• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koreaanse wetenschappers creëren wondermiddeltje

Auteur: Dennis, gepost 9 augustus 2006 om 23:00 – 17 Reacties

Olie vaten

Disclaimer: Je moet mij niet kwalijk nemen nauwelijks scheikundig onderlegd te zijn, dus vraag mij niet naar de details van dit bericht.
Het is natuurlijk geen nieuws wanneer ik je vertel dat de benzine die wij in onze auto’s gooien, niet in die vorm uit de grond gepompt wordt. Uit de grond halen we ruwe olie die in raffinaderijen wordt bewerkt tot benzine.

Wat wel nieuws is, is dat een groep Koreaanse wetenschappers een substantie hebben ontwikkeld waarmee de relatief goedkope licht bewerkte ruwe olie op zeer efficiënte wijze kan worden omgezet tot benzine. Dan volgt er een scheikundig verhaal over katalysatoren in scheikundige processen. Ik ga niet proberen om het artikel te vertalen. De bevindingen zullen worden gepubliceerd in de volgende editie van Nature Materials.

Op zich is het natuurlijk goed nieuws dat de productie van benzine een stuk efficiënter kan. Ik denk dan meteen: dus goedkoper! Toch zou ik bij de pomp niet gaan zitten wachten totdat de prijzen omlaag gaan, want hier ziet de consument natuuurlijk weer helemaal niets van. Hooguit het bericht dat Shell weer een recordwinst heeft geboekt. (bron times.hankooki.com via jalopnik)

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Nieuwe impressies van de Jaguar S-Type 2008
Volgend bericht: Volvo XC90 wordt HEICO HS9 »

Lees Interacties

Reacties

  1. dekster zegt

    9 augustus 2006 om 23:34

    die link van nature materials werkt niet…

    Login om te reageren
  2. dekster zegt

    9 augustus 2006 om 23:35

    (wist je dat benzine tegenwoordig maar enkele maanden meegaat terwijl oude benzine soms 5jaar mee gaat)

    Login om te reageren
  3. Dennis zegt

    9 augustus 2006 om 23:40

    @dekster: De link werkt bij mij wel hoor (of heb ik het net snel gemaakt) ;)

    Login om te reageren
  4. vincent#1 zegt

    9 augustus 2006 om 23:43

    De link leid naar de site van nature materials, maar niet naar dat stukje. Waar is dat te lezen?

    Login om te reageren
  5. Dennis zegt

    9 augustus 2006 om 23:56

    @vincent#1: De bronvermelding onderaan dit artikel.
    http://times.hankooki.com/lpage/tech/200608/kt2006080714161411780.htm

    Login om te reageren
  6. Dink zegt

    10 augustus 2006 om 10:53

    Link werkt bij mij ook niet . . . ik wil ’t graag lezen! ;(

    Login om te reageren
  7. Dennis zegt

    10 augustus 2006 om 11:00

    De link doet het nu inderdaad niet. De volledige website waarnaar de link verwijst is momenteel uit de lucht. Ik verwacht dat dit tijdelijk is. Probeer het later nog eens.

    Login om te reageren
  8. C30CDIAMG zegt

    10 augustus 2006 om 11:51

    ja ik denk dat snel tijd wordt voor ander brandstof die de huidige moters kunnen drinken. Maar dan vooral goedkoper uiteraard, misschien ook nog wat schoner, dat zou wel prettig zijn. Ik zat laatst te denken dat het misschien niet eens een keer tijd wordt om de belasting te verlagen op brandstof ter compensatie ofzo… slaat natuurlijk nergens op die hoge prijzen

    Login om te reageren
  9. Benny zegt

    10 augustus 2006 om 12:14

    @ C30 CDI AMG… zoals jij denkt denken al heel veel mensen, jammer dat er alleen niks gebeurd. Ze kunnen als het goed is de belasting op benzine niet verlagen, want dat geld zou namelijk al een bestemming hebben… geloof er weinig van maar ok. Het hele verhaal met het kwartje van Kok zal ik ook maar achterwege laten.

    Login om te reageren
  10. Dink zegt

    10 augustus 2006 om 12:15

    Ik lach me intussen gek met m’n D4D . . . 1 op 20,4 à 1,03 Euro . . . en nog snel ook.

    Login om te reageren
  11. JeffreyG zegt

    10 augustus 2006 om 12:31

    wat dat aangaat moet dit op massa geproduceerd worden :)
    en dan zou ik het knap lullig vinden als de oliemaatschappijen dat misbruiken :?
    maar bij het gebruik van katalysatoren, kun je dan ook nog wel andere brandstoffen eruit halen dan gewone benzine, anders krijg je namelijk een heel erg groot residu die nergens meer voor gebruikt kan worden :?

    Login om te reageren
  12. dekster zegt

    10 augustus 2006 om 12:53

    die rusidu die je nergens voor kan gebruiken komt normaal in de lucht terecht, dus daar zit er geen probleem…

    Login om te reageren
  13. LPH zegt

    10 augustus 2006 om 13:31

    ow, ik dacht dat we op alcohol en drollengas gingen rijden?

    Login om te reageren
  14. Matthi zegt

    10 augustus 2006 om 14:10

    Nederland had geloof ik de duurste benzine van de wereld.. we worden hier in Nederland beetje genaaid door de overheid en door Shell..

    maar dat zal wel nooit veranderen

    Login om te reageren
  15. Ome_Henk zegt

    10 augustus 2006 om 14:26

    Ik denk dat Nederland even duur is als België ..

    Login om te reageren
  16. Dink zegt

    10 augustus 2006 om 15:07

    Shell is op dit moment niet te duur trouwens . . . Net AH, die is ineens ook goedkoper. Ra ra ra . . . Link werkt!

    Login om te reageren
  17. Paul zegt

    24 augustus 2006 om 23:01

    Het artikel geeft weinig houvast aan wat er nu zo bijzonder is aan de nieuwe katalysator. Zeolieten worden al sinds jaar en dag gebruikt voor het ‘kraken’ van olie. Combinaties van grotere porien met kleinere porien zijn op zich ook niet nieuw. Het gehele Nature artikel zal uitsluitsel moeten geven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North