Van deze racelegende zijn er niet meer dan 17 gebouwd. Dus als een exemplaar onder de veilinghamer gaat, dan is dat hot news. In dat wereldje tenminste.
Deze racer van vroeger dankt de naam ‘Birdcage’ aan zijn -voor die tijd- unieke chassis. Voluit heet ‘ie gewoon Maserati Tipo 61. In de voorkant van de klassieker ligt een 2.9 liter vier-in-lijn. Destijds goed voor zo’n 250 pk. Dankzij zijn lage gewicht van 590 kg was het een auto om serieus rekening mee te houden op de circuits. In 1959 deed ‘ie voor het eerst mee in een race. Zijn Le Mans debuut volgde een jaar later, toen Casner Motor Racing Division drie Birdcages inzette tijdens die race. Vanwege de nodige mankementen hebben ze nooit een Le Mans gewonnen, maar later scoorden ze wel op de Nordschleife een eerste plek tijdens de 1000 km Nürburgring.
Volgende maand wordt één van de 17 klassieke Birdcages geveild in Monaco. Dus als je het liever nóg een tandje exclusiever hebt dan een Ferrari 250 GT SWB, dan biedt dit uitkomst. De huidige eigenaar heeft ‘m sinds 2004 en is hiermee aan de startlijn verschenen van verschillende race evenementen. Dit stukje automotive geschiedenis moet ongeveer 2,4 tot 2,6 miljoen euro opleveren. Wel iets duurder dan deze Le Mans-legende, maar toch net wat exclusiever. Meer info bij RM Auctions.
Och Och… wat een schitterende auto
Wat een prachtige auto!
*doet rechter muisknop/instellen als bureaubladachtergrond*
wat een sexy ding… prachtig kijk dat soort dingen worden tegenwoordig dus niet meer gemaakt..
@creative:
al eens nagedacht over de rede daarvan ??
(buiten het feit dat er vandaag de dag veeeeeeeel meer van dit “soort” dingen gemaakt wordt dan ooit) ..
Wat mij betreft mooier dan de meest Ferrari’s. Echt geweldig.
Nick Mason heeft (had?) er ook een. Da’s de eerste die ik ‘in het echt’ zag, tijdens de Oldtimer Grand Prix op de Nürburgring, vele jaren geleden. Sindsdien ben ik verkocht.
Meer foto’s zijn te vinden op Klassiekerrally.nl. (sorry voor de schaamteloze plug)
lekker exclusief maar toch net een tikkeltje te duur heb net ff me rekeningen na ge keken :P heb niet stiekem een grote erfenis ofzo gehad waar ik stiekem op hoopte :P
wat een plaatje! snap wel dat je deze neemt in plaats van een veyron!
Prachtig. En lekker snel ook!
Even oftop. Waarom lees Ik hier niets over de terugroepactie van Toyota? Weer 600.000 auto’s terug naar de garage.
Ontop. Mooie wagen en lekker vermogen voor dat gewicht.
Vers bakkie hoor!
Wow deze is erg mooi. Eigenlijk zijn Maserati’s gewoon cooler dan ferrari’s en deze lijkt wel een Batmobile met die geprononceerde wielkasten.
als we het over coolheid hebben dan zijn maserati’s zowiezo cooler dan lamborghini’s.
Sinds vandaag heb ik een nieuwe lievelingsauto; wat een beauty!
prachtig ding. Zou de coureur destijds een beetje over die spatborden heen hebben kunnen kijken? of is dat juist de reden dat er nog maar 17 zijn?
Victory by Design clip:
http://www.youtube.com/watch?v=goX6PZsBY54
zoo licht en zoveel pk’s dit ding is sick vooral voor die tijd!, hij is ook niet lelijk trouwens
Gek dat niemand vraagt waarom ‘ie Birdcage wordt genoemd…..
@de Sjonnies:
Deze racer van vroeger dankt de naam ‘Birdcage’ aan zijn -voor die tijd- unieke chassis.
sommige mensen lezen het artikel
@Ry: Oh ja oh, waarom werd íe dan om zijn chassis birdcage genoemd?
@jp: thx voort filmke, goddamn lekker int bordeaux….Op 3′ als ie begint te karren!!!
@ JP
bedankt voor het filmpje deze man maakt erg mooie filmpjes met gave auto’s!
@floryn: ja als je van classics houdt is victory by design een geweldige serie.
Ik heb het niet voor oldtimers… maar damn… klinkt dit bakkie lekker en die Ferrari is overigens ook wel übergeil
Deze is toch echt prachtig… Mooie ronde vormen..
En hij is echt extreem mooi! Prachtige auto!!
Ik probeer mezelf wijs te maken dat ik NIET jaloers ben op de presentator van Victory by Design!
het is echt een dom ding om te zien maar hijs toch ook wel weer erg mooi.
het is echt fantastisch dit soort oude race-autootjes maar helaas heb ik geen serieus geld
‘Het is een dom ding om te zien’… nee, je comments komen gelukkig wel intelligent over…
lees dit maar eens misschien kan je het dan wat meer waarderen…
Tipo 60 featured a small 2 liters 4 cylinder engine of 200 hp (150 kW), located in the front at a 45° angle for a weight of 570 kg (1,257 lb) pushing the car at a max speed of 270 km/h (168 mph).
Tipo 61 featured a 2,9 liter 4 cylinder engine of 250 hp (186 kW), located in the front at a 45° angle for a weight of 600 kg (1,323 lb) pushing the car at a speed of 285 km/h (177 mph).
Tipo 63 featured the 6 cylinder engine of 3 liters of the Formula one 250F located in the center of the car at a 60° angle.
Tipo 64 featured the 6 cylinder engine (3 liters), still in the center of the car, in an upgraded frame (more of smaller lightalloy tubes) nicknamed “Supercage”.
Tipo 65 featured a V 8 cylinder engine of 5 liters delivering about 430 hp (321 kW) pushing the car at 350 km/h (217 mph) in a “Supercage” frame.
een racewagen uit 1959…
Vroeger was echt alles beter…