Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Brazilië 2018

Auteur: , 30 Reacties
helm

Caipirinhas in de aanslag en goan!

Het kampioenschap bij de rijders is beslist! Lewis Hamilton is wederom kampioen geworden. Tien jaar geleden deed de Brit dat voor het eerst, toen bij de laatste race van het seizoen in Brazilië. Het was misschien wel het mooiste sportevenement ooit, al is het maar omdat het eigenlijk de culminatie was van twéé F1-seizoenen. Een bittere strijd tussen Ferrari en McLaren mondde uiteindelijk uit in een kampioenschap dat HAM met één punt verloor en een kampioenschap dat HAM in de allerlaatste bocht met één punt won. Als een regisseur het zo bedacht had zouden we het minder serieus nemen dan de epische blockbuster Driven.

Dit jaar is er dus geen kampioenschapsspanning in het land van Senna. Althans, niet als het om de rijders gaat. Bij de constructeurs heeft Ferrari nog een theoretische kans om Mercedes te verslaan, maar eigenlijk moeten er daarvoor wel gekke dingen gebeuren in de laatste twee races van het jaar. En daar de laatste race naar alle waarschijnlijkheid een door Bottas gewonnen snorefest van jewelste wordt in Abu Dhabi, moet het dan feitelijk dit weekend gebeuren voor Ferrari. Het baantje tussen de meren in São Paulo heeft ons in het verleden namelijk wel veel mooie races voorgeschoteld, onder andere omdat het er regelmatig regent. Zeg, is dat nou een donkere wolk die in de lucht hangt?

Q1:
Jazeker is het dat! De timing van de Braziliaanse weergoden is wederom on point, want vlak voor Q1 pakken donkere wolken samen boven het Circuit Carlos Pace. De teams zijn het er wel over eens: die regen gaat komen. Dus is er een beetje haast bij. Iedereen gaat zo snel mogelijk naar buiten om een rondetijd neer te zetten. Leclerc is iets te enthousiast en gaat een keer in de rondte. De toekomstig Ferrari-coureur komt echter met de schrik vrij en kan zijn weg vervolgen naar Q2.

Ontzettend veel invloed op de uitslag van Q1 lijken de regendruppels, die na een minuut of acht echt beginnen te vallen, dan ook niet te hebben. De afvallers heten Sainz, Hartley, Alonso, Stroll en Vandoorne. Vooral de twee Spanjaarden zullen daar wat ontevreden mee zijn, de rest is er wel aan gewend dat de kwalificatie maar 18 minuten duurt. Oplettende lezers zal het opvallen dat Sergey Sirotkin niet bij de afvallers staat. Onder de radar ontpopt de Rus zich stiekem als een soort kwalificatiebeest(je). Over het hele seizoen heeft hij het interne duel met Stroll nu in ieder geval in zijn voordeel beslist

De afvallers: Sainz, Hartley, Alonso, Stroll, Vandoorne

Q2
Q2 lijkt een herhaling van zetten. De regendruppels zijn weer grotendeels verdwenen, maar Kevin Magnussen wordt verteld dat er meer vocht op komst is. Iedereen gaat snel naar buiten, maar de strategen van Ferrari denken duidelijk goed na. Het team stuurt haar coureurs naar buiten op de rode banden maar bedenkt zich dan en laat Kimi en Vettel stoppen voor geel rubber. Team rood is net op tijd en beide coureurs zetten een tijd neer die goed genoeg is voor Q3. Red Bull Racing en Mercedes hebben hun rijders echter eerst naar buiten gestuurd op de supersofts en als zij realiseren dat het misschien handig is morgen op geel te mogen starten is het al te laat. De regen valt nu weer, dus er is geen mogelijkheid dat ze nu nog een snellere tijd neerzetten. Klein overwinninkje voor Ferrari dus.

Bij Mercedes lijkt ook Hamilton niet helemaal scherp te zijn. Eerst knijpt hij Raikkonen een beetje af en daarna bezorgt hij Sergey Sirotkin een hartverzakking door de Rus de pas af te snijden als deze hem voorbij wil rijden. We hebben nog bijna geen foutjes gezien van Hamilton dit jaar, maar dit zou hem weleens een strafje kunnen opleveren.

