter heeft en een klassieker wordt.
@camber24: een heel goed punt. Ga je werkelijk elke dag die lampjes schoon maken? Eerlijk? En dat noem je een goed ontwerp? Nogmaals ze kunnen veel en veel beter bij AM. De 159 is een opvallend slecht ontworpen auto, wat ook een beetje het punt is van dit topic er zijn meer argumenten aan te voeren, die er een beetje lekker uit ziet.
@pomoek: ik heb iets meer dan 4 jaar en 120k in een 159 gereden en kon nou niet echt zeggen dat ik heel veel last had van de vliegen op de lampen. Het enigste is dat je wel echt xenon lampen moet hebben want halogeen lampen hebben verschrikkelijk slecht zicht. Althans dat is mijn mening.
Deze auto op het platform van een Giulia. Misschien later als ik niet meer weet wat ik met m’n geld moet…
‘Betrouwbaarheid’ zit wel goed. Ik ken hele andere verhalen. Qua elektronica een drama. Vaak niet willen starten omdat de startknop dienst weigert en zelfs een complete motoruitval gehad terwijl je met 140 op de linkerbaan zit. Nee, de ANWB maakte overuren.
Nee! Maar we maken elkaar graag gek hier en maken elkaar graag wat wijs….
Zo’n 4 jaar geleden reed ik in zuid Spanje op de snelweg van malaga richting Granada, ikzelf reed op dat moment een splinter nieuwe Audi A4 2.0 tdi 177pk. Ik werd ingehaald door een Italiaanse Alfa Romeo 159 2.4 jtdm met rode Q4, van ik schat na de facelift, ooooh wat was ik onder de indruk zeg, beetje lopen spelen en ondanks dat ik een half uur lang de alfarijder kennis heb laten maken met de tdi letters op de kofferbak, ben ik tot de dag van vandaag zo enorm onder de indruk van wat voor prachtige wagen het was. Ondanks dat de Audi een s-line uitvoering was, viel die in het niets bij de prachtige Alfa. Enorm geweldige herinnering.
Ik ben aan de tweede 159 sw begonnen 5 jaar geleden. Een 2.4 jtdm met automaat, lederen interieur etc. Inmiddels er bijna 220.000 km op zitten tot volle tevredenheid. Het is ook een uitermate fijne reis auto.
Gewicht is zeker een probleem voor de vroege series, maar de 2.4 camoufleert dat wel.

Pak een late versie, zoals de 1750 en je hebt er een betrouwbare auto aan.
Ik heb 2 maanden geleden mijn 156GTA verkocht en nu een 159 1750 Ti (die witte SW van de fotoshoot met de Giulia)
Ik zie ’t redelijk simpel: de 159 is op bijna alle vlakken absoluut een betere auto dan de 156, het is alleen geen leukere auto.
Het probleem is m.i. dat Alfa bij de 159 te veel naar de Duitse concurrentie heeft gekeken. Niet alleen op het gebied van bouwkwaliteit, maar ook qua rijeigenschappen. Op dat laatste punt hebben ze de plank volledig mis geslagen. De 159 stuurt nog steeds bovengemiddeld goed, maar stuurt niet meer als een Alfa. Een Alfa moet lichtvoetig, scherp en speels aanvoelen, precies was een 159 niet doet. Die stuurt een stuk zwaarder dan de vorige generatie Alfa’s (meer als een BMW) en voelt wat log/comfortabel aan (als.een Audi). Een stuk serieuzere/volwassenere auto die je niet uitnodigt om even een bochtig stukje om te rijden, maar je in alle.rust naar huis brengt. (Zoals een Mercedes)
Ze zijn hiermee hun eigen merkwaarden uit het oog verloren en daarom snap ik de kritiek ook wel. Toch heb ik de overstap gemaakt vanwege veranderende gezinssituatie en jaarkilometrage, heb zeker tevreden over de 159, maar als ik eens wat meer tijd heb om een omweg te nemen krijg ik spijt als haren op mijn hoofd. Ik zie de 159 daarom nu ook echt als een (prachtig) vervoersmiddel en bijna niet meer als mijn hobbyauto die ik kan vertroetelen. Dat zegt al genoeg hoe ik (en velen met mij denk ik) over het gevoel dat een 159 van achter het stuur op roept….
@veloce: je vergelijkt een 159 met een 156 en zegt dat dat de betere auto is? Ik vind de 156 beter en lichtvoetiger rijden dan de 159. Maar misschien bedoel je ‘beter’ op een andere manier? 156 1.6 twin spark (babyblauwe van collega) paar keer gereden vroeger en ik had zelf een 1750TBI Sportwagon (zonder TI).
@stephane8200: daar waar de 156 in het segment van de 3 reeks zit, zit de159 een beetje in een moeilijke positie tussen de 3 en de 5 reeks. Het is eigenlijk een andere auto. De156 is daardoor moeilijk te vergelijken met de 159.
@geertvn: ik denk dat de 159 ook wel in diezelfde range zit maar ik snap wat je bedoelt.
@veloce: Ik ken het, heb hiervoor een Marea gehad en nu een Stilo van na de facelift. De Stilo is echt verreweg een betere en betrouwbaardere auto, maar de Marea had een fraaiere achterasconstructie, wat je bij het rijden direct merkte. Die reed gewoon wat lekkerder. Overigens erg blij met mn lastezel.
Dit is nou echt een tijdloze schoonheid.

