Iets wat je helaas niet elke dag hoort over Alfa Romeo.
Alfa Romeo is een merk dat wij petrolheads een warm cuore toedragen. Het zijn over het algemeen auto’s met een ‘sportieve’ inborst. Prettige rij-ijzers die als het meezit ook nog eens beschikken over een fraai Italiaans koetswerk. Je kan best een goede case maken dat Alfa Romeo de uitvinder is van de compacte sport sedan. Doch het voordeel van deze vroege start hebben de Italianen inmiddels al lang uit handen gegeven. Tenminste, wel als je kijkt naar saaie, harde cijfers als verkoopaantallen en winst. De Duitsers doen dat toch een stukje beter.
Het Giorgio platform moest de wende brengen voor Alfa Romeo. Het was het paradepaardje van wijlen Sergio Marchionne. Deze Canadese Italiaan probeerde het FCA concern vooral in de lucht te houden door middel van badge engineering. Het absolute kroonjuweel was waarschijnlijk toch wel de Lancia Voyager, een Italiaan in hart en nieren. Er werd niet eens meer de moeite gedaan de originele modelnaam te wijzigen.
Sergio wist waarschijnlijk ook wel dat die auto’s geen glorieuze toekomst hadden. Maar ze hielpen om de merken onder de paraplu op korte termijn en voor zo min mogelijk pegels iets wat lijkt op een ‘modelgamma’ aan te kunnen bieden. Ondertussen trok Ome Serge flink de knip om Alfa Romeo weer echt een trots merk te maken. Het resultaat, op basis dus van het Giorgio platform, kwam er in de vorm van de Giulia en de Stelvio. Twee fabeltastische auto’s die iedereen zou moeten kopen.
Probleem is alleen dat veel te weinig mensen dat ook daadwerkelijk doen. We houden dus vast ons hart vast voor wat er gebeurt met Alfa Romeo als er een (EV?) opvolger moet komen voor deze auto’s. Wat dat betreft is het een opsteker dat een groepje rijke diehards nog wel degelijk warmlopen voor het merk Alfa Romeo. Dat blijkt uit een bericht van AutoRai. Voor de peperdure Alfa Romeo Giulia GTA hebben zich namelijk naar verluidt al ‘een paar duizend’ mensen gemeld. Dit terwijl Alfa Romeo er eigenlijk maar 500 wil(de?) maken.
Wij raden Alfa Romeo aan er naar goed Italiaans gebruik stiekem gewoon wat meer te maken. De liefhebbers vinden dat vast niet erg. De speculanten waarschijnlijk wel, maar ach, dan moeten ze maar niet zo speculeren. Even wat geld in die oorlogskist gooien, dat kan men wel gebruiken voor de toekomst in Milaan.
Dank Bryce voor de tip!
flow82 zegt
Is het niet een beter idee dat Alfa Romeo zich toe gaat leggen alleen op het maken van dergelijke “speciaaltjes”? Kunnen ze de boel wat kleiner houden en winstgevend worden/blijven.
Paul58 zegt
Prachtige auto die Giulia, vooral wanneer je echt een pure rijdersauto zoekt. Ook een pluspunt dat je hem niet op elke straathoek ziet.
Vind wel dat ze achterlopen op multimedia tov de Duitsers, echter schijnt dat nu flink te zijn verbeterd in de vernieuwde Giulia. Iemand hier al ervaring mee? Wanneer dit ook op orde is lijkt me het een erg leuk alternatief voor bijvoorbeeld een 3 serie. De 2.0 Super lijkt me een fijne motorisering met alleen software is +300pk makkelijk te halen, daarbij ook RWD en een fijne gewichtsverdeling.
Ilquadrifoglio zegt
Ik heb geen idee waar dat vandaan komt. Het systeem in de Giulia/Stelvio is nagenoeg hetzelfde als dat van BMW.
centocinquantanove zegt
@kevin1989: m’n schoonzus en zwager hebben sinds een tijdje de Stelvio, het is volgens hun een kwestie van wat je gewend bent. Als je van een paar jaar oude auto afkomt is het een gigantische upgrade. Als je het vergelijkt met een nieuwe BMW, het meeste zit ook op de Alfa, maar de BMW is net wat gelikter. Al met al kom je in de Alfa niets tekort.
allesmetturbo zegt
@kevin1989: mn pa heeft een stelvio q, zit gewoon apple carplay enzo op dus opzich mis je niets. De standaard navi doet het ook best prima en zitten meer functies op dan we elke dag zouden gebruiken. En tegen onze verwachting in kraakt en piept er niets:p kortom, echt een fijne daily zonder gebreken
centocinquantanove zegt
Leuk om m’n tip op de site te zien :-D. OT: het is een serieus fraaie auto, als de portemonnee het ooit zou toelaten…
monsieurleloure zegt
@ kevin1989 ,
Hoe minder multimedia hoe beter, binnen een paar jaar is het toch hopeloos verouderd.
