• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe baan voor topman Lamborghini [updated]

Auteur: nicolasr, gepost 23 februari 2016 om 11:55 – 34 Reacties

overlopert


Spoiler alert; hij blijft gewoon bij hetzelfde concern werken.

Stephan Winkelmann is door de grote bazen van het VAG-concern gevraagd zijn standplaats San Agatha in Italië te verruilen voor een plekje dichter bij huis. Hij wordt namelijk de nieuwe CEO van Quattro GmbH, je weet wel, van die rappe Audi’s. Winkelmann heeft Lamborghini de afgelopen 11 jaar door een flinke groei geleid. Van een (in verkoopaantallen) onbeduidende speler op de sportwagenmarkt, heeft hij het afgelopen jaar 3.245 auto’s verkocht. En heus niet alleen maar met actiemodelletjes hoor. En dat aantal gaat nog veel verder oplopen met de nieuwe Urus. Dat is ook de Italiaanse regering niet onopgemerkt gebleven, Winkelmann heeft onder meer het Italiaanse Grootkruis gekregen, de belangrijkste onderscheiding voor iemand die een onderneming uit dat land definitief op de internationale kaart heeft gezet.

Zo’n groei en zoveel succes wil moederbedrijf Audi waarschijnlijk zelf ook, dus hebben ze de Duitse Stephan uit Italië weggeplukt. Bij Quattro GmbH krijgt hij de verantwoordelijkheid over de S- en RS-modellen van Audi, maar ook over het racegedeelte van de fabrikant. Verder heeft hij de leiding over het nieuwe Audi Sport label. En als jij een mooi S-line-pakketje op je 1.2 TDI A1 wil zetten, dan komt dat ook van een gedeelte van het bedrijf waar Winkelmann de baas over is. Altijd leuk om te weten, toch?

Misschien is het een goed plan als Winkelmann zich als eerste eens richt op de diefstalbeveiliging van zijn producten. Alhoewel het natuurlijk wel lekker is voor de verkoopcijfers, al die uitgebrande RS-jes om je heen.

Heinz Hollerweger is nu nog de baas bij Quattro, maar die is 62 en heeft helemaal geen zin meer om te werken, dus die kapt er lekker mee.

UPDATE: jawel, de nieuwe CEO van Lamborghini wordt Stefano Domenicali. Die geruchten over een F1-team van Audi kunnen dus de prullenbak in. Stefano werd geboren op 11 mei 1965 in Imola. Hij studeerde af in 1991, aan de Universiteit van Bologna. Hij begon zijn carriere bij Ferrari, als financieel medewerker. In 1993 verhuisde hij naar Scuderia Ferrari, waar hij een functie kreeg als Head of Business Planning. Hij werd tevens directeur van het Mugello circuit, welke eigendom is van Ferrari. In 1998 werd hij ‘sporting director’ van het Formule 1 team, waarna hij van 2004 tot 2007 de leiding gaf aan Direzione Sportiva F1. In 2008 werd hij Team Principal of Scuderia Ferrari F1, welke dat jaar de constructeurstitel won. Van 2009 tot 2014 was Domenicali de F1-teambaas van Ferrari. Sinds november 2014 was hij Vice President New Business Initiatives bij AUDI AG.

Ook interessant!

  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Nieuwe Audi A4
    Nieuwe Audi A4 krijgt eindelijk achterwielaandrijving!
  • Gespot - De nieuwe Audi RS3 is een en al grille

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Lamborghini, quattro, stefano-domenicali, stephan-winkelmann

Vorig bericht: « Rolls-Royce trekt stekker uit Drophead en Coupé
Volgend bericht: Eindelijk officieel; de prijs van de Volvo S90 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    23 februari 2016 om 12:02

    Hmm lijkt me toch vervelend. Je werkt toch liever bij Lamborghini lijkt mij……. Een RS6 is geniaal, maar een Huracan is toch andere koek!

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      23 februari 2016 om 12:07

      @dutchdriftking: Ik denk dat de grote van het merk meer voorstelt dan de naam van het merk. Als zakenman gaat het niet om de naam van het bedrijf maar om de verantwoordelijkheden binnen die positie. Dit is voor hem gewoon een stap omhoog in zijn Carrière. En als hij dit ook goed doet zal je zien dat hij CEO van Audi wordt om daarna de hele groep te gaan leiden.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        23 februari 2016 om 12:19

        @kilum: Een Italiaan aan het roer bij VAG? Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Hitler had Mussolini ook flink onder de duim zitten.

        Login om te reageren
        • Dimglor zegt

          23 februari 2016 om 12:25

          @berlinetta: De beste man is geboren in Berlijn, Duitsland ;-)

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            23 februari 2016 om 12:29

            @Dimglor: Ach verrek ja. Ik zat te slapen, excuses. Zijn naam klinkt ook aardