Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Italië 2016

Auteur: , 21 Reacties

Op het bloedsnelle Autodromo Nazionale Monza reed Montoya ooit een pijlsnel rondje in de kwalificatie met zijn Williams-BMW. Zijn 1:19:525 is nog steeds de snelste ronde ooit verreden op de baan. Kon iemand hier vandaag bij in de buurt komen op hetzelfde circuit?

Lil-lewis

Voor de race domineerde Max Verstappen de headlines, zoals eigenlijk altijd dit jaar sinds zijn overgang naar Red Bull Racing. Na de tumultueuse race in Spa moest de lucht geklaard worden tussen Max en de Ferrari coureurs. Vanaf nu is alles weer koek en ei. In ieder geval tot de volgende keer dat er een scharlaken rode bolide klem komt te zitten achter de Nederlander. Ook Kevin Magnussen verscheen vaak voor de camera’s de afgelopen dagen na zijn megacrash in Eau Rouge. Toch iets wat je eigenlijk een keer meegegemaakt moet hebben als coureur voordat je echt meetelt.

De Tifosi langs de kant van de baan hopen uiteraard op goede resultaten van Kimi en Seb dit weekend. Verschaften de twee zeurneuzen ex-wereldkampioenen zich vast een goede startpositie voor de race van morgen?

Q1
We zien beelden van de glorieuze oude kombaan die uitloopt in de exit van de moderne Parabolica-bocht. Toch mooi, zo’n circuit met historie. Het asfalt voor de pitstraat is volgeplempt met Heineken logo’s, maar we hopen natuurlijk vooral op een mooi resultaat van die andere Nederlandse geweldenaar. Een Manor en een Renault zijn de eerste auto’s op de baan. Magnussen zet de eerste tijd neer met 1:25:074. Dik 5,5 seconde langzamer dan Montoya’s record. Maar ja, de Renault is dan ook niet bepaald de auto met de meeste power in het veld, iets dat je juist wel nodig hebt op deze baan. De twee Haasen (hazen?) zijn meteen een volle seconde sneller. De gele vlag zwaait in sector 1 omdat Esteban Ocon zijn Manor daar langs de kant zet met technische problemen.

Rosberg en Hamilton zijn er al voorbij en kunnen hun eerste rondjes neerzetten. Hamilton noteert een 1:21:854. Rosberg maakt gebruik van de nieuwe asfaltstrook naast Parabolica om zo wijd mogelijk de laatste bocht te nemen, maar is desalniettemin zes tienden langzamer dan zijn teamgenoot. Waarschijnlijk heeft hij ergens een fout gemaakt, of hij gaat bewust niet voluit in deze sessie omdat hij weet dat Mercedes hier veel marge heeft.

Dat blijkt eens te meer wanneer de Ferrari’s en Red Bulls hun eerste tijden neerzetten. Zelfs op Rosberg komen zij minimaal zes tienden tekort. Het lijkt er sterk op dat de spanning in de strijd vooraan vooral zit in de strijd om de tweede startrij tussen Ferrari en Red Bull. Aan het eind van de sessie staan ‘the usual suspects’ onderaan. Naast Ocon halen ook de Saubers en Renaults zoals verwacht de tweede sessie niet. De laatste afvaller heet Daniil Kvyat. De Rus slaagt er maar niet in om de hoek waar de klappen vallen te ontvluchten.

Q2
In Q2 is het Hamilton die het eerste de baan opzoekt. Gewoon even een snel rondje neerzetten zonder dat er risico is op gele of rode vlaggen, dat lijkt het devies te zijn. Op het allerlaatste moment wachten voor die laatste tienden lijkt Mercedes niet nodig te hebben. Ook Rosberg gaat snel naar buiten. Beide Mercedes coureurs doen dat overigens niet op de supersoft band, maar op de gele softs. Net als in België willen ze op deze manier kunnen starten op deze band die wat langer meegaat.

Intermezzo. Vanwege de zoveelste internetstoring bij KPN tik ik dit bericht in de sportschool tussen de spinners. Normaal doe ik nooit cardio maar nood breekt wet. Een vriendelijke vrouw loopt naar me toe om te vragen of ik een van de apparaten die voor de TV staat nog wil gebruiken. Ik zeg nee. Ze zegt oké, mooi, want ik wil even naar Verstappen kijken. De hype is real. Movin on’.

