KTM en Red Bull volgend jaar in MotoGP met deze RC16

Auteur: , 106 Reacties

De gevestigde orde krijgt fikse concurrentie.

Terwijl de koningsklasse van de autosport met zomerreces is, wordt er in de koningsklasse van de motorsport nog gewoon geracet. Dit weekend strijkt het circus neer in Oostenrijk, thuisbasis van zowel Red Bull en KTM. Het is dan ook niet toevallig dat deze twee bedrijven dit weekend kozen als het moment om de KTM RC16 te presenteren.

Red Bull is al sponsor van de MotoGP, maar was vooralsnog geen hoofdsponsor van een van de deelnemende teams. Daar komt per volgend jaar verandering in, want dan staat ook KTM aan de start. De laatste jaren reden steeds dezelfde merken mee: Honda, Suzuki, Yamaha, Ducati en Aprilia. KTM is al wel enige jaren actief in de opstapklasse Moto3, maar maakt nu dus ook de stap naar het hoofdtoneel. Pol Espargaro en Bradleu Smith zijn aangetrokken als coureurs van het nieuwe fabrieksteam.

Net als Honda, Ducati en Aprilia kiest ook KTM voor een viercilinder in V-vorm. De cilinderinhoud bedraagt uiteraard net geen 1000 cc, terwijl de twee cilinderparen onder een hoek van 90 graden staan. Door die blokhoek is een balansas niet nodig, al neemt het blok wel iets meer ruimte in dan de compactere motor van bijvoorbeeld Aprilia. Het maximale vermogen wordt rond de 16.000 toeren per minuut afgegeven en bedraagt zo’n 240 tot 245 pk, al doet KTM daar logischerwijs geen officiële uitspraken over.

Hoewel het team pas volgend jaar haar officiële debuut zal maken, hebben ze een wildcard gekregen voor de laatste race van dit seizoen. Je kunt de RC16 dus op 13 november voor het eerst in actie gaan zien -en dankzij Akrapovic ook horen- op het circuit van Valencia.



106 reacties

“welkom op motorblog.nl” in 1, 2, 3…
@mercedesclk350: ben een beetje laat, maar daar komt ie dan! ..welkom op motorblok.
@mars: damn autocorrect..
@MARS: zelfs je smartphone vind het grapje zo afgezaagd dat hij ingrijpt.
@Dizono: inderdaad, misschien dan nu echt tijd voor een edit knop!!

-edit: die is er al, maar niet voor jou ;)-
@mars: @Dinozo: +1 voor de edit ;)
@Dizono: hahaha…. Kutjoch!
@Dizono: vind???????
@mercedesclk350: wordt eerder zeurblog met zulke onoriginele reacties.
Hier gaat Bo straks ook mee rijden ?
@peshuis: nee hij blijft nog wel even hangen in de moto3
Weet iemand toevallig waar dat beugeltje voor dient aan het stuur? Mooie motor, beste specs ook.
@E34M5Touring: De beugel zorgt ervoor dat de rem niet ingedrukt wordt als ze tegen elkaar aan komen.
@M3rcury: Ok, Thanks! Wist ik niet.
@E34M5Touring: is al een paar keer voorgekomen.. maak je een rare stoppie bij 300+
@M3rcury: en om te voorkomen dat je rem op koplingshendle afbreekt bij een val…. beetje dezelfde funktie als die beugels van bij de supermotards
@mrwheely: bij de koppeling zit ie juist niet.
Prachtige machine! Ben ook erg benieuwd hoe ze het gaan doen, als ze maar niet met B rijders komen..
@vtechlover: Als Red Bull ergens in stapt doen ze dat altijd met het doel zo snel mogelijk op het podium te komen. Zal hier niet anders zijn.
@vtechlover: Bradley Smith en Pol Espargaro. Best aardig, maar daar ga je geen kampioen mee worden. Maar goed, zoiets moet groeien
Je bent toch knettergek als je daar het gas helemaal van open durft te trekken. Toch zou ik het wel eens willen doen
@mrrallycross: probeer eens een moderne superbike als een BMW S1000RR of 2015+ R1. Komt al enigszins in de buurt. De Aprilia RSV4 RF met performance pack schopt het zelfs al tot 230pk. Een Kawasaki H2R met 326pk is niet straatlegaal, ook niet echt een lightweight superbike, maar wel te koop voor stervelingen (met een volle knip…). En haalt in rechte lijn 400 (google Kenan Sofuoglu H2R).
@racerx: werkelijk totaal niet met elkaar te vergelijken ????
Kijk alleen al naar toeren per minuut en koppel….
@mrwheely: op rijdynamisch vlak misschien niet, maar qua snelheidssensatie kun je toch een beetje proeven van de ervaring.
Stalen chassis en alluminium achtervork,… concurrentie…

