• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maatregelen om Chinese controle over F1 banden Pirelli te voorkomen

Auteur: Onno, gepost 19 juni 2023 om 10:02 – 12 Reacties

Chinese controle over Formule 1-bandenleverancier Pirelli voorkomen

De Italiaanse regering heeft een stokje gestoken voor Chinese plannen om de controle bij Pirelli over te nemen.

De Chinezen nemen alles over! De snackbars, de Chinese afhaaltoko’s, de smartphone’s en ga zo maar door. We zien ook steeds meer Chinese auto’s op de weg, denk aan Lynk & Co’s en BYD’s. Of dat een slechte ontwikkeling is, dat laat ik in het midden. Feit is dat het land wel steeds meer invloed heeft, ook in de Formule 1.

Chinese controle over Pirelli

De Italianen hebben maatregelen genomen om te voorkomen dat een Chinees staatsbedrijf Pirelli overneemt. Daarover berichten diverse media, waaronder BBC. Dat zou ook gevolgen hebben voor de F1, omdat het merk de bandenleverancier is. De overheid uit het zonnige land neemt deze ingrijpende maatregel om de onafhankelijkheid van Pirelli te garanderen.

We hebben het hier over het Chinese bedrijf Sinochem. Inderdaad, daar heb je nog nooit van gehoord. Het bedrijf heeft nu al een belang van 37% in de bandenmaker uit Milaan. Dat heb je met open markten hé. In 2015 werd Pirelli namelijk verkocht voor een goede 7 miljard euro.

Verkocht

Het bedrijf kwam destijds in handen van een groep investeerders. Daar zaten ook wat Chinese bedrijven tussen, namelijk ChemChina, Silk Road en Camfin. Dat eerst genoemde bedrijf is nu omgedoopt en samengevoegd met Sinochem.

Italië maakt zich al langer zorgen over invloeden van buitenaf. Daarom heeft de regering al eerder regels gemaakt om Italiaanse bedrijven te beschermen als zij als strategisch belang worden gezien. Pirelli wordt klaarblijkelijk zo gezien en de Chinezen kunnen nu geen meerderheidsbelang hebben.

Maar ja, een open markt is een open markt. Degene met het meeste geld kan dan bedrijven kopen, zo werkt kapitalisme. Maar, en dit is wel belangrijk, dan moet de markt ook ‘eerlijk’ zijn. Je kan namelijk niet opboksen tegen staatsbedrijven die zowat zelf geld kunnen printen. Goede zet dus van Italië?

Ook interessant!

  • Formule 1 krijgt harder rubber vanaf Silverstone
  • Activist over SUV banden leeglopen: geen 500 pk nodig
    Activist over SUV banden leeglopen: geen 500 pk nodig
  • Bandenprikker in Capelle heeft al 100 slachtoffers gemaakt!
    Bandenprikker gaat los en sloopt 100 banden [UPDATE]
  • Lamborghini Huracan Sterrato staat niet op gewone banden
    Lamborghini Huracan Sterrato staat niet op gewone banden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, China, Formule 1, italie, pirelli

Vorig bericht: « 9 miljard euro voor elektrische auto is nog steeds te weinig
Volgend bericht: Lamborghini bulkt van de poen en heeft Audi R8 niet meer nodig »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    19 juni 2023 om 10:18

    mwoah, volgens mij maakt Italië sinds kort pas zorgen om inmenging van buitenaf, zo zijn ze van plan om zich terug te trekken uit het BRI initiatief van China. Hoewel ik weinig op heb met de ideologie van Meloni heb ik net zo weinig weinig bezwaar tegen het feit dat Italië paal en perk gaat stellen aan Chinese investeringen en dus Communistische partij invloed binnen de EU grenzen.

    Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    19 juni 2023 om 10:41

    Ben het er mee eens.
    Chinees geld en geld uit het midden-oosten investeren vors in ‘Europese’ en Amerikaanse bedrijven.
    Eerst kopen ‘we’, ‘het westen’ masaal dingen die het midden oosten en China leveren.
    In het geval van Japan en Korea zijn ze vooral bezig om het zelf goed te doen en zelf er een beter leven van te maken (intern in het land). Naar het, uhm, westerse voorbeeld.
    In het geval van China en het Midden Oosten blijft het geld toch wat meer in de bovenlaag hangen. Wat doen ze ermee: nu dingen in Europa en (noord)-Amerika opkopen.
    Een zitje aan de tafel hebben ze in veel gevallen al. Maar zeggenschap lijkt me niet zo handig.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 juni 2023 om 10:58

      Hoe slecht het is dat het geld in de bovenlaag van de bevolking in het midden oosten blijft hangen is een goede om een paar minuten over na te denken terwijl je staat te tanken…

      Login om te reageren
      • gregorius zegt

        19 juni 2023 om 12:00

        Het is en blijft een cartel; je kan er vrij weinig tegen doen. We krijgen die olie dus niet goedkoper uit een ander land (laat staan ‘schoner’ en ‘ethischer’).
        Nu kunnen we iig blij zijn dat ze in huizen Ziyech beter zullen slapen doordat wij blijven tanken.

        Login om te reageren
  3. maarteno zegt

    19 juni 2023 om 11:24

    China probeert wat Rusland met wapens probeert in Ukraine…de macht in invloed uitbreiden voor het te laat is…waar Europese landen problemen hebben (inclusief NL) zeker demografische problemen hebben…dreigen Rusland en vooral China compleet te imploderen en hebben ze in 2050 nog maar 600-650 miljoen mensen en in 2030 al ruim meer ‘gepensioneerden’ dan werkenden echter is de afhankelijkheid voor oudere Chinezen op hun familie om hun te onderhouden als ze op leeftijd zijn bijna absoluut. Echter door de 1 kind politiek van de jaren 80/90 en early ’00 en de scheefgroei van M/V….zijn er te weinig mensen om voor hun ouders te zorgen en komen er ook nog eens geen nieuwe generaties aan…en dan hebben we het nog niet eens over hun financiering problemen die sterk gekoppeld zijn aan een enorme real-estate bubbel die de 2008 crisis op een schijntje laten lijken…dus wat ze nu nog kunnen kopen proberen ze in handen te krijgen…

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      19 juni 2023 om 12:27

      Je kunt Rusland echt op geen enkele manier met China vergelijken, behalve dat ze allebei door de Amerikanen als de grootste bedreiging voor de wereldvrede worden aangemerkt. De Russische economie is ongeveer even groot als die van Spanje (en daar betalen ze een peperdure oorlog mee), de Chinese economie zit in de top-3 van de wereld.

      Demografisch stevent China op een ramp af, maar dat wordt door veel Chinese bedrijven nu al opgevangen door bedrijfprocessen extreem te automatiseren. Waar ze voorheen zo goedkoop konden produceren door een miljard goedkope handjes, hebben ze die handjes binnenkort niet meer nodig om even grote volumes te kunnen blijven produceren.

      Juist door de verwachte krimp van de Chinese bevolking wordt de buitenlandse afzet dus alleen maar belangrijker voor ze. Je kunt daar heel panisch op reageren, maar je kunt ook overdrijven. De angst voor Chinese overmacht wordt voor een belangrijk deel aangeblazen door Amerikaanse propaganda.

      Login om te reageren
      • maarteno zegt

        19 juni 2023 om 14:35

        Enige vergelijking en die is imho wel vergelijkbaar. Is dat het tijdstip demografisch gedreven is. Ok Rusland doet het verder vanuit andere redenen. Maar waarom het nu gebeurt is wel omdat ze over een paar jaar ook niet genoeg mannen in ‘vechtbare’ leeftijd hebben.

        Verder zijn ze inderdaad compleet verschillen en is de enige relevantie van Rusland de nukes die ze hebben en de olie/gas. Maar zoals het nu loopt worden ze keihard de bitch van China de komende paar jaar. Die nemen zelfs Vladivostok gewoon weer terug.

        Login om te reageren
  4. Thieuke zegt

    19 juni 2023 om 12:15

    Ja geode zaak, zouden we in Nederland ook meer moeten doen. Nederlandse topbedrijven Nederlands houden.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      19 juni 2023 om 12:53

      Goed plan, alleen hebben de linkse partijen er al paar weggepest inmiddels.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 juni 2023 om 16:20

        Links is al jaren niet aan de macht en kun je dus ook niet de schuld ergens van geven. En ga niet beweren dat de VVD links is, als die nog rechtser worden moeten we uniformen aan op straat.
        Shell en Unilever zijn vertrokken omdat ze na de Brexit in het VK nog minder belasting hoefden te betalen. Als we nu een linkse regering zouden hebben dan zouden die zorgen dat Shell en Unilever nu wel de juiste hoeveelheid belasting gaan betalen maar onze rechtse regering doet niks omdat ze vooral goed zijn in niks doen en omdat ze hopen op leuke commissariaten na hun tijd als politicus.

        Login om te reageren
  5. KiraLight zegt

    19 juni 2023 om 13:54

    Krijgen ze het geïnvesteerde geld dan ook terug?

    Dit hadden ze toch ook wel kunnen bedenken tijdens de verkoop toen…

    Login om te reageren
  6. schuimbekje3 zegt

    19 juni 2023 om 17:42

    ja, wel grappig.. china, rusland, cuba = fout, want communisme…
    vervolgens wordt er kapitalisme ingevoerd en dan blijken ze het te kopen en wordt er weer communisme ingevoerd om zich tegen de kapitalistische communisten te beschermen… it’s funny, because its true…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North