Garantieprogramma bij Apple is waarschijnlijk beter voor elkaar.
Een jaar eerder dan normaal heeft Apple zijn topmodel, de 15 inch MacBook, voorzien van een ingrijpende update. Sterker nog, de update is dermate ingrijpend dat het scherm nu 16 inch in diameter meet.
Eindelijk is het toestel voorzien van de updates waar alle ‘pro’s’ om hebben gevraagd. Er is meer ruimte om die hexa- of octocore processors (minimaal i7) goed van koeling te kunnen voorzien. De accu is groter: 100 Watt, het grootste wat is toegestaan als handbagage in een vliegtuig (in de VS althans). Verder heb je zes-weg speakers, een nieuwe ‘pro’-microfoon, meer pixels per inch (226) en nog wat kleine features. De belangrijkste upgrade is natuurlijk het toetsenbord, dat nu niet meer om de paar weken kapot gaat. Lees alles wat je moet weten op Apparata.
Ook nieuw zijn de specificaties. Je kan een MacBook ook configureren op hun website. Het leukste is natuurlijk als je het duurste van het duurste aanklikt. Denk aan een i9-processor, 8 GB GPU, 64 GB werkgeheugen en 8 TB aan SSD opslag. Zo krankzinnig duur als voorheen zijn de opties op een MacBook niet meer, helaas.
Helaas, omdat het budget daarmee relatief laag is. Als je de duurste MacBook samentelt, kom je op 7.698,98 euro uit. Harstikkel leuk, maar als je dat geld stukslaat op een auto, wat kun je dan uitzoeken? We gingen het wereldwijde web op en vonden deze 10 gave auto’s:
BMW X5 4.6is (E53)
€ 7.150
2003
240.411 km
Natuurlijk vind je in dit segment veel oude, veel Duitse SUV’s terug met veel pk’s, Nm’s en km’s. Deze BMW X5 is dan ook geen uitzondering. Het was een rechtstreekse concurrent voor de Mercedes-Benz ML55 AMG. Omdat de 4.9 V8 uit de M5 te kostbaar en te hoogmoedig was voor een grote, zware SUV, kocht BMW het blok in van niemand minder dan Alpina. Jazeker, deze X5 4.6is heeft een Alpina motor uit de B10 V8 4.6 (E39). Voor zijn soort is de X5 een behoorlijk sportief rijdende SUV, het weggedrag is nog altijd uitstekend te noemen.
Saab 9-5 Aero (YS3E)
€ 7.250
2001
228.000 km
De koning van de tussensprint. Deze van een afstandje nogal duffe sedan met ‘slechts’ een viercilinder kan behoorlijk verrassen. Het is namelijk een Saab met een turbo en daar moet je altijd voor opletten. In standaardvorm is deze goed voor 230 pk en 350 Nm, alhoewel we de eerste standaard Saab Aero nog tegen moeten komen. De sportstoelen zijn waanzinnig comfortabel én ondersteunend. Het is verder een lekker eigenwijze en dikke Saab. Let niet op de kilometerstand, bij Saabs betaal je voor onderhoud.
Subaru Legacy B4 RSK Limited II (BH)
€ 7.295
2003
81.325 km
Oh, wat waren de ’90 toch leuk als het gaat om sportieve Japanse auto’s. Deze Legacy B4 RSK was er eentje van. De auto was een volwassen alternatief op de Impreza WRX STI. De Legacy had ook een viercilinder boxermotor, maar met twee turbo’s: een kleine voor de lage toeren en een grote voor de hoge toeren. Dit exemplaar heeft het stuur rechts, maar dat geldt voor alle leuke Legacy’s. Deze Limited II staat helaas niet meer op de originele velgen, maar ziet er verder keurig uit. De Limited II was een uitloopmodelletje die pas laat in de carrière van deze generatie Legacy geleverd werd.
Mercedes-Benz CL600 (C215)
€ 7.450
2000
129.500 km
Mocht je denken dat een Saab een hele gok is, wat dacht je van dit avontuur. Het is namelijk een van de mooiste Mercedessen ooit gebouwd, maar in dit geval ‘verfraaid’. Het betreft een CL600 van de C215-generatie. Deze is voor de gelegenheid voorzien van imitatie Lorinser-velgen, sportuitlaat met vier eindpijpen en een andere splitter. Oh ja, die achterlichten kwamen pas ná de facelift en dan heeft de CL600 een biturbo V12, niet deze met ‘slechts’ 367 pk. Let op met een kleine beurt, bougies vervangen is vrij prijzig: er zijn er twee per cilinder. Grote kans dat de eerste beurt plus onvoorzien onderhoud net zo duur is als de auto zelf.
Land Rover Range Rover 4.4 Vogue (L322)
€ 7.450
2004
241.386 km
Als je maar één auto zou mogen rijden, zorg dan dat het een Range Rover is. De Range Rover is weinig sportief, maar dat maakt niet uit. Sportief is sowieso uit de mode aan het raken. Het is een soort rijdende cocoon van comfort, gerieflijkheid en welbehagen. De motor is afkomstig van BMW en zorgt voor adequate prestaties. De auto zuipt enorm zonder echt snel te zijn, dus daar moet je mee kunnen leven. Evenals de hoge kosten voor de verzekering, motorrijtuigenbelasting en natuurlijk het onderhoud. Maar als je hoog op je troon door het verkeer heen rijdt, maakt je dat allemaal niets uit.
Lexus LS400 (UCF20)
7.500
1997
182.249 km
Als er een auto een goede naam heeft op het gebied van betrouwbaarheid, is het deze Lexus LS400 wel. De auto staat namelijk bekend als geheel opgetrokken uit schokbeton. Wat dat betreft valt het leeggewicht van 1.670 kg reuze mee. Houdt er wel rekening mee dat het inmiddels een 22 jaar oude auto is en dus onderhoud nodig zal hebben. Betrouwbaarheid betekent niet dat de auto niet zijn beurtjes moet krijgen. Voordeel is dat deze LS400 een ‘UCF-20’ is, dus met meer vermogen uit de V8 en iets meer luxe aan boord. Jammer van de grijs-op-grijs kleurstelling.
Jaguar XJR Arden (X308)
€ 7.499
2000
223.413 km
Voor sommigen is de M5 E39 de ultieme sportsedan uit deze periode, voor ondergetekende is het deze. De XJR is niet zozeer beter, dan wel veel cooler. De combinatie van die klassieke lijnvoering, dat fraaie interieur en die heerlijk grommende V8 met supercharger-huil is zeer aantrekkelijk. Deze is door Arden nog even fijngeslepen. De Duitse tuner heeft deze auto voorzien van een nieuwe voorbumper, wielen, onderstel en remmen. Het is natuurlijk te fout voor woorden, maar wel heerlijk fout. Of de motor ook meer vermogen levert is niet bekend, maar de V8 is redelijk makkelijk te kietelen. Of je investeert het bedrag in mobiliteit middels een grote beurt en roestpreventie bij de voorschermen, wat vroeg of nog vroeger bij alle XJ’s opspeelt.
Peugeot 306 GTi-6
€ 7.900
1997
152.770 km
Dit was in de jaren ’90 de koning van de hatches. De 306 GTI-6 deed namelijk alles goed. De auto was snel, had een geweldige wegligging en chic. Pas toen de Civic Type-R in 2001 kwam, veranderde dat. Dat begin je nu eindelijk te zien in de prijzen van occasions. Goede exemplaren beginnen langzaam te stijgen in waarde. De Clio Williams en 205 GTI (met name rode 1.6’jes) zijn al onbetaalbaar geworden, deze zal er wel achteraan gaan. Mocht dat niet gebeuren, heb je aan deze 306 GTI in elk geval een auto waar je lang lol aan zult beleven.
Seat Leon Topsport 1.8 20VT
€ 7.950
2004
203.420 km
De Seat Leon mocht rond het millennium de sportieve eer van Volkswagen redden. De Golf IV GTI verdiende de badge absoluut niet op de bips. De Leon Sport was geen hardcore hatch, maar net even wat leuker dan de Golf dankzij 30 pk extra en een iets stugger (lees: minder week) onderstel. De vlotte Leons waren destijds ook zeer betaalbaar en goed te kietelen. Dat toont dit exemplaar wel aan dat door JD Engineering in Lochem onder handen is genomen. Het apparaat levert 348 pk, op de voorwielen.
