
Bijna twee jaar geleden werd bekend dat Bentley en Lamborghini naar Rotterdam komen. Ook Porsche Centrum Rotterdam zou verhuizen naar een nieuw pand. Dit zijn de stand van zaken.
De Spaanse Polder in Rotterdam heeft nu niet bepaald de reputatie als een fantastisch mooi bedrijventerrein. Die reputatie gaat in elk geval een stuk verbeterd worden zodra Porsche, Bentley en Lamborghini hun intrede doen in het gebied. In augustus 2018 werd bekend dat het voormalige Van Dijk Mercedes-gebouw zou worden omgetoverd tot een dealer voor de drie luxe merken.
De werkzaamheden begonnen in november 2018. De beoogde opening was eind 2019. Het project liep echter vertraging op. Daarbovenop kwam nog eens COVID-19 en het feit dat het moeilijker is om aan bouwmateriaal te komen. Wie recent over de A20 richting Schiedam heeft gereden kon de vorderingen echter al aanschouwen. Eind dit jaar moet het dan helemaal af zijn. Dan trekt Porsche Centrum Rotterdam in dit nieuwe gebouw en is Lamborghini en Bentley Rotterdam tevens een feit.

Van Dijk Mercedes
Eigenlijk zie je er niets maar aan vanaf dat dit ooit Van Dijk Mercedes was. Dit begrip van Rotterdam zat vanaf de jaren zeventig tot 2013 in het pand. Ondergetekende heeft daar nog leuke herinneringen aan. Als kleine @rubenpriest in de imposante showroom lopen en naar huis gaan met posters van Mercedes-modellen onder je arm. Het gebouw is compleet getransformeerd.
Porsche
Het pand bestaat uit vijf verdiepingen met een totale oppervlakte van 17.500 m2. De hoofdrol is voor Porsche Centrum Rotterdam. Naast een showroom met auto’s, komt er ook een Porsche Platz. Een ontmoetingsplek voor fans en klanten van het merk. Er komen aparte ruimtes voor Porsche Classic, Approved, Exclusive, E-performance, Tequipment en Motorsport. Er is een eigen eigen werkplaats met drive-in optie. Daardoor kunnen klanten hun Porsche naar binnen rijden, zodat deze alvast droog staat. Tevens komt er een eigen schade-afdeling.
Lamborghini en Bentley Rotterdam
Hoewel het meerendeel van het pand dus Porsche ademt, krijgen zowel Bentley als Lamborghini een eigen showroom in het gebouw in Rotterdam. De kant van Lambo heeft een enorm glasoppervlak, zodat je vanaf de A20 straks de modellen goed kunt zien. Lamborghini en Bentley delen daarnaast een werkplaats voor het onderhoud aan de auto’s.

Mooie ontwikkeling. Het leuke van deze locatie is dat het pand dicht op de snelweg staat. Je hebt dus in de file goed zicht op de auto’s in de showroom. Overigens wordt er in de hele Spaanse Polder flink geïnvesteerd door diverse vastgoedpartijen in samenwerking met overheden.
.. kan je je eindeloos afvragen of je werk die reistijd wel waard is en of een Lambo niet veel lekkerder zou zitten in de file.
Ik heb alleen ervaring met een 645 cabrio en m’n huidige E65 740i als het gaat om wat luxere auto’s, en met die laatste is filerijden echt geen straf. De stoelen in de cabrio zijn dan toch wat minder comfortabel met lang stilzitten. Ik heb wel een keer een leuk partijtje revven gedaan met een busje met bouwvakkers in een file. Was erg grappig. Als je dat met een Lambo doet vliegt de tijd vast. Alhoewel, die dingen hebben tegenwoordig vast soft limiters, dus dan is het weinig aan.
Hopen, dat die Porsche Platz een fatsoenlijk afgeschermd parkeerterrein heeft, anders ga je je oto er niet neerzetten. Het wemelt er in de buurt van de twijfelachtige bedrijfjes met ditto bezoekers. Die hou je liefst zo ver mogelijk bij je oto vandaan.
@amghans: net alsof er geen twijfelachtige Porsche rijders zijn
@supertjeduc; Vast wel, maar bij de Bentleyrijders zal het percentage hoger liggen.
