Politie gaat niet extra controleren op 100 km/u snelwegen

Auteur: , 74 Reacties

Maar ze verwachten wel meer boetes uit te kunnen schrijven.

McLaren Senna

Ondanks dat de feestdagen met rasse schreden naderen, blijven de meeste jaarlijkse discussies ons bespaard. Bohemian Rhapsody, roetveegpieten en winterbandenissues leven (vooralsnog) niet.

Dat komt mede door een nieuwe trend die is komen overwaaien: stikstofproblematiek. Daar moet iets aan gedaan worden en het kabinet is ervan overtuigd dat met zijn allen 100 km/u gaan rijden daarbij goed helpt. Of we voor of tegen zijn laten we even in het midden. We moeten nu eenmaal accepteren dat de nieuwe maximumsnelheid een feit wordt. Maar wordt de soep wel zo heet gegeten als deze wordt opgediend?

Ja en nee. Op veel stukken waar voorheen 130 gereden mocht worden, is dat nog steeds toegestaan tussen 19:00 en 06:00. En op veel stukken in de randstad was het sowieso niet toegestaan, laat staan mogelijk. Maar er is nog een klein sprankje hoop. De NOS laat namelijk weten dat de politie niet extra gaat controleren of iedereen zich wel aan de nieuwe snelheid houdt.

Een woordvoerder van de politie meldt dat de handhaving blijft zoals deze is, dus met dezelfde mensen en middelen. Sterker nog, de politie geeft aan dat de maximum capaciteit al bereikt is en dat meer agenten op straat niet mogelijk is. Wel geeft de politie aan dat de kans groter is dat er meer boetes worden uitgeschreven, omdat men op 100 km/u wegen vaker te hard rijdt dan op 130 km/u wegen.

Fotocredit: @patrickcoerver via Autojunk.



74 reacties

Het woord voor 2019 wordt met de invoering: snelheidschaamte
@lekkerlinksrijden: welnee. Gewoon gas geven!
@dutchdriftking: Gewoongasgeven,, om er een woord van te maken.
Het enige wat ik de afgelopen weken heb gehoord, is dat de bekeuring voor een snelheidsovertreding op de autosnelweg omhoog gaat. Wat jullie? Is Flitsmeister al beursgenoteerd?
@RickB: volgens mij impliceerden ze hier gewoon mee dat 130 rijden op een 100 weg gewoon hoge boete geeft als je kiest de nieuwe regel te negeren
@RickB: ik houd me altijd aan de snelheid + max 50km/h ivm rijbewijs invorderen bij meer dan 50km/h overtreding.

Concreet houdt dat in dat ik nu 180km/h kan rijden en straks dus overdag 150km/h. Daar kan ik wel mee leven.
@phevtreb: 179 na correctie. Die correctie zal ongeveer 5 zijn. Dus 184 op de GPS, wat 195 op de teller is in mijn geval.
Right…
Dat hoorde ik gisteren ook al bij BNR van iemand van de politie zelf, mooi man. Ik bedoel, om de bouw vlot te trekken wil ik officieel best 100 rijden, het is in ieder geval een mooie indicatie van hoe snel je zou kunnen rijden. In werkelijkheid rijdt ik natuurlijk gewoon 125 ofzo, ik vind het allemaal wel prima.
Bottomline is het compenseren van slecht beleid. Het was beter geweest als de bouw uitgezonderd zou zijn van de stikstof regeling, of iets in die geest. De stikstof depositie van de bouw is echt maar heel minimaal. Maar nee, je zou eens iets echt slims doen, beter knoeien we een beetje aan met hak op de tak regelgeving.
Prutsers zijn het, in de regering, zoveel is wel duidelijk. Het lijstje fiasco’s wordt langer en langer. Ik noem een paar flaters van de laatste tijd:
-inkomensafhankelijke ziektekosten premies
-wet DBA ipv VAR
-Afschaffen leenstelsel studenten
-Afschaffen dividend belasting
-PFAS
-PAS
Enzovoorts…
Ben je lekker klaar mee, zo’n regering!!
@stationcar: Ik vind het wel prima gaan, onder een andere regering wordt het heus niet veel beter🤷
@basv:
Er zijn onder leiding van Rutte wel heel veel slecht doordachte regels ingevoerd. Geen idee hoe een andere regering het gedaan zou hebben, ik constateer slechts zonder politiek te kiezen voor of tegen de man.
@stationcar: inderdaad, ze hadden beter de bouw kunnen laten omvallen zodat wij een beetje kunnen doorrijden..

Ik ben geen fan van de VVD, maar vind dat Rutte hiermee een uitstekende keus heeft gemaakt.
@flutterby: Eert creëer je een niet bestaand probleem, vervolgens presenteer je een oplossing onder het mom van het kan niet anders.

En het volk slikt het als zoete koek.

