• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductie

Auteur: Dizono, gepost 2 mei 2016 om 08:24 – 37 Reacties

Afbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductieAfbeelding Koop deze Nederlandse poging tot sportwagenproductie

Max Roadster
Lichtgewicht, beproefde techniek en betaalbaar, dat waren drie ingrediënten waarmee eind jaren ’80, begin jaren ’90 gepoogd werd het merk MAX van de grond te krijgen. Zonder succes, slechts 17 werden er gebouwd en een daarvan kan de jouwe worden.

Midden jaren 80 begint het Helmondse Kick Design met de ontwikkeling van een kleine sportwagen. Ze besluiten niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden en kloppen aan bij PSA voor de techniek. Onderstel een aandrijflijn worden geleend van de Citroën AX GT, een 1.4 met 84. Een andere zichbare link met PSA zijn de achterlichten, die van de Peugeot 405 komen.

De carrosserie is van kunststof, waardoor het leeggewicht slechtst 772 kilo bedraagt. Aanvankelijk bouwt Max de auto als Roadster, maar het idee is dat je de auto middels modulaire delen ook om kunt bouwen tot Coupé, Shooting Brake en zelfs een soort pickup. Waarschijnlijk een beetje afgekeken van de Nissan EXA/Pulsar NX uit 1986, al was bij die auto het dak boven de bestuurder gefixeerd en was alleen de achterkant te verwisselen.

MAX Roadster

Hoewel de auto met een prijs van zo’n 45.000 gulden concurrerend geprijsd was ten opzichte van andere roadsters, was de auto daarmee ook dubbel zo duur als de AX GT waar hij op gebaseerd was. De productie kwam dan ook niet lekker op gang en uiteindelijk zijn er slechts 17 exemplaren gemaakt voor de fabriek in 1993 failliet ging. Het schijnt dat er uit de inboedel nog eens vijf exemplaren zijn afgebouwd en ook is het niet helemaal duidelijk of dit eerste prototype bij die 17 exemplaren is geteld, of dat dit feitelijk nummer 18 is.

Eigenlijk maakt het niet uit, want zeldzaam is de MAX Roadster toch wel. Bovendien maakt het feit dat dit exemplaar het allereerste prototype is, extra bijzonder. Een nadeel heeft het ook, aldus Catawiki, want de pasvorm is nog niet overal even goed en de naden behoorlijk groot. Daar staat tegenover dat dit stukje Neerlands autogeschiedenis vooralsnog een hoogste bod heeft gekregen van 1500 euro.

Met dank aan Björn voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

ax, Cabrio, Citroen, occasion, rood, youngtimer

Vorig bericht: « Eindelijk een beetje extra reikwijdte met de BMW i3
Volgend bericht: Peugeot en Citroën gaan de beste auto ter wereld bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. p0wn3d zegt

    2 mei 2016 om 08:26

    We beginnen weer goed op de maandag..

    Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    2 mei 2016 om 08:31

    Max is hot dus zou je een hoger bod verwachten. Best leuk zoiets op basis van de Ax GT, (die reed ook al leuk) en dus heel exclusief… Kom op mensen… Moet dit niet in een Nederlands automuseum?

    Login om te reageren
  3. reobnednab zegt

    2 mei 2016 om 08:32

    Wellicht bestemd voor een hippe senior van omroep Max?

    Login om te reageren
    • saabmax zegt

      2 mei 2016 om 10:13

      @reobnednab: Jan Slagter?

      Login om te reageren
  4. Tonnie zegt

    2 mei 2016 om 08:36

    Rood kunstof. Das nu dus roze.

    Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    2 mei 2016 om 08:37

    Eigenlijk he, ondanks het feit dat ie toch wel lelijk is, verdient hij wel een beter lot. Stiekem vind ik hem wel gaaf.

    Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      2 mei 2016 om 12:42

      @viezefreddyw: leuk om te swappen naar 1.6 vtr met throttle bodies

      Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    2 mei 2016 om 08:37

    Leuk voor Max? Redbull livery erop en rondrijden voor promoties?

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    2 mei 2016 om 08:41

    Heerlijk guitige gebakje! Wel jammer dat het project enorm geflopt is

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    2 mei 2016 om 08:43

    Tja, het is bijzonder, maar ook niet meer dan dat. Ik hoef hem in iedergeval niet en zo denk ik velen met mij.

    Login om te reageren
  9. patrick zegt

    2 mei 2016 om 08:43

    Als ik zelf handig was zou ik hem helemaal oplappen incl. Nieuwe paint. En als ik dan ook nog het geld over had zou ik ook een ander blokje erin leggen.

    Het is echt een auto waarvan je denkt dat is geinig om te kopen maar doe het toch maar niet.

    Ik hoop dat Max een leuk nieuw baasje krijgt die goed voor haar zorgt

    Login om te reageren
  10. rob68 zegt

    2 mei 2016 om 08:43

    Uit de tijd dat je je kop niet boven het maaiveld mocht uitsteken ….Eigenlijk is er niks veranderd. Gaaf bakkie, maar was toen inderdaad wel heel erg duur…

    Login om te reageren
  11. rocky zegt

    2 mei 2016 om 08:47

    Ik zat het toen wel zitten (geweldig concept!) maar als monetaire braakliggende teenager had ik er toen geen geld voor. En nog als extraatje, een prototype vind ik wel helemaal top!

    … effe babellen met mijn vrouwtje (tja, ik ben al tiental jaren geen teenager meer, nu ben ik een brave/mond-dode/monetaire braakliggende getrouwde man… pfff…)

    En als ik dan een “ok” van mijn vrouwtje heb, moet ik alleen nog maar invoeren in Oostenrijk en een “einzelzulassung” (zeg maar, RDW keuring ofzo) regelen maar dat zou geen probleem zijn.