@amghans: Wat is een oto?
Haha Van Dijk… schitterende verhalen altijd daarover gehoord van m’n pa (die vroeger ook wat met automotive deed). Wat een volk kwam daar, niet te filmen.
Een belangrijk deel van John’s clientèle bestond uit taxichauffeurs, uit die hoek kwam hij zelf tenslotte ook. Rondborstige RotterdammerTs, die graag cash betaalden uit de hele dikke tieten papiergeld, die ze bij zich droegen. En van het bestaan waarvan de belastingdienst formeel niet altijd op de hoogte was. Vaak enorm gezellige lui, waar je lekker slap mee kon ouwejeweetwellen onder het genot van een ‘bakkie’. Van Dijk zelf was ook zo’n rondborstige. Uitgekookt genoeg om dermate veel geld bij elkaar te harken, dat-ie in Monaco kon wonen, maar die desondanks nog graag op een zaterdag door de showroom banjerde om een potentiële klant een oto te verkopen. Vond ’t een mooie kerel, zo worden ze niet meer gemaakt.
Ja dat was op zich een grappige tijd, maar wel gigafout natuurlijk. Het zijn mooie verhalen van markante figuren. Maar helaas moet de ‘brave burger’ door dit soort vrije jongens wel meer belasting betalen.
Overigens woonde Van Dijk na het faillissement in een appartement in Cannes. Dat was niet van hem, maar huurde hij.
De verbouwing van dit pand in de Spaanse Polder wordt overigens gedaan door de ex-schoonzoon van Van Dijk.
Maar awel, het gaat van de ene vage ondernemer over naar een andere vage ondernemer zullen we maar zeggen. Pon is immers de nieuwe bewoner.
1e alinea : je hebt natuurlijk gelijk, anderen ervoeren de gevolgen van de losse (belasting)moraal van deze heren (en een enkele dame). Wat dat betreft is het goed, dat de touwtjes inmiddels wat strakker aangetrokken zijn.
En als er flink gebouwd mag worden, dan hoor je de vergunning verlener niet over lawaai wat er uit de uitlaat komt, toch raar. Wel mooi dat er zoiets komt trouwens.
@RubenPriest Ik heb nog W126 folders met het Van Dijk stempel. Gezellig bedrijf was het.
Beter zou dat een W126 in schaal 1:1 met zo’n mooi Van Dijk naambordje op de achterkant geweest zijn :)
Er is een bekend bedrijf in Rotterdam met een bekende reputatie (velgen meerprijs €50, je weet wel). Van Dijk had de reputatie daar niet ver vanaf te zitten.
Vlak na het faillissement was ik bij een klant in de regio die opslagruimte had. Daar stonden ineens Mercedessen en enkele klassieke Honda’s (o.a. S800). Ik vroeg voor de grap of ie een autohandel was begonnen.
“Nee, dit is een deel van de bedrijfsvoorraad van Van Dijk. Daar zitten auto’s bij die formeel op naam van Van Dijk stonden, maar eigenlijk door mensen werden gereden die liever geen auto op eigen naam hebben. En die willen hun auto terug. We hebben nu 24u per dag bewaking en niemand mag weten dat die dingen hier staan.”
Leuke toko, Van Dijk.
@sabrerator: in het café was de ontmoetingsplaats voor de criminele bobo’s van Rotterdam en omstreken. Er gebeurde daar hele vreemde dingen🤣
Neem aan, dat daar een aantal SLRs bijzaten, waaronder één of twee 722’s. Die heb ik nog wel eens in de opslag onder het Van Dijk pand aan de Schuttevaerweg zien staan (de jongen bij wie ik m’n AMG kocht liet ze even zien en horen). Mooie collectie.
De Honda’s waren een legacy uit de tijd, dat John ook dealer was van dat merk (pand op de hoek van de Mariniersweg en Goudsesingel in Rotterdam Centrum). Trouwens : zaten de twee zwarte 190 2,5-16 Evo II’s er ook nog bij ?
Blijven Bentley en Lamborghini ook nog in Leusden of krijgen ze een extra showroom?
Fijn, komen er eindelijk mooie auto’s in dat gebouw te staan