• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

MotoGP vs Formule 1: wat is sneller? De harde cijfers.

Auteur: Author, gepost 8 mei 2016 om 13:12 – 72 Reacties

MotoGP vs Formule 1: wat is sneller? De harde cijfers.


De meest irrelevante vragen zijn soms ook de leukste.

Een technische vergelijking

100% accurate cijfers geven teams en constructeurs natuurlijk niet prijs. Je wilt de concurrentie immers niet wijzer maken dan nodig. Het gaat in het lijstje hieronder om wat oudere cijfers op basis van oude technische reglementen, maar die geven nog steeds een aardige indicatie als het om vergelijkingen gaat.

  • Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder).
  • Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
  • 0-160 km/u: MotoGP – 3,3 s, Formule 1 – 3,5 s.
  • 0-300 km/u: MotoGP – 11,8 s, Formule 1 – 10,6 s.
  • 160-0 km/u: MotoGP – 4 s, Formule 1 – 1,5 s.

De belangrijkste verschillen zijn vrij eenvoudig te verklaren. MotoGP-fietsen hebben slechts twee banden met een veel kleinere contact patch en kunnen dus veel minder hard remmen. Bovendien wordt het achterwiel tijdens het remmen vaak lichtjes opgetild, zodat deze niet meer mee kan helpen bij het vertragen. Aan de andere kant levert de vorm van de motoren aanzienlijk minder luchtweerstand op en da’s weer gunstig in rechte lijn. Formule 1-auto’s kunnen weer harder door bochten en veel harder remmen.

Overigens is het lastig om cijfers te vinden die écht aangeven hoe de verhoudingen liggen. Zo kunnen F1-auto’s bij lage snelheden hun vermogen amper kwijt, waar MotoGP-motoren hun voorwiel bij de minste acceleratie de lucht in tillen.

remmen

Rondetijden

Door naar de belangrijkste open deur: een Formule 1-auto is op een willekeurig circuit altijd sneller dan een MotoGP-fiets. Sterker nog, een F1 is op een circuit in principe altijd sneller dan welke motorfiets ook. Aerodynamica, een dijk aan vermogen, 4 plakkerige banden en een batterij aan elektronica om de boel in het gareel te houden dragen allemaal hun steentje bij.

Er is en was sprake van overlap tussen de beide kampioenschappen, dus dat vergelijkt lekker handig.

Silverstone 2011, pole position-tijden:

Formule 1: 1:30,399 (Mark Webber, Red Bull-Renault)
MotoGP: 2:02,020 (Casey Stoner, Honda)

Let wel: het circuit dat door de MotoGP werd gebruikt, was marginaal langer dan de Formule 1-versie.

Maleisië 2015, snelste rondetijden:

Formule 1: 1:42,062 (Nico Rosberg, Mercedes)
MotoGP: 2:00,606 (Jorge Lorenzo, Yamaha)

MotoGP en Formule 1

Topsnelheid

In rechte lijn is het echter een stuk spannender tussen de twee koningsklassen. MotoGP-motoren halen (zeker sinds het viertakt-tijdperk) bizarre topsnelheden en wie de klasse een beetje volgt, weet dat met name Ducati er keer op keer in slaagt om het hele veld te verbazen door steevast de hoogste snelheden te noteren op de rechte stukken. Komt natuurlijk door die desmodromische klepbediening! Formule 1-auto’s zijn natuurlijk ook geen doetjes en kunnen hun achtervleugel middels DRS plat leggen. Dat scheelt nogal een bak luchtweerstand.

Kijken we naar circuits waar beide kampioenschappen komen of kwamen, dan steken MotoGP-motoren er met kop en schouders bovenuit. Merk hierbij wel op dat een motorfiets veel eerder in de remmen moet dan een F1-auto. Ter vergelijk: een MotoGP-fiets trekt tijdens het remmen 1,1/1,2 G, terwijl een Formule 1-racer met gemak 5 G te verduren krijgt tijdens maximale vertraging. Sterker nog: een F1-auto die op hoge snelheid alleen al het gas loslaat, remt harder dan een MotoGP-racer ooit zou kunnen. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat kunnen je daar alles over vertellen.

We vergelijken topsnelheden op het circuit van Barcelona:

Formule 1, kwalificatie 2015: Felipe Massa, Williams-Mercedes, 334,2 km/u.
MotoGP, kwalificatie 2015: Andrea Iannone, Ducati, 345,6 km/u.

Rossi wheeliet Ducati

Concluderend

MotoGP-fietsen zijn in rechte lijn sneller dan Formule 1-auto’s. Punt. De geringere luchtweerstand en de nog steeds beestachtige pk/gewichts-verhouding zorgen ervoor dat de tweewielers blijven trekken, waar F1-racers boven de 300 km/u serieus last beginnen te krijgen van luchtweerstand.

Aan de andere kant kunnen F1-auto’s stukken harder remmen en zijn de rondetijden bij de vierwielers aanzienlijk rapper dan in de MotoGP dankzij de vele aerodynamische voordelen. Ook staan Formule 1-racers natuurlijk ook op het rechte stuk absoluut hun mannetje.

De enige relevante vraag is eigenlijk waar je liever naar kijkt.

Ook interessant!

  • Video: Norris is sneller dan Hamilton
  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, motogp, motoren, Racing, Vergelijkingen

Vorig bericht: « Wat we nu weten over de wissel van Max
Volgend bericht: Binnenkort op de veiling, een zeldzame Alpina Z1 RLE »

Lees Interacties

Reacties

  1. Michiel1 zegt

    8 mei 2016 om 13:16

    al is het autoblog, MotoGP is zoveel spannender en leuker tegenwoordig….

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      8 mei 2016 om 13:19

      @michiel1:Nee absoluut niet.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      8 mei 2016 om 13:26

      @michiel1: Feit is dat dat een mening is ?

      Login om te reageren
    • Donstil zegt

      8 mei 2016 om 13:36

      @Michiel1: Je bent “ik vind” vergeten.

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 mei 2016 om 13:42

      @michiel1: Eens.

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 mei 2016 om 14:54

      @michiel1: net de race gekeken? Leuk man. Zeker 3 inhaalacties gezien..

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        8 mei 2016 om 15:01

        @lambo4all: Ook mee eens, teveel valpartijen.

        Login om te reageren
    • motormuis zegt

      9 mei 2016 om 10:23

      @Michiel1: https://www.facebook.com/798290723578639/videos/992898290784547/
      Nuff Said toch??
      Heerlijk ook dat Engelse commentaar. Italiaanse commentaar is nog enthousiaster, maar dat kan ik wat minder goed verstaan.

      Login om te reageren
  2. opgooier zegt

    8 mei 2016 om 13:20

    MotoGP is vaak spannender, vooral ook vooraan in het veld. Het tactische aspect van de F1, met keuze van banden en pitstops mis ik wel bij de MotoGP.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 mei 2016 om 13:29

      @opgooier: ik denk dat dat juist de reden is dat het zoveel spannender is.

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      8 mei 2016 om 14:54

      @opgooier: net de race gezien? Lorenzo ging van P1 naar P1, lijkt net Rosberg die van P1 naar P1 gaat.

      Login om te reageren
      • opgooier zegt

        8 mei 2016 om 15:02

        @lambo4all: Nee niet gezien, kijk sowieso weinig motoGP meer. In de laatste race die ik dit jaar heb gezien streden vier man tot in de laatste ronde om de overwinning. De laatste keer dat dit in de F1 gebeurde kan ik mij zo niet herinneren (ondanks dat ik dat wél bijna altijd kijk).

        Login om te reageren
  3. Alfarobert zegt

    8 mei 2016 om 13:20

    Denk dat we toch liever Formule 1 kijken.

    Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    8 mei 2016 om 13:21

    De 1 is een mannensport ..
    De andere een sponsor optocht ..

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      8 mei 2016 om 13:23

      @lincoln: weet je wat een mannensport is ..
      wedstrijdje naakt uit een vliegtuig springen ..
      degene die het eerst te pletter valt is de winnaar ..
      wel oppassen voor bevriezingsgevaar ..

      Login om te reageren
      • arii zegt

        8 mei 2016 om 13:29

        @Jochempie: dat slaat… helemaal nergens op?

        Login om te reageren
      • Donstil zegt

        8 mei 2016 om 13:37

        @Jochempie: Lache joh.

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        8 mei 2016 om 14:12

        @Jochempie:

        Ben op een gegeven moment maar gestopt met die sport ..
        Verloor toch altijd ..

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          8 mei 2016 om 14:13

          @lincoln: Parachute vergeten af te doen? ;)

          Login om te reageren
      • thesis zegt

        8 mei 2016 om 16:27

        @Jochempie: malle jochem toch ook

        Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    8 mei 2016 om 13:22

    Even kijken. Een Formule 1 auto gaat dus in 1,2 seconden minder van 0 naar de 300 km/u. Maar “MotoGP-fietsen zijn in een rechte lijn sneller dan Formule 1-auto’s. Punt.” Ik ben in de war.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      8 mei 2016 om 13:30

      @Jochempie: een motorfiets heeft meer moeite om de eerste meters weg te komen. Zodra er wat gang in zit is een motor veel sneller.

      Is op straat niet anders trouwens.

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        8 mei 2016 om 13:35

        @lekbak: Maar…. waarom doet de motorfiets dan 3,3 seconden naar de 160 en de F1-auto 3,5 seconden?

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          8 mei 2016 om 13:46

          @Jochempie: oh kut. Dat is een goede vraag ja…

          Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          8 mei 2016 om 14:55

          @Jochempie: dat doet een f1 wagen niet, die cijfers kloppen niet. Een goede F1 0-100 is 3.0 of 2hoog.

          Login om te reageren
          • dawwg zegt

            8 mei 2016 om 16:49

            @lambo4all: Beter lezen; het zijn 0-160km/u tijden. niet 0-100km/u tijden. Die 3.5s zal heus wel kloppen.:)

            Login om te reageren
            • gwnbmw zegt

              8 mei 2016 om 18:27

              @dawwg: een f1 wagen die op 100 procent recht staat afgesteld, dus bijvoorbeeld een monza afstelling, kan in 2 seconden rond op de 100 zitten. 3 seconden naar de 160 klopt eerder…

              Login om te reageren
    • Author zegt

      8 mei 2016 om 13:37

      @Jochempie: rest van de alinea ook gelezen?

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        8 mei 2016 om 13:47

        @MauritsH: Natuurlijk, maar is versnelling niet een interessantere vergelijking dan topsnelheid, als het op “sneller” aankomt?

        Login om te reageren
  6. kempenaer zegt

    8 mei 2016 om 13:24

    Het verschil in prestaties tussen een formule 1 auto en een enigszins betaalbare sportieve straatauto is veel groter dan het verschil in prestaties tussen een motoGP-motorfiets en een enigszins betaalbare sportieve motorfiets (bv bmw s1000rr, ducati 1299 panigale, yamaha yzf-R1, etc). Waarvan akte. Een motogp-achtige ervaring is dus wat makkelijker haalbaar dan een formule1-achtige ervaring.

    Login om te reageren
  7. baan zegt

    8 mei 2016 om 13:24

    Kleine note: Op silverstone en maleisie rijden een paar bochten net wat anders. Volgens mij zijn die in het voordeel van de motoren.

    Login om te reageren
  8. kempenaer zegt

    8 mei 2016 om 13:27

    MotoGP is spectaculairder, puurder en spannender dan formule1. Motorrijden is ook veel gaver dan autorijden (ook leuk).

    Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      8 mei 2016 om 13:58

      @kempenaer: inderdaad, waar ik eerst voor de f1 wekker zou zetten is het nou voor motogp. Kijk maar is moto3 met die jonkies! vechten voor zn leven..

      Login om te reageren
  9. talladega zegt

    8 mei 2016 om 13:30

    Waar ik naar kijk?
    Vandaag eerst MotoGP en daarna DTM.
    Volgend weekend F1, ik vind eigenlijk alles waar benzine in moet leuk.

    Login om te reageren
    • maferick74 zegt

      8 mei 2016 om 23:42

      @talladega: daar dacht ik ook aan. Beide raceklasses hebben hun charme… soms heb ik zin in een appel en soms in een peer.

      Login om te reageren
    • bpc zegt

      9 mei 2016 om 02:58

      @talladega: de jerrykan vind ik persoonlijk minder

      Login om te reageren
  10. arii zegt

    8 mei 2016 om 13:33

    Ik ben fan van beide sporten, en ook al hou ik me meer bezig met F1, iedereen met maar een beetje kennis moet toegeven dat MotoGP vooral op dit moment meer spanning en een betere ‘show’ levert. Met 3 breed de laatste bocht in en toch wint diegene die op p4 zat. Spannender kan het niet, altijd minstens 4 rijders die kunnen winnen. Enige nadeel is dat het verschil in prestaties tussen topteams (Yamaha, Honda, Ducati) en de rest zo groot is.

