Compact wintersportkanon knalt in 4,7 naar de 100

Auteur: , 44 Reacties

En dat voor een diesel!

Wat een naam met een auto kan doen. Stel, Audi had ervoor gekozen om de 3.0 biturbodiesel in zijn D-segment sedan (en stationwagon) te plaatsen. Dan zou je net zoiets krijgen als de BMW 335d. Een lekkere sleurdiesel voor de mensen die veel snelle kilometers vreten.

Maar nee, Audi heeft ervoor gekozen om de auto ‘S4’ te noemen. Toegegeven, het klinkt sportiever en spannender dan ‘A4’. Zeker als je een ton stukslaat op een niet al te ruime stationwagon, wil je niet dat ‘ie exact hetzelfde eruit ziet als de A4 Avant 35 TFSI van de overbuurman.

ABT Sportsline S4 TDI Avant (B9) '19

Gelukkig is ABT Sportsline daar om te zorgen dat je je kunt distantiëren van het plebs met wat smakelijke upgrades voor de nieuwe Audi S4. ABT houdt het overigens vrij subtiel dit keer, zowel technisch als cosmetisch. Laten we beginnen met de technische aspecten. De S4 staat op een schroefset van ABT, waarmee je de rijhoogte met 15 tot 40 millimeter kunt verlagen. Om de wegligging iets te verbeteren is er een ABT anti-rollbar, die steviger is dan het originele exemplaar.

ABT Sportsline S4 TDI Avant (B9) '19

De ABT S4 staat in dit geval op 20″ ABT GR-velgen in de kleur diamant en matzwart. Eh, ja: laten we die even overslaan. Gelukkig zijn er ook nog andere modellen mogelijk. Mocht je 20″ te gortig vinden, 19″ is ook te leveren. De uitlaten zijn nog standaard, helaas. Links zijn ze echt, rechts zijn ze bizar nep. Mocht er iemand van Audi meelezen: stop ermee, nu. Dank.

ABT Sportsline S4 TDI Avant (B9) '19

Dan nu het feeststukje: de motortuning. ABT kietelt de motor wat dankzij softwarematige ingrepen en komt uit op een winst van 37 pk en 60 Nm, waarmee het totaal nu 384 pk en 760 Nm uitkomt. Dat is een vrij milde ingreep. Op zich ook wel logisch, want ABT verkoopt de tuning met garantie en ook nog eens wereldwijd. Van 0-100 k/u sprinten gaat nu in 4,7 seconden, sneller dan de eerste generatie Audi RS4 Avant, je weet wel: die supersnelle onderstuurkampioen uit 2000.



44 reacties

Sinds wanneer noemen we een D-segmenter ‘compact’, het is hier Amerika niet ?
En eerlijk is eerlijk, hij ziet er dik uit, maar de charme van een S4 was nou juist altijd dat je 2x moest kijken of het niet de 2.0 Ultra versie was …tegenwoordig zie je bijna niet meer anders dan veel te dikke body-kits met een 3-cilinder grasmaaier-motor erin.
@dawwg: Sinds hele volkstammen zich in auto’s als de Q7, X5, X6, XC90, Touareg, G, GL, ML, etc. verplaatsen.
@johnhert: stel we hadden dat niet, dan hadden we al miljoenen grammen CO2 bespaart en heel veel brandstof…pure machteloosheid 👻
@ghost: De NOS schreef er een artikel over gisteren: https://nos.nl/l/2310488.
@p1m: wauw! Bizar! Mijn reactie was eigenlijk puur sarcasme!
@ghost: Jouw opmerking klopt gewoon. Ik lees ook wel vaker artikelen dat het ons niet lukt om de uitstoot omlaag te krijgen door jan en alleman in een SUV kruipt.
@berlinetta: Wat maakt dat nou uit, op termijn is toch alles elektrisch.
Facelift van de A4 heeft mijn inziens goed uitgepakt.
Wel echt een dikke bak zeg
Is dat diesel nou op zijn retour of niet? Ik dacht dat Duitsland ze zo’n beetje in de ban had gedaan… Er wordt nog steeds veel werk van gemaakt…
@brammetjedeb: Nee joh… Diesel verbannen gaan ze nog lang niet doen. Ze hebben juist euro 4 en euro 5 diesel motoren weer teruggedraaid naar een groene plaket…
@ot92: Bron?
@phaeton: Familie die in Duitsland woont, die rijden in een auto met die motoren.
De Duitse overheid heeft al bereikt wat ze wilden, ze hebben een groot deel van die oudere diesels eruit gegooid en er zijn nieuwe auto’s verkocht.
De acceleratietijden van auto’s in dit segment zijn echt prehistorisch vergeleken met Tesla…
@p1m: De rijbelevingstijd in een Tesla is echt prehistorisch vergeleken met auto’s in dit segment…
@leaper035t: jij hebt dus nooit in Tesla gereden.
@kroelkip: moeten we dat willen dan? Een auto die helemaal zelf zijn ding doet en waarin je eigenlijk maar als een zombie vooruit hoeft te staren? Tegenover een auto waar het gebrul nog uit de uitlaten klinkt en waarbij je nog een beetje je beenspieren stimuleert en leert te leven.