Heeft KTM al een seamless shift gearbox?

We zullen nog wel zien.
@Hupke: ze hebben een seamless gearbox. gaan geruchten rond dat het blok 270pk kan leveren, mannen daar in Oostenrijk zijn niet dom, in de offroad zijn de motoren al 10jaar onverslaanbaar.
@vtechlover: als ze heel blijven, blijven onbetrouwbare motoren die ktm’s
@thefmanl: al heeeeeel lang niet meer…. Net als dat renaults niet meer roesten
@av_diver: Wel belachelijk korte onderhoudsintervallen.
@redneckdarian: ach, alsof een F1-wagen onderhoudsloos 60.000km kan rijden.
@redneckdarian: volgens mij heeft een RC8 gewoon een 10.000km interval bij normaal gebruik, zelfde als mijn S1000RR. Misschien is het voor offroads anders.
@racerx: dat lijkt mij bijzonder netjes. Wel elke 500 je ketting smeren hè
@racerx: Ik doelde meer op de offroads idd. Daar worden onderhoudsintervallen uitgedrukt in uren! Dat zegt al genoeg lijkt me.
@redneckdarian: nee, alle crossmotoren worden in uren uitgedrukt, en de ktm’s maken de meeste toeren + plus uren zonder dat er iets stuk gaat.. Japanners lopen nog steeds achter in de offroad!
@thefmanl: ik rij er al mee vanaf 1976 nooit geen probleem gehad ???????
Straight from the 90’s! Ik vind helemaal mooi.
Geen verstand van motoren. Maar ik vind deze niet mooi om te zien. Oranje zwart van ktm met red Bull kleuren. Ktm was toch altijd van de crossmotoren.?
@gerjan: ze zijn erg groot geworden in de cross, maar doen al heel lang aan wegracen
Wel echt heel dik!
Stoppen ze dan met het sponsoren van Honda?
@arii: daar is repsol de hoofdsponsor niet red bull
Mooi is anders, maar dat geldt voor hun straatmotoren ook.
@apriliarsv: persoonlijke voorkeur
pfff wat een vermogens uit een atmosferisch blok van 1L, diep respect voor de ontwikkelaars van dit moois.
Gaan ze de gevestigde Japanse orde overhoop gooien in de Koningsklasse?, ik denk het niet. Er zijn in verleden veel niet Japanse fabrikanten die het tevergeefs hebben geprobeerd. Het blijft Honda, Yamaha aan de top. de rest mag volgen en afhaken. Ja er waren ooit uitzonderingen : 2x: K. Swans maniak op de Suzuki en C. Stoner op de Ducati. Die waren/zijn van buitenaards talent en klasse. ( fast Freddie Spencer, de meester op de Honda)
@sracert: vergeet Kawasaki niet…
@tvr1974: Kawasaki hebben nog nooit een WM in de koningsklasse gehaald, ook geen enkele grand prix geloof ik.
@sracert: wat bedoel je met WM?

Kawasaki rijdt (momenteel) niet mee omdat ze het momenteel te duur vinden.. http://nl.motorsport.com/motogp/news/kawasaki-motogp-is-te-duur/
Daarom zijn ze zich volledig gaan richten op de WK-superbikes.. En dat was natuurlijk niet onverdienstelijk.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat die machines tov elkaar doen.. de verschillen tussen de MOTOGP en SUPERBIKES is tegenwoordig zo klein..(ik begrijp onder de sec..)
http://www.speedzilla.com/forums/street-track/92330-gap-officially-bridged-wsb-vs-moto-gp-lap-times.html

Ik begrijp KAWA hierin dus… Waarom nog mee doen aan MOTOGP terwijl de superbikes (die verreweg het meest lijken op de straatversies) vrijwel net zo snel zijn..

