Er is nieuw beeldmateriaal opgedoken van KTM’s X-Bow, die in maart in Genève te zien zal zijn. Zagen we eerder impressies van de X-Bow, dit is het echte werk! De plaatjes zijn van een 1:2,5 schaalmodel, maar dat verandert weinig aan de specs: 220 pk uit een 2.0 TFSI VAG-blok, in combinatie met een gewicht van 700 kg en bad-ass looks moeten het voor KTM niet al te moeilijk maken deze radicale roadster aan het publiek te slijten.
De mannen van Evo hebben een bezoekje gebracht aan de KTM-fabriek in Oostenrijk en wisten daar wat extra informatie los te peuteren. Zo zal de X-Bow standaard verkrijgbaar zijn met een handgeschakelde 6-bak, hoewel de verwachting is dat de meeste exemplaren uitgerust worden met de bekende DSG-transmissie. Door het lage gewicht van de X-Bow zal de DSG-bak nog sneller kunnen schakelen. Nadeel is dat dit wel zo’n 20 kg extra gewicht toevoegt, dus als je fanatiek op de pondjes let is deze optie een no-no.
Verder weet Evo te melden dat dit project oorspronkelijk een joint venture was met Audi, maar dat de samenwerking is verbroken omdat KTM niet wilde ingaan op allerlei veiligheidseisen van Audi, zoals airbags, wat teveel afbreuk zou doen aan het compromisloze van de roadster. Zo mogen we het horen!
Mocht je trouwens na een tijdje de 220 pk wat tam vinden: vanaf het begin van de productie (wat in de tweede helft van 2007 zal zijn) zullen er allerhande performance-opties zijn, waaronder chip-tuning van het blok in de richting van de 300 pk. Ariel Atom, eat your heart out!
KoboC zegt
Doe mij die maar! Jezus wat een gaaf ding, serieuze concurrentie voor de Ariel Atom. Ik vind trouwens sowieso dat je zo’n ‘auto’ met een handbak moet rijden, dus laat ze die DSG maar in de golfjes en de passats gebruiken.
Raging Whabbit zegt
Nu nog een aantrekkelijk prijskaartje :P en dan kan het nog leuk worden op de nederlandse autowegen :P
JLJ zegt
What a b*d *ss M*therf*cker!!!
Alleen jammer dat ze niet b.v. het 1.4 TFSI blok genomen hebben, past IMHO beter bij zo’n lichtgewicht.
Lebastille zegt
Gaaf, steeds meer varianten op de Ariel Atom en consorten. Vreemd dat ze “maar” 220 pk uit het blok halen, terwijl er bv in de S3 een 260 pk uit kan worden gehaald. Een zinnetje uit het bericht volg ik niet: “Door het lage gewicht van de X-Bow zal de DSG-bak nog sneller kunnen schakelen”. Bedoelen ze daar niet dat met een DSG-bak de auto nog sneller op zal trekken?
Robbie Toet zegt
Zie twee problemen: waar komt de nummerplaat en wie heeft er in hemelsnaam verkeersdrempels bedacht? Maar wat een gaaf ding zeg!
Bart P zegt
Golf GTI haalt ook “maar” 200 pk uit hetzelfde blok, zal wel met de positie op de markt te maken hebben.
Verder is het een leuke auto, moet toch verdomd hard mee te rijden zijn als ik zie wat het tfsi blok al doet met een gti van pakweg 1400 kilo, dit is dus wel gewoon de helft.
Vraag me af wie de dealers worden? Komt hij bij VAG bedrijven in de showroom of bij ktm dealers?
Fej zegt
Dit ziet er wel heel erg goed uit! Moet je eigenlijk een helm dragen in zo een ding (in Belgie)?
Florijn zegt
mmmm lekker aggressief lekker snel GEIL/PORNO
Ejay zegt
700 kg voor de X-bow en evt. 300 pk of 495 kg en 300 pk. X-bow eat your heart out bedoel je. Verder leuke kar.
Nick zegt
@JLJ: Precies, of een nieuw 1.8 blok maken gebaseerd op die van de 1.8 Audi-Donkervoort, daar TSI en FSI opgooien, en de turbodruk precies opvoeren dat hij pas begint als de supercharger eindigt.
Dan haal je waarschijnlijk een leuke getal tegen de 500 PK zonder een turbolag van hier tot Peking.
En als ze dan nog eens het toerental opkrikken naar 10.500 RPM… :D
Hebben ze ook eindelijk wat om dat 2ZZ-GE gedrocht van Toyota/Yamaha uit de Elise/Exige/Circuit Car te takelen.
uruzgan zegt
en waar zou ik dan de nummerplaat kunnen pleure?
JLJ zegt
De Z22_GE een gedrocht? Ik heb ‘m ook in mijn Corolla, en ik ben wel onder de indruk van koppel/vermogenontwikkeling en geluid.
Lebastille zegt
@ Bart_P: ik kan me wel voorstellen dat in het VAG concern aan differentiatie wordt gedaan, maar voor een uitgesproken sportief model als de X-Bow zou ik toch minimaal 260 pk verwachten. Misschien heeft het iets van doen met het feit dat Audi eruit is gestapt.
@ Nick: ik denk niet dat ze uit een 1.8 L blok 500 pk gaan halen als ze uit een geblazen 2.0 L blok 300 pk halen bij de Atom. Ook niet met compressor en turbo aangezien beiden niet samen werken (of maar in een klein toerengebied). Ik heb laatst met de 1.4 TFSI gereden en ik moet zeggen dat deze heel aardig trok, vooral vanaf 2500-3000 toeren. Ergens bij 2200 toeren is bij pittig optrekken wel heel duidelijk te merken dat er overgeschakeld wordt van drukmethode wat behoorlijk storend is.