Zal allemaal prachtig zijn zo’n electrische slaapbak, maar geef mij nog maar ff een stukje nostalgie voordat we allemaal als broedkippen gaar zitten te koken in een zoemauto 👎
@p1m @kroelkip: Ik heb een paar jaar terug in een Model S P85D gereden, ja die accelereert heel snel, maar na 120 gaat het allang niet zo hard meer. Ik zou haast gaan denken dat deze S4 TDI de tesla bijhoud van 100 naar 260.
@kroelkip: ik een aantal keer, en ook de snelle varianten. En moet hem gelijk geven. Er zit nog meer beleving in mijn Abarth 500 dan in een P100D ondanks die acceleratie echt buitengewoon bizar is!
@kennone: Heb een Model S al eens meegekregen als leen auto, de Model 3 Performance biedt naast een bliksemsnelle acceleratie ook rijplezier en fenomenale tractie en wegligging.
@leaper035t: Want een Audi diesel heeft dat zeker wel? #activesound. De S4 B6 met de V8, dié had beleving…
@p1m: lekker relevant in deze topic…. of scoor je nou flink op je troll-o-meter?
@p1m: dan weet ik niet welke malloot er achter het stuur zat vanmiddag bij het stoplicht, maar mijn R8 maakte er anders nog steeds gehakt van. Of zou zijn accu exhausted zijn geweest? Nou wat een feest dan. En dan excl. de sound….de wiskundige berekening bij mij is dan: gaap int kwadraat.
@yzord: Appels een peren natuurlijk. Een Model S is uit een ander segment en voor een totaal andere doelgroep. Ik kan het wel waarderen dat een grote zware elektrische zakensedan zo serieus partij biedt aan Audi’s topmodel (De P100D houdt zelfs de R8 V10 bij van 0-100). Dat je dan toch de R8 kiest snap ik, fantastische soundtrack en stuurt beter dan een Model S. Al zou ik nooit bij Audi gaan shoppen als ik een volbloed sportwagen zocht met maximale beleving. De Model 3 is een heel ander verhaal qua rijbeleving trouwens; dat is 1 van de leukst sturende auto’s in z’n prijsklasse.

Die “z’n accu zal wel leeg zijn” grapjes zijn inmiddels knap kinderachtig aan het worden. De Model S heeft een range van 600km en is met 20 minuutjes superchargen weer voor 80% vol; dat is bij normaal gebruik en zelfs bij lange ritten dus nooit een issue.

