
De 4 grote opkomende economieën (de BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India, China) vormen een steeds grotere bron van inkomsten voor producenten van luxegoederen. Ook de supercar-industrie pikt zijn graantje mee: zo boekt Lamborghini dit jaar in China (vooralsnog) een groei die 3 cijfers omvat: juistem, een groei van meer dan 100% ten opzichte van vorig jaar. Om dit te vieren heeft een tweetal nieuwe dealers haar deuren geopend.
In de nieuwe economieën is de inkomensverdeling doorgaans bijzonder belabberd, en de supercarindustrie spint hier garen bij. Meer dan ooit tevoren kloppen puissant rijke Chinezen bij de Italiaanse autobouwer aan voor een Gallardo of een Murcielago. Het merk geeft zelf aan haar aandeel in het ‘exclusive sports car segment’ te hebben vergroot van 14.9% in 2009 naar 23% in 2010.
Daarom komen er naast de zes reeds bestaande dealers twee nieuwe bij, in Xiamen (een belangrijk financieel centrum) en Shanghai Central (midden in het zakendistrict, bovenop het geld) om precies te zijn. China heeft zich opgewerkt tot een van de belangrijkste markten voor Lamborghini, en de verwachting is dat er ook het komend jaar fors meer afzet gerealiseerd zal worden (zeker met de Murcielago-opvolger die er aan komt). Hoewel dit de gewone man in China worst zal wezen, gunnen we Lambo dit succes uiteraard van harte.
China is dan ook wel redelijk groot…
Een groei van 100%? Klinkt veel, maar als ze er vorig jaar 1 auto verkochten en dit jaar 2 dus toch niet zoveel zeggend zonder concrete verkoop aantallen. Maar desalniettemin een goede evolutie voor Lamborghini!
@C220AMG: Geloof mij, in China hebben ze zat potentiële kopers voor dit soort auto’s. Ik heb daar ook eens een dealer in Guangzhou gezien met een aantal Carrera GT’s
Betekent dit meer geld voor ontwikkeling van nieuwe Lamborghini’s? Dat zal wel, maar zal het op termijn een nieuwe generatie superauto’s voortbrengen (veyron+)?
mooizo! hoe meer lambo’s er verkocht worden hoe meer geld het merk gaat verdienen, en dan komt er misschien wel een 4 deursmodel!
@lambo4all: Het is zeker dat de vierdeurs ( genaamd estoque) er gaat komen, de vraag is alleen wanneer!
@jzaero
Daar gaat het me niet om, enkel die 100% zegt mij niet zoveel zonder concrete verkoopaantallen…
@C220AMG: Wat ik duidelijk probeer te maken is dat er sowieso al een aantal van dat soort wagens verkocht zijn en dat is zeker meer dan één bij wijze van spreke. Een groei van 100% is hoe dan ook een goede groei economisch gezien. Voor ons is dat slechts een cijfer, voor hun betekent dat een prachtige groei (plus minus een verdubbeling) van hun omzet.
@C220AMG: Zal wel de moeite zijn… als je weet dat China de grootste afzetmarkt voor Bentley’s zijn…
@C220AMG: http://www.chinacartimes.com/2010/08/11/lamborghini-sales-up-as-are-prices/
@sir_smokalot: Tweede grootste markt met 86 modellen in een halfjaar dus, not bad.
Dat lambo’s het nog goed doen.
Als er een nieuwe lambo uit komt, is het totaal niet veel aan veranderd. Misschien een luchthapper daar en hier.
Voor rest niet zo.
Lambo vind ik dan heeft zijn beste tijd gehad vroeger een grote naam gehad. Nu vind ik het maar niks.
Een r8 is nog in mij ogen mooier/beter….
@transistor:
In een R8 kan zelfs een oma rijden…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/02/video-wat-doet-oma-in-deze-audi-r8
Hm,
Vroeger konden we naast Spaans, ook Russisch leren op de HAVO. Tegenwoordig zal dat Chinees zijn?!
Maar het geeft niet hoor! Als je ziet hoe de gemiddelde Chinees rijdt, zal er veel geld verdiend worden aan het vervangen van plat gereden / beschadigde Lambo’s… :mrgreen:
Voorbeeldje?
http://www.youtube.com/watch?v=OXHaZu770-U
“Ik hoor iets raars vanuit de achterwielophanging”… :shock:
http://www.youtube.com/watch?v=9AbFebGh8Rg
“Verdere commentaar overbodig”
@FrankypankyV8: wat moeten ze anders doen. Duits!. Duits klinkt zo raar vooral bij het schrijven. ik geef een bijv
ich sprachen Deutsch und nicht niederlande
@FrankypankyV8:
http://www.youtube.com/watch?v=2y6nPdUz6KI&feature=player_embedded
@FrankypankyV8: ‘nieuwigheid’ zullen we maar zeggen… ;-).
@Megakix:
dommigheid
Mooi die auto’s zo in een punt gericht. Blijven ontzettend mooie auto’s zeg. Doe mij die maar op de oprit.
Snap wel dat lambo zo hard groeit in China, chinezen krijgen steeds meer geld en willen ook meer. Over paar jaar is China net als alle westerse werelden.
@kane_sting:
waarbij paar jaar natuurlijk voor een paar honderd jaar staat?
@bassie: Grappig, nog nooit in China geweest?
dit maakt niet zoveel indruk op mij :p
Mogen ze wel stoelverhogers als assesoire meeleveren. Anders komen die [email protected] niet boven het stuur uit.LOL
Trouwens net de folder van de nieuwevolvo v60 bekeken en wat opvalt is dat ze een chinees fotomodel hebben gebruikt (een vrouw naast een europesemannenmodel). Dit is m.i. voor het eerst in de autogeschiedenis want volgens mij gebruiken de Koreanen alleeen wsterse modellen in hun folders.
@i-love-v60:
Mogen ze wel stoelverhogers als accessoire meeleveren. Anders komen die [email protected]jes niet boven het stuur uit.LOL
Trouwens net de folder van de nieuwevolvo v60 bekeken en wat opvalt is dat ze een chinees fotomodel hebben gebruikt (een vrouw naast een europesemannenmodel). Dit is m.i. voor het eerst in de autogeschiedenis want volgens mij gebruiken de Koreanen alleeen wsterse modellen in hun folders.
@i-love-v60: Goeie grap. Werkelijk hulde.
Jezus, wat slecht.
@i-love-v60:
slechste grap ooit
@i-love-v60:
mag ik die grap gebruiken om vrienden mee te maken ..
of heb je er patent op ??
Ik kom regelmatig in India en ik wens de mensen suc6 die daar met een Lambo rijden. Niet te doen!
Ja, wat ik niet begrijp is dat we hier rete veel belasting betalen aan mileu etc. Maar hier is geen vuiltje aan de lucht maar in China opent Lamborghini hup 2 nieuwe dealers, en volgens mij betaal je in China echt geen slurp belasting.
@The360box: In China betaal je wel 200% btw op luxe-artikelen. Ik ben wel blij dat ze europese sportwagens kopen. Dit toont dat ze goeie smaak hebben. Zijn er cijfers van Ferrari en Porsche en andere sportwagenbouwers?
Als je dit artikel relateert aan het Quote-verhaal, dan kan je op voorhand vaststellen dat China en India uiteindelijk de meest(en) rijke wereldbewoners zullen kennen. De Chineze overheid is sterk protectionistisch, hetgeen logisch is vanuit hun filosofie èn het aantal inwoners ;-). Lambo kan z’n lol op, dat worden hele fijne en warme jaartjes voor hun !
@Megakix:
ik wil het wel lezen maar het is in ge wikkeld