Koop een 35 jaar oude Opel Kadett met nog geen 1000 km

Auteur: , 41 Reacties

Een doodnormaal Kadettje 35 jaar lang koesteren en er amper mee rijden. Dat is wat een Noors stel deed, ze verkopen hun Kadett C 1.2 uit 1979 nu met slechts 987 km op de teller.

Een Opel Kadett is niet de eerste auto die in je op komt om als investeringsobject een groot deel van je leven stil in de garage te laten staan. Van de Kadett C zijn tussen 1973 en 1979 meer dan 1,7 miljoen exemplaren gebouwd, heel waardevol gaat het dus niet worden.

Toch is het zeer uniek wat het Noorse stel uit Heimdal heeft gedaan. Een Kadett C die nog niet ingereden is vind je praktisch nergens meer. De eigenaar heeft omgerekend een kleine 28 km per jaar met de auto gereden. De auto verkeert daardoor in werkelijke nieuwstaat en is nog in een leuk kleurtje gespoten ook.

Bij wie instapt in dit frummeltje zullen vast en zeker mooie (of minder mooie) herinneren opkomen. Veel Nederlandse gezinnen hadden de middenklasser in de jaren 70 voor de deur staan, het was het best verkopende model van het land en tevens Opel’s laatste compacte auto met achterwielaandrijving.

Het verkopende stel heeft de wens uitgesproken de auto te verkopen aan iemand die hem de komende 35 jaar net zo goed koestert als zij dat deden, zodat het over 70 jaar nog steeds een zo goed als nieuwe Kadett is.

De vraagprijs van ongeveer 18.000 euro is niet eens zo heel verkeerd, reken er op dat je over 10 tot 20 jaar een stuk meer terugkrijgt voor dit karretje. Vast een zeker een goede investering en bovendien al helemaal in WK-stemming. De ideale auto om naar Nederland te halen dus en misschien wel iets voor Van Gaal als-ie terug is uit Brazilië? Klein detail, de Opel heeft zijn Noorse APK niet gehad, daarvoor zouden teveel kilometers gemaakt moeten worden.



41 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Hoe ziet de binnenkant van de motor er dan uit? Na 35Jaar stilstaan? Qua olie enz dan.
@nasty:
die Kadettjes waren gebouwd als kleine Amerikaantjes, een vier cilinder Chevroletje, er zit werkelijk helemaal niets in en er kan dus ook helemaal niets aan kapot.
Koop hem maar en we rijden hem gewoon terug uit Noorwegen.
Nix aan de hand. Met dezelfde olie.
Is nog analoog,niet digitaal.
Het meest luxe aan deze auto’s is het elektrische klokje.
Waarom denk je dat ze in de Afrikaanse landen nog steeds het liefste rijdenmet dit soort auto’s, die kun je ‘sur place’ repareren.
Ik kan hem zelfs nog repareren, iets wat schier onmogelijk is met mijn hypermoderne Diesel.
Als die het niet doet, ben ik verloren.
Moet ik naar de man toe die hem aan de computer kan hangen.
En me dan met een serieuze blik in zijn ogen vertelt dat het weer tig geld gaat kosten.

Omdat de hybridische digitale vliegwielkoppeling analyse stuk is die de hydraulische klepstoter wuffels en het g.r.a.t. mechanisme bedienen, waardoor dat vierkant-relais natuurlijk is uitgebrand.
En dat neemt gelijk het f.l.u.f. systeem mee, waardoor je dus dat waarschuwingslampje krijgt dat je tractie controle stuk is…
@desjonnies:
True, so true, maar tegenwoordig willen ze tablets in de auto en niet zelf te hoeven denken, laat staan remmen wanneer hun voorligger dat doet. Daar hebben ze immers een computer voor.
Ik haalde destijds ook mijn neus op voor die dingen en had een Lancia, dat je daarbij net zo goed moest kunnen plamuren als sturen was “part of the fun”.

PS: Mag ik mee als je hem gaat halen, doen we gelijk even een bakkie bij de tipgever. Maken we er een AB fossielen uitje van..
@tupperware:
Herkenbaar Tupperware.
Ik had ooit de enige in NL verkochte PAARSE Giulia Nuova 1300 Alfa.
En plamuren, dat was gewoon een dagelijkse bezigheid.
Maar trots dat ik was op m’n Alfaatje !
Een vijfbak!
En die kleur, afschuwelijk was een understatement.
Totdat ik met die meid sprak die bij de dealer werkte die hem nieuw had geleverd, Ergens in het Oosten van het land. (ik was m’n contactsleutel verloren na een wilde nacht)
Ze herkende de wagen meteen en vertelde me dat die wagen daar anderhalf jaar in de showroom had gestaan, om uiteindelijk met verlies verkocht te worden.
’t was op slag de allermooiste kleur in mijn ogen, de enige PAARSE 1300 !
Pimpelpaars !
@tupperware: Dat wordt een lange stoet dan voor 1 auto…
@e1000bmw523i:
Tja, mooi toeren daar in het hoge noorden toch?
@tupperware: True! Maar weet je hoeveel drank @norge dan moet inslaan…? :P
@e1000bmw523i:
Voor mij niets, ik drink niet. Scheelt hem een 2de hypotheek..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Inderdaad; 35 jaar (bijna) stilstaan is ook niet goed voor een auto.

En voor €18.000 kun je tegenwoordig heel wat mooiers kopen dat ook in zeer goede staat is en weinig kilometers heeft.

Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.henkgrooten.nl/nl/Mercedes-Benz_500_SEL_W126_10000030.html

Dat of een Kadett…..
@bertorelli: Het bijzondere ligt hem juist bij dat dit een normale auto is ..
@norge:
Ik vind het ook een mooie auto en het feit dat deze nog helemaal origineel is, maakt hem zeker bijzonder.
Maar een Kadett C voor deze prijs?
Dat is alleen interessant voor Opel fanaten.

PS.
Een 500SEL is ook een gewone auto, alleen iets minder gewoon dan die Kadett ;-)
@norge: Daarom is er ook niets aan naar mijn mening.
Daarbij, stilstand is achteruitgang.
@bertorelli: Kijk van dat soort benzen zijn er relatief genoeg over(mercedes hë), maar een gewone Kadett is veel zeldzamer in deze staat. dat maakt hem bijzonder
Destijds vond je het 3 keer nix zo’n Kadettsky, als jonge knul.
Opa en Oma auto’s.
De burgertruttigheid ten top.
En je bleef er heel erg ver vandaan.
10keer liever een doorgeroeste AlfaSud of,zoals die éne vriend een ouwe opgelapte GTV.
Of je nam een MIni, een Fiatje maar een Kadett was not done !
Je was geen tachtig zeg.


Nu, nu zou ik willen dat we allemaal weer die burgertruttigheid van toen zouden hebben, allemaal aan de Kadett, de Philips kleuren televisie en, gewoon sparen voor de Miele wasmachine.
Toen, toen waren we rijk, iedere Kadett eigenaar had GELD op zijn spaarrekening staan.
Dat deej je gewoon.
Dat hoorde erbij.
@desjonnies: Toen vonden we ze truttig ja…..Maar kijk er nou nog eens goed naar….Prachtige bakkie’s waren het eigenlijk…..Toch?
@norge:
Norge :
for your eyes only
Vertel het aan NIEMAND, want het zal mijn reputatie onmiddellijk schaden.
Maar ergens diep in me zou ik hem best wel willen hebben.
Want er is niets mooier dan een splinternieuwe auto van bijna veertig jaar oud.
En van niets anders wordt ik emotioneler!
Echt waar.
Deze zou ook gelijk een koosnaampje krijgen.
En nooit meer verkocht worden.