Mooie raak getekende lijnen, met als hoogtepunt de rij van drie koplampen die aan weerszijde onverschrokken de wereld inkijken en de mooie Alfa Romeo gril waarvan de lijnen in de motorkap doorlopen in een V-vorm. Zoveel mooier dan veel moderne auto’s met de kermisverlichting die voor modern moet doorgaan, maar meer doet denken aan een oliebollenkraam waar men te felle lampen heeft ingedraaid.

Een ander puntje waar andere fabrikanten een voorbeeld aan mogen nemen is het aanbod aan lichtmetalen wielen. Alfa Romeo maakt daar van oudsher ware kunstwerkjes van.

Ik zie echt uit naar de Giulia, en ik hoop dat die wél het succes wordt wat de 159 had moeten zijn. Al ben ik bang dat de meeste mensen die in de markt zijn voor een auto in deze klasse niet veel verder meer komen dan een Volvo V40 of een Audi A4.
Een prima auto met dito betrouwbaarheid. totaalplaatje niks beters dan de gemiddelde concurrent, maar dat weet je ook wel als je een paar duizend minder stukslaat. De alfa deed het niet slecht voor alfa begrippen.
Maar wat is het een sublieme schoonheid, eenvoud, gelaagdheid, sportiviteit, elegantie.. Alles onder 1 noemer.
Arme 159. Dit artikel verdiende hij niet. Een icoon mag je niet in twijfel trekken. Moest ik ooit een eigen auto kopen ga ik zeker naar deze op zoek!
@cadrez: eigen auto =eigen dagelijkse wagen naast de oldie. Dit even ter verduidelijking :D
@cadrez: Mijns insziens juist een zeer terecht artikel. De 159 wordt op AB gezien als een soort haarlemmerolie. Dat roept gewoon op een, met feiten en enkele meningen, onderbouwd artikel.
@willeme: weer een topartikel van je. AB miste naar mijn idee dit soort verdieping stukjes. Hoop dat je je niet uit het veld laat slaan door sommige reacties en zo door blijft schrijven!
Bij mijn weten ook het vermelden waard (weet alleen niet of dat het al dan niet klopt); de 159 is niet veel geleased; hogere leaseprijs tov de concurrentie. Reden; relatieve onbetrouwbaarheid van de 156, die wel veel geleased werd. De premie van de 159 is berekend op basis van de betrouwbaarheid van zijn voorganger. In het nadeel van de 159, en niet terecht, zo is gebleken.
@camber24: Dat klopt niet, volgens mij. Vanaf 2009 waren er bij mijn toenmalige werkgever enkele 159’s in de lease en de leaseprijs was niet hoger dan gelijkwaardige auto’s. Al kan het komen omdat we toen voorraadauto’s kozen, die bij een dealer bijna 200 km verderop moesten komen.
@danmar: zou kunnen. Ik meen me te herinneren dat ik het jaren terug eens in de Autovisie heb gelezen. Wellicht zijn hier wat andere reaguurders die er het fijne van weten?
@camber24: Tja, vaak is het zo dat bedrijven of leasemaatschappijen afspraken maken met dealers. Dan heb je zo per maand € 100 korting op je lease-Audi [insert Pon-gerelateerde opmerking here], als al je collega’s er ook één rijden. Alfa-dealers hoorde daar vaak niet bij.
Daarbij werd ’t leasebedrag o.a. gebaseerd op cataloguswaarde, vooraf verwachte onderhoudskosten en natuurlijk restwaarde, plús die afnamekorting. Dan zie je dat sommige merken financieel niet aantrekkelijk zijn of worden gemaakt.
@camber24: Dat de 159 nooit een held in de lease is geweest heeft ie hoofdzakelijk te danken aan de lage restwaardeverwachting die leasemaatschappijen, terecht, aan de auto hingen. Voor al haar goede eigenschappen is een Alfa nou eenmaal geen waardevaste auto. Met het budget van een Mondeo of Passat kon je niet per definitie een 159 ophalen.
@camber24: ik heb er zelf een geleased en in ons bedrijf waren er voordat de lage bijtelling ziekte uitbrak heel veel 147’s en 159’s in de lease. Nu hebben we een 5 merken beleid en dus ben ik ook gestopt met lease.
Niet een leuk project om een 159 te voorzien van busso blok (gta)? Heb je voor de rest van je leven de ideale auto.
@sanderm3: zal dik tegenvallen! De 3.2 wordt wat tekortgedaan in liefde en de Busso’s wat overroepen!