Voorlopig blijf ik lekker op mijn Blade rondrijden. Ben geen echte fan van de KTM’s. De aprillia daarentegen… En de BMW mogen we natuurlijk ook niet vergeten..
@sracert: giacomo agostini op de mv augusta meervoudig wk (15x) )meerdere motoren weliswaar
@rossi46audi: klopt zeker, mijn vader was fan van Gilera en MV, daarna kwamen de Japanners naar Europa om mee te doen met racen. de rest is geschiedenis.
Ik vind het trouwens belachelijk dat er nu in de GP geracet moet worden met vaste software van dubieuze afkomst MM en dat de fabrikanten dit niet meer zelf mogen ontwikkelen. Kinderachtig, onsportief en angst voor de Japanse fabrikanten. Ik geloof dat Ducati ook met meer cc mocht starten in het vorige seizoen?: Belachelijke competitie vervalsing, typisch onsportief gedrag uit Italie als je het mij vraagt?.
@sracert: Uit Italië? Is het niet uiteindelijk de FIM die de beslissende stem heeft wat reglementswijzigingen betreft?
@Edge: Ja, en die zijn nogal op Europa en minder op Japan. Japan heeft zo vaak in de racerij aanpassingen moeten doen omdat de concurrentie niet van ze kon winnen en de regelementen maar weer eens werden/worden aangepast.
@sracert: ducati heeft dan ook een 2 pieter, en mag dus met iets meer inhoud racen..
@MARS: Belachelijk: gelijke monniken gelijke kappen CC’s!. dan maken ze toch ook een 4 cilinder.
@mars: dat is de superbike, daar mogen zij met meer cc rijden omdat het een tweecilinder is.

In de MotoGP mochten ze meer motorblokken gebruiken omdat ze al jaren geen overwinning hebben behaald.
@mars: de GP16 duc is gewoon een v4 zoals alle andere teams gewoon een 4 cilinder
@rossi46audi: thanks!
Als ik de motor zo bekijk lijkt het een aardige kopie v/d Honda. Zoals ik het buizenframe nu aan de buitenkant kan zien op de foto zou een bezoek aan Nico Bakker geen kwaad kunnen!. (Nico Bakkers Grizzly street bike, check it out)
@sracert: ktm heeft al altijd een chroommolibdeen frame gehad dus dit is niks nieuws….
@mrwheely: Het gaat ook niet om het “nieuwe” maar hoe en op welke manier je het materiaal toepast en gebruikt. Honda heeft daar in de 1ste jaren van de 500 cc GP niet voor niets de frames laten ontwikkelen om ervaring op te doen. En hoe!.
Heeft best veel weg van een 90’s racer.
Even off-topic, weet iemand of je nog ergens die oude 2 takt racers van weleer kan kopen
@janmetdelangeachternaam: dat kan, maar je moet heel, heel veel geld mee brengen. Tweetakten zijn razend populair en de echte racers kosten een godsvermogen.
@Dizono: er zijn toch ook straatversies van de tweetakt racers gemaakt? Of zijn deze ook zo duur?
@janmetdelangeachternaam: ligt eraan wat je wilt. Een aprilia rs125 is goed te betalen. Een aprilia rs250 of suzuki rgv250 al wat minder. Wil je een 500 2takt dan moet je echt wel wat meer geld meenemen, maar ten opzichte van auto’s vallen de prijzen goed mee.
@Tuono: en dan de onderhoudskosten er nog bij optellen.. Zeker 3 cilinders tweetakt(500cc) best prijzig continu nieuwe zuigers enz enz..
@tvr1974: tsja..afhankelijk van je eigen sleutelkunde. Als je het echt wilt is het allemaal betaalbaarder dan een sportwagen voor erbij :)
@janmetdelangeachternaam: Suzuki Gamma’s en de Honda 3 cilinders, erg zeldzaam en duur!. gevaarlijk en bloedsnel om te rijden. Ik heb zelf ooit een Gamma met Bakker uitlaat en tuning op straat mogen rijden.
@sracert: 250cc tweetakt
@Dizono: Suter heeft nog met een 500 tweetakt aan de Manx TT 2016 meegedaan. Nostalgie ten top, heerlijk! Hoewel de Honda RCV 213v-S straatversie, weer verbouwd tot racebike, bereden door Bruce Anstey ook heerlijk klonk.
@janmetdelangeachternaam: op marktplaats staat soms een RD500 of iets dergelijks. Of bedoel je echte GP motoren?
De moto gp Ducati heeft 290pk! Ook niet gek
@bjorn997: lijkt me aan de optimistische kant, heb je een bron? Ze zijn motorisch wel achterlijk sterk, zeker op de lange straight van Mugello (zelfs met die drag creërende wings).
@racerx: tijdens de kwalificatie vandaag had die van den Goorbergh het over 290pk in de duc.. Liegt hij, dan ik ook?
@bjorn997: wellicht een krukas/achteras verhaal. 290pk aan de krukas zou kunnen, vertaalt zich ongeveer naar 250 aan het achterwiel.
@bjorn997: ducati zelf geeft 270pk op. En een top van meer dan 340kmp
De pk’s die hier vermeld worden zijn achterwiel pk’s, krukas is niet zo intressant. Ducati race’t in de motoGP met een V4 blok en in de superbike is 1299cc 2 cilinder met een restrictor op de inlaat (omdat ze anders teveel pk’s kunnen persen.

