• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kopen maar: Maserati Birdcage uit 1960

Auteur: ricardo, gepost 17 april 2010 om 11:21 – 30 Reacties

Maserati Tipo 61 Birdcage
Van deze racelegende zijn er niet meer dan 17 gebouwd. Dus als een exemplaar onder de veilinghamer gaat, dan is dat hot news. In dat wereldje tenminste.

Deze racer van vroeger dankt de naam ‘Birdcage’ aan zijn -voor die tijd- unieke chassis. Voluit heet ‘ie gewoon Maserati Tipo 61. In de voorkant van de klassieker ligt een 2.9 liter vier-in-lijn. Destijds goed voor zo’n 250 pk. Dankzij zijn lage gewicht van 590 kg was het een auto om serieus rekening mee te houden op de circuits. In 1959 deed ‘ie voor het eerst mee in een race. Zijn Le Mans debuut volgde een jaar later, toen Casner Motor Racing Division drie Birdcages inzette tijdens die race. Vanwege de nodige mankementen hebben ze nooit een Le Mans gewonnen, maar later scoorden ze wel op de Nordschleife een eerste plek tijdens de 1000 km Nürburgring.

Volgende maand wordt één van de 17 klassieke Birdcages geveild in Monaco. Dus als je het liever nóg een tandje exclusiever hebt dan een Ferrari 250 GT SWB, dan biedt dit uitkomst. De huidige eigenaar heeft ‘m sinds 2004 en is hiermee aan de startlijn verschenen van verschillende race evenementen. Dit stukje automotive geschiedenis moet ongeveer 2,4 tot 2,6 miljoen euro opleveren. Wel iets duurder dan deze Le Mans-legende, maar toch net wat exclusiever. Meer info bij RM Auctions.

Ook interessant!

  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
  • Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
    Maserati Ghibli Hybrid rijtest video
  • Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
    Video: volgas op autobahn met de Maserati MC20
  • Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham
    Bespoke Maserati MC20 voor David Beckham

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Birdcage, Klassiekers, Maserati

Vorig bericht: « Top Gear zat achter ontwrichting van vliegverkeer?
Volgend bericht: Bespoke Yas Eagle Rolls Royce Phantom Drophead Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stofmeister1 zegt

    17 april 2010 om 11:22

    Och Och… wat een schitterende auto

    Login om te reageren
  2. Ruben00 zegt

    17 april 2010 om 11:25

    Wat een prachtige auto!
    *doet rechter muisknop/instellen als bureaubladachtergrond*

    Login om te reageren
  3. creative zegt

    17 april 2010 om 11:43

    wat een sexy ding… prachtig kijk dat soort dingen worden tegenwoordig dus niet meer gemaakt..

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      17 april 2010 om 11:56

      @creative:
      al eens nagedacht over de rede daarvan ??

      (buiten het feit dat er vandaag de dag veeeeeeeel meer van dit “soort” dingen gemaakt wordt dan ooit) ..

      Login om te reageren
  4. Klassiekerrally zegt

    17 april 2010 om 11:50

    Wat mij betreft mooier dan de meest Ferrari’s. Echt geweldig.
    Nick Mason heeft (had?) er ook een. Da’s de eerste die ik ‘in het echt’ zag, tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring, vele jaren geleden. Sindsdien ben ik verkocht.

    Meer foto’s zijn te vinden op Klassiekerrally.nl. (sorry voor de schaamteloze plug)

    Login om te reageren
  5. spykerboy zegt

    17 april 2010 om 12:00

    lekker exclusief maar toch net een tikkeltje te duur heb net ff me rekeningen na ge keken :P heb niet stiekem een grote erfenis ofzo gehad waar ik stiekem op hoopte :P

    Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    17 april 2010 om 12:01

    wat een plaatje! snap wel dat je deze neemt in plaats van een veyron!

    Login om te reageren
  7. laulau zegt

    17 april 2010 om 12:02

    Prachtig. En lekker snel ook!

    Login om te reageren
  8. RDS zegt

    17 april 2010 om 12:12

    Even oftop. Waarom lees Ik hier niets over de terugroepactie van Toyota? Weer 600.000 auto’s terug naar de garage.

    Ontop. Mooie wagen en lekker vermogen voor dat gewicht.

    Login om te reageren
  9. Jokkebrok zegt

    17 april 2010 om 12:49

    Vers bakkie hoor!

    Login om te reageren
  10. floryn zegt

    17 april 2010 om 12:55

    Wow deze is erg mooi. Eigenlijk zijn Maserati’s gewoon cooler dan ferrari’s en deze lijkt wel een Batmobile met die geprononceerde wielkasten.

    Login om te reageren
  11. integralechubasco zegt

    17 april 2010 om 13:12

    als we het over coolheid hebben dan zijn maserati’s zowiezo cooler dan lamborghini’s.

    Login om te reageren
  12. Mtyn zegt

    17 april 2010 om 13:32

    Sinds vandaag heb ik een nieuwe lievelingsauto; wat een beauty!

    Login om te reageren
  13. Simpson zegt

    17 april 2010 om 13:37

    prachtig ding. Zou de coureur destijds een beetje over die spatborden heen hebben kunnen kijken? of is dat juist de reden dat er nog maar 17 zijn?

    Login om te reageren
  14. jp zegt

    17 april 2010 om 14:22

    Victory by Design clip:

    Login om te reageren
  15. jp zegt

    17 april 2010 om 14:22

    http://www.youtube.com/watch?v=goX6PZsBY54

    Login om te reageren
  16. stopwearingpants zegt

    17 april 2010 om 14:25

    zoo licht en zoveel pk’s dit ding is sick vooral voor die tijd!, hij is ook niet lelijk trouwens

    Login om te reageren
  17. de Sjonnies zegt

    17 april 2010 om 14:44

    Gek dat niemand vraagt waarom ‘ie Birdcage wordt genoemd…..

    Login om te reageren
    • Ry zegt

      17 april 2010 om 15:38

      @de Sjonnies:
      Deze racer van vroeger dankt de naam ‘Birdcage’ aan zijn -voor die tijd- unieke chassis.

      sommige mensen lezen het artikel

      Login om te reageren
      • de sjonnies zegt

        17 april 2010 om 18:56

        @Ry: Oh ja oh, waarom werd íe dan om zijn chassis birdcage genoemd?

        Login om te reageren
  18. Stratos zegt

    17 april 2010 om 14:57

    @jp: thx voort filmke, goddamn lekker int bordeaux….Op 3′ als ie begint te karren!!!

    Login om te reageren
  19. floryn zegt

    17 april 2010 om 15:56

    @ JP

    bedankt voor het filmpje deze man maakt erg mooie filmpjes met gave auto’s!

    Login om te reageren
    • jp zegt

      17 april 2010 om 16:36

      @floryn: ja als je van classics houdt is victory by design een geweldige serie.

      Login om te reageren
  20. xilver zegt

    17 april 2010 om 16:48

    Ik heb het niet voor oldtimers… maar damn… klinkt dit bakkie lekker en die Ferrari is overigens ook wel übergeil

    Login om te reageren
  21. Dimglor zegt

    17 april 2010 om 18:21

    Deze is toch echt prachtig… Mooie ronde vormen..

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    17 april 2010 om 19:31

    En hij is echt extreem mooi! Prachtige auto!!

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    17 april 2010 om 19:45

    Ik probeer mezelf wijs te maken dat ik NIET jaloers ben op de presentator van Victory by Design!

    Login om te reageren
  24. Flamingo zegt

    17 april 2010 om 21:20

    het is echt een dom ding om te zien maar hijs toch ook wel weer erg mooi.
    het is echt fantastisch dit soort oude race-autootjes maar helaas heb ik geen serieus geld

    Login om te reageren
  25. integralechubasco zegt

    18 april 2010 om 00:06

    ‘Het is een dom ding om te zien’… nee, je comments komen gelukkig wel intelligent over…
    lees dit maar eens misschien kan je het dan wat meer waarderen…
    Tipo 60 featured a small 2 liters 4 cylinder engine of 200 hp (150 kW), located in the front at a 45° angle for a weight of 570 kg (1,257 lb) pushing the car at a max speed of 270 km/h (168 mph).

    Tipo 61 featured a 2,9 liter 4 cylinder engine of 250 hp (186 kW), located in the front at a 45° angle for a weight of 600 kg (1,323 lb) pushing the car at a speed of 285 km/h (177 mph).

    Tipo 63 featured the 6 cylinder engine of 3 liters of the Formula one 250F located in the center of the car at a 60° angle.

    Tipo 64 featured the 6 cylinder engine (3 liters), still in the center of the car, in an upgraded frame (more of smaller lightalloy tubes) nicknamed “Supercage”.

    Tipo 65 featured a V 8 cylinder engine of 5 liters delivering about 430 hp (321 kW) pushing the car at 350 km/h (217 mph) in a “Supercage” frame.

    een racewagen uit 1959…

    Login om te reageren
  26. Uiteraard zegt

    18 april 2010 om 13:22

    Vroeger was echt alles beter…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North