Lamborghini in de F1: een droom of een fabel?

Auteur: , 34 Reacties

De kersverse CEO van het merk praat over de Formule 1.

Lamborghini

Stephan Winkelmann is inmiddels exit als CEO bij Lamborghini. Stefano Domenicali, de voormalige leider van het F1 team bij Ferrari, heeft het stokje overgenomen van de Duitser en doet meteen een uitspraak met betrekking tot de Formule 1 en Lamborghini.

De 51-jarige Domenicali zegt namelijk in gesprek met een Italiaans magazine dat een deelname van Lamborghini aan de Formule 1 op dit moment absoluut niet aan de orde is. De autofabrikant is wel actief in de racerij en volgens de Lambo-CEO is dit ook essentieel voor het merk. De Huracán GT3 wordt op dit moment ingezet in het Squadra Corse team van Lamborghini. De focus ligt dan ook vooral op deze machine. De Italiaanse tak van Motorsport schrijft dat het merk overweegt om met Squadra Corse deel te nemen aan de World Endurance Championship races en Le Mans. Lamborghini zou dan de strijd aan gaan met de gevestigde orde zoals Ferrari, Porsche en Aston Martin.

Stefano Domenicali was van 1993 tot en met 2014 werkzaam bij Scuderia Ferrari. Sommigen hadden hoop op een F1-deelname van Lamborghini met de komst van Domenicali als CEO. Een uitsluitsel werd niet gegeven, dus eventuele hoop voor toekomst is niet geheel kansloos. Verwacht de komende jaren echter geen F1-stappen vanuit Sant’Agata Bolognese.



34 reacties

Leuk idee, dat zeker. Lamborghini heeft toch niet zoveel racing pedigree, op wat Blancpain en andere GT3-achtige klassen na? Het valt wel op.. Je bouwt ongeveer de snelste straatauto’s die er bestaan, maar racen doe je amper..
@Jochempie: ik geloof dat veel journalisten ook niet enthousiast worden van de rij kwaliteiten.. lamborghini heeft natuurlijk geen uitgebreid test circuit zooals Ferrari. Maar in wat meer klasse aanwezig zijn zou ze goed doen
@derek306: je weet dat het bij VAG hoort he…. dus een test circuit is echt geen probleem hoor
@Jochempie: ze hebben eerder deelgenomen aan F1 als motorleverancier. Het Lola chassis, waar we het laatste over hadden hier op AB, presteerde het beste met een motor van Lamborghini. Qua geschiedenis niet heel vreemd om Lamborghini in F1 terug te zien.
@Jochempie: Misschien geen gek idee om iemand uit de VAG stal F1 te laten rijden. De technologie kunnen ze toch weer gebruiken in straatauto’s. Los van de flauwe VAG-grappen denk ik dat ze nog grote stappen kunnen maken.
@Jochempie: iets met sier en werkpaarden…
@Jochempie: op de een of andere manier heb ik daarom helemaal niks met Lambo’s. Lompe patserbakken voor voetballers en soortgelijks, geen race historie, geen mooie roots.
@lotuselises2: geen mooie roots ben ik het niet mee eens. Verdiep je eens in de geschiedenis van het merk. En niet alleen het verhaal dat ze betere auto’s dan Ferrari wilde bouwen.
@lotuselises2: Inderdaad, ze kunnen beter tractorpulling gaan doen.
Het probleem is denk ik vooral dat de VAG groep een enorme opdonder heeft gehad met hun schandaal en dat er daarom geen geld is voor dit soort grapjes. Natuurlijk zou het fijn zijn als hun onder het label van bijvoorbeeld Lamborghini zouden kunnen rijden. Maar dit zal voorlopig niet gebeuren.
@dutchdriftking: ik denk dat je gelijk hebt. Overigens is lamborgini het enige merk dat ooit f1 heeft gereden in de vag stal.
@xiran: Porsche is niet meer genoeg VAG?
Als motoren leverancier hebben ze gewoon constructeurs titels binnen gehaald.
@dutchdriftking: dat klopt zeker. Al was Audi dichterbij om een team in de formule1 te hebben.
@arjontje: Zonder het dieselgeintje hadden ze er waarschijnlijk in gereden. Jammer want een extra team met oneindig budget zorgt voor een bredere top.
Ik weet ook niet of dit wel een slimme zet zal zijn. Het zal niet lukken om meteen het eerste jaar een succesvol team neer te zetten. Dit heeft paar jaar nodig. En dan zullen ze onder doen van de grote concurent, Ferrari. Een imago wat Lambo juist NIET kan hebben. Minder goed zijn dan Ferrari.
Ookal weet iedereen dat de resultaten in de F1 niets zegt over de productie wagens, het verkloot je imago als Ferrari’s grote concurent die wel lekker loopt. En waarom kruipt een team de F1 in? Een race wereld waar je meer kans hebt op bankroet te gaan. Puur en alleen voor de marketing
@duckmefaddy: och beginnen ze als Seat, en op moment dat het loopt noemen ze het Lamborghini ;)
@duckmefaddy: Mclaren? Worden nu ook et snot voor de ogen gereden door Ferrari en Mercedes. Maar ze verkopen als beesten. P1, 675LT coupe & cabrio allemaal binnen no time uitverkocht. En de auto’s waar geen productie limiet op zit 570 en 650 verkopen ook hartstikke goed. Mensen blijven die auto’s echt wel kopen.
WEC & Le Mans, sì per favore!
F1? Liever niet..
@ghini: Meer wielen meer vreugd!
Dan zullen het ook gelijk de eerste turbo motoren voor Lamborghini zijn :)
@v60polestar: nee lol. In het verleden heeft Lamborghini motoren gebouwd voor de F1. Zonder turbo’s.
@bas038: Dan klopt het toch wat @v60polestar zegt?
@v60polestar: Leverden ze geen turbodiesel in de 1106/1306/1506?
Ik dacht dat volkswagen niet in de f1 uit ging komen
PS: Moeten we het ook nog hebben over Alonso die een bewonderaar blijkt te zijn van Blatter?
Als motorleverancier zou wel mooi zijn als Lamborghini terugkeert in F1. Als volledig raceteam heb ik m’n twijfels
@bassx: precies. Er gaat niks boven een krachtige Italiaanse motor.
Gaat niet gebeuren..
Lambo moet met de Huracan aan de LM series mee doen, w.o. natuurlijk de 24 Uur van Le Mans. Geldt ook voor McLaren die in wezen doorgaat voor een merk dat wel snelle bolides maakt voor de gefortuneerden, maar echt endurance racen op Le Mans… ho maar.
Meer fabrikanten zou natuurlijk geweldig zijn voor de F1. En of VAG nou komt meespelen met Porsche, Audi, Lamborghini of Volkswagen zelf maakt mij geen zak uit. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Wel is het zo dat Volkswagen natuurlijk niet echt het prestigemerk is dat je in de F1 verwacht (al is Honda dat op wat uitspattingen als een NSX en nieuwe NSX na ook niet), en dat Audi en Porsche hun handen al vol hebben aan het LMP1 programma, waardoor Lamborghini automatisch de meest logische kandidaat is.
Het zou niet alleen goed voor de F1 zijn, maar voor Lamborghini is het ook een mooie manier om de Ferrari-Lamborghini rivaliteit weer op te pakken. Ome Ferruccio begon immers met sportwagens bouwen omdat hij iets beters dan een Ferrari wilde. Plus, F1 successen zijn een mooie bron voor actiepakketjes en speciaaltjes van de straatauto’s.