De coureurs die de baan nog opzoeken lijken dat gezien de omstandigheden voor spek en bonen te doen. Doch bij het sluiten van de markt onderscheidt Leclerc zich dit keer in positieve zin, door een rondje uit de hoge hoed te toveren dat goed genoeg is voor een plek in Q3. Magnussen is het kind van de rekening. Ook voor Perez, Ocon, Hulkenberg en Sirotkin eindigt de kwalificatie na het tweede bedrijf. Grosjean, Ericsson en Gasly mogen wel door.

De afvallers: Magnussen, Perez, Ocon, Hulkenberg, Sirotkin

Q3
In Q1 én Q2 was Bottas de snelste van het stel. Kan de Fin ook de belangrijkste sessie van de dag owneren? Terwijl we nog een funny homevideo zien van Vettels frustratie op de FIA-weegschaal zet Leclerc de eerste tijd neer in Q3. Maar ja, het wachten is natuurlijk op de guys van Ferrari, Mercedes en in mindere mate Red Bull. Vettel lijkt ondanks dat hij wat wijd gaat over een kerbstone (kan de besten overkomen) een mooie tijd neer te zetten, maar Hamilton gaat net wat sneller. De eerste slag is dus voor de Brit. De roden stieren moeten het vooral in de eerste en laatste sector afleggen. Max is vijfde op 0,477 seconden, Daniel zesde op 0,479 seconden.

De tweede run veranderd uiteindelijk weinig aan de rangen en standen. Toto Wolff jubelt omdat zijn man de pole pakt, Vettel blijft tweede. De Finnen van de respectievelijke topteams staan morgen direct achter hun kopmannen op de grid (tenzij Hamilton nog bestraft wordt voor zijn moves in Q2). Ericsson beleeft een persoonlijke topdag door aan te sluiten als best of the rest, vlak voor teamgenoot Leclerc. Grosjean en Gasly maken er een Franse vijfde startrij van op de plaatsen 9 en 10.

UPDATE 1: hoewel we hierboven schrijven dat HAM misschien nog uitgenodigd zou worden voor een gesprekje met de stewards, is wellicht juist (of ook) Vettel de klos. De Duitser heeft met zijn ongeduld op de weegschaal in de pitstraat kennelijk het hele ding gesloopt. Het is niet het jaar van Seb (boordradio).

UPDATE 2: Hamilton is weggekomen met zijn move op Sirotkin daar beide coureurs op het moment van het incident niet in een snelle ronde zaten. Daarbij heeft Sergey verklaart dat hij geen problemen had met HAM en heeft de vijfvoudig kampioen op zijn beurt Sirotkin de schuld in de schoenen geschoven #winnaarsmentaliteit.

UPDATE 3: Vettel heeft wél een straf gekregen voor zijn weegschaal shenanigans, maar niet eentje die hem pijn doet. De Duitser heeft een reprimande gekregen en moet 25.000 Euro overmaken aan de FIA. Zijn startpositie naast Hamilton op de grid mag hij echter houden.

De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Vettel
3. Bottas
4. Raikkonen
5. Verstappen
6. Ricciardo
7. Ericsson
8. Leclerc
9. Grosjean
10. Gasly
11. Magnussen
12. Perez
13. Ocon
14. Hulkenberg
15. Sirotkin
16. Sainz
17. Hartley
18. Alonso
19. Stroll
20. Vandoorne



30 reacties

Een F1 race in je land brengt super veel geld in de staatskas ..

Goed dat ze die in derde wereld landen houden ..
@lincoln: inderdaad leuk voor de amerikaantjes dat zij ook een race hebben.
@lincoln: Door die nieuwe president van Brazilie gaan ze vanaf volgend jaar Interlagos de andere kant op rijden. Teveel linker bochten.
@lincoln: In die landen is de staat ook vaak het meest corrupt dus dat geld wordt goed besteed.
@lincoln: Uhu. daarom hebben diverse circuits moeite om rond te komen. Uitzondering zijn die met goedkope contracten.
Diverse circuits worden hevig gesponsored door de eigen staat vanwege prestige.

Wil je geld verdienen dan moet je naast de F1 ook nog flink wat andere dingen binnen slepen
@dees: u moet nog/weer wennen aan @lincoln merk ik 😎
@bischero: misschien moeten alle andere AB’ers een soort ‘handboek’ gemaild krijgen ofzo :)

Zijn hier genoeg ervaringsdeskundigen om het Lincolnisme uit te leggen denk ik..
Er komen nog twee straffen aan….
@audihenkie:

Er komt geen straf voor Hamilton. Zowel hij als Sirotkin zaten in een outlap en dan dienen coureurs elkaar met ‘respect’ te passeren of een gaat te laten vallen zodat beide coureurs een goede uitgangspositie hebben voor hun ‘hot-lap’. Hamilton hoefde hem niet te verwachten met zo’n hoge snelheid in de outlap.

Vettel wordt door de stewards onderzocht!
Verschil met Bottas en Kimi is niet zo heel groot, podium is misschien wel mogelijk.
Alonso deed nog even mooi natrappen tov Van Doorne, mooie kerel.
@sleepyj: Plooij ook.
Hamilton 3, Vettel 4 dus? Vettel zoekt het wel weer op zeg!
@subaru555: vettel 5 dan toch. 3 plekken straf vanaf P2 lijkt mij P5. Ab Ham P4. Dus max P3?
Redelijk voorspelbare uitkomst. Ik dacht na Q1, misschien wordt nog wat. Maar nee
Het zou niet meer dan terecht zijn als Hamilton een straf krijgt, bizar wat er gebeurde met Sirotkin.

Mooi om te zien dat er zoveel spanning bij de teams was in verband met de aanstaande regen welke niet echt door wilde zetten.
@rhellema: het is allemaal de schuld van Sirotkin, hij hindert Hamilton om ruimte te maken….

#whatthebleepdowe(k)now
Als Hamilton geen penalty krijgt dan…..dan……dan weet ik niet wat ik doe, maar weet wel dat Jack Plooij ontslagen moet worden.

#ontslaJackPlooij
@Rick-dos: Ja, en die adhd clown van een Rob Kamphues, die steeds Robert Doornbos zijn interessante inhoudelijke verhaal verstoord en zelfs deuzig uit gaat leggen wat onderstuur nou is, mogen ze ook een Exit geven!
Ericsson p7??? Iemand?
@soundgarden: Erg netjes gewoon, voor Leclerc zelfs.
@soundgarden: er zijn geen echt slechte coureurs meer in de F1.
Stroll reed weer als een drol
Jezus Vettel, doe toch eens rustig! Zo gelooft niemand dat je plezierkomkommer tussen je voeten hangt… Hamilton moet gewoon straf krijgen. Tot 2 keer toe hinderen is volgens mij 10 plaatsen straf? Kan zo nog een leuke race worden.
@pomoek: In het contract van Vettel staat dat hij op z’n Italiaans opgefokt en vol passie moet doen. Alleen helaas… het is en blijft een lompe Duitser mit eine Bratwurst!
@pomoek: probleem is dat Sirotkin er heel collegiaal alles aan gedaan heeft om Hamilton vrij te spreken van schuld en Hamilton op zijn beurt Sirotkin snoeihard onder de bus gegooid heeft.
@jaapiyo: ik las het inderdaad, ik begrijp dat sirotkin niet met een snelle ronde bezig was en dat Hamilton daarom geen straf krijgt. Blijkbaar. Het was hoe dan ook een lompe actie van Hamilton die behoorlijk verkeerd had kunnen aflopen en wat mij betreft echt een penalty waard. Zijn reactie was volkomen BS.
Ik ben niet voor straffen, maar aangezien ze eerder voor soortgelijke vergrijpen zijn gegeven had Hamilton hier straf moeten krijgen. Het maakt niet uit of iemand in een outlap zit of niet. Het is een snellere coureur op de baan en die mag je niet hinderen. Tevens klopt de uitleg van Hamilton niet. Hij spreekt zich nml tegen. Hij wist dat niemand met een timed lap bezig was en dat hij daardoor dus recht had op de racelijn. Echter waarom ga je dan toch opzij. Dat zegt me dat hij gewoon zat te slapen en schrok. Juist dan moet je je positie op de baan behouden zodat weer geen onverwachte beweging komt.
En nog iets. Hamilton heeft al vroeg in zijn carrière geleerd wat een blauwe vlag betekent. Die stond recht voor zijn neusbel te knipperen, dus hij had kunnen weten dat er een snellere deelnemer op de baan was achter hem.
Max maar 1 keer benoemt in het hele verslag. Ook knap.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).