Lamborghini 350 GT: klassieke, ronde lijnen

Auteur: , 32 Reacties

Waar Lamborghini op de Autosalon van Genève zijn vijftigste verjaardag uitbundig vierde met de waanzinnige Veneno, was het feest op de Techno Classica heel wat ingetogener. Maar niet minder mooi. De Italiaanse sportwagenfabrikant had een Lamborghini 350 GT naar Europa’s grootste beurs voor klassieke auto’s meegebracht.

Lamborghini 350 GT

De Lamborghini 350 GT is niet het eerste model dat in Sant’Agata Bolognese uit de werkplaats rolde, maar wel Lamborghini’s eerste productiemodel. De 350 GT is een klassiek gelijnde sportwagen met vloeiende vormen die met zijn ontwerp in de verste verte niet lijkt op het hoekige en scherpe in your face ontwerp van de moderne Lambo’s.

Eerste prototype
Franco Scaglione ontwikkelde de 350 GT door uit de 350 GTV. Scaglione was een befaamde Italiaanse auto-ontwerper die voor Bertone onder meer de Alfa Romeo Giulietta Sprint ontwierp. Later tekende hij als zelfstandig ontwerper onder andere de Porsche 356 B Abarth Carrera GTL en Alfa Romeo 33 Stradale.

De 350 GTV was Lamborghini’s eerste prototype en debuteerde op de Autoshow van Turijn in 1963. Opvallende verschillen tussen prototype en productiemodel waren het ontbreken van de klapkoplampen bij de 350 GT en zijn kont is ronder dan die van de 350 GTV. Maar het grootste verschil zit onder motorkap. De oorspronkelijke 3,5 liter V12 van de GTV was een raceblok dat er bij 11.000 toeren 400 pk uitperste. Om de tweedeurs Grand Tourer geschikt te maken voor gebruik op de openbare weg met een rustiger en plezieriger motor die langer meeging, onderging deze een downgrade. De 350 GT haalde met de 3,5 liter twaalfcilinder motor een topsnelheid van 250 kilometer per uur en had 280 pk.

Nadat de 350 GT in maart 1964 goed was ontvangen op de Autosalon van Genève ging de productie twee maanden later van start. De carrosserie werd gemaakt door Carrozzeria Touring in Milaan die zijn gepatenteerde constructiemethode ‘Superleggera’ gebruikte om de aluminium panelen te modelleren. Een embleem op de 350 GT verwijst hier naar. Aan het einde van 1966 – het laatste productiejaar – had Touring 120 auto’s gemaakt. De latere versies van de 350 GT hadden een 4 liter motor met dezelfde snelheid als het 3,5 liter blok, maar met meer koppel. Touring maakte ook twee Spyders: de 350 GTS.

Super Veloce
De 350 GT verzekerde het voortbestaan van het nog jonge Automobili Lamborghini, dat één jaar eerder was opgericht. Op de Techno Classica laat Lamborghini ook nog een Miura P 400 SV uit 1971 zien. ‘SV’ staat voor ‘Super Veloce’ en het succes van de Miura S verleidde Lamborghini om met een meer geavanceerde versie te komen. De Miura was in 1967 Lamborghini’s eerste tweezitter met een middenmotor en de supersnelle uitvoering vier jaar later had een 4 liter V12 motorblok dat goed was voor 385 pk en een top van 290 kilometer per uur. De laatste Miura liep in 1973 van de band en de teller stond toen op 150 exemplaren.

Lamborghini Grande Giro
Het hoogtepunt van de festiviteiten rond Lamborghini’s verjaardag is de Lamborghini 50th Anniversary Grande Giro. Van 7 tot 11 mei rijden meer dan 300 Lamborghini’s uit elke periode in de geschiedenis van de autofabrikant en van eigenaren uit 29 landen een route van 1.200 kilometer door Italië. De rit gaat van Milaan, via Forte dei Marmi en Rome naar Bologna. Daar eindigt de tocht met een concours d’élégance op het Piazza Maggiore. Vervolgens gaat de parade nog naar Lamborghini’s thuisbasis Sant’Agata Bolognese.


Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!



