• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Kunnen we nog wel zonder afkortingen?

Auteur: Dennis, gepost 11 januari 2006 om 21:39 – 6 Reacties

" align=

Bij de auto’s van vandaag de dag worden we dood gegooid met afkortingen. Voorbeelden zijn: ABS, EBD, ESP en ACC. Ze hebben allemaal maar één doel en dat is het veiliger maken van de rit. Sommige mensen kunnen zich niet eens (meer) voorstellen dat er ooit ook auto’s waren zonder al deze snufjes. Zouden we überhaupt nog wel zonder kunnen?

Dit nodigt uit tot een test. Een aantal vrijwilligers werd vier uur lang “blootgesteld” aan een 15 jaar oude BMW. De test toonde overduidelijk aan dat men tegenwoordig, misschien bewust, maar veelal toch onbewust erg leunt op de veiligheidssystemen in onze moderne auto’s. Toch zijn het niet alleen de afkortingen die de auto’s van vandaag de dag een stuk veiliger maken. Natuurlijk zorgen ook de verbeterde banden, de vering de algehele dynamica, etc. voor een stuk meer veiligheid.

Lees de resultaten van het experiment op timesonline.co.uk (via: autoblog.com)

Ook interessant!

  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Ricciardo geeft toe: "Heb de ballen verstand van techniek"
  • Waarom de 911 GT3 weer een handbak heeft
  • Helaas: M4-killer met Formule 1 techniek komt er niet

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek

Vorig bericht: « Teaser Chevrolet Epica
Volgend bericht: Mercedes wil Amerikanen aan de diesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan zegt

    11 januari 2006 om 22:04

    Zitten er dan geen afkortingen systemen in die bmw?

    Login om te reageren
  2. David M zegt

    11 januari 2006 om 22:15

    Jazeker, in ieder geval LBS en RBS (linker-buitenspiegel en rechter-buitenspiegel (jokerp)
    Het mag duidelijk zijn dat een 15 jaar oude BMW hele andere rij-eigenschappen heeft dan een BMW van vandaag.

    Login om te reageren
  3. Sir Smokalot zegt

    12 januari 2006 om 08:53

    En een heel andere omvang.
    Als ik het niet mis heb is de BMW 5-serie in een paar generaties tijd ongeveer 500 kg zwaarder geworden. Een groot deel daarvan is toe te schrijven aan al die mooie afkortingen.

    Login om te reageren
  4. JR zegt

    12 januari 2006 om 11:14

    kweenie hoor.. maar BMW is op zich toch al een afkorting :-P
    dus is het antwoord op de vraag al gegeven nietwaar?!

    Login om te reageren
  5. KeeZ zegt

    12 januari 2006 om 16:19

    Heel scherp JR!
    En inderdaad denk ik dat al die veiligheids systemen inmiddels vooral verkoopargument zijn. Je auto van onder tot boven vol met ABS, SIPS en 68 airbags… Zo van: buurman, wat heb je een lelijke auto gekocht! Buurman: ja.. maar hij is wel veilig als ik crash!!

    Login om te reageren
  6. Pinjo zegt

    12 januari 2006 om 18:08

    Ik rij ook een auto zonder al die onzin, Dan leer je pas rijden. Met ABS wordt je remweg langer dan zonder ABS als je tenminste goed kan remmen. Op circuitcursessen wordt zelf gevraagt om het uit te zetten.

    Leer mensen beter rijden en je hebt al die onzin niet nodig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North