(plus nog meer zakkenvullen met snelheidsboetes)
@flutterby: Ze moeten kappen met dat hele stikstof gezeik! Waar gaat het over man! Een paar andere plantjes in de heides. Het is echt te walgelijk voor worden.
@joost1234: Aanvulling: vergis je ook niet, dat 100 rijden gaat maar 0.3% in de uitstoot schelen. T zijn dus verwaarloosbare marges. Als ze al die oude diesel bestelbusjes nou eens aanpakte en gaan verbieden of afdwingen 90 te rijden zou het zelfde 0.3% resultaat behaald worden, want die vormen het probleem. Benzine auto’s zijn al helemaal niet aan bod en moderne dieselauto’s stoten nog amper stikstof uit. Dit hele land is gek aan het worden en de bevolking volgt de media nog blind ook. Het is gewoon ziek.
@flutterby: Mwooah… nu het zo ver is, kunnen ze inderdaad eigenlijk niet anders. Maar het blijft compenseren van slecht beleid. Was het werkelijk zo lastig om deze situatie aan te zien komen zodat ze er op een fatsoenlijke manier op hadden kunnen anticiperen? Volgens mij was het een gevalletje, dat ze hadden gehoopt dat ze er nog wel even weg mee zouden kunnen komen daar was de rechter het niet mee eens. Regeren is vooruitzien en dit lijkt daar totaal niet op.

Ik zag eerder de statistiek dat 17% van de (verouderde) bestelwagens meer dan 50% van de totale stikstof uitstoot gerelateerd aan verkeer. Ik heb de sommetjes niet gemaakt en vermoedelijk de ministeries ook niet, maar het zou me niks verbazen als de waanzinnige subsidies op elektrische auto’s en PHEV’s (die weer massaal geexporteerd worden) heel veel hadden kunnen doen in het verduurzamen van dat bedrijfswagenpark en niet alleen stikstof, maar ook CO2 en anderen hadden gereduceerd. Dat, gecombineerd met het beleidsmatig verouderen van het algemene wagenpark met de exorbitante belastingen op nieuwe auto’s waardoor import of met oud doorrijden de veel betere optie is, is in mijn ogen gewoon wanbeleid.
@BJ: aardig eens. De bijtellingsregeling van 0% voor hybrides met stekker enkele jaren terug, was natuurlijk een lachertje. En de toename van de max.snelheid naar 130 ook.
@flutterby: Informeer je eerst voordat je met deze onzin komt!

De bouw is verantwoordelijk voor 0,6% van de stikstofuitstoot.
Het stilleggen van de bouw heeft immense gevolgen voor de economie, woningnood, bouwbedrijven, bouwvakkers en hun families

Tel deze twee feiten bij elkaar op, en de conclusie is: het is volkomen idioot om de complete bouw stil te leggen om 0,6% uitstoot! Het is puur wanbeleid van Rutte.

Zeker als je weet dat rond 35% van de stikstof uit het buitenland komt aanwaaien.
@basv: Typerend voor de Nederlandse middelmatigheid. “Eigenlijk is alles kut dus laten we maar niet proberen om het te verbeteren”
@stationcar: Ik begrijp je, maar maak je niet zo druk. Pak lekker een wijntje of biertje en ga gewoon relaxt achterover leunend kijken hoe NL langzaam de afgrond in glijdt met dat spastische klimaat geleuter!
@venividivici:
Ja maar ik werk in de bouwsector, ik heb niet die luxe achteroverhangpositie in dit geval.
@stationcar: Ik leef met je mee, maar helaas moet de gehele bevolking lijdzaam toekijken hoe dit politieke walgelijke spel gespeeld wordt. Met dank aan die imbeciele figuren van de raad van state !
@venividivici: De Raad van State deed haar werk.

Het is het idiote kabinet Rutte dat ondanks waarschuwingen de stikstofwet heeft ingevoerd

Het is vervolgens het idiote kabinet Rutte geweest wat lekker jarenlang achterover leunde zonder de stikstofuitstoot te verminderen..

De Raad van State heeft slechts het gekluns van kabinet Rutte aangetoond.

En nu is Rutte aan het janken dat hij het zo erg vindt dat we 100 moeten rijden, terwijl bouwvakkers hun baan kwijt zijn en bouwondernemingen failliet zijn gegaan.

Waarom? Omdat 100 km/u de VVD stemmen kost.

Ik walg van dit kabinet en deze teflon MP in het bijzonder.
@stationcar: Wat nog veel erger is, is dat niemand in het kabinet, met Rutte voorop, verantwoordelijk neemt voor dit jarenlange wanbeleid, falen en negeren van gerechtelijke uitspraken. Zo’n vreselijke schijnheilige achterkamertjes-politiek zoals het nu is, is het nooit geweest. Een beetje integere premier was allang opgestapt. Niet dat Nederland daar iets mee opschiet, maar de lafbek neemt gewoon geen verantwoordelijkheid voor z’n eigen falen…
@dawwg: Het gedrag van Rutte is de nieuwe norm. In geen enkele Nederlandse krant uitgezonderd de Telegraaf wordt Rutte serieus bekritiseerd. Hij komt gewoon weg met wanbeleid.

Doe gewoon of je neus bloedt, maak een bijdehante opmerking, en links journalistiek Nederland is weer tevreden.

Zo af en toe zijn er initiatieven van het Nederlandse volk om de democratie weer te herstellen, zoals boeren met hun tractoren naar de stad, maar veel effect heeft het niet.

De regering heeft lak aan het gepeupel. Dat gepeupel komt weer in beeld rond verkiezingstijd, en dan mag NPO weer de Fabeltjeskrant van de VVD spindoctors voorlezen.
Lekker dan, heb ik vandaag middels een software update 5% extra vermogen in de Tesla, gaan ze de max snelheid verlagen.
@evdw: die heb je gekregen zodat je sneller op de 100 zit, en daarmee dus het tijdverlies door de lagere Vmax een beetje kunt compenseren. Best wel sympathiek van Tesla!
@potver7: en zo’n gedrocht eerder van ons/mijn netvlies verdwenen is! Win win
@gilettelubbers: nou, zag gister een grijze Model S met een zwarte bovenzijde (ws wrap); dat zag er bijzonder fraai uit.
@hotze: nou, ik probeer het me in te beelden, maar ik word er niet heel vrolijk van. Ieder z’n ding natuurlijk
Nederland is zelfs nu nog kutter dan Zwitserland om auto te rijden. Toch wel een prestatie..
@henkhupelschoten: En jij dacht dat deze trage trut snelheid nu eeuwig zo bleef? Geloof mij maar binnen nu en 2 jaar gaat het geleidelijk weer omhoog!
@venividivici: ik vrees van niet, helaas
@lekkerlinksrijden: 2de soort kwartje van Kok dus?
Als we nu gewoon eens 4 weken ons allemaal netjes aan de snelheid houden, niet bumperkleven, niet rechts inhalen, niet door rood rijden, netjes (betaald) parkeren enz., enz. zodat er geen boete inkomsten meer zijn één maand lang, wat zou de staatskas dan aan inkomsten missen?
En wat houden wij dan als super brave burgers extra in onze eigen portemonnee?
@erik2907: Niks, want dan staat de BTW al op 25% de brandstofprijzen zijn al 50 cent opgehoogd, tabak is 15 euro per pakje geworden en de wegenbelasting is verdubbeld. Dusss…
@venividivici:

Voordat ze het door hebben in Den Haag zijn we minstens 11 maanden verder…. Rekenen kunnen ze namelijk niet.
@erik2907: Lastenverzwaring gaat meestal wel sneller dan lastenverlichting.
Wel begrijpelijk. Die snelheidsbeperking heeft namelijk niks met veiligheid te maken, dus overtreding is eerder een milieudelict dan wat anders.
Ja duh. Je kunt alleen extra controleren als je meer mensen hebt en die hebben ze niet. Je hebt gewoon traject controle en flitspalen en dat was het. De idioten die zich bij 130km niet kunnen inhouden kunnen dit bij 100 ook niet
@dees: dat je je bij 100 niet kunt inhouden lijkt mij niet idioot maar normaal.
Het is nu gewoon afwachten op de landelijk verplichte automatische incasso’s door het CJIB voor alle geregistreerde rijbewijshouders. Tja……politiek draagvlak, het levert ‘n hoop op en ‘t kost de handhaver een beetje. :-)
Alsof er nu wel door politie agenten wordt gecontroleerd op snelheid. Ik ben met de auto nog nooit staande gehouden voor te hard rijden. Zelfs als ik te hard rijdend een politieauto inhaal lijkt het ze niets uit te maken, gewoon vriendelijk groeten en weer verder.
@robert110: mocht 70, reed 112, gewoon staande gehouden, dus t gebeurd wel. Ik was lief, mocht doorrijden, mazzel gehad.
@maferick74: je krijgt je boete gewoon thuis gestuurd hoor
@onlyporscheman: aks ze niet aangeven dat je boete krijgt is dat onwaarschijnlijk.
@maferick74: dan hebben ze geen meting kunnen doen, anders was je echt wel bekeurd. Waar is “Wegmisbruikers” trouwens gebleven sbs6? Was 1 van m’n favoriete progs.
@robert110: helaas weet ik uit ervaring dat ze dit wél doen..
@robert110: Sommige agenten zijn inderdaad uitermate relaxte lui. Ook wel eens na een stukkie laagvliegen aan de kant gezet door een motoragent, die het bij een vermanend praatje hield. En niet eens op zo’n betweterige toon als waar sommigen dat op doen (zie ‘Wegmisbruikers’). Als je geen gevaar voor medeweggebruikers bent (die waren er in het onderhavige voorbeeld niet), knijpt men nog wel eens een oogje toe.
@amghans: Dat was dan vast nog wel een boomer; de meeste broek-agentjes die nog geen baardgroei hebben die ik soms zie, zouden zo beulkampen kunnen zijn met hun VMBO-1 opleiding zonder enige fatsoenlijke kennis van de wetgeving, maar toch een ‘regels zijn regels’ mentaliteit hebben. En nee, ik ben geen tokkie die altijd een aanvaring heeft met de popo; ik werk op een lokatie waar heel vaak politie paraat is en ik dus als een echte SBS6 kijker kan lurken.
Als we een maand lang allemaal 50 gaan rijden op de snelweg komt er niks meer binnen en ligt alles stil, dat zal ze leren😅
@kobus1967: minimum snelheid is 60 of 65 op de snelweg, boetes schrijven gaat door
@maferick74: Niet waar en dat is maar goed ook. Anders zou het makkelijk boetes schrijven zijn in de file. De constructiesnelheid van een voertuig moet minimaal 50% bedragen van de maximum snelheid van het wegtype waarop hij zich bevind. Dus voor snelwegen moet je voertuig minimaal 65 km/u kunnen en mogen, autowegen 50 km/u enzovoorts.
Vanaf wanneer gaat het eigenlijk in? Want de matrixborden staan niet aan, en de bermborden geven nog steeds 130 aan. Dus volgens mij is een boete momenteel goed te weerleggen.
@jack_abarth: je krijgt geen boete want het is nog niet van kracht
@jack_abarth: volgend jaar februari zal het wel zover zijn. Tenzij de regering tot inkeer komt bijvoorbeeld omdat het malieveld volstaat met boze Volvo V40 leaserijders die straks wel 10 minuten eerder uit bed moeten.
@jack_abarth: 1e kwartaal van 2020.
Gewoon net onder de 130 blijven, gaat de bon niet via justitie..
@hjhj: dat is op de snelweg tegenwoordig 40 km/u overschrijding. < 140 dus.
@hotze: En dat is 150 op de teller, schiet het toch nog een beetje op.
Zo, weinigen zullen zich eraan houden, en op de meeste plekken kon je toch al niet harder.

Maarrr, het stikstof probleem is wel een stukje opgelost!! Knap he!
Er vallen ook teveeldoden in het verkeer
Ach ik vind de pakkans echt laag in Nederland. Beetje anticiperen op Transporters die berm geparkeerd staan, en je voorkomt een bekeuring. Om nog maar te zwijgen over surveillance op de snelweg, dat is nog minder. En daarbij dat je een groot deel van de dag überhaupt niet hard kan rijden ivm de drukte.
Ik vind t allemaal een mooie poppenkast.
Sta je dan met je bovenmodale middenklasser die 250kmu kan. Mag je lekker 100, hehe
Duurt toch niet lang deze maatregel. Gaan we weer lekker met 140 doorrijden.
Dat gezeur over overal 100 rijden… Boehoehoe. Ja, op de snelweg is het even wennen, maar die tijd pak je binnen de bebouwde kom weer terug…
@svenskaaeroplanab: dan ga je daar 130 rijden?
Of ze gaan nog veel meer Politieagenten aanstellen, of ze gaan bijvoorbeeld BOA’s nog meer bevoegdheden geven zie je nu ook al gebeuren met die bodycams.
Iedereen gaat zich natuurlijk keurig houden aan de honderd ! Chapeau !
@ghost: Overdag wil ik me best wel eraan houden hoor, harder dan 110 gaat toch allang niet meer hier in de regio, maar ten compensatie gaan we na 19:00 uur uiteraard 160 op de cruise control.
Flitsmeister aan en gaan met die banaan!!
En de Hollandsche bevolking pikt dit allemaal zomaar? Ik dacht dat jullie assertiever waren. Jullie zijn makke lammetjes geworden die zich gewillig laten afmaken door jullie eigen verkozenen. Het land zou beter eens goed op slot gaan in plaats van gewillig jullie leugenachtige dictators te volgen.
Hiermee heeft de politie het bewezen:
https://youtu.be/SSZuTMw86Ms
“Sterker nog, de politie geeft aan dat de maximum capaciteit al bereikt is en dat meer agenten op straat niet mogelijk is.”

Er moeten natuurlijk voldoende politieagenten op kantoor achter de pc zitten om de administratie te doen, de uren in te vullen, de mails te beantwoorden, een kaartspel te spelen, de medewerkerstevredenheidsenquete in te vullen en Autoblog te lezen.

Daarom komen ze nog maar 40% van de werktijd buiten, en met name in de zomermaanden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).