32 reacties

Veul en veul mooier dan de Veneno, deze 350GT! En weer een mooie gastbijdrage!
Lelijk, vergeleken met alle andere Lambo’s.
@norge: dus de LM 002 is mooier, ik dacht het niet.
@stirling: echt wel.
@norge: Rare jongens, daar in het noorden!
@stirling: Dat neem ik als een compliment…. ;)
@norge:

Jarama? Islero?
@carmasterr: Ook mooier, komt vooral omdat deze auto zo treurig scheel uit zijn oogjes kijkt…
@norge:

Scheel zou ik niet zeggen, maar hij kijkt zeker treurig.
Ik ben ook geen fan van de ‘frog-eyes’, maar de vreemde achterlichten (onder de bumper) van de Islero kan ik al helemaal niet waarderen. Echt een vreemd gezicht is dat.
@carmasterr: Vreemd maar wel lekker.
Samen met de Miura de mooiste Lambo.
@kapiteinaudi: Lambo’s ipv Lambo. Het zijn er twee natuurlijk…
@kapiteinaudi: Zoals ik al eerder voorstelde, misschien toch je naam veranderen.
Audi zal niet blij zijn met zo een uitspraak van kapiteinaudi.
Ze verwachten dat je de Afro jack lambo, het mooiste vind.
@stirling: De Aventador hoort ook bij de mooiste hoor, maar klassiekers zijn gewoon gaver en mooier dan het moderne spul.
@kapiteinaudi: Behalve dan bij Audi’s, dan is het voor jouw weer omgekeerd, ingewikkeld allemaal!
@stirling:

Oude Audi’s zijn anders gaver dan de nieuwe…
De goede ouwe tijd, toen was Lambo nog een concurrent voor Ferrari.
Helaas is net nu van VAG, eenvoud is de toon!
Maar ja, dat is dan weer goed voor Ferrari.
@stirling:

Haha, lambo was in het verleden nooit concurrent voor Ferrari, misschien dat ze het nu zijn maar toen zeker niet.
@Hupke: Jawel dat waren, ze toen wel.

In de strijd met street legal auto’s hebben ze Enzo, het best moeilijk gemaakt.
Lambo deed alleen helaas niet mee aan race’s, daar was misschien geen geld voor.

Nu zijn ze geen concurrent voor Ferrari, iemand met echte klasse, koopt nooit een Audi/Lambo, die gaat natuurlijk voor een Ferrari.
@stirling:

Iemand met echte klasse ga je ook niet in een ferrari terug zien vandaag de dag, die koopt een minder opvallende wagen.

Ik zou je punt willen weerleggen maar verkoop aantallen van ferrari’s en lambo’s uit die tijd laten zich iets minder gemakkelijk vinden als ik zou willen.
Het zou me toch ten zeerste verbazen moest Lambo zelfs maar een 3e verkopen van wat ferrari verkocht.
@Hupke: Je eerste zin, slaat op Nederland, in de rest van de wereld zijn ze gelukkig niet zo bekrompen.

Wat ik al zei, Enzo Ferrari, had er met Lamborghini er toch een serieuze concurrent bij.
Helaas was er geen geld om te racen, dat is waar Ferrari nu nog steeds de vruchten van plukt en Lamborghini ten onder ging.
en het blok in de murcielago is een doorontwikkeling van dit blok
@jobh: De voorwielen van de Aventador zijn ook een doorontwikkeling van de voorwielen op deze auto.
@norge: De achterwielen ook!
Ik vind persoonlijk de versie met dubbele koplampen mooier. Deze lijkt van voren een beetje op een Panhard Dyna. Verder schitterend model. En die motor maakt het helemaal af. De Miura, tja, een van de mooiste sportwagens aller tijden vind ik. Geweldige vloeiende vorm. En dat designtrucje met de deuren blijf ik cool vinden.
@E34M5Touring: Daar zeg je zo wat, is dit dan niet de 400GT?
En werd de 350GT alleen maar geleverd met dubbele koplampen?
Misschien toch maar even googelen?
@stirling:
De 400GT heeft de dubbele koplampen. Mistery solved.
@stirling:
De 350GT is er trouwens ook met klapkoplampen. Persoonlijk vind ik die mooier.
http://static.cargurus.com/images/site/2009/04/18/08/17/1963-lamborghini-350gt-pic-32955.jpeg
@jrk68:

Dat is de 350GTV uit het verhaal, het prototype met de 400pk 11.000rpm V12.
Jammer dat tegenwoordig de raamstijlen zo ontzettend dik moeten zijn. Hier zie je goed hoe mooi die dunne stijlen zijn; veel sierlijker.
@Brum:

Dat klopt, veiligheid komt spijtig genoeg met een prijs, ze zouden er wel een oplossing voor kunnen vinden of een ontwerp maken waarin het beter past. Maar het is ook iets wat ik vaak lelijk vind in moderne wagens.
Prachtig, zo’n glimmende, met chroom behangen pure ’60’s GT.
Grote motor met véél carburateurs voorin, achterwielaandrijving, handbak.
En dit alles in een sierlijke fastback stijl.
Zo worden ze niet (nooit) meer gemaakt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).