Bentley Turbo R
€ 7.950
1986
98.863 km
In een lijstje van Youngtimers is de Turbo R eigenlijk een klassieker. De Turbo R is een enorm belangrijke auto geweest voor Bentley. Dankzij deze auto heeft Bentley zijn sportievere imago weten waar te maken en te behouden. Daarvoor was het gewoon een goedkopere Rolls-Royce waar bijna niemand trek in had. Ook qua bouwkwaliteit was de Turbo R een enorme sprong voorwaarts, maar anno 2019 moet je toch een beetje opletten. Wel heeft deze Bentley wat aandacht nodig. De motor heeft namelijk wat ‘schroeischade’, dus even een paar slangetjes vervangen en na laten kijken door een specialist en je hebt een bijzonder rode Bentley en wellicht de Yolo der Yolo’s.
toyotafortuner zegt
@willeme: is die Bentley niet veel te duur om mee te doen? ?
OT: is dat de Million Mile Lexus van Doug DeMuro?
posthumus zegt
@toyotafortuner: niet als je er nog een paar Pro Displays bij besteld (inclusief vier uiteraard)
posthumus zegt
@posthumus: vier = voet
cabrio4fun zegt
@toyotafortuner: en de Bentley van Hoovies garage? ;)
Teerdz zegt
@toyotafortuner: Die Lexus was niet van Doug, maar van Matt Farah en nu in handen van Tavarish toevallig
peekaas zegt
En zo blijkt maar weer dat je een MacBook niet met een auto kunt vergelijken..
rolov zegt
Kost een Macbook pro bijna 8k? Gtfoh
stephane8200 zegt
@rolov: full options is hij €8147,98. Hiervan komt €2640 voor rekening van de 8TB SSD.
posthumus zegt
@rolov: Full spec. Vanaf is iets van 3k
timdawg zegt
Zouden ze voor die CL600 ook een nier accepteren? Wat een heerlijke foute kampbak ???
kniesoor zegt
Die Bentley van z’n lang zal ze leven niet. En niet alleen omdat-ie op VS kenteken staat, maar ook omdat ik niet in de horizontaal werkende dames noch het marcheerpoeder zit.
Van de hier ten tonele gebrachte automobielen de Soeboeroe maar. Mooie lage kilometerstand. Die RHD is wss wel aan te wennen.
theblazerunner zegt
@amghans: Vond de 306 GTi-6 ook wel een leuke optie
Crosscabouter zegt
@theblazerunner: die is inmiddels al verkocht…. Zat ook gelijk even te kijken.
driver28 zegt
CL600 die prijs en kmstand is wel erg geloofwaardig… ?
gamma81 zegt
Willeme heeft wel humor, Apple en garantie……
bassx zegt
@gamma81: Desktop producten prima garantie hoor, alleen iOS producten niet. Sommige onderdelen kun je na 3 jaar nog gratis laten repareren.
tmenges zegt
Die Benz zal wel geen nap op zitten gok ik zo
moveyourmind zegt
Meestal kan ik door Arden aangepakte Jaguars wel waarderen, maar deze XJ heeft helaas alle klasse verloren. De zwarte velgen passen niet bij de blauwe lak, het houtwerk is spijtig genoeg onder een dikke laag lak verdwenen en de geblindeerde ramen zijn helemaal wanstaltig. Al denk ik dat de laatste twee punten niet aan Arden te wijten zijn, maar aan een eigenaar die de XJ niet snapt.
De Saab 9-5 Aero is helaas ook ten prooi gevallen aan een eigenaar zonder smaak, of een eigenaar die te lui was om naar een beige leren interieur te zoeken als vervanging. Ziet er niet uit zo.
PeugeotGTI zegt
Die Arden Jag heb ik een tijdje terug gevolgd op Marktplaats. Wist niet dat hij nog te koop stond, stond al een tijdje online dus ik ging er vanuit dat hij verkocht was. Deze Arden zou voor mij echt een optie zijn als ik me het onderhoud zou kunnen veroorloven. Schitterende kleur, zwart leer, de juiste velgen, alles klopt. Stijlvoller kan je nauwelijks rondrijden in mijn ogen, goedkoper wel.
mikje90 zegt
8000 euro voor een Seat Leon uit 2004 met ruim 200.000km?!. Welke drugs gebruikt deze adverteerder?.
nopetrolnofun zegt
@mikje90: Ik scrollde door de reacties om uiteindelijk bij jouw reactie uit te komen, dacht namelijk precies hetzelfde. Vast goude ventieldopjes..
rulefollower zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
madmarky zegt
Iemand enig idee waar dat VocaLink kastje voor is/was in de kofferbak van die Bentley?
