Naar bericht voor de kwalificatie in Oostenrijk: het is afgelast vanwege CORONAAA!1!! Nee geintje. Jetzt geht’s los!
Je gelooft het bijna niet totdat de coureurs de baan oprijden, maar het is echt zo. We beginnen dit weekend na ruim zes maanden 2020 aan het nieuwe F1 seizoen! Plaats van handeling is de Red Bull Ring in het pittoreske Oostenrijkse Spielberg. Het is (tegenwoordig) een kort baantje, waar motorvermogen best belangrijk is. Dat zou goed nieuws moeten betekenen voor Honda. De Japanners hebben namelijk stug doorgezwoegd en nog even wat extra pk’s uit hun power unit gevonden voor de eerste race van het jaar.
Desalniettemin zagen we in de vrije trainingen weer een oh zo bekend plaatje zich aftekenen. Oké, de Silberpfeile zijn dit jaar omgelakt tot Schwartzpfeile, maar het punt is dat ze uiterst dominant ogen. De macht van Mercedes wordt nog eens onderstreept door de Rosapfeile van Racing Point. Zowel in snelle ronden als in long runs lijken Perez en Stroll zich te kunnen mengen in de strijd met Red Bull en Ferrari om de titel best of the rest. Op deze baan tenminste, misschien is het beeld elders anders. Of misschien zorgen de kwalificatie en de race nog voor een verrassing. We gaan het zien!
Q1:
Giovinazzi en Raikkonen zoeken in slagvolgorde als eerste de baan op. Het is eigenlijk niet zo’n goed teken voor Alfa Romeo. Dit was de rol die Williams vorig jaar had. Neemt Alfa Romeo de rode lantaarn over? In de vrije trainingen bleek de pace van de Alfa’s in ieder te ontbreken, vooral over één rondje. Giovinazzi blijkt op de meet nipt sneller dan Raikkonen. De Williamsen gaan dan toch maar als tweede team los, waarbij Russell in eerste instantie heel krap achter Raikkonen terechtkomt. Rookie Latifi is voorlopig een dikke halve seconde langzamer dan zijn teamgenoot. Dat is op zich veel te veel, maar het valt gezien de verwachtingen misschien nog mee voor NL6.
Tot vreugde van de Nederlandse fans, toont Max Verstappen een vleugje snelheid door de eerste plek te pakken. Bottas is langzamer en ook Hamilton komt later niet aan de tijd van VER. Heeft Honda dan toch zitten zandzakken in de vrije trainingen? De tijd van Albon doet ons eerder denken dat Max er weer een megalap uit heeft gepeurd. De Britse Thai is namelijk ruim zes tienden langzamer dan onze Max.
In het middenveld is het verder ontzettend spannend. Een paar tienden maken het verschil. Toch zijn het ‘als vanouds’ Alfa Romeo, Williams en Haas F1 die het meest moeten bibberen in Q1. Van het zestal coureurs dat uitkomt voor deze drie teams, is Grosjean uiteindelijk de gelukkige. Hij haalt Q2. De andere vijf liggen eruit. Ook Kvyat en Ocon waren bijna het bokkie geweest, maar zij komen met de schrik vrij.
De afvallers: Magnussen – Russell – Giovinazzi – Raikkonen – Latifi
Q2
Aan het begin van Q2 laten alle coureurs de tijd aanvankelijk langzaam wegtikken. Dan zoeken de zwarte Mercs de baan op. Ondanks de dominantie in de trainingen gaan ze voor de zachte rode band. Dat lijkt verstandig, gezien het feit dat de top-10 in Q1 binnen zes tienden van een seconde zat. Toch kiest Max Verstappen ervoor de baan op te gaan met het hardere gele rubber! Dat kan een interessante worden voor morgen, mits de Nederlander er tenminste in slaagt Q3 te redden met deze bandjes.
Het lijkt teveel risico om te nemen. Verstappen is met zijn eerste poging zeven tienden van een seconde langzamer dan Hamilton. Dat is voorlopig genoeg voor P7, maar er staan nog een paar klanten achter Max die op de softs geacht moeten worden sneller te kunnen. Max doet daarom nóg een poging op dezelfde banden. Helaas gaat hij in de laatste bocht heel minimaal door het stof. Hij verbetert wel zijn tijd en zijn positie naar de zesde stek. Pokeren in de pitbox bij Red Bull Racing.