Het begint nu echt om de knikkers te gaan. In het middenveld vechten coureurs met goede chassis en matige motoren tegen coureurs met matige chassis en goede motoren. Sommige wetmatigheden blijven altijd bestaan. Een daarvan is dat je op Monza gewoon power nodig hebt. En dus leggen de McLaren’s en Sainz het af tegen de Williamsen en Force India’s. Massa staat trouwens wel net buiten de eerste tien, zijn goodbye-tour verloopt dus niet geheel zoals hij dat waarschijnlijk gewenst had. Verstappen en Ricciardo balanceren aan het eind van Q2 beiden vervaarlijk op de rand van de top-10, maar halen de laatste sessie toch door goede rondjes op het laatste moment.

Ook Esteban Gutierrez haalt Q3, wat een knappe prestatie is. De Mexicaan doet vaak niet zo’n goede dingen in de F1 en krijgt dan bijvoorbeeld de vinger van Hamilton, maar als hij het goed doet mag dat natuurlijk ook gezegd worden. Het zegt misschien ook wel wat over de Ferrari-motor achterin zijn Haas.

Q3
Ja en dan gaan we het zien. Kan Rosberg het positieve gevoel van België een verlenging geven, of is LH44 hem toch weer de baas? En hoe zit het nu echt met die Ferrari’s en Red Bulls? Het wordt allemaal bepaald in de laatste sessie van 12 minuten. Na de eerste beschietingen is de volgorde HAM-ROS-RAI-VET-BOT-RIC-VES-HUL-PER. De wiskundigen zullen snel opmerken dat dat maar negen namen zijn in plaats van tien. Dat klopt, want Gutierrez doet iets té hard zijn best en schiet in een van de Lesmo’s van de baan.

Rosberg gaat er nog een keer voor, maar is op het tweede meetpunt al een tiende te langzaam, terwijl Hamilton ondertussen nog harder gaat. En inderdaad, Rosberg haalt het niet. Hamilton verbetert zijn tijd naar een 1:21:135. Nog steeds ruim 1,5 seconde langzamer dan One-Pablo. Toch is het verschil van een halve seconde met Rosberg indrukwekkend. Vettel pakt op het laatste moment nog net P3 af van teamgenoot Raikkonen die het hele weekend tot op heden iets sneller leek dan de Duitser. Op P5 volgt Bottas, die dus ook nog voor de Red Bulls staat. Helaas is van de twee rode stieren Ricciardo de snelste, hoewel het verschil ten opzichte van Max met 22 duizendsten miniem is. Perez, de Hulk en Gutierrez maken de top-10 verder compleet. De volledige uitslag staat hieronder.

UPDATE: video’s van Max onboard (Q2) en het interview na de kwali.

kwali



21 reacties

Lil’Lewis een halve seconde voor Baby Rosberg!
Prima resultaat van Red Bull als je het mij vraagt. Vorig jaar zat er geen enkele stier, ook van Toro Rosso niet, in Q3. Op Monza zit er gewoon niet meer in dan een P7 of lager.

Maar poeehhh, Hamilton. Wat een ronde en wat een tijd zeg. Bizar. Zal Rosberg niet zo leuk vinden denk ik.
En 1,2 seconden op Ricciardo, mt een beetje pech rijdt hij morgen iedereen buiten de top 5 op een rondje….
@pomoek: Na de vorige race gaf Lil’Lewis aan dat hij zich als een kind zo blij voelde omdat hij iedereen mocht inhalen vanuit zijn startpositie. Dat zit er nu misschien wel weer in, en met de blauwe vlag zal het hem ook niet moeilijk gemaakt worden.