Eric zegt
De nummerplaat hang je met 2 koordjes onder de uitlaat. Zo kan hij niet geflitst worden!
Vooraan zou ik zeggen aan de linkerkant onder de pinker en de andere helft onder de rechter pinker(=richtingaanwijzer)
CSL zegt
zieter niet uit!
Biel zegt
Lijkt op een transformer.. Maar wel vet
swa zegt
prijs is 40.000 € zonder B.T.W
Bron http://www.autowereld.com
Solstice zegt
Zijn die VAG-motorblokken niet (relatief) erg zwaar? En volgens mij past een hoogtoerig karakter veel beter bij zo’n licht racertje dan deze op het leveren van een groot koppel gebouwde turbomotor. Denk dat marketingtechnische redenen een grotere rol hebben gespeeld bij de motorkeuze dan gewicht/prestatietechnische redenen…
Hij ziet er wel lekker uit trouwens :-)
smoke zegt
Het 2.0 TFSI blok weegt 151 kg, en het max. koppel van 280 Nm is beschikbaar tussen de 1800 en de 5000 tpm. Er zit een vrij lichte (0,9 bar) turbo op, die niet in één keer vol vermogen er in knalt. Volgens mij is dit een blok dat heel goed bij de X-Bow past, zeker ook gezien de mogelijkheden de pk-grens wat op te rekken.
klaas zegt
reinste zelfmoord
Pieter-Jan zegt
Audi zal zich niet hebben teruggetrokken omdat ze daar in Ingolstadt fanatiek zijn over airbags, maar omdat zo’n voertuig veel rechtzaken kan uitnodigen.
Het is ook de vraag in hoeverre Audi zich heeft teruggetrokken, wanneer ze nog steeds de aandrijving leveren. Toch niet onbelangerijk in een gemotoriseerd voertuig. Audi heeft ook nauw samengewerkt met Donkervoort, om die 1.8T in die smalle motorruimte te krammen. Ze hebben wel iets voor kleine autofabriekanten. Ze willen enkel niet op de papieren van de wagen staan, omdat ze geen verantwoordelijkheid willen nemen voor een product waar ze weinig controle over hebben.
Jappy zegt
Dit ziet er erg vet uit! Die voorkant is gewoonweg fenomenaal! Die chiptuning is ook erg interessant!
slk55 amg zegt
die ziet er stoer uit! vooral de voorkant.
Citrofiel zegt
Mooi istie zeker niet, maar wat is dat ding brúút! Hij ziet er gewoon zo heftig en schokkend en stoer uit! Fantastisch. Mooi van lelijkheid zeg ik maar.
Nick zegt
@Lebastille: Een mechanische compressor (supercharger) heeft niet zo’n hoogtoerental, die heeft vaak te maken doordat een Roots supercharger vaak last heeft van tegendruk en het massatraagheidsmoment op de turbines en een (Lysholm) twinscrew vaak last van frictieproblemen en schokgolven.
En de 1,4 TSI (TFSI = Turbocharged Fuel Stratified Injection, niet TSI wat TwinCharger Fuel Stratified Injection is) heeft nogal het knelpunt waar de turbines van de losse turbounit al gaan draaien terwijl de supercharger niet eens klaar is.
Als ze de supercharger nou direct aan de turbocharger hangen om hem voor te spinnen en de turbocharger naar het RPM-gebied laten opkomen waar de supercharger al op z’n maximum snelheid zit dan kun je gemakkelijk tegen de 450PK zitten.
Neem maar als voorbeeld Donkervoort zoals Pieter-Jan meldde, die konden met hun 1.8T al tegen de 400 PK halen, weliswaar met een turbogat van heb ik jou daar, maar het kan wel.
Met directe brandstof injectie (FSI/DFI) en een grotere intercooler moet het zeker kunnen.
Zover ik weet is Lotus Engineering ook bezig met het ontwikkelen van een variabele kleptiming en liftcontrol techniek bezig, en Porsche heeft ook het één en ander zoals VarioCam (Plus).
Als VAG nou één van die kan gebruiken dan zou het nog interessanter worden.
Leo zegt
Cool ding!!
DJD zegt
lijkt wat op een lego technik ding en erg leuk, iets meer plaatwerk, want hij lijkt zo iets te open maar hij is leuk!!! :-)
Josje zegt
zie ik daar slicks? hoop dat ze ook met gewone bandjes eronder komen. want hier in nederland kom je met slicks 9 maanden niet mee uit de voeten
Jelle de Boer zegt
De atom lijkt me toch beter, is ook veel orgineler
CSL zegt
@Sir Smokalot
“Er zit een vrij lichte (0,9 bar) turbo op”
Sinds wanneer is 0.9bar licht?
Een 335i met 0.4bar, dat is pas een lichte turbodruk.
max zegt
vet man :-) :D
maxke zegt
ik denk in belgië als je gordels hebt, je geen helm moet hebben
JH zegt
Eerste rijdende beelden:
Auto Freak! zegt
Egt wel vette bak!! zou wel hard gaan , met de pk gewicht verhouding!
de golf was al vet snel!! voor een auto van 1400 Kilo!!!!!
hoe hard moet deze dan wel gaan!!!!
Superdude zegt
Deze auto gaat incl. alle belastingen ongeveer EU 75.000,- kosten. Waanzinnig voor trackdayz, laat die lotus en dondervoortjes maar uitkijken. Hoorde dat de banden het in de test al zwaar hebben, de bochtensnelheid is hoger dan ze dachten.