Mercedes staat overigens -uiteraard- op P1 en P2, met Norris op P3 op 0,615 seconden. Norris’ teammaat Sainz staat slechts negende, op 0,783 seconden. Tussen beiden staan nog Stroll, Perez, Verstappen, Ricciardo en Leclerc. Jazeker, het is een kort en simpel baantje, maar we kunnen wel stellen dat achter Mercedes alles dicht bij elkaar staat.
Dan komen de laatste rondes en volgt ‘de beslissing’ bij Red Bull. Ocon komt niet verder dan P14 bij zijn rentree. Sainz springt wel voorbij Verstappen, evenals Albon. Maar de andere kandidaten verbijten zich op de tijd van Max op geel. Zelfs Leclerc en Vettel doen dat. Er tekent zich een loodzwaar jaar af voor team rood. De Ferrari’s kunnen niet verbloemen dat er nul-komma-nul pace zit in de SF1000. Charles Leclerc komt net aan door Q2 op P10, Vettel beleeft een pijnlijke exit op P11. Ouch, ouch, ouch.
De malaise bij de Italianen is echter episch nieuws voor Verstappen. De Nederlander is de baan op gegaan met rode banden, maar als het team ziet dat zijn concurrenten falen, remt Max hard af voor de finish. MV33 mag dus morgen starten op de medium banden, terwijl de Mercs los moeten op softs! In de staart van het veld halen naast Vettel en Ocon ook de Alpha Tauri’s en Grosjean Q3 niet.
De afvallers: Vettel – Gasly – Kvyat – Ocon – Grosjean
Q3
En dan het antwoord voor all the marbles: is Mercedes écht zo dominant als het lijkt? In de eerste kwalificatie van het jaar moeten de kaarten nu op tafel. Wederom kiest Mercedes als eerste het circuit, op de voet gevolgd door de twee McLarens. Stroll en Ricciardo vinden het aanvankelijk wel best. Zij opteren waarschijnlijk voor slechts één snelle run.
Bottas is de eerste man die onder de 1:03.00 duikt met een 1:02.939. Hamilton komt voorlopig niet aan de tijd van de Fin. Sommige experts hadden dat al voorspeld vóór de race. Als het zo blijft, heeft VB77 wel mooi zijn snelheid verstopt voor zijn teamgenoot het hele weekend. Norris breekt zijn eerste snelle ronde af. Sainz doet dat niet, maar geeft een volle seconde toe op Bottas. Oef.
Dan is het de beurt aan Verstappen. We houden onze adem in, maar het eindresultaat is niet geweldig. Verstappen geeft zes tienden toe op Bottas. Nu rijden de Red Bulls en Mercs uiteraard op dezelfde (zachtste) compound banden. Toch wel een pijnlijk verschil op zo’n korte baan. Albon gaat naar P4 op drie tienden van Max.
Bij de laatste pogingen zien we direct slecht nieuws. Max zet een gele eerste sector neer. Hoewel hij op de rest van de baan nog iets terugpakt, komt hij niet binnen een halve seconde van Bottas. De Fin gaat trouwens in de laatste bocht van de baan, maar voelt daarvan geen pijn. Hamilton verbetert namelijk wel zijn tijd, maar blijft steken op twaalf duizendsten van een seconde. BOT dus op pole! Norris doet goede zaken met P4, voor Albon en de toch wat tegenvallende Perez. Leclerc weet de Ferrari nog naar een zevende plaats te slepen, vóór Sainz, Stroll en Ricciardo.
F1 kwalificatie Oostenrijk 2020: De volledige uitslag
- Bottas – Mercedes
- Hamilton – Mercedes
- VERSTAPPEN – Red Bull
- Norris – McLaren
- Albon – Red Bull
- Perez – Racing Point
- Leclerc – Ferrari
- Sainz – McLaren
- Stroll – Racing Point
- Ricciardo – Renault
- Vettel – Ferrari
- Gasly – Alpha Tauri
- Kvyat – Alpha Tauri
- Ocon – Renault
- Grosjean – Haas F1
- Magnussen – Haas F1
- Russell – Williams
- Giovinazzi – Alfa Romeo
- Raikkonen – Alfa Romeo
- Latifi – Williams
gertjan2012 zegt
Ok, 7 maanden verder en zeker in de voorhoede eigenlijk geen reet veranderd.
banderas zegt
Dan bekijk je het wel heel kortzichtig, want Racing Point doet het erg goed en Ferrari super slecht.
gertjan2012 zegt
Klopt , je kunt ook nog geen volledige conclusie trekken na één kwalificatie, maar feit is dat Mercedes nog steeds het snelst is , en het gat met Red Bull op z’n minst hetzelfde is gebleven dan wel groter is geworden.
Daarbij komt dat Verstappen weer sneller is dan Albon en Bottas (zoals wel vaker) over één rondje net wat sneller is dan Hamilton.
Ergens zit er ook wel teleurstelling in mn eerste comment. Het was mooi geweest als Verstappen een paar tienden los was geweest van de Mercedessen.
sonnybonds zegt
yeah wat is er met Ferrari gebeurt? Hoop dat het nog gaat komen dit seizoen
ar156sw zegt
@sonnybonds: Iets met niet meer mogen valsspelen ;)
Richmond zegt
@banderas: RP is veel gestegen in positie. Vorig jaar waren ze 16e dus heel moeilijk was dat niet. Maar met een Mercedes kloon had ik toch wel top 3/4 verwacht. Juist omdat Ferrari er niet bij zit.
Goed_Koopman zegt
@gertjan2012: Niet mee eens, Ferrari is wat gedaald en het middenveld zit een stuk dichter op elkaar. De F1 is meer dan alleen Mercedes en Red Bull.
gertjan2012 zegt
Daarom zei ik ook “voorhoede”. Wat betreft Ferrari ben ik het helemaal met je eens.
janmetdelangeachternaam zegt
@gertjan2012: een McLaren op 4, een racing point op 6, Ferrari die is afgezakt. Lijkt niet helemaal als vorig jaar. Wordt een verassende race denk kk
Dutchdriftking zegt
@gertjan2012: nou, Mclaren op eigen kracht boven Ferrari kwalificeren, dat zegt toch wel wat!
silverscope zegt
Maar het is wel duidelijk dat de Mercedes krachtbron weer oppermachtig is.
Edge zegt
Krachtbron? De Mercedes is echt niet meer zo sterk als voorheen. Honda en Renault zitten tegenwoordig aardig in de buurt van Mercedes qua motorvermogen en drivability van de motor. De Mercedes-kachtbron is wellicht fractioneel beter, maar niet zoveel beter dat men een halve seconde op de Red Bull van Verstappen tevoorschijn tovert.
Die halve seconde voorsprong komt door het totaalplaatje. Mercedes heeft gewoon een hele goede auto weten te bouwen, die zowel uitstekende mechanische grip biedt, een goede motor heeft en aerodynamisch precies in die sweet spot valt. Tel daarbij op dat juist zij zoiets innovatiefs als DAS als enige team weten te bedenken en implementeren en ook nog eens Hamilton en Bottas achter het stuur hebben zitten en het mag geen verrassing heten dat zij zo sterk zijn.
hamerhaai zegt
Die krachtbron van Mercedes is gewoon te lekker en beter dan de rest. Draai daar nou niet omheen.
Eens met je analyse verder, totaalplaatje is inderdaad sterk.
retetikker zegt
Oef… Mercedes zet het hele veld gewoon op een halve seconde, en dit is nog maar één van de kortste rondes van de kalender… Ze blijven me verbazen.
Het Ziggo team kan trouwens zo de politiek in met al dat wensdenken.
“Max staat op ruim een halve seconde van de top. Maar in de volgende run komen er 3 tienden uit Max en 3 tienden uit de partymodus, en staat Max gewoon op pole!!1!!!1”
Alles achter Mercedes staat trouwens wel redelijk dicht bij elkaar!
brammetjedeb zegt
@retetikker: dat was niet heel serieus geloof ik…
bmwm8gc zegt
@brammetjedeb: dan nog
brammetjedeb zegt
@bmwm8gc: we moeten het ermee doen… ?
menaz zegt
Wat valt Alfa Romeo tegen. Russell zit heel dicht bij zijn eerste Q2.