Ze klinken fantastisch, en ze gaan goed in een vrij lichte 156/147! Maar in de zware 159 komen ze (zeker onderin) gewoonweg koppel te kort en zal je ze moeten laten werken om er wat gang in te krijgen. Wat dan weer heel voelbaar aan je verbruik zal zijn…

Ik heb een kameraad met een Brera 3.2 Q4 met een carbonnen luchtinlaat erop en ik zweer het op mijn communizieltje: die klinkt beter dan de GTA’s waar ik al in gereden heb <3!
Ik heb de 1.9jtdm een tijdje gehad en de e90 daarna ook. Ik vind de e90 echt op ieder onderdeel beter. Zo degelijk en leuk om mee te sturen en keurige ingebouwde navi. In de 159 moest ik nog een TomTom tegen het raam plakken terwijl dat op de e90 toch al wel gemeengoed was. Voor mij dus de BMW, maar ik kijk de 159 altijd nog even na als ik er eentje tegenkom ;-) onderhoud liet ik bij Stemerdink doen in veenendaal. Geinige anekdote: Toen ik toe was een een nieuwe auto adviseerde de verkoper me om naar bmw over te stappen bij gebrek aan modellen bij alfa. Jammer dat alfa in die tijd het gevecht met de m en AMG niet aan heeft gedurfd. Was een leuke geweest!
@isleofman: Het feit dat je over de Navi van je bmw begint vertelt me al genoeg… who cares… daar gaat je auto echt niet lekkerder door rijden… en wordt ie ook niet mooier van… lekker boeiend..
Exterieur vind ik beeldschoon. Interieur niet zo. Niet zo tijdloos als het exterieur.
Verder heb ik nooit begrepen waarom deze auto zo aanbeden wordt. Een 166 bv vind ik veel meer Alfa dan dit.
Hij was idd erg zwaar, veel te zwaar. maar de QV met 3,2L V6 en chip kon je er heel veel plezier mee beleven! Heel veel blije kilometers mee gemaakt! Verbruik daarintegen was om te huilen als je ermee ging spelen
Wel geniaal dat door de reaguudershype er nu een artikel aan gewijdt is!:D
Sorry hoor fanboys maar een Alfa 159 is echt geen mooi ontwerp. Ik zeg ook niet lelijk , Eerder een normale auto met wat kitscherige
Koplampen in de gril. De handgrepen zijn niet om aan te zien en ik vind het nou niet echt een concurrent van BMW. Dat is alfa nooit geweest. Dat deze auto zo opgehemeld word is mij een compleet raadsel. Btw ik ben echt pro alfa.
Kortom een uitstekende auto dus. Veruit te verkiezen boven een saaie A4 of een kale Dreier. Een aangeklede 3-serie kan er wel mee concurreren.
Als rechtgeaarde Alfa die hard (mijn eerste 5 auto s waren Alfa’s, de laatste een 75 3.0) heb ik in 2008 een 2.4 jtd automaat uitgeprobeerd als ultime poging het Alfa gevoel weer terug te krijgen. Het is niet gelukt. Mooie kar, daar niet van, maar zaaddodend saai qua rijbelevenis. Let op: mijn laatste Alfa was de 75 America die ik in 1993 verkocht en dat stond als beleving in mijn geheugen gegrift en diende als referentie kader. Nope…..dat kon de 159 niet waar maken. De verkoper raadde mij de 3.2 v6 af, nota bene….ofschoon ik die eigenlijk wilde om mijn ” Busso” beleving weer terug te krijgen! ” Niet doen” zei hij waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben. Wat ik toen gekocht heb en nog steeds rijd? Een IS250….inderdaad: Lexus. Nog steeds geen spijt van en voor mij de beste benadering van de 75: Rwd, v6 en super sturen. En mooi, maar dat is smaak afhankelijk. Ooit hoop ik weer Alfa te rijden.
Lol!
Bijna niemand wil @willeme ’s vinger op de zere plek erkennen, dat krijg je met onderbouwde teksten tov de gemiddelde leeftijd hier
Leuk stukje @willeme , ik als bmw rijder vind (lees: vond) alfa misschien wel de grootste concurrent als het gaat om massaproducent, doch relatief sportief rijdende producten op de markt zetten, alleen ze hebben het helaas minder goed aangepakt dan BMW