Mooie vent, echt talent.
Zo Kvyat. Ik zou er niet raar van staan te kijken als hij er na Italië niet meer bij is. Ik verwacht het niet, maar toch.
@pomoek: Omdat hij één plek achter Sainz staat? Dit circuit is niet echt waar de Toro Rosso goed uit de voeten komt door de oude Ferrari motor.
@willeme: Sainz heeft nog wel Q2 gehaald. Verder heb je wel een punt, ik trek mijn keutel even in.
Rb wilde door naar q3 op de softs om hierop te mogen starten, maar moesten uiteindelijk toch de ss inzetten om door te kunnen, vandaar de afhankelijk ‘langzame’ tijd
Best goed
Hee @jaapiyo, even de complimenten voor je artikelen over de Formule 1! Snel, van de goede kwaliteit en leuk geschreven. Ik ben niet zo’n die-hard Formule 1 volger, maar deze artikelen zijn gewoon top.
Is Heineken een geweldenaar?
Ik denk dat we Kvyat gerust kunnen afschrijven voor volgend seizoen.
Goed dat RB de switch naar supersofts maakte in Q2 anders hadden ze eruit gelegen.
Blijft wel apart dat op een circuit met zo weinig bochten en relatief lage topsnelheid (top speed van de Mercedes & Ferrari een serieus stuk hoger) de RB’s op p6/7 staan.. Ok idd op SS en de Mercedessen op S banden maar het zegt wel wat over het chassis en de power die ze dus (nog steeds) wat missen.. Hopelijk volgend jaar niet meer en dat ze dan echt mogen meedoen om de knikkers.
Afgezien van de pech die HAM de eerste races van 2016 had (techniek) lijkt het erop dat hij speelt met ROS. Na het behalen van het kampioenschap mocht ROS de laatste races van 2015 winnen. Nadat de techniek in 2016 weer werkte voor HAM laat hij ROS alle hoeken van de circuits zien.
@erik2907: Het is inderdaad geen toeval dat Rosberg aan het eind van 2015 zoveel races won. Wat je al zegt, Hamilton liet de teugels vieren, maar wat ook meespeelt is dat Rosberg niet onder druk kan presteren. Toen Hamilton de titel al binnen had, stond er niks meer op het spel en kon Rosberg vrij rijden. Dan kan hij ineens veel meer dan wanneer hij móet winnen omdat anders de titel naar iemand anders gaat.
Anderhalve seconde achter Juan Pablo. Dan kunnen we toch wel vrij zeker zeggen dat zijn record volgend jaar toch echt gaat sneuvelen. De auto’s worden sneller (doelstelling is gemiddeld genomen 5 seconden per rondje), en ook Monza gaat op de schop. De Rettifilio chicane aan het eind van het rechte stuk verdwijnt De Curva Grande wordt iets verlegd en op het punt waar de nieuwe Curva Grande op het huidige circuit aansluit komt een chicane die sneller te nemen is dan de Rettifilio chicane die er nu ligt. Resultaat? Een rondje Monza gaat ongeveer een seconde sneller.

Goed, terug naar de kwalificatie. Zoals verwacht zijn de auto’s met Mercedes PU sterk. Dat Wehrlein op eigen kracht naar P14 rijdt, terwijl Manor normaal blij mag zijn met voorlaatste geeft wel aan hoe absurd het voordeel van een Mercedes PU nou werkelijk is. Verder is het eigenlijk wel verlopen zoals je zou verwachten. Laten we hopen dat dat bij de race morgen niet zo is. Een Mercedes clash waarbij Ferrari profiteert en een 1-2 pakt wellicht? De laatste 1-2 van Ferrari op Monza stamt alweer uit 2004, en ik gun het die Tifosi wel. En mocht de uitkomst toch een 1-2 voor Mercedes zijn, dan hoop ik dat we in de subtop en het middenveld in ieder geval een paar leuke inhaalmoves te zien krijgen.
Daar sta je dan met je grote mond op P7. Wederom achter Ricciardo.

Zowel Hamilton als Rosberg leveren consistente prestaties af. Met Hamilton die in de race nog een stukje sneller is. Respect.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@jaapiyo: wederom een mooi stuk over de F1, complimenten!

Wel nog even kleine opmerking: de F1 Ferrari’s zijn tegenwoordig niet meer scharlaken rood, maar volgens mij gewoon gespoten in Rosso Corsa. ;-)
Hoop dat de mercedessen elkaar weer gaan pesten en dat Vettel eindelijk weer wat moois kan laten zien

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).