Gulli zegt
Het is nog veel te vroeg natuurlijk maar ik denk dat we dit seizoen een mooie strijd op het middenveld gaan zien en misschien nog wel eens een ander team op het podium dan Merc/RB/Fer
azuli zegt
Yes de Mercedessen weer op de eerste startrij! De McLaren gaat ook lekker. Die kan Norris kan nog wel eens derde worden. Eindelijk de bullshit is gestopt. Er word weer gereden!
azuli zegt
edit; die Norris kan morgen weleens derde worden.
Richmond zegt
@azuli: want Verstappen en RP doen niet mee?
Teerdz zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
viezefreddyw zegt
Paar dingen die toch opvallen. De Mercedessen zijn nog steeds snel. De Ferrari’s zijn belachelijk traag. De Racing Points gaan als de brandweer. De McLaren’s gaan redelijk hard. Dat hele gedoe met dan Verstappen de grootste uitdager van Hamilton zal zijn is vooralsnog lariekoek. Mooi dat de boel weer begonnen is en er geracet wordt!
jaapiyo zegt
Nou ja, hij is wel de grootste uitdager. Hij is alleen alsnog geen uitdager. Hoewel hij morgen misschien kan winnen op strategie, maar Mercedes weet nu ook dat ze op geel kunnen kwalificeren de volgende race.
Edge zegt
Ik sluit ook niet uit dat Red Bull wellicht bewust ervoor heeft gekozen om de setup van de auto zo aan te passen dat er wat meer racepace morgen in zit ten koste van een tiende of twee aan kwalificatiesnelheid.
retetikker zegt
Ik sluit ook niet uit dat Mercedes wellicht bewust ervoor heeft gekozen om de setup van de auto zo aan te passen dat er wat meer racepace morgen in zit ten koste van een tiende of twee aan kwalificatiesnelheid.
Berend zegt
@retetikker: Als Red Bull die Honda morgen helemaal openschroeft kunnen er zo weer een paar tienden vanaf let wel, op racepace.
Richmond zegt
@viezefreddyw: RP is minder Dan een sec sneller dan vorig jaar en meer dan halve sec langzamer dan Mercedes. En dat met de Mercedes van vorig jaar met een 2020 motor. Ik had meer verwacht.
brammetjedeb zegt
Bottas lijkt mij de grootste uitdager tenzij red bull de zaakjes op orde heeft/krijgt.
Richmond zegt
@brammetjedeb: de eerste race, niet een heel seizoen
harrie zegt
Red Bull heeft in ieder geval het gat gedicht met de Mercedes van vorig jaar.
maferick74 zegt
Nog geen teamorders, hamilton gaat keihard knokken met bottas (haantjes gedrag) en max wint, norris 2 en albon 3, vettel rijd leclerq eraf. Mooi begin. Doen we volgende week nog eens.
MaartenD zegt
Hoop oprecht dat het niet weer een dominant Mercedes seizoen wordt
emping zegt
Wel jammer dat de tijden er weer niet bij staan…
harrie zegt
Lullig voor Sainz dat ie volgend jaar naar Ferrari degradeert.
hamerhaai zegt
Hah ja, McLaren volgend jaar met Mercedes wil je zitten. Ofwel, lekkere deal Ricciardo!
Het zou ook gewoon leuk zijn als er andere teams meedingen in de top, hoewel ik het toch meer pijnlijk dan ironisch vindt dat Ferrari niet mee kan komen. Die horen ook gewoon mee te strijden, niet alleen vanwege naam en faam, maar ook zeker omdat LeClerc en Vettel tot de betere coureurs horen die materiaal verdienen mee te strijden.
vw023 zegt
Als het regent, snoept Max die achterstand wel weg..
ericd zegt
Kunnen we een keer een andere foto van Bottas plaatsen? Deze is knap irritant.
willeme zegt
@ericd:
We kunnen helaas niet elke foto van het internet plukken en die plaatsen. Dan hebben we te maken met dingen als auteursrecht en zo. Van die foto’s zoeken we uiteraard de leukste of best bijpassende. Dit is de enige leuke Bottas foto. Maar als je dit al irritant vindt, raad ik je aan om overdag alcohol te nuttigen ;-).