240 pk is niet superveel, de oude 990cc blokken uit 2004 tot 2007 hadden rond de 300 pk alleen dit werd door de electronica per versnelling en per toerental en per bocht (op basis van GPS gegevens) terug getuned omdat 300pk niet rijdbaar is (op de exit van de bocht).

2015 had ducati nog in de open klasse meer motor blokken en een zachtere band beschikbaar. anno 2016 heeft elk team gelijke electronica en gelijke bandenkeus (medium of hard). ook GPS georienteerde vermogensafgifte en wheelie control (en tractioncontrol) is afgeschaft, je hebt tractioncontrol instelbaar maar uit eindelijk moet de coureur het met de rechterhand doen en niet meer een GPS signaal > dus het playstation verhaal is een beetje over.

Daarnaast heeft met voor het eerst dit jaar Michelin banden, waarbij in het begin van het seizoen veel problemen waren met de voorbanden. Deze hadden namelijk minder grip als achter met als gevolg op corner entry dat de grippie achterband de voorband de bocht uit duwde (onderstuur) en dus een hoop valpartijen. Nu we halverwege het seizoen zijn zie je dat de voorbanden beter worden en minder crashes zijn als in begin 2016.

Ontopic, ik denk dat KTM de eerste 2 a 3 geen kans maakt. de motor is te nieuw en ze hebben we goede rijders maar geen toppers. verder als een tiende plaats zie ik ze niet komen in 2017. Dat ze goed frames kunnen bouwen hebben ze bewezen door in de MOTO3 klasse competitief te zijn met brad binder. MotoGP is toch net ff een tandje anders…dus we zullen zien.

ik heb twaalf jaar lang intensief circuit gereden met als laatste een volledig geprepareerde bmw s1000rr met 200pk op t achterwiel. En ja ik kan t benutten en t accelereert harder als menig sport auto….ik kan t iedereen aanraden, t is verslavend :) (hard een bocht uit op t circuit is dan weer heel anders als hard rechtdoor op de snelweg.

evengoed,…top dat KTM de uitdaging aangaat, hoe meer zielen hoe leuker de MotoGP.