Zelf rijd ik een Model 3 long range AWD (non-performance) en een RS6 kon een paar weken bij een stoplichtsprintje onmogelijk van me wegkomen. Wel een heerlijk geluid die brullende v8 naast me, maar natuurlijk zat ik te grinniken dat mijn ‘slaapverwekkende elektro-gebakje’ van half de prijs gewoon serieus partij biedt aan zo’n dikke auto.
“Voorsprong door techniek” Audi? Keep dreaming.
@p1m: Wat is dit nou voor een kortzichtige gedachte? Hoe kan je een elektrische auto nou met een diesel vergelijken…?
@cavin: Als je mijn opmerking kortzichtig vindt, dan past het goed bij het algemene niveau van de AB bezoeker. Het vergelijk is simpel: de EV is de opvolger van de brandstofmotor.
@p1m: ik vind je reactie niet kortzichtig, maar wel opvallend. Je reageert ook uitsluitend met van die vage onzinnige hosanna opmerkingen over ev’s. Dit riekt naar trollerij, net als een aantal andere reaguurders die ik hier wel eens op heb aangesproken. Wat is je belang bij dit soort discussies? Ben je gewoon een Tesla fanboy of is er een economisch motief?
@maarten123: goede reactie. In de eerste plaats ben ik teleurgesteld in de Duitse premiummerken dat ze zo ongeveer alle beleving uit hun producten halen. Gedreven door regelementering, of eigen keuzes (S label voorzien van dieselmotoren). In de tweede plaats omdat ik onder de indruk ben van het verticale businessmodel van Tesla. En dat ze inmiddels bewijzen dat het ook werkt. Zelf rijdt ik een Model 3 Performance (gekocht, geen lease) na altijd BMW te hebben gereden. Als er een grote verandering in een bepaalde markt plaats vindt heb je twee keuzes: weerstand bieden of open staan voor innovatie. De term: ‘verandering brengt weerstand’ blijft me fascineren. Met mijn punt heb ik wel weer duidelijk gemaakt hoe gevoelig de EV nog steeds ligt bij de gemiddelde ‘petrolhead’. Maar de weerstand heeft geen zin, we gaan toch écht met zijn allen die kant op, graag of niet…
@p1m: Hele toffe aankoop! Ik zelf promoot het liefst onze Europese industrie en ontwikkeling, dus ben aan het sparen voor een Taycan. Ook hoop ik dat Renault de Zoe RS prototype die (net als jouw Model 3 Performance) in 3.2s naar de 100 sprint, daadwerkelijk in productie neemt!
@vondick: De laatste gratis OTA software update zorgt er voor dat hij onder de 3.0 sec zit, typerend voor de Tesla filosofie. Audi had dat nooit (gratis!) gedaan en hem gewoon verkocht voor vele duizenden euro’s door weer 5 puntjes bij de motor aanduiding op te tellen..
@vondick: Bedankt! Het is een fantastische auto, enerzijds omdat hij quasi autonoom rijdt, anderzijds omdat het een geweldige rijdersauto is met een bak beleving. En na de recente power upgrade onder de 3 seconden 0-60 MPH volgens DragTimes. Bizar…
@p1m: Goed verhaal! Je hebt helemaal gelijk, dat macho gezever hier is gewoon triest. Ik vraag me af of dat soort types beseffen dat de eerste Porsche (1898) elektrisch was…

https://www.volkskrant.nl/economie/de-allereerste-porsche-een-elektrische-koets-met-5-pk-motor~be35489e/
@p1m: EV rijden is een overgangsperiode, net als de minidisc. Waterstof of een andere uitstootvrije brandstof is de toekomst. We hebben te weinig grondstoffen en vooral te weinig zin om 500kg aan zware metalen mee te slepen. Zonder 4 of desnoods 8% was niemand overgestapt. Wat is er logischer dan een infrastructuur aanleggen van groene waterstof, verspreid over bestaande tankstations? Stekkerauto’s zullen heus een deel van de markt gaan bestrijken, maar ‘de toekomst’ is het absoluut niet.

Onbewust heeft de overheid het goed aangepakt: eerst heel leaserijdend NL laten afzien in de Greenlines, D2’s en BlueHDI’s, om ze daarna inferieure accutechnologie door de strot te douwen.