Neemt niet weg dat het leuke auto’s zijn, absoluut!

En voor degene hierboven; allemaal leuk en aardig dat jullie een 2e handse gaan kopen/hebben gekocht, maar geen cent daarvan eindigt in ALFA’s zak! En laat dat nu het grootste probleem van meneer Marchionne zijn……….
@lekkaah: het geinige is dat de 159 pas populair werd nadat hij min of meer toevallig een paar keer achter elkaar door @willeme zelf in een occasionadvies is genoemd. Nu is het opeens een ”legende” bij de reageerders en al helemaal bij het plusjesleger. De RX-8 hoor je daarentegen helemaal niets meer over.
@knipperlichtje: de RX-8 mag binnenkort wel even onder de aandacht gebracht worden.

Een 159 2.0 JTD voor de zakelijke kilometers en een RX8 voor het weekend: toch de best betaalbare en ideale combinatie?
Het heeft heel lang geduurd voor ik de 156 een mooie auto vond, en ook nu nog vind.
Mooier dan een 159 op één ding na. Eigenlijk was iedereen destijds lovend over de weggewerkte deuropeners van de achterportieren maar ik vond dat juist erg jammer en een misser op de auto. Bij de 159 heeft men dat “hersteld” maar waar de 159 (in mijn ogen) log overkomt is de 156 een ranke schoonheid. Het gekke met Alfa’s is dat ik ze eigenlijk pas mooi ga vinden als ze al jaren uit productie zijn. Voorbeeld; als ik nu een Giulia zie (niet die nieuwe maar “de” klassieke met ronde koplampen, dan llopt het water mij in de mond, letterlijk. Destijds vond ik er niets aan en begreep ik nog niet waarom men voor een auto als deze compleet in extase kon raken. Nu ik wat ouder ben, kuch, begrijp ik dat een stuk beter. Moderne Alfa’s (na de 156) doen mij weinig en soms een beetje iets. Maar het lijkt wel hoe ouder een model wordt, des te mooier ze worden.

De 159 is inmiddels ook al even uit productie maar buiten het indrukwekkend front (koplampen op een rij) doet de auto mij nog steeds niets. Ik zie ze eigenlijk ook nooit rijden in tegenstelling tot…jawel, de 156.De 156 van na de Facelift met TI pakket heeft mijn voorkeur.
Mooie auto..Maar denk ik terug aan de 75 dan is dit gewoon drie keer niks..Maar nog altijd beter dan de rest natuurlijk..
@norge: Zeker de 75. De 75 3.0 V6 America… Ik blijf er hebberig van worden als ik er eentje zie rijden. Als ik een 159 zie rijden, kijk ik om. Als ik een pracht van een 75 zie rijden, ga ik er achteraan. Gewoon om te kijken en te hopen dat ‘ie eens het gas intrapt om dat magistrale geluid te horen. Wim Prins heeft momenteel een prachtig exemplaar staan. Met foute Azev wielen die hem bijzonder goed staan. Ja, als ik de centen had kocht ik ‘m meteen, wat een auto!

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=272736622
@viezefreddyw: Tjee wat een geld, maar wel mooi ja..
@viezefreddyw: komt zeker niet vaak voor dat je een 75 ziet rijden. Ik zie er zeeeeer zelden 1.
het is zeker een mooie auto, maar dat vond ik nooit echt een onderscheidende feature. De A4 Avant (B8) was voor z’n facelift ook een prachtige auto, de C-klasse estate was dat na z’n eerste kleine refresh ook, beide auto’s ogen ook nog veel frisser. Om het design zou ik dus niet voor een 159 kiezen, ik zou voor (noem me maar gek) een A4 Avant gaan. Zeker in het interieur is die auto gewoon een generatie verder.
@knipperlichtje: gek
@larini: ooh nee, iemand vindt een Audi of Mercedes beter dan de heilige Alfa 159, wat een shock. Complimenten voor de argumentatie.
@knipperlichtje: Je vroeg er letterlijk zelf om! Dat is ook olie op het vuur gooien he!
@jipino: klopt, ik heb achteraf wat te aangebrand gereageerd. Het was het zoveelste geval van een reactie die in no-time tientallen plusjes had omdat er iets Duits (en zelfs een vaggert!) in negatieve zin werd benoemd, maar je hebt natuurlijk zelf geen invloed op de plusjes.
Heb er totaal niks mee, ik vind de 156 zelfs lelijk. Kom maar met die voorspelbare reacties!
@nopetrolnofun: Iemand op AB die niet van 159’s houdt??? Je bent de eerste…
@parttimeautospotter: 156
@parttimeautospotter: jep, zou ook saai zijn als iedereen dezelfde smaak had…..
@parttimeautospotter: AB is tegenwoordig ook in braille beschikbaar? … je moet wel stekeblind zijn idd om een 156 en 159 niet te kunnen waarderen
AB cultheld = onbreekbaar
De 159 is qua uiterlijk super die koplampen zou ik graag over zetten in mijn v40
Die verering van de 156 snap ik dan weer niet. Een 156 jtd en een Mondeo 2001 tddi naast elkaar gehad. De alfa overgenomen uit de lease. Heel eerlijk, de Mondeo deklasseerde de Alfa op alle vlakken met uitzondering van het motorgeluid. Vooral het rijden in de Mondeo was niet één maar twee klasses beter.

Als de gelegenheid een keer komt, komt er nog een 159 TI sedan.
@alfablog: De 156 is zo onmetelijk veel beter dan een Mondeo. Ja, ik kan de vergelijking ook maken. De stoelen, besturing, motor, betrouwbaarheid, luxe, comfort, alles is beter aan de 156. Nadelen tov de Mondeo zijn het verbruik en de binnenruimte. Onbegrijpelijk dat je met zo’n nickname verkondigt dat een vergelijkbare Mondeo beter is dan een 156.
Schitterend model maar wel voorwielaandrijving plus loodzwaar. Kortom: giet maar in brons, dan heb je een mooi standbeeld waar je nog honderd jaar naar kunt kijken.
Mooi model wel ja; maar als je er problemen mee had, versnellingsbak, draagarmen ophanging, turbo, vliegwiel,… wist je wel waar je voor ging werken. Onverwoestbaar? Nu ni overdrijven he! Heb er zelf een voor drie jaar gehad; ong. een 7000 euri’s aan kosten gehad en nog was het ding niet in orde. Onverwoestbaar, das lachen. Een ferrari of dergelijk kun je wegzetten; dit moet je gewoon als press papier reduceren!
De eerste ECHT goede Alfa ..
Komt omdat het grotendeels een GM product is ..

Als ik de Staatsloterij win ..
Dan koop ik er 1 .. Of 2 ..
@lincoln: wees gerust, die dingen pik je al op voor een appel en een ei.. Ga meteen voor een brera in zilver met van die gepolijste velgen, leuk setje met de gamma coupe..
Ja , als je ze normaal en op tijd onderhoud.
Deze week 1 binnen gekregen met 350dkm op de klok.
Dat de 159 hier door jan en alleman toegejuicht wordt zegt op zichzelf al genoeg.

De auto heeft geen enkele eigenschap die je in een alfa zoekt.

1. lomp design van Giugiaro, sowieso een overschatte designer. Maakte z’n beste werk onder de supervisie van anderen.

2. GM platform, daar waar Alfa altijd uitblonk in prachtige ondersteltechniek kreeg je nu het onderstel van een opel.

3. Kutmotoren. De benzine viercylinders, GM blokken met aangepaste koppen. De Holden V6 was net zo levendig als een Magirus-Deutz ladderwagen. Alleen de TBI bracht verlichting. Mosterd na de maaltijd.
Over de diesel wil ik het niet eens hebben. Als een Alfa een diesel nodig heeft om z’n tekortkomingen te maskeren kan je beter een touw pakken. (als alfist)

4. Te zwaar. Dat de concurrenten ook geen lichtgewichten zijn lijkt me niet zo relevant. Hij is te zwaar, voor een Alfa.

5. Ze zeggen wel eens dat de 75 de laatste echte alfa was. Daar ben ik het niet mee eens. Alfa wist tot de 159 nog steeds auto’s te bouwen die je dat speciale gevoel gaven dat je alleen in een Alfa kan vinden. Met de 159 was dat voorbij.

Samen met de Arna het grootste misbaksel dat ooit uit de Alfa fabrieken is komen rollen.

De 159 is een goede keus, als je niets met Alfa’s hebt
Een beetje relativering, zeker goed.

Ikzelf over de 159: mwah mwah mwah. Vind m niet supermooi. Wordt er niet warm van. T laat me koud. T past niet in mijn straatje
Als ik “objectief” lees waar “subjectief” had moeten staan en drie opvolgende zinnen met “echter” beginnen, haak ik af.
@powerrrr: ‘objectief’ was een woordspeling, daar het uiterlijk bijna unaniem geprezen wordt. Alleen een grap uitleggen maakt de grap waardeloos.

Echter is inderdaad te veel gebruikt, thanks voor de tip!
Mooi zo, dus we zijn van de flauwe 159-spamming af? Grazie
Blijft een schitterende auto en met wat mods kan je hem ook gemakkelijke wat sneller maken! Klasse bak.
Mis hem nog elke dag, nu ik hem sinds anderhalve maand niet meer bezit😭. Ik mis het wouw gevoel als naar mijn huidige auto loop.(Passat gte)
Niet dat het slecht rijd maar uiterlijk kan hij gewoon niet aan tippen.
Weet je.
Al die meningen interesseren me geen ene reet.
Ik ben nog steeds blij met mijn nederige 159 JTDm.
En ik zou echt niet weten wat ik zou moeten kopen als opvolger.
Hij is zuinig hij rijdt fijn en hij is betrouwbaar.
En ik hoef hem voorlopig nog niet te verkopen, met een goede twee ton aan kilometers en een beter dan gemiddeld onderhoud is het een fijne kameraad.
’s zomers komt de airco iets te kort naar mijn mening.
Maar voor de lange rit, 130 op je cruise control is’ie stil, comfortabel en zuinig!
Ow en dat hele journalistieke gezever over zijn gewicht, een vriend met een Passat TDi met vierwielaandrijving kwam verbaasd naar me toe :

Ik kon je echt niet bijhouden in die doordraaier naar de snelweg toe !