En tegenwoordig helpen we zelfs gasten die klassiek rally rijden met Kadettjes, Manta’s en Ascona 400’s.
Vroegâh, wilde je er geen eens naast ze staan bij de rally-service.
Maar nu, nu kan ik genieten van zo’n ding, zoals die ene Duitser, die gewoon 3 jaar is bezig geweest om een Ascona 400 helemaal in topconditie te brengen
Zo’n 35 jaar geleden heb ik rijlessen gehad in een 4bak 1.2 , daarna een ’79-er 320 4-cilinder op lpg wat al niet veel beter/sneller was. Durfde het aan in de A1 dalletje langs Bussum een wagen met 110 in te halen. Beide vielen dan terug naar 100 km/u en het inhalen duurde derhalve veel te lang. Twee keer gezakt door m’n overmoed.
Even die aftermarket knipperlichtjes van de voorschermen afhalen, gaten dichtmaken, overspuiten.

Dan heb je een leuke, originele auto…
En graag gedaan weer.
@norge:
En je hebt hem niet eens gekocht, al was het maar om hem naast die klassieke Volvo te zetten?
Het enige wat hier eigenlijk mis mee was, je had meer aan een zeilbrevet dan een een rijbewijs, maar zoals desjonnies weer helder maakt, zo’n ding deed het altijd.
De zeldzame keer dat het niet zo was kon je ze weer opgang krijgen met een schroevendraaier, een hamer en een stukje schuurpapier om de puntjes op te schuren.

Nu sta je met een kapotte sensor 2 uur te wachten op de wegenwacht die ook niets voor je kan betekenen..
Moet 28 km p.j zijn ipv 2800km ;)
Auto was destijds voor crisishonden, voor benepen minima. Niks aan.
Deze Kadett koste in 1975(bouwjaar mijn eerste auto,jawel Kadett 1200 special)nog geen 10.000 GULDEN.Dit is natuurlijk uniek,nog geen 1000km op de teller maar 18000 EURO is vette winst.Hebben ze slim gedaan die Denen.
@Alfarobert: Wat hebben de Denen slim gedaan?
@Alfarobert:
Renteverlies over 35 jaar
verzekerings premie over 35 jaar
geldontwaarding over 35
onderhoud en kosten over 35 jaar.
’t is een koopje !
@Alfarobert: auto’s in Noorwegen kosten aardig wat meer dan in de rest van ‘Europa’. Kwa prijs denk dat het een goede deal is.
Hahahahaha, bij Slopel hadden ze wel vertrouwen in hun klanten: altijd handig, zo’n afbeelding van het schakelschema op je dashboard. Stel je toch eens voor dat moeder de vrouw een rondje mag rijden……. ;)
@roppp: Kijk eens op de pook van de gemiddelde auto…
@e1000bmw523i: als je nou eens een keer heeeeeeeeeeeel goed naar de fotootjes kijkt, wat zie je dan op het pookje van deze (ook toen al zeer gemiddelde) auto staan????????????
Applausje voor jezelf!!!!
Heeft mijn vader ooit al een keer gedaan, een C Kadett kopen met weinig kilometers. Sindsdien rijdt hij Renault.
Wat bezielt je, een auto te kopen en er niet in te rijden.
Ben ik eigenlijk de enige die hem mooier vind dan gelijk welke andere Opel die de laatste 10 jaar van de fabriek gerold is?
@shiva:
Tja, als je auto’s VAN de fabriek rolt worden ze daar niet mooier van..

Persoonlijk heb ik nooit iets met Opel gehad maar de huidige Astra GTC/OPC vind ik er toch best lekker uitzien.
De aantrekkingskracht van deze nest heb ik nooit echt begrepen.

Als het dan toch een wagen met zulke looks zou moeten zijn waarom dan geen echte escort?
Is deze van een surinamer geweest die hem voor woon- werkverkeer gebruikte? ;)
@rhellema: Haha geweldig, so true !!
http://www.autoservicemikemeijer.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=10&url=/mercedes-benz/c-klasse/36-amg/occ1168612-fa2cd

Deze 100x liever voor de helft van het geld, en meer bijzonder dan een nieuwe kadet.
@bofkont: kamperbak
@parker: Onzin! enkel vooroordelen!

Het is een volledig origineel exemplaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).