Een JVC of Pioneer van 4 meijer kan meer dan een fabriekssysteem…
Als de Giulia onder de 10 rooitjes komt zal ik er wel weer eentje aanschaffen.
min2max zegt
De goedkoopste Giulia met benzine motor op gaspedaal.nl
https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-giulia-49943183
Alfa Romeo Giulia
2.0T Super Navi Xenon LED
€ 27.900
2017
25.302 km
goodvibrations zegt
@monsieurleloure: ze schrijven echt weinig af! Een C klasse heb je voor minder… Maar ik wacht ook nog steeds tot het een beetje bereikbaar wordt ?
cdlop01 zegt
Voor de liefhebber: Koop Autoweek Classics met thema Alfa Romeo, prachtig nummer boordevol mooie klassieke Alfa’s. Echt leuk nummer.
bischero zegt
@cdlop01: Thanks ga ik die nog ff halen vóór de vakantie ?
cdlop01 zegt
Mocht nr er niet meer zijn laat het even weten hier dan stuur je mijn exemplaar, reageer dan even hier dan zie ik dat ook in mijn mailbox.
thomasthomas zegt
Intresse is voornamelijk van mensen die hem weer door willem verkopen voor het dubbele.
rolov zegt
@thomasthomas: dat maakt niet uit. Zolang ze maar verkocht worden.
frank2b zegt
Alfasud. Fantastisch ontworpen grensverleggende auto voor de massa. Reed als een droom. Ronkend boxertje in het vooronder.
Destijds miljoenen van gemaakt. Uberbelabbert geengineerd. Nu nog maar drie te koop in NL, alledrie importauto’s.
Waar is de nieuwe Alfasud? De technieken die in die auto waren toegepast, zijn nu nog steeds revolutionair. Wel een beetje roestbestendig maken deze keer graag……
cdlop01 zegt
Ook voor jou, advies koop de laatste Autoweek Classic, wordt de Alfasud getest met de Golf 1…. . En diverse artikelen over Alfa, wat een mooi merk!!!!!
Overigens hadden wij een Golf gls automaat in doe tijd, na 6 jaar (!) volledig weggeroest, dus niet alleen de Sud roeste.
grandmasterb zegt
Vrijwel alle auto’s roesten toen binnen 6 jar of eerder, alleen Saab en Volvo waren beter beschermd. Mercedes kon ook iets langer goed blijven, mits schades onmiddellijk werden gerepareerd.
vetnek zegt
Komen minimaal 2 naar NL
boriske zegt
Kijk als de minste benzineversie 200pk heeft dan weet je waarom die niet zo goed verkoopt. Maar een 1.3l turbo motortje dat 130pk levert en je zou er veel meer van verkopen.
En hoe graag ik een Giulia zou hebbem ik vind het heel jammer dat de 200pk er niet hetzelfde uitziet als de Veloce. Bij de duitsers vink je het sport pakket aan en je 318i ziet er hetzelfde uit als een 330i met sportpakket (op de dubbele uitlaat na). Waarom kan dat niet bij Alfa?
alfalfa zegt
@boriske: omdat er geen sportuitlaat op de optielijst staat?
karaya zegt
@boriske
Volledig M uitgevoerd, nee dank je.
geertvn zegt
Voor de helft van de prijs koop je een quadrifoglio. Meer voor minder!
twentsediesel zegt
Zo’n Alfetta sport sedan (1e serie), van nipt voor de oliecrisis, wat een heerlijk giftig en gebalanceerd bakkie.. dank, Alfa!
Ram-G-maN zegt
Gaat de opvolger van de Giulietta nog ooit komen? Is er iets bekend over een eventuele Giulia Sprint coupé?
nout zegt
Grappig, met de 8C gingen ze ook voor 500 op duizenden aanmeldingen. Vond het toen erg zonde voor de autowereld en Alfa zelf dat ze het bij 500 lieten. Maar ik ben ook bang dat een aanzienlijk deel van de duizenden geïnteresseerden hem wil omdát er maar 500 komen…
Supra1981 zegt
Het lijkt hier meer op Alfablog dan Autoblog :-)
Twee fabeltastische auto’s die iedereen moet kopen. Zeg nooit nooit. Maar, nooit van m’n leven ?
André zegt
Ben trotse bezitter van Veloce,
55000km. 2017
Super tevreden, maa: moet weg binnen goed 2 jaar wegens pensionering en dubbel gebruik. Moet voor het goedkoopste alternatief kiezen….
Met spijt in het hart.
Je weet maar nooit of hier een liefhebber tussen zit, tegen dan…
André
xander62 zegt
Hallo allemaal,ik rij sinds 2,5jaar een oude 156 1.8twinspark sportwagon.Bijna 20 jaar oud en 247500km gelopen.Geweldig ontwerp en en zalig om mee te rijden.Multimediasysteem heeft geen fluit te maken met het echte autorijden.Hoe minder toeters en bellen hoe beter.Wat ik niet begrijp van die Italianen is dat ze voor weinig kosten een sportwagon kunnen ontwikkelen en het tot op heden niet doen.Van de 3 serie BMW wordt zeker een kwart als touring verkocht.Ook geen opvolger voor de fraaie giulietta .zonde.Toffe cabrio ho maar.
grandmasterb zegt
Inderdaad onbegrijpelijk, van de mercedes C-klasse occasions is 80% in de stationcarversie.
Het schijnt dat ze er wel een beeldschone sportwagon hebben als prototype, maar die niet op de markt hebben gebracht. Volkomen absurd.