@autoblog, top dat ze ook af en toe motornieuws posten! :)
@napo: gekapt met circuitrijden? Ik kom heel af en toe op het circuit maar rijd voornamelijk op straat, heb een licht verbouwde S1000RR uit 2013. Ruitje, pijp, hendels etc… De standaard zaken.
@napo: Welkom op AB! (op MF kennen we je al ;)
:):) @kars:
@kars: wat is MF?
@pinut187: Massey-Ferguson, prima trekkers…
Geweldig dat KTM meedoet aan de MotoGP. Een onafhankelijke fabrikant die zich weet te evenaren met de grote jongens. Zo gefascineerd door dit merk dat er nu een 1290R SE in de garage staat. Geweldig spul.
@maxximum: want honda, suzuki en yamaha zijn geen onafhankelijke fabrikanten?
@Tuono: de meeste, zo niet alle, grote Japanse merken zijn onderdeel van multidisciplinaire technologieconcerns, wellicht wordt dat bedoeld.
@racerx: bedankt voor de beredenatie!
@racerx: Honda is altijd een private onderneming geweest zonder enige staat hulp/subsidie. dit in tegenstelling tot de andere fabrikanten uit Japan.
@sracert: moet eerlijk zeggen dat Honda niet het charisma heeft zoals KTM. Voordat de 1290 SE was gekocht werd er gereden op een CBR1000RR, ook niet mis. Maar zo’n SuperDukeR kan een poeslieve motor zijn in comfort-mode maar, in street-mode is het echt een bizarre creatie. Wheelie-killer moet er altijd aan te pas komen.
@maxximum: Honda heeft voor mij nog steeds het meeste charisma. Het is denk ik persoonlijk. Merken die nauwelijks iets in de racerij hebben gewonnen zeggen en doen mij weinig. Dat komt door het racen van Honda en het winnen daarvan, in nagenoeg alle klassen waarin ze meedoen. Ik heb in begin jaren ’80 Honda terug de F1 zien komen op Zandvoort met het Spirit chassis, Fantastisch was dat met al die druk doende Japanse monteurs de pits uitrennen en sleutelen aan de V6-twinturbo. Sindsdien ben ik verkocht.
@sracert: wat je zegt is helemaal waar. Ik ben nog redelijk aan de jonge kant maar ik weet wel dat Honda veel meer faam heeft dan KTM. Op een of andere wijze ben ik ineens een freak er van geworden. Ze zijn zo anders dan de rest, snap je?
@maxximum: ja ze zijn bij Honda anders, dat was helemaal het geval toen mr. Soichiro Honda nog leefde. Zijn filosofie was: Als je raced (en wint natuurlijk), worden je producten het beste ontwikkeld. Net zoals Enzo Ferrari en ook Colin Chapman, die hadden deze filosofie eveneens.
@sracert: ontwikkelt
@maxximum: En natuurlijk heb ik Fast Freddie Spencer op de Honda’s 250 & 500 cc op 1 dag beide races in Assen zien winnen. machtige machines waren de tweetakten.
Ben benieuwd wat KTM gaat doen. Heb er nooit op of mee gereden, maar op de een of andere manier wekt het merk sympathie op. Ik hoop alleen dat het vakwerk frame een beetje competitief is, motorisch geloof ik het wel.
@racerx: ga eens na een demo-dag van KTM en stap eens op een Superduke 1290 of een Adventure. Ik denk dat je niet anders meer wilt aangezien er echt kwaliteitsproducten worden toegevoegd, WP shocks voor en achter, een heerlijke versnellingsbak en ga zo maar door. Zat eerst in de twijfel om er 20k op stuk te slaan maar het is ’t dubbel en dwars waard geweest.
Dat is geen auto
@autokenner: moet je inderdaad wel een autokenner voor zijn om dat op te merken…
Vind de uitlaten wel interessant. Doorgaans zijn gelijke pijpenlengtes beter voor de prestaties. Iets wat deze motor volgens mij niet heeft.

Verder een bruut ding. KTM motards blijven heerlijk, supersports ken ik niet van ze.
@pesu: Inderdaad, gelijke lengte is beter en dat heeft deze motor wel degelijk.
Het is namelijk een V4, met de voorste 2 cilinders naar het onderste dempertje (bocht via voorkant) en de achterste 2 cilinders naar het bovenste dempertje (bocht langs achterkant/zijkant).
Altijd goed als er nieuwe teams komen. KTM en Redbull, dat komt wel goed.
Voor filmpjes van de racer die ik 2 jaar geleden al heb zien rijden in de test fase kijk op youtube
Ik ben benieuwd of ze potten kunnen breken!:)
Vet!! Ben heel benieuwd of ze mee gaan komen volgend seizoen
Leuk om te zien hoe alle motor-mensen hun interesse delen op zo’n artikel

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).