Dat gezegd hebbende, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat VAG op korte termijn iets in de F1 gaat doen. Zowel motorleverancier worden (die gehypte VAG-Red Bull-teamup) als een eigen team kopen/starten is een enorm dure aangelegenheid. Bovendien heeft de F1 steeds minder relevantie voor de ontwikkeling van straatauto’s, waar Le Mans (Porsche en Audi), Formule 3 (VW) en de rallysport (VW en Audi) natuurlijk iets meer raakvlak hebben. Met andere woorden; ik denk niet dat VAG het ten tijden van een lage aandelenkoers en de mogelijke dieselgate miljardenboetes een paar honderd miljoen per jaar kan en wil stukslaan op een prestigeprojectje als de F1.
@Edge: Wat niet is kan nog worden. Het voordeel is dat ze zo veel merken hebben. Ze zouden dus in kunnen stappen als Seat. (is misschien niet eens zo slecht voor Seat zelf al rijd je in het middenveld) Rijd 3 jaar lang rond in niemandsland. En als je alles op orde hebt “verkoop” je het team aan Lamborghini. En dan kun je de strijd aan gaan met Ferrari, Mercedes en Red Bull.
Lamborghini heeft toch niets te zoeken in de F1. F1 staat voor high-tech, precisie, verfijning tot in de details. L is grootgeworden met het tegenovergestelde. Grof, bruut, over-the-top. Meer iets voor dragster-races ?
Het is toch vreemd dat heel VAG niet in de F1 zit ondanks dat het wel in vrijwel iedere andere vorm van autosport zit, is het niet met Audi, Lamborghini of Porsche dan is het wel met VW.
@MrSkyline: valt er iets te verdienen dan in de F1 als auto fabrikant ?????
Sponsors zoals redbull domineren de F1 en dictatuur

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).