• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini bulkt van de poen en heeft Audi R8 niet meer nodig

Auteur: Onno, gepost 19 juni 2023 om 10:55 – 9 Reacties

Lamborghini bulkt van de poen: maken motor voortaan zelf

De schoorsteen rookt lekker bij Lamborghini en daarom gaan ze zelf een motor ontwikkelen voor de Huracán-opvolger.

Een auto ontwikkelen kost veel geld. En een auto ontwikkelen met een eigen motor nog meer. Tel hierbij op dat sportwagens niet voor iedereen zijn weggelegd en het prijskaartje loopt nog meer op. Daarom rijden veel sportwagens rond met motoren van andere merken. Zo ook bij Lamborghini, waar sinds de Gallardo en de Huracán de basis wordt gedeeld met de Audi R8. Daar komt spoedig een einde aan.

Lamborghini motor

Het Italiaanse merk heeft bij monde van Francesco Scardaoni (belangrijke chef bij het merk) aangegeven dat de nieuwe baby Lambo er in 2024 zal zijn. En wel met een compleet eigen ontwikkelde motor, lezen we bij Drive. Dat levert meer vrijheid op en ze hoeven geen compromissen meer te sluiten. Je zou dus kunnen zeggen dat het weer een echte Lamborghini kan worden. Bovendien moeten ze wel, want Audi is gestopt met de R8.

Daarnaast gaat het financieel lekker bij Lamborghini. Het zijn winstgevende jaren en dat komt met name door de Urus. Lekker praktische bak en elk zichzelf respecterende YouTuber moet het gevaarte voor de deur hebben staan.

Voor sommige die-hard fans is de Urus een doodzonde, maar je kan het ook zien als een noodzakelijk kwaad. Het bedrijf had in 2022 een omzet van 2,38 miljard euro met een winst van 614 miljoen euro. Er werden 9.233 auto’s verkocht, waarvan er 5.367 Urussen. Dat zijn geen misselijke cijfers.

Vrijheid blijheid

Audi heeft in elk geval geen mechanische verwante R8 in de agenda staan, dus heeft Lamborghini de vrijheid om de Huracán-vervanging zelf te ontwikkelen. Een op maat gemaakt product dus, zoals het hoort. Er komt tevens een nieuw platform aan, dat speciaal voor deze auto gemaakt is. Een kanttekening is dat het bedrijf wel zegt dat het niet direct alle samenwerking uitsluit. Misschien dat het hier en daar nog wel wat shopt.

Verdere details zijn nog niet bekend. Het zal wel een hybride auto worden, ook de Italianen moeten namelijk voldoen aan de emissienormen. Vermoedelijk lepelen ze er een twin-turbo V8 in met hybride techniek. Maar nu ze meer vrijheid hebben zal het wel een auto worden met de nodige emotie. Doen, zeggen wij!

Ook interessant!

  • Video: Lamborghini Huracán Sterrato speelt buiten
    Video: Lamborghini Huracán Sterrato speelt buiten
  • Video: Lamborghini Huracán lanceert zichzelf in een muur
  • Video: Lamborghini Huracán kopt een Hilux
    Video: Lamborghini Huracán kopt een Hilux
  • Lamborghini Huracán kopen, dat kan écht niet meer

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, huracan, Lamborghini, motor

Vorig bericht: « Maatregelen om Chinese controle over F1 banden Pirelli te voorkomen
Volgend bericht: De Golf Country is terug, nu met 300 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. ericc zegt

    19 juni 2023 om 11:11

    Ze kunnen toch ook de 4L V8 nemen die in meerdere VAG producten zit. Scheelt aan ontwikkelingskosten. Of wordt het ook een V6 zoals bij Ferrari, Maserati en McLaren?

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      19 juni 2023 om 11:48

      In tegenstelling tot laatstgenoemde merken heeft er in een Lambo nooit een 6 cilinder gelegen (toch ?). Dan zou een – wel historisch verantwoorde – 8 cilinder het minimum moeten zijn. Desnoods een Urraco-achtige kleine, aangevuld met een flinke dosis hybride-techniek.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        19 juni 2023 om 12:08

        Klopt, altijd minimaal een v8

        Login om te reageren
        • ghengiskhan zegt

          19 juni 2023 om 13:50

          Zolang je het bij productie-Lambo’s houdt klopt dat. De eenmalige Marzal had echter een halve V12 (dus een 6 cilinder).

          Login om te reageren
          • rollingstoned zegt

            19 juni 2023 om 13:59

            Lamborghini levert overigens wel tractoren met zowel 4 als 6 cilinders ;-)

            https://www.lamborghini-tractors.com/en-eu/news-events/2213-new-spark-and-mach

            Login om te reageren
      • Stefje zegt

        19 juni 2023 om 20:08

        Geen zorgen kniesoor. Zoals een voormalig belangrijk iemand bij Lambo altijd zei; V6 ist für dienstwagen. Oftewel. Het wordt een V8. Die van de Urus om precies te zijn. Met hybride systeem want milieu.

        Login om te reageren
    • gregorius zegt

      19 juni 2023 om 11:57

      Die gebruiken ze toch al in de Urus?
      En anders kunnen ze de 2.9 v6 nemen, die is ook nog niet heel oud.

      Maar als je mag hopen: ontwikkel een gillende 3.2 V8,. Misschien wat minder koppel, maar wel mooie PK’s en je kan wat met het geluid. Het electro gedeelte van de Hybride zorgt toch wel voor de koppel. En als ze nou echt leuk zijn, doen ze die 3.2 v8 zonder turbo, pk of 400 is prima. 300 van elektro erbij en gaan (en knallen).

      Login om te reageren
  2. vindik zegt

    19 juni 2023 om 12:13

    Goed nieuws; zo hoort het als je een volbloed Italiaan koopt wil je geen duitser verstopt onder de kap. Niet dat ik er ooit een kan betalen maar dat ter zijde.
    En goed voor de aftersales ;)

    Login om te reageren
  3. KiraLight zegt

    19 juni 2023 om 13:44

    “Voor sommige die-hard fans is de Urus een doodzonde,”

    Ja, voor de tegenpartij bij een aanrijding…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North