• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Komt die twinturbo Ford GT! #laagvliegen

Auteur: Alwood, gepost 21 november 2011 om 22:04 – 56 Reacties

Komt die Ford GT!


Standaard heeft een Ford GT een knoepert van een supercharger. Kansloos. Serieus blazen doet je namelijk pas met een twee turbo’s.

Wat is dan het verschil tussen turbo- en superchargers? De eerste wordt aangedreven door de uitlaatgassen, de tweede door de krukas. Beiden zijn compressoren die meer lucht de cilinders in persen, waar vervolgens meer brandstof bij kan zodat het harder *boem* doet. Met de enkele supercharger komt de Ford GT slechts tot 550pk. Zonder de supercharger, met twee turbo’s til je het vermogen zomaar naar 850, 900 en zelfs 1100 pk.

Op de standaard (inferieure) Amerikaanse brandstof haalt men meestal 800-850 pk aan de wielen. Als zo’n Heffner twinturbo Ford GT voorbij komt blazen ziet dat er als volgt uit. Dat geluid!

Ook interessant!

  • Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
    Wouter maakt autospotters blij met Ford GT
  • Te koop. Maar niet deze
    Te koop: 2005 Ford GT met een beetje werk
  • Deze twee Ford GT's zijn wél geslaagd
  • Ford GT krijgt
    Ford GT krijgt nu de enige echte goede motor

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Ford, ford-gt, heffner, snelweg, sound, tuning, Video

Vorig bericht: « Kies maar: Carlsson of VATH Mercedes SLK
Volgend bericht: Creatief: een echte Ferrari in je koffietafeltje »

Lees Interacties

Reacties

  1. label89 zegt

    21 november 2011 om 22:05

    Woeshhh..! Wat een prachtig geluid komt er toch altijd uit die Amerikanen!

    Login om te reageren
    • CJ zegt

      21 november 2011 om 22:57

      @label89: Tsja…there’s no substitute for cubic inches…

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        21 november 2011 om 23:11

        @CJ: Behalve dan turbo’s en superchargers…

        /cough

        Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        21 november 2011 om 23:12

        @CJ: was t niet; theres no replacement for displacement.

        Login om te reageren
        • Donstil zegt

          22 november 2011 om 00:09

          @towi1989: Was het niet “al draagt een aap een gouden ring. Het is en blijft wen lelijk ding”?

          Login om te reageren
          • Donstil zegt

            22 november 2011 om 00:09

            @Donstil: Edit: een

            Login om te reageren
        • tinnemans zegt

          22 november 2011 om 08:10

          @towi1989: En dat is het nog steeds!

          @CJ: Jouw quote klinkt als een phishing mailtje. Doe eens niet. :P

          Login om te reageren
  2. geengehoorisrechtdoor zegt

    21 november 2011 om 22:11

    WOOOOOW! Das toch echt wel even een dik geluid wat er uit dat stuk ijzer komt. wat een heerlijke auto!!

    Login om te reageren
  3. jzaero zegt

    21 november 2011 om 22:12

    Oh my god, een van de beste fly by’s ever man! Echt geniaaaaal!

    Login om te reageren
  4. cathrozar zegt

    21 november 2011 om 22:12

    Een beest van een auto, is toch gewoon een echte droom auto!!

    Login om te reageren
  5. E34M5Touring zegt

    21 november 2011 om 22:22

    omg wat een sound. Loopt als een trein zo’n ding.

    Login om te reageren
  6. tvrspeedsix zegt

    21 november 2011 om 22:27

    Grwuuuuwelijk!!! :-)

    Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    21 november 2011 om 22:28

    Heerlijk zo voor ’t slapen gaan..

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    21 november 2011 om 22:28

    Volgens mij rijd hij iets te hard.

    Login om te reageren
  9. deepep zegt

    21 november 2011 om 22:30

    Mooi te zien dat de uitlaten meer licht geven dan de achterlichten ;]

    Login om te reageren
  10. carmasterr zegt

    21 november 2011 om 22:35

    NASCAR!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      22 november 2011 om 01:42

      @carmasterr: ja, moest ik ook aan denken! NASCAR baby!

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      22 november 2011 om 15:15

      @carmasterr: Nee joh.. daarvoor moet je “poor and stupid” zijn.. met zo’n auto is die dat niet..

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        22 november 2011 om 16:05

        @Freewarefreak:

        Well that pisses me off! That´s fuckin´ gay!

        Login om te reageren
  11. Jaapie zegt

    21 november 2011 om 22:39

    Nog nooit bij Le mans geweest zkr, die ford gt’s maken pas herrie!

    Login om te reageren
  12. ck92 zegt

    21 november 2011 om 22:40

    halleluja..!

    Login om te reageren
  13. Roelio zegt

    21 november 2011 om 22:41

    En hoe zit het qua vermogen als je er “luxe premium” Europese benzine in giet?

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      22 november 2011 om 01:42

      @Roelio: 1 biljoen pk!

      Login om te reageren
    • theblackstig zegt

      22 november 2011 om 07:55

      @Roelio: Ik denk dat een Ford GT niet zo goed tegen de zachte benzine van de Europeanen kan. “Ruwe olie FTW’ – aldus de GT zelf.

      Login om te reageren
      • masterstig zegt

        22 november 2011 om 14:57

        @theblackstig: Waarom niet?

        Login om te reageren
  14. ferrari94tr zegt

    21 november 2011 om 22:43

    vins fly bys eigenlijk niet zo leuk maar deze kar ik wel waarderen. als je van forg gt houd? zo moet je rijden met die kar http://www.youtube.com/watch?v=2Yd88whKZ28

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      22 november 2011 om 01:47

      @ferrari94tr: ziet er heel beheerscht uit.

      LOL: ’the cops are looking for us’

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      22 november 2011 om 15:14

      @ferrari94tr: Wat een vet filmpje! Is daar meer van? Spannend! Kreeg er de zenuwen van.. “We’re on the scanner.. cops are looking for us.. copcar in persuit.. 2 miles away..” ..hoe liep het nou af?

      Login om te reageren
  15. VeniVidiVici zegt

    21 november 2011 om 22:48

    Een aanvulling op het verhaal… Bij een supercharger is het extra vermogen direct aanwezig en bij een turbo pas later (boven 2000 toeren ongeveer)

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      21 november 2011 om 23:16

      @VeniVidiVici: Ja en hoe vaak rij je nou onder de 2000 toeren.

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        21 november 2011 om 23:59

        @towi1989: Heeeeel vaak, want dat is zuinig en goed voor het milieu haha :P

        Login om te reageren
    • timberleek zegt

      22 november 2011 om 00:11

      @VeniVidiVici:

      een supercharger heeft toch ook gewoon toeren nodig, alleen dan van de krukas. bij (bijvoorbeeld) 2000 toeren zal hij wel werken maar heel weinig druk leveren.

      of zie ik dat verkeerd?

      alleen is de afgifte dan wel directer aangezien een hoger toerental direct doorwerkt in de druk ipv met een vertraging (door het opspinnen)

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        22 november 2011 om 01:17

        @timberleek: Ja, alleen een supercharger heeft geen turbogat waardoor je bij het wegrijden al meteen de power hebt.

        Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        22 november 2011 om 01:24

        @timberleek: Als je dit leest weet je genoeg ;) http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbolader

        Login om te reageren
      • vale46 zegt

        22 november 2011 om 08:07

        @timberleek: hoe lager het toerental vd motor hoe lager dat van de blower.
        Er is dus een rechtstreeks verband tussen de 2.
        Is de druk dan ook niet(nagenoeg) constant?

        Login om te reageren
        • timberleek zegt

          22 november 2011 om 16:40

          @vale46: er is inderdaad een rechtstreeks verband tussen de 2. je hebt dus geen last meer van een ineens inrammende turbo.

          maar de drukverdeling is niet constant. Bij lage toerentallen bouwt een compressor minder druk op. ook al vraag je op dat moment minder lucht, in verhouding is het volgens mij ook minder.

          daarmee vormt een compressor eigenlijk de weg tussen de turbo en atmosferisch

          die eerste blijft eerst laat in het vermogen, dan schiet hij omhoog waar de turbo in komt.
          atmosferisch loopt geleidelijk op met het toerental
          en een compressor loop ook geleidelijk op, maar sneller als atmosferisch

          de gulden middenweg? ;-)

          Login om te reageren
          • vale46 zegt

            22 november 2011 om 17:16

            @timberleek: Eigenlijk wel raar, ondanks dat het met elkaar verbonden is de druk toch niet gelijk blijft.

            Maar daar is vast wel een of andere verklaring voor.
            Ik snap nog steeds niet waarom er niet meer blowers worden toegepast zoals G-power dat doet. Het is een ideale manier om een atm. meer power te geven zonder dat vervelende turbogat.

            Login om te reageren
            • timberleek zegt

              22 november 2011 om 18:48

              @vale46:

              een compressor heeft ook zo zijn efficiency verschillen. eigenlijk op dezelfde manier dat elke verbrandingsmotor een vermogenskromme heeft vaak ook niet volledig rechtlijnig is met het toerental.

              meerdere turbo’s kan op zich wel, maar dat is denk ik ook niet altijd mogelijk. immers moet je met die uitlaatgassen ook weer al die turbo’s aandrijven

              Login om te reageren
  16. rrvliet zegt

    21 november 2011 om 22:53

    op Youtube staat ook een heel leuk Making of filmpje van een Ford GT-TT:http://www.youtube.com/watch?v=7kgK2DlEhZw

    Tis wat lang, maar echt tof om te kijken. Dat ding is ’n fucking beest!

    Login om te reageren
  17. janklaassen zegt

    21 november 2011 om 23:10

    Gewoon halen zoiets.

    Login om te reageren
  18. giova zegt

    22 november 2011 om 00:35

    Gasten gasten, dit is niet de zaligste fly-by van allemaal, DEZE IS!: http://www.youtube.com/watch?v=5sXCiBtFcu8&feature=related

    DIe F50 doet het universum daveren op zijn grondvesten. SPEAKERS UP MAX VOLUME AND ENJOY!

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      22 november 2011 om 01:52

      @giova: Gaaf op het oude Circuit van Reims (Reims-Gueux) France. Meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Reims-Gueux

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      22 november 2011 om 09:13

      @giova: Toen waren Ferrari’s nog echte meedogenloze beesten! :o

      Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      22 november 2011 om 15:22

      @giova: It gave me goosebumps.. damn..

      Login om te reageren
  19. willemseles zegt

    22 november 2011 om 00:39

    Met 1 kleinere en een grote turbo heb je gewoon overlappende turbodruk al tussen de 1000 en 5500 tpm en dan stort de pk toename in. Mijn licht gechipte 2.0 twinscroll turbo (eentje dus)met zo’n 193pk/300Nm heb ik regelmatig uitgeprobeerd tegen een collega met 2.3 slk compressor.Ook met 193 pk en evenzwaar plus aut5. Mijnes pakt stukken sneller op. Okee de wegligging stukken minder.Een turbo slijt ook minder hard, daar als je rustig rijd ie amper meedoet.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      22 november 2011 om 01:49

      @willemseles: Weet niet of je er een dumpvalve op hebt anders is dat zeker een aanrader, want je acceleratietijd wordt korter én je verlengd nog meer de levensduur van je turbo omdat bij het loslaten van het gaspedaal de turboschoepen niet meer belast worden met tegendruk.

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        22 november 2011 om 07:25

        @VeniVidiVici:

        Dumpvalve zit vrijwel standaard tegenwoordig op een auto. Alleen dat zijn recirculatiedumpvalves, die blazen terug af in je inlaat i.p.v. in de atmosfeer. Daarom hoor je ze ook vrijwel niet ;-)

        Login om te reageren
        • willemseles zegt

          22 november 2011 om 12:47

          @jack_abarth:

          ja klopt, met een recirculatiedumpvalve (mooi woord).
          Verderop wonen een paar Subaru liefhebbers met een Forrester en impreza (mooie boxermotoren)wel met die luide dumpvalves.Waarschijnlijk later erop geplaatst want bij die Forrester uit 2000 hoorde ik het eerder niet.
          Loop je met de hond en komt zo’n wagen in de verte aan luidsissend bij het schakelen,en rijdend met normale snelheid. Op een gegeven moment wordt dat geluid irritant ,lijkt me.

          Login om te reageren
          • jack_abarth zegt

            22 november 2011 om 13:07

            @willemseles:

            Heb zelf m’n rc-dumpvalve “omgebouwd” naar atmosferisch. Het is bij een kleine turbo als op de abarth niet zo heel storend.
            Het klinkt ook eerder gewoon als een zachte “phsss” dan als zo’n “Pfieeuw”, wat je vaak bij Subaru’s hoort.

            Login om te reageren
            • willemseles zegt

              22 november 2011 om 13:24

              @jack_abarth: ik heb ook heel lang Italiaans gereden ,waaronder een 75 turbo :-)

              Las laatst een stukje, dat atmosferische motoren elke 1000mtr boven de zeespiegel 10% vermogen verliezen. Bij turbomotoren is dit slechts 1% verlies per 1000mtr hoger.
              Mijnes heeft er trouwens 150dkm opzitten en is nog lang niet dood.Het geluid van een supercharger is me te naaimachine achtig en onderin de toeren weinig kracht, bijvoorbeeld vanaf rotondes.

              Login om te reageren
            • sjaakk zegt

              22 november 2011 om 13:38

              @jack_abarth: Een Subaru moet een turbo hebben en hij moet fluiten. Ik vind het een geweldig geluid, en mij stoort het niet. Maar wanneer je een dumpvalve op je auto met turbo monteert doe je meestal voor het geluid, en later omdat je turbo door blijft draaien en dus makkelijker oppakt.

              Login om te reageren
        • VeniVidiVici zegt

          22 november 2011 om 14:01

          @jack_abarth: Ja okee, maar op een turbodiesel zit geen dumpvalve. En dumpvalves zijn ook instelbaar dat je dat gesis niet hoort.

          Login om te reageren
          • roestvrijstaal zegt

            22 november 2011 om 19:34

            @VeniVidiVici: Mijn A6 2.5 V6 turbodiesel heeft wel degelijk een dumpvalve, en niet een recirculerende.
            Als je bij in 1 of 2 bij 2500 tpm plotseling gas loslaat hoor je duidelijk dat ie de overdruk even afblaast, PFFSHSHH! :p

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              23 november 2011 om 07:39

              @roestvrijstaal:

              Zou niet moeten kunnen, weet wel dat er een systeem bestaat wat de dumpvalve nabootst voor diesels.

              Weet alleen zo gauw even de rede niet waarom dat een dumpvalve niet op een diesel kan.

              Login om te reageren
  20. lennyv87 zegt

    22 november 2011 om 10:09

    1 woord: Wauw !!

    Login om te reageren
  21. masterstig zegt

    22 november 2011 om 14:58

    Lekker hoor, American cars ftw!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North