En eigenlijk kunnen de meeste dit 1.9 liter Dieseltje niet bijbenen als het bochtig wordt !
Het voordeel dat alfa niet met nieuwe modellen komt is dat sommige problemen zichzelf oplossen. Het eeuwige gekanker over het gewicht vb. Intussen wegens al zijn concurrenten minstens 100kg meer. Bij andere merken is dit blijkbaar wel acceptabel. Dit gewicht had ook een gunstig effect op de torsiestijfheid.( veruit de beste van de klas) Ook het ophangingsprincipe is het betere werk.(double wishbone en multi link tegenover mcpherson voor de concurenten)
Ik weet niet of ie zo goed is als iedereen denkt. Ik ben in elk geval bijzonder gelukkig met mijne. Fantastische reisauto die scherper en lichter aanvoelt dan mijn A3 deed. Heb er sinds Nov. bijna 35k mee gereden en dat alles zonder enige fout, storing of reparatie. Snel, zuinig en geweldige stoelen. 0 olie gebruik en een hele fijne soundsystem. Achterbank is niet enorm ruim maar meer dan voldoende voor mij.
helaas is mijn 159 1.9 JTDm twee weken geleden total loss verklaard. na 3,5 ton was de versnellingsbak helemaal op. sinds vorige week dus trotse eigenaar va een parelmoer witte guilietta 2.0JTDm met sportiva pakket! rijdt stukke beter dan de 159
tja: Ik heb vergeleken De 159 1.8, de BMW 3 en een audiA4 van vergelijkbare orde.
HISTORISCHE NIEUWPRIJZEN
nieuwprijs 2008 € 29.850 € 36.300 € 36.325
nieuwprijs 2007 € 29.850 € 35.900 € 36.325

Dat scheelt nogal in prijs…en qua gewicht, slechts 50kg in het nadeel van de Alfa.
Zeurpieten..tss.
…en bij een vergelijkbare 159 3.2 stationwagon:

uitvoering 159 3.2 JTS V6 330xi Touring Executive A4 Avant 3.2


GEWICHTEN
infomassa leeg 1515 kg 1615 kg 1550 kg

Kortom: onzin dus.
Wat een herlijke bak de beste en mooiste Alfa in Jaren in het betaalbare segment. Want ja een 33stradale is mooi en oude 6C’s en 8C’s ook maar de prijskaatjes daarvan wat hoog. Ook de nieuwe 8C is een plaatje maar het prijskaartje niet.

Heb 7 jaar met veel plezier gereden in onze bella. Echter door verandering van werk gingen de KM’s dus danig omlaag dat een diesel niet aantrekkelijk meer was dus na 245.000 over naar een benzine. Als de aandrijflijn in de 159 leverbaar was geweest had ik weer een 159 genomen hellemaal als de 1750TBI de TCT bak had gehad. Maar de 1.4 met TCT en 170 PK hadden ze er echt in moeten lepelen dan had de 159 best het gat tot de komst van de Giulia kunnen dichten.

De Giulia vind ik wederom de mooiste in z’n klasse maar kan niet op tegen de 159 met z’n geweldige dubbele 3 loops lampunits.

Zou graag de 159 koets op onderstel van de giulia en de afwerking onder de kap van de 156 GTA dus weg met dat plastic en een mooi ingegraveerd kleppendeksel met rode letters en chrome lucht inlaat buizen.
Overigens de 159 1750TBI is 1 van de lichtste in z’n klasse met vergelijkbaar vermogen. Met 1420KG niet veel zwaarder dan een veel kleinere 156 met vergelijkbaar vermogen aan het einde van diens tijd (de eerste daarvan waren licht maar werden rap zwaarder met alle extra’s als meer airbags ipv alleen 1 voor de bestuurder).
Dat wat de 159 zo goed maakte is waarschijnlijk omgekeerd evenredig met het hebben van Alfa Romeo-kenmerken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).