    Login om te reageren
  11. fconderkantlat zegt

    8 mei 2016 om 13:36

    @mouritsh “Aan de andere kant levert de vorm van de motoren aanzienlijk minder luchtweerstand op en da’s weer gunstig in rechte lijn. Formule 1-auto’s kunnen weer harder door bochten en veel harder remmen.”

    je suggereert hier dat een motogp dus sneller acceleert dan een f1, je cijfers spreekt je tekst alleen tegen? “0-160 km/u: MotoGP – 3,3 s, Formule 1 – 3,5 s.
    0-300 km/u: MotoGP – 11,8 s, Formule 1 – 10,6 s.”

    Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      8 mei 2016 om 13:37

      @arashrsf: @mauritsh

      Login om te reageren
      • super zegt

        8 mei 2016 om 23:12

        @arashrsf:
        Nee alleen hogere top snelheid

        Login om te reageren
    • marijkes zegt

      8 mei 2016 om 14:22

      @arashrsf: ik denk dat hij doelt op het doortrekken richting de +300kmh, zou idd niet logisch zijn, zo een F1 auto heeft een veel groter ‘contact patch’ (nieuw woord geleerd:)) en kan z’n vermogen veel beter kwijt op het wegdek. Waar een motor op direct op zn achterwiel staat kan een F1 auto wel vol op het gas tijdens het optrekken

      Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    8 mei 2016 om 13:43

    150-0 in 1,5 tellen. Dat is toch niet normaal!

    Login om te reageren
    • Panda999 zegt

      8 mei 2016 om 14:11

      @dutchdriftking: voor ons niet, voor een F1 coureur wel ?

      Login om te reageren
  13. dwersbongel zegt

    8 mei 2016 om 14:17

    Ik kijk niet vaak maar vind beide wel boeiend. De motogp trekt mij als motorrijder het meest en ik kan ook echt genieten van het bochtenwerk. Leuke vergelijking ook!

    Login om te reageren
  14. MrSkyline zegt

    8 mei 2016 om 14:33

    Het is niet meer dan logisch dat een f1 auto een gp motor zoek rijd op een cirquit aangezien een f1 auto door de aerodynamica tegen de grond wordt gedrukt, een motor heeft enkel mechanische grip, een f1 auto zowel mechanisch als aerodynamisch. Het feit alleen al dat een F1 auto zonder gas terug te nemen de eau rouge door kan zegt genoeg.

    Login om te reageren
  15. lambo4all zegt

    8 mei 2016 om 14:53

    GP machines zijn dus NIET sneller in een rechte lijn, zie de 0-300 tijd. Op een low-drag circuit lopen de f1 wagens ook dik over de 350. Ook is de 0-100 van een formule 1 wagen eerder 3.0 of 2hoog dan een 3,5. Vorige week nog bevestigd door Bottas tijdens een interview.

    Login om te reageren
    • 2wheeler zegt

      8 mei 2016 om 16:09

      @lambo4all: Ik kan de frustratie bijna ruiken… nou, namens alle motorrijders: je hebt gewonnen hoor. Wij zijn niet zo kinderachtig.

      Ps: het zijn oude gegevens, zoals keurig staat uitgelegd in de eerste alinea’s.

      Login om te reageren
    • danielj zegt

      8 mei 2016 om 19:06

      @lambo4all: Lees nog eens… 0-160 3.5 sec niet 0-100. Dit staat ook pas 4 keer in de overige comments..

      Login om te reageren
  16. racerx zegt

    8 mei 2016 om 15:04

    Ach who cares, cijfers vergelijken is altijd interessant maar het is uiteindelijk beide leuk om te zien. Persoonlijk heb ik meer met motorracen, voornamelijke vanwege de hellingshoeken en de positie op de baan (meer mogelijkheden en dus wat meer actie). Ik stap zo nog even op de S1000RR?

    Login om te reageren
  17. sollie1984 zegt

    8 mei 2016 om 15:27

    De huidige F1 auto’s zijn inderdaad langzamer dan de MOTOGP machines wat topsnelheid betreft. In de V10 tijdperk was dit toch wel anders. Destijds waren de V10 monsters heer en meester op elk circuit…zowel qua topsnelheid als acceleratie.
    Destijds haalden ze makkelijk 0 – 200 km/h in 3.5 seconden. 0 – 300 km/h ging onder de 9 seconden. 0 – 200 – 0 kon zelfs in 7 seconden.

    Login om te reageren
  18. niex zegt

    8 mei 2016 om 16:41

    Geen cijfers nodig. In de dagen van de gratis zandvoort marlboro masters (zo heette het geloof ik) was er eens demonstratie van F1 wagen tegen Rallye tegen MotoGP. Na 1 voor 1 een show te geven gingen ze gezamelijk de baan op, en daar zag je wat 4 autoracebanden tegen 2 motorbanden doen in een bocht. De F1 bolide liet de andere eerst de halve ronde gaan voor ie vertrok en bij aankomst op rechte stuk zat ie er al bijna bovenop. Okee, ietsje overdreven maar de bochtensnelheid en remmen daar wint de F1 toch enorm veel tijd mee. Rallye en de motor lag dichter op elkaar.
    Wat echter veel leuker was, was dat Makkinen de Mitsubishi vanaf een 100kmh zo in een donut kon gooien en door elke bocht drifte. Biaggi op zijn beurt deed een burnout en viel van zn motor in de pitstraat. Onvergetelijk!!!!

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      8 mei 2016 om 19:17

      @niex: 1999, want Mika Salo gaf de F1-demo omdat Schumi op Silverstone z’n been brak. Was Carlos Checca er ook niet bij? Kan me die omgevallen motor bij pits uit nog goed herinneren, had eerste rangs uitzicht vanaf de duin. Mooi man, als klein manneke met vaders naar het circuit. Feestjes waren dat!

      Login om te reageren
  19. mrford zegt

    8 mei 2016 om 16:53

    F1 is best leuk, motoGP is aardig, maar er is toch maar een auto/motorsport waar de echte mannen zich onderscheiden van de mindere….Rallysport

    Niet elke keer hetzelfde rondje, geen perfect asfalt wat schoon geveegd wordt voor ze er overheen rijden, geen grindbak of bandenstapel. Wel ravijnen en dikke eiken bomen…

    Login om te reageren
    • freez65 zegt

      8 mei 2016 om 17:40

      @mrford: Valentino Rossi rijdt Rally als hobby, en dat doet ie niet onaardig.

      Ik denk overigens dat Motogp fysiek een veel zwaardere belasting te verduren hebben dan de rally jongens.

      Veel F1 gekeken, dat Max meedoet maakt het weer wat interessant, bij Motogp en ook Superbike races zit ik af en toe op `t puntje van de stoel, dat is toch wel eens van een andere orde.

      Freez

      Login om te reageren
      • mrford zegt

        8 mei 2016 om 21:45

        @freez65: het grote verschil om naar te kijken voor de fans is; bij F1 en motogp rij je direct tegen andere personen.
        Bij de rallysport rij je tegen de klok.

        Lijkt minder spannend om te zien, maar heel wat spannender om zelf te ervaren.

        Login om te reageren
  20. vale46 zegt

    8 mei 2016 om 17:12

    Een heel belangrijk verschil tussen de 2 word hier over het hoofd gezien, namelijk downforce. Iets dat in MotoGP helemaal geen nut heeft, terwijl dat er net voor zorgt dat een Formule1 auto aan de grond blijft plakken in de bochten. Het zorgt er ook voor dat de banden veel meer grip hebben tijdens het aanremmen van bochten. Zonder downforce kan een Formule1 auto maar even hard remmen als een MotoGP machine.

    Het nadeel is dat je natuurlijk op de rechte lijn een heel stuk snelheid moet inboeten doordat je zoveel vermogen kwijt raakt door het opwekken van de downforce.

    De hoeveelheid vermogen die je kwijt raakt word mooi geillustreerd door het feit dat als je in een F1 auto de gas lost, je al harder afremt dan een MotoGP ooit kan halen. Een F1 auto moet continu opboksen tegen die kracht, terwijl er bij een MotoGP machine alleen de aerodynamische verliezen moeten worden gecompenseerd.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      8 mei 2016 om 20:04

      @vale46: Deels waar, maar tegenwoordig worden er ook winglets op de MotoGP machines geplaatst voor downforce aan de voorzijde. Een trend die wat mij betreft zsm verboden mag worden overigens.

      Login om te reageren
      • vale46 zegt

        8 mei 2016 om 20:08

        @racerx: ik wist niet dat deze voor downforce waren. Ik dacht eerder om de luchtstroom te stabiliseren ofzo.
        Idd lelijk en overbodig. Waarom is het eigenlijk goed voor downforce te hebben op je voorwiel?

        Login om te reageren
        • koeckenbacker zegt

          8 mei 2016 om 22:19

          @vale46: dan komt het voorwiel minder snel van de grond, zodat t poppetje op de brommer het gas NOG verder open kan draaien.
          Gaat het voorwiel omhoog, dan moet dus in het ergste geval weer gas teruggenomen worden.

          Login om te reageren
        • racerx zegt

          8 mei 2016 om 23:46

          @vale46: Wat hierboven reeds gezegd is door koeckenbakker. Daarnaast presteren de Michelins momenteel ook niet optimaal aan de voorzijde, in snellere bochten kunnen de winglets dit tekort tov de oude Bridgestones wellicht iets compenseren.

          Login om te reageren
  21. martijn11 zegt

    8 mei 2016 om 18:44

    De f1 niks is mooier

    Login om te reageren
  22. rob5nismo zegt

    8 mei 2016 om 18:49

    Er is een filmpje van coulthard en een motorrijder daar moet Coulthard 4rondes over silverstone rijden en de motor 3 om het eerlijk te houden

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      9 mei 2016 om 08:44

      @rob5nismo: Guy Martin heet ‘die motorrijder’. Als je een pertrolhead bent, mag je deze man wel bij naam noemen. Een heerlijke gek.

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        9 mei 2016 om 09:39

        @gregorius: was zijn naam kwijt excuus

        Login om te reageren
  23. xj40 zegt

    8 mei 2016 om 21:00

    Geen vergelijking, MotoGP is vele malen spannender om te kijken.

    Login om te reageren
  24. C220AMG zegt

    8 mei 2016 om 21:22

    Mooi stukje! Wanneer een F1 auto het gas los laat bij 300km/h trekt deze al ongeveer 1g aan de-acceleratie puur door de krachten die op de vleugels e.d. werken

    Login om te reageren
  25. mrmiyagi1982 zegt

    8 mei 2016 om 21:49

    Doe mij maar mooi K1 op tv.

    Login om te reageren
    • super zegt

      8 mei 2016 om 23:15

      @mrmiyagi1982:
      Ik heb liever k3

      Login om te reageren
  26. koeckenbacker zegt

    8 mei 2016 om 22:24

    Ik mag het allebei graag zien, maar f1 net dat beetje meer. Ook andere raceklassen zoals wec, V8 supercars (australie) , en lagere formuleklasses kijk ik graag naar. Rally toch niet zo, ik denk dat ik daar het close-racing mis.

    Login om te reageren
  27. wernerv8 zegt

    9 mei 2016 om 00:01

    Zal denk ik ook met versnellingsbakverhoudingen te maken hebben. Een rallywagen is niet op pure topsnelheid gebouwd die janken zo snelmogelijk van bocht tot bocht. F1 en motor is meer compromis tussen acceleratie en topsnelheid. Denk als je een f1 afsteld op pure topsnelheid dat hij elke motor compleet voor schut zet puur om het feit dat hij zn vermogen veel beter op de weg krijgt

    Login om te reageren
  28. motormuis zegt

    9 mei 2016 om 08:44

    Laat ik beginnen met het volgende: ik vind dat:
    MotoGP mij vaak op het randje van mijn stoel zet. De F1 voor mij te lang duurt (ik ga altijd andere dingen doen omdat er te weinig gebeurd) en ik ben van mening dat de race daar bepaald wordt in de pitstraat. De MotoGP race is 45 minuten (vaak) vol adrenaline.
    Overigens vind ik het commentaar tijdens de Nederlandse uitzending wel om te huilen. Zou veel liever BT Sport kijken, veel meer passie en expressie in het commentaar.

    Login om te reageren
  29. gerwin420 zegt

    9 mei 2016 om 20:30

    Zouden ze stiekem meegelezen hebben bij het Barbados Festival of Speed? Filmpje van Lewis Hamilton in de 2013 F1 Mercedes tegen een Yamaha R1M Superbike. https://youtu.be/T7Jr0u4xxM0

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North