Goed gedaan, maar vanaf een zijdezachte 6-in-lijn stap je nog niet direct over.
@maarten123: Bedankt voor je reactie. Een EV is een elektrisch voertuig, dat zegt puur iets over de aandrijving. Het zegt niks over hoe de elektromotor gevoed wordt (accu, waterstof). Overigens ben ik het niet met je eens dat waterstof de generieke toekomst heeft, er is namelijk ontzettend veel energieverlies. Een accu is efficiënter, ik zal je uitleggen waarom.

Toelichting waterstof:
Waterstof moet gemaakt worden, getankt in een tanker (verlies), tanker moet rijden naar stations (verlies), pompen in stations (verlies) en tot slotte van tankstation naar auto (wéér verlies). En na 4-5 auto’s te hebben getankt moet het waterstof station tot 30 minuten kalibreren om het drukverschil op te vangen. De ANWB heeft er een leuk filmpje van gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=Fp6cJzKuR3k.

Maar inderdaad, mensen stappen niet snel over op het ‘onbekende’. Dat het met bijtellingsubsidie wordt gestimuleerd is ook een feit. Maar we zien in dit topic wel weer hoeveel weerstand verandering brengt. Zelfs als het gaat om een diesel met nepuitlaten en een nepgeluid, ik blijf me verwonderen.

Overigens, één van mijn vorige auto’s was een BMW M135i. En ik kan je vertellen, een Tesla Model 3 rijdt comfortabeler. En nee, ik zou voor een daily driver niet meer terug willen naar een 6 in lijn of andere verbrandingsmotor :-)
@P1m: net als ev-techniek staat de waterstof infrastructuur in de kinderschoenen. De investeringen in deze markt zijn een fractie van bijvoorbeeld de investeringen in oliewinning. Al dit soort opstartproblemen kunnen worden verbeterd, mits de markt ervoor de kans krijgt.

Ik ben voorstander van een energietransitie, maar hekel de cultuur van predikers, die mensen die gewoon naar hun werk gaan of van hun diesel genieten, beschuldigen van milieucriminaliteit of dinosaurus gedrag.

De overheid schiet hier ook ernstig in tekort. Er is geen visie, er is persoonlijke scoringsdrang en vooral geen kennis.

Om maar niet te spreken van hele bevolkingsgroepen die compleet geen belangstelling hebben voor deze materie, maar helaas wel onze aandacht nodig hebben.
@maarten123: Nee ben het met hem eens. Hij vergelijkt gewoon twee auto’s met elkaar die bedoeld zijn om snel te kunnen accelereren. Verder kijkt hij puur naar het resultaat, niet hoe het bereikt wordt. Vergeleken bij de performance varianten van Tesla (waarvan de model 3 hier de directe concurrent is) is deze Audi maar een slome duikelaar.
Wat een pauper velgen. Zet liever een originele op de oprit.
@atrak: ja die velgen zijn behoorlijk lelijk.
Dat mag, maar het zou mijn keuze niet zijn..
“ De uitlaten zijn nog standaard, helaas. Links zijn ze echt, rechts zijn ze bizar nep.”
Gek, bij mijn 40tfsi (ok, eignlk de 2.0 ultra) is links en rechts gewoon echt hoor
Tja de S4 als diesel is in de basis geniaal, het blok heeft in tegenstelling tot de S6 wel genoeg vermogen voor de badge. Alleen die automaat is ruk. Heel benieuwd wat de automaat software van JD hier aan gaat doen.
@dutchdriftking: Het enige wat ze aan die bak kunnen doen is het koppel druk en het toerental wanneer er wordt geschakeld aanpassen.

Wat is er zo ruk aan die automaat eigenlijk?
@ot92: De standaard automaat reageert traag, vergroot het turbogat en schakelt op/terug op de verkeerde momenten. Met de B8 S4 was de automaat software van JD een verademing!
Die nepuitlaten zijn inderdaad Audi onwaardig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).