    Login om te reageren
  12. riddertevoet zegt

    2 mei 2016 om 08:54

    Was dit een stageproject van Victor Muller?

    Login om te reageren
  13. Alfarobert zegt

    2 mei 2016 om 08:55

    Mama MAX,duidelijk voor de moeder van Max Verstappen dus.

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    2 mei 2016 om 09:17

    Voor €1500 is dit gewoon een leuk hebbedingetje. Als ik een grote schuur zou hebben had ik hem zo opgehaald. Zoiets eet toch geen brood…

    Login om te reageren
  15. lemster zegt

    2 mei 2016 om 09:22

    Waarom geen link naar de advertentie? De station uitvoering ziet er leuk uit.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 mei 2016 om 09:37

      @lemster: check, die was ik vergeten, staat er nu wel in!

      Login om te reageren
  16. dwersbongel zegt

    2 mei 2016 om 09:28

    Best leuk concept, en die renders zijn ook wel cool. Vooral de shooting break. Hier zou je ook zo een gti blokje in kunnen hangen, ook al vond ik een 1.4 gt ook niet traag aanvoelen.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 mei 2016 om 09:38

      @dwersbongel: volgens mij mocht dat niet van PSA en hadden ze dat zelf ook graag gewild…

      Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    2 mei 2016 om 09:44

    Een modulair platform toen al. Nederlands zijn slim

    Login om te reageren
  18. E34M5Touring zegt

    2 mei 2016 om 10:06

    Ik bied 5.- voor de comfortabele slippers op foto 8.

    Login om te reageren
  19. vvti zegt

    2 mei 2016 om 10:14

    Zelf een standaard ax 1.1 gehad was door zijn laag gewicht en directe besturing en heerlijk autootje.

    Login om te reageren
  20. Citrofiel zegt

    2 mei 2016 om 10:42

    Mijn vader was fan van dit concept, helaas zat kopen er destijds niet in. Wel stond hij op de nominatie om een dealerschap te starten, maar zo ver zijn ze nooit gekomen. Later heeft heeft hij maar een C3 Pluriel gekocht, ook een auto om te bouwen tot meerdere carrosserieën, maar dan minder en onhandiger.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      2 mei 2016 om 15:28

      @Citrofiel: de Pluriel had toch een Eendendak? Wat voor andere varianten kon je er nog meer van maken?

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        2 mei 2016 om 15:41

        @roppp: In de praktijk gebruik je eigenlijk alleen die vorm inderdaad, omdat verder gaan bijzonder onpraktisch is. Bij introductie gaf Citroën echter aan dat het een 5-in-1-auto was. Ik kan niet makkelijk een handig plaatje vinden, dus je zult het met deze pdf(!) moeten doen als bewijs, pagina 8 en 9. Hatch, Panoramic, Cabriolet, Convertible/Spider en Mini Ute.

        Login om te reageren
    • benzinehoofd zegt

      2 mei 2016 om 19:16

      @Citrofiel: De Pluie reëlle, bedoel je? ? Die dingen waren toch zo lek als een mandje, of zijn dat indianenverhalen?

      Login om te reageren
  21. jasbelle zegt

    2 mei 2016 om 11:11

    Vroegâh, had ik een boekje met alle auto’s van 1991, waar ook deze Max instond.
    Heb m nooit zo mooi gevonden, maar die koplampen vind ik nog steeds erg tof.

    Login om te reageren
  22. flik2punt0 zegt

    2 mei 2016 om 11:14

    Hopelijk krijgt hij weer een liefhebbend baasje!!

    Login om te reageren
  23. martijn11 zegt

    2 mei 2016 om 11:16

    Dat iemand hem nog gekocht heeft ook

    Login om te reageren
  24. goodolddays zegt

    2 mei 2016 om 11:41

    Allemaal opkopen en vernietigen, en dan hopen dat dit nooit weer gebeurd

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      2 mei 2016 om 11:42

      @goodolddays: ja, stel je voor dat iemand probeert om een betaalbaar sportwagentje te maken…

      Login om te reageren
  25. ghost zegt

    2 mei 2016 om 12:54

    Jeremy Clarkson: Still, could be worse…(al dan niet doorschakelend naar Hammond of May die grotere problemen hadden dan hij).

    Login om te reageren
  26. kwatkam zegt

    2 mei 2016 om 12:59

    Leuk concept, maar als design studio gooi je je naam wel te grabbel met zo’n matig ontwerp. Daar had meer in gezeten. In dezelfde periode kwam de Mega Tjaffer op de markt, identiek verhaal, verder uitgewerkt met modules maar uiteindelijk ook geen succes. Ook deze auto zag er met de modules merkwaardig uit.De kale variant was wel geinig en werd indertijd beschouwd als een opvolger van de Mehari.

    Login om te reageren
    • roppp zegt

      2 mei 2016 om 15:30

      @kwatkam: de Tjaffer was wel degelijk een succes (voor een fabrikant van een dergelijke omvang). Dat ding deed in Frankrijk succesvol mee met die ijsraces.

      Login om te reageren
  27. sulobb zegt

    2 mei 2016 om 13:51

    Spijtig dat het geen succes geboekt heeft. Als het doorging had het nu een Nederlands merk kunnen zijn waar men met trots op keek…en het ontwerp had kunnen evolueren naar uiteraard…

    Login om te reageren
  28. skinnybmw zegt

    2 mei 2016 om 15:03

    Ik weet nog dat hij uitkwam, vond het een apart maar gedurfd concept. Ben er wel eens eentje tegen gekomen en wist niet dat hij zo zeldzaam is (gelukkig). Als ik ‘m nu terugzie zo zie ik pas hoe foei-lelijk dit gedrocht is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North