
Lada bouwt de Niva sinds 1977 en in al die jaren is de auto nauwelijks veranderd. Eind 2018 komt er dan eindelijk een opvolger voor de oeroude terreinbuffel.
Het is misschien wel een van de meest sympathieke auto’s op deze aardbol: de Lada Niva. Het kleine 4×4’tje ziet er met zijn klassieke uiterlijk schattig uit, maar ondanks -of juist dankzij- de simpele techniek staat de Russische 4×4 zijn mannetje in het terrein. Sinds 1977 is er maar weinig veranderd aan de Niva. Het interieur is een aantal maal opgewaardeerd, net als de motor, als ik ook het huidige exemplaar alles behalve modern of milieuvriendelijk.
Al in de jaren ’90 wordt begonnen met het ontwikkelen van een opvolger voor de Niva. Deze VAZ-2131 komt in 1998 op de markt, maar niet als Lada. De Terreinwagen gaat als Chevrolet Niva door het leven, maar wordt wel gebouwd bij Lada in Togliatti. Vervangen kan de Chevrolet Niva zijn voorvader niet, beide zijn nog steeds in productie.
In 2014 laat GM-AvtoVAZ, zoals de joint venture tussen de twee fabrikanten heet, een concept zien voor een nieuwe Chevrolet Niva. Deze is vormgegeven door Chevrolet in plaats van door Lada en dat is te zien. Vermoedelijk gaat de auto later dit jaar in productie en ligt er onder de kap een 1.8-benzinemotor van PSA.
Hoewel Lada (AvtoVAZ) voor de helft eigenaar is van de joint-venture die de Chevrolet Niva bouwt, werkt het bedrijf zelf naar verluid óók aan een opvolger voor de eigen Niva, die overigens geen Niva meer heet, maar simpelweg Lada 4×4, omdat Chevrolet nu de rechten op die naam heeft (makkelijker kunnen we het ook niet meer maken). Deze lichte terreinwagen moet eind 2018 op de markt verschijnen en zal qua design wat meer richting de Vesta en X-Ray gaan. Wellicht krijgt hij ook een krachtbron van Renault-Nissan. Die alliantie is namelijk weer voor 50 procent eigenaar van AvtoVAZ.
En de huidige, originele Niva dan? Die mag ook als in 2018 zijn opvolger in de showroom staat, gewoon nog even blijven. De nieuwe 4×4 wordt iets hoger in de markt gezet en om niet meteen alle klanten met een kleine beurs uit de toonzalen te jagen blijft het icoon gewoon leverbaar. Zo doen ze dat namelijk in Rusland. Als we nog een suggestie mogen doen voor een laatste facelift…
Weet je wat hét probleem is met opvolgers van dit soort iconen: ze missen het simplisme van het origineel. En daarmee hét sterkste punt: wat er niet op zit gaat ook niet kapot. En wat wel kapot gaat, kun je repareren met een hamer, een beitel (of hier: sikkel?) en een schroevendraaier.
De vooruitgang is niet altijd… vooruitgang.
@RRRobert: precies wat ik dacht
@RRRobert: Vergeet de ducktape niet, dat heeft mijn Lada meermaals rijdend gehouden als er weer eens een slangetje losschoot oid…
@Dizono: vulcaniserende tape moet je hebben. Dat spul dicht heel goed af, beetje ducttape er overheen zodat het niet oprekt en je kunt er tien bar op zetten! Zit al jaren op een stukje geïmproviseerd gereedschap.
@RRRobert: het probleem met simplisme is dat niemand het wil kopen.
@simppa: het probleem van simplisme is dat het anno 2016 niet meer aan de huidige veiligheids- en milieueisen kan voldoen. En dus wordt het niet meer nieuw in de showroom gezet. Geldt eigenlijk ook voor z’n Britse tegenpool, de Landrover.
@simppa: hier mag het niet meer. Dat is het probleem. En als je er een zou invoeren, denk ik dat je er zoveel extra tax op komt dat je ‘m vanzelf niet meer wilt.
@roppp: Het voordeel is dan weer dat ze vanaf 1977 al in productie is, dus gewoon 2 importeren een nieuwe en een oude. Chassis nummer overzetten en je hebt gelijk een donor. Dan ben je volgend jaar ook wegenbelastingvrij!
@RRRobert: helemaal mee eens. Een simpele Lada is een stoer ding. Als we nu een kleine terein wagen op de markt brengen is het een truttig hok met voorwielaandrijving en stoelverwarming. ..
@RRRobert: amen
Absoluut een icoon☺☺☺☺
De leukste auto uit Rusland. Je hebt ze ook nog in 4 deurs, maar die ziet er niet zo leuk uit.
Mijn oom heeft er ook 1 speciaal laten ombouwen voor de jacht met camouflage kleuren. Is comfortabeler dan de ‘Uazik’ (UAZ), maar komt overal weg. We hebben zelfs een keer een Landcruiser 100 j100 eruit moeten trekken die achter ons aanreed.
Onsterfelijk gewoon, zo’n Niva! En terecht.
Vind het gewoon een leuke wagen om te zien. Back-to-basics. Zie er helaas niet zoveel. Maar als ik er een zie, word ik er vrolijk van.
