Het sympathieke Russische merk verdween een paar jaar geleden geruisloos van de Nederlandse markt. Dankzij een autobedrijf met liefhebbers aan het roer, komt daar nu verandering in.
Eigenlijk is Lada en Nederland een gouden combinatie. Simpele en goedkope auto’s voor de zuinige Hollander. In de hoogtijdagen van het merk, eind jaren ’80, werden er dan ook tot wel 18.000 Lada’s per jaar verkocht door importeur Gremi, met de pakkende slogan ‘Lada, de auto zonder bla bla‘. En wat te denken van posters over ‘variabele kleppentechniek’, met daarbij een foto van de twee zonnenkleppen in verschillende standen?
In de jaren ’90 kwam de klad er in en daalden de verkopen van duizenden, naar honderden en later zelfs tientallen auto’s op jaarbasis. De charmante 1200/2100-serie verdween, de bijtijdse Samara bleven ze zolang doorbouwen dat deze niet meer bijtijds was en de 110-serie kon maar weinig harten veroveren.
Gremi Auto Import ging eind jaren ’90 failliet en de nieuwe importeur, Lada Holland, kon het tij evenmin keren. Er zijn zelfs verhalen van potentiële klanten die aanklopten bij de importeur voor een nieuwe wagen en nul op het rekest kregen. De paar Lada’s die de laatste jaren op geel platen gezet werden, kwamen dan ook met name via Duitsland binnen.
Daar komt nu verandering in, het Drentse Autobedrijf Snippe gaat weer nieuwe Lada’s leveren. “We zijn sinds 2008 dealer en onderhoudsspecialist van het merk en we dragen het een warm hart toe,” aldus Jolanda van Autobedrijf Snippe. “Helaas was het de laatste jaren niet meer mogelijk om nieuwe auto’s bij de importeur te bestellen. Er was vanuit de Lada-club wel vraag naar nieuwe Lada’s en wij zagen er wel brood in. We gaan het rustig opbouwen.” Momenteel hebben ze de Kalina I, Kalina II, Kalina Cross, Granta en Urban 4×4 (voorheen bekend als Niva) staan, al wordt er momenteel nog gerekend wat de verkoopprijzen precies moeten worden.
Later dit jaar verwachten ze de Vesta en X-Ray in de showroom en dat zijn auto’s die het tij voor Lada wel eens écht zouden kunnen doen keren. Twee moderne, niet onaardig vormgegeven auto’s die de strijd met bijvoorbeeld Dacia’s Logan, Sandero en Duster prima aan moeten kunnen.
75 reacties
Voor zover dat wat waard is heb ik liever met de NCPN te maken. Dan weet je tenminste nog waar je aan toe bent. GroenLinks is in mijn ogen zo’n beetje de meest onbetrouwbare club in de politiek.
Sinds MH-17 heb ik mij voorgenomen ook nooit meer een Russisch product te kopen.
Vroeger was je eerder op een afspraak.
Nu:
1. Daihatsu zich heeft terug getrokken uit de Europese markt.
2. Deawoo’s tegenwoordig als Opels verkocht worden.
3. Het met Opel financieel niet zo goed gaat (al 17 jaar verliesleidend)
4. Dacia dat een ongekend succes is.
Lijkt mij het een top moment om in te stappen aan de onderkant in de markt.
Zit de KGB (of hoe ze nu mogen heten) ook al op dit draadje?
Een spartaanse tank, maar eigenlijk helemaal niet verkeerd voor dat geld.
De koppelingsplaten waren een zwak punt kan ik me herinneren.
En roesten wilden ze ook wel, al duurde het even voordat de roest door dat dikke staal heen was.
Verder zat er niks aan opties op, dus dat kon niet stuk.
Het is dan ook meer een nostalgisch gevoel en als ik er nu is zou rijden, zou het waarschijnlijk alleen maar tegenvallen. ;-)
Toch was er ook een zeer positief ding aan zo’n 1200: De kachel! Geen enkel merk had een betere kachel dan de Lada 1200. Werkelijk subliem!
En niet te vergeten: Zuipen als een Amerikaanse 8-cylinder!
Over Dacia doet intussen niemand meer lacherig. Is gewoon een goeie no-nonsense auto voor weinig geld.
Dus waarom zou Lada geen goeie herstart kunnen maken? Ook daar heeft Renault een vinger in de pap (net als bij Dacia).
Tsjechië ligt inderdaad in Centraal-Europa, maar behoorde tot de val van het ijzeren gordijn toch echt tot het oostblok.
Het is trouwens erg leuk om te lezen hoe de Tsjechische ingenieurs aan het innoveren waren en hoe dat vervolgens elke keer weer de kop in gedrukt werd door de partij. Van snelle 16 kleps aluminium motoren tot moderne ‘motor voorin met voorwielaandrijving’ auto’s. Alles was al eens geprobeerd door de mannen van skoda. In een tijd dat het in West Europa nog helemaal niet vanzelfsprekend was uiteraard!
Helemaal gelijk! En in onze ogen was het al helemaal niet te begrijpen dat ze die geweldige technische kennis niet mochten gebruiken om auto’s te bouwen die ook hadden kunnen voorzien in goede verkopen in o.a. West-Europa. Ze zochten immers altijd naar exportgoederen waarmee ze westerse valuta binnen konden halen.
De reden daarvoor was echter dat de Sovjets daar een stokje voor staken. Die gunden hun satelietstaten nog geen droog brood en wilden alles naar zich toe trekken.
Daarom probeerden de Russen ook hun Volga’s, Scaldia/Moskvitch en SAS-Saporoshez hier te slijten. Volkomen tevergeefs! En om er verbetering in te brengen lieten de Russen in Togliatigrad door Fiat een reusachtige fabriek bouwen waarin de toen al ouderwetse Fiat 1200 werd aangepast voor de Russische markt.
De auto werd zeer geliefd door de Russen (zelfs nu nog) en hun satelietstaten, maar kon in het westen alleen maar verkocht worden aan mensen die gekwalificeerd kunnen worden als prijsjagers, die zo goedkoop mogelijk een nieuwe auto zochten. In het begin enig succes, maar na een paar jaren ook al niet meer aan de straatstenen kwijt te worden.
Toch wel jammer voor de Tsjechen, omdat al die voortreffelijke technische kennis verloren is gegaan.
Eergisteren onze skoda 6s160 weer aangeslingerd voor het eerst na de winter, starten lopen uiteraard. Gebouwd in 1970, destijds niet eens heel ouderwets. Wel goedkoop, enorm betrouwbaar, extreem zuinig en makkelijk aan te werken. Niet voor niks sowieso nog gebouwd tot 3 jaar geleden, wellicht nog steeds wel ergens. Volgens goed oostbloks gebruik uiteraard niet comfortabel. Dat wil zeggen dat het een enorm trillende herriebak is, heerlijk!
Ik wens Snippe in ieder geval uit de grond van mijn hart veel succes!
Ken jij deze al?
Wat dacht je van Autobedrijf Snippe in de Brugstraat 96, te 7918 TN Nieuwlande? ;-)
http://www.dodge.com/en/dart/gallery/#gallery=exterior&asset=13
Voor de rest zien de nieuwe Lada’s er bijlange nog zo slecht niet uit. Ze zijn een beetje zoals Dacia’s in mijn ogen. Goedkoop en waarschijnlijk beter van kwaliteit dan vroeger. Alleen jammer dat er toch zo’n reputatie rond Lada hangt. Zijn toch auto’s met karakter.
https://www.youtube.com/watch?v=DPOfMDrEO14
Komt overeen met Youp’s destructieoconference over “Buckler”. Gelache wòr!
https://www.youtube.com/watch?v=eNCB6HZHthE
Of via Nissan? Hebben zij ook hun ‘budgetmerk’…