viezefreddyw zegt
@madmarky: Bij het afleveren van de dame en/of grammetje coke willen ze natuurlijk dat je eerst betaalt.
madmarky zegt
@viezefreddyw: Uiteindelijk gevonden: het is een period-correct carkit module voor een autotelefoon (GSM’s waren toen nog niet echt draagbaar) mét spraakbesturing. En dat in 1986, hoe cool is dat?
viezefreddyw zegt
@madmarky: Haha ja echt ubercool! Stiekem is de Bentley dat ook gewoon wel.
viezefreddyw zegt
Mag ik de 306 GTI inruilen voor een 106 Rallye? Staat een geinige in de handel voor 6250. Koop ik van het overgebleven geld wel een laptoppie waar ik net zo prettig mee werk als zo’n overpriced MacBook.
chriscross zegt
Zonde dat de Subaru het stuur aan de verkeerde kant heeft
kennone zegt
@chriscross: aan de goede kant bedoel je!????
siebren zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
Heb de 4.6 X5 serieus overwogen. Maar heb hem toen laten staan omdat ik bang was er helemaal op leeg te lopen.
Thomas20vt zegt
100 MegaWatt… dat moet 100Wh zijn. Is nogal een verschil. Watt zegt ook niks over een accu, wattuur wel ;)
massarati zegt
Ben erg blij met m’n youngtimer Range Rover. Hij rijdt erg fijn en als straks overal 100 km/h gereden mag worden haal ik 1 op 7 misschien ook nog wel.
sudbina zegt
Normaal gesproken zou ik direct voor de XJR gaan omdat een XJR nou eenmaal een van de vetste combinaties van ballen en klasse is die je kunt kringen; maar jeetje wat is dit ding om zeep geholpen zeg, de buitenkant gaat nog wel hoewel ik de zwarte velgen niet echt pruim, maar de zwarte gespoten binnenkant… Wtf..
dracae zegt
“Garantieprogramma bij Apple is waarschijnlijk beter voor elkaar.”
MWA……
hannibal zegt
Allemaal gaaf en zo. Maar hoe krijg je een van deze auto’s mee naar binnen in het gemiddelde hipster koffie café?
hannibal zegt
@hannibal: die Lexus was in een aantrekkelijker kleurtje wel heeeel verleidelijk geweest.
jarnobakker zegt
Die jaguar kwam ik afgelopen zomer tegen. Zit wel aardig wat werk aan. Ik zag op meerdere plekken aardig wat roestblaasjes. Motorgeluid is wel heerlijk
dree16v zegt
Uit dit rijtje zonder meer de Seat Leon, top auto en op de vaste lasten loop je niet leeg
sabrerator zegt
Oooooowwww!
Maar liefst DRIE heerlijke Britse geldverslinders.
Jaguar. Mijn voorkeursmerk. Maar zo’n fout Arden ding….
Ik had hem al op Marktplaats gezien en er staan veel betere. En mooiere. In plaats van een XJR zou ik een Daimler Super V8 zoeken. Zelfde blok, maar long wheel base en alle luxe denkbaar.
Wat is zo’n Range Rover van die generatie toch ultiem stijlvol.
Poeiersduur destijds, maar een chique Brit zal nooit de afgunst opwekken bij het publiek wat een Dikke Duitser wel kan doen. En het wordt nooit een pooierbak (mits je geen Arden-achtige behandeling uitvoert).
Maar ik heb een enorme zwak voor deze generatie Turbo R.
Maar dan zonder die Amerikaanse koplampen. En een Turbo R voor €7500 is niet vragen om problemen, maar er om smeken!
Automobiel masochisme. Je bent gewoon een soort geldslaaf van je auto.
Maar wát een manier om gillend failliet te gaan. Zeker in knalrood.
Hoe onverstandig al deze keuzes ook mogen zijn, in een ouwe Brit ben je stijlvol, in de hier getoonde Duitsers wordt je automatisch etnisch geprofileerd, zelfs als je blond bent.
Hoewel die CL600 in standaard uitvoering met nette velgen ook wel heel erg gaaf is. Vind ik nog steeds een ontzettend mooi ontwerp.
mark383 zegt
Ik zou voor de Subaru gaan, maar dan met het stuur aan de andere kant. Of de Lexus, maar dan in een andere kleur. Of de XJR, maar dan zonder de Arden tuning. Eigenlijk allemaal dus net niet… Dus of spaar ff door voor een goeie of koop de Peugeot (die al verkocht is).