Heb een niva cabrio gehad. Geweldig ding!
Een van mijn favoriete auto’s. Een oude niva komt er zeker een keer voor ons huis in Moldavië. Die nieuwe laat ik aan me voorbij gaan.
Auto’s als de Niva, mini, defender en G klasse kun je niet vervangen en dat moet je ook niet proberen.
Enigste waar dat een beetje in gelukt is de wrangler al heeft de nieuwe ook niet de charme van mijn oude cj.
@sketcher: Nee vooral de mini is uit dat rijtje echt geen succes in zijn nieuwe vorm :p
@Donstil: De nieuwe mini is een groot commercieel succes, zeker! . Maar de grote en over-designed ding dat ze nu hebben kan het niet meten bij het kleine karaktervolle karretje van weleer. Voor iedereen die de originele mini een warm hart toe draagt is de nieuwe mini een verschrikking. BMW heeft dan ook bewust niet geprobeerd om dicht bij de mini te blijven, slim maar betekent ook dat hij dus gewoon in het rijtje thuis hoort.
@sketcher: Het is alleen zo jammer dat het je bijna onmogelijk gemaakt wordt om met zo’n ding te rijden, zeker met een Defender of G diesel wordt het steeds moeilijker. Niet alleen de regelgeving doet hier aan mee maar ook in sociaal opzicht merk ik een verschuiving.
@robert110: De wetgeving is lokaal, daar heb ik in het VK bijvoorbeeld geen last van maar idd ook ik merk dat er anders naar me gekeken wordt. Bij een Defender wordt het tch, zeker in het VK wel wat vergeven. Ook omdat het ding zo eerlijk is en niet zo “in your face” Bij een dikke G is dat al anders.
Om maar even de @henkhupelschoten uit te hangen: Dat vind ik nou zo mooi aan Mercedes! Waar andere autofabrikanten hun iconen (gaan) vervangen, blijft Mercedes lekker doorgaan met het produceren van de G-klasse.
@Edge: De voornaamste reden voor het nu nog produceren van de Mercedes G is dat de Duitse Defensie en Mercedes hier over contracten hebben afgesloten.
@ocda: contracten die nog niet zo lang geleden hernieuwd werden. Ze hadden er dus evengoed al mee kunnen stoppen. De echte reden is dat de G-Klasse nog nooit zo populair geweest is. Dus zo lang het qua eco- en voetgangersnormen enigszins kan, zullen ze er wel mee doorgaan.
@Carreza: Bij mijn beste weten lopen er productieverplichtingen met de Duitse overheid tot en met 2022 en de verplichting om daarna nog 25 jaar nieuwe onderdelen te leveren voor de G-modellen.
@ocda: Kan, maar daarom moeten ze niet per se een civiele versie in productie houden toch? De militaire en civiele versie verschillen op heel wat punten, dus blijkbaar moet de civiele versie ook nog steeds genoeg opbrengen om er mee door te gaan…
Op termijn zal helaas ook die dinosaurus het veld moeten ruimen. Als het aan Mercedes ligt duurt dat nog heel lang. Dit daar de G63 zo lekker verkoopt!
Wat Mercedes kan met hun Geländewagen, kunnen wij ook met onze Niva moeten ze gedacht hebben bij Lada.
Snel vergeten dit ding, zoveel Russen hebben het leven gelaten in dit onveilige achterhaalde stinkhok.. Oude Lada’s met wegligging en remmen uit het jaar nul: doodsoorzaak nr 2 na Vodka in Rusland..
@parker: Dat mag misschien zo zijn maar het bracht ook mobilitiet naar heel veel mensen. De infrastructuur was en is nogaltijd niet zo ontwikkeld als hier en er zijn zat plekken waar de gewone Lada niet kan komen. Zo heeft het ook een hoop levens verbeterd en zelfs gered.
Het bracht bijvoorbeeld boeren de gelegenheid om zelf wat van hun producten in de steden aan te bieden of docters naar afgelegen gebieden te vervoeren.
@sketcher: klinkt allemaal heel idealistisch, bijna partijpropaganda.. Feit blijft dat dit ding veel te lang in productie is gebleven en in de jaren 80 al vervangen had moeten worden door een wat veiligere opvolger. Dat Lada tot nu toe stil is blijven staan in zijn ontwikkeling: dát heeft heel veel mensen onnodig het leven gekost.
@parker: Overigens waren de remmen helemaal niet zo slecht, zeker niet toen er nog asbest gebruikt werd in de voeringen. Als was van ABS natuurlijk geen spraken
Dit kan ook echt niet meer. Of ze moeten hem heel drastisch aanpakken.
Wat er ook gebeurd, de nieuwe Niva moet in ieder geval de knipperlichten weer bóven de koplampen hebben!
“Deze is vormgegeven door Chevrolet in plaats van door Lada en dat is te zien.”
Dus daarom lijkt hij op een Ford…
Voor het nieuwe model van Lada zelf, die boven de bestaande Niva komt, lijkt het me logisch dat dit een gerebadgede Renault, Dacia of Nissan wordt…
Ik heb er nooit wat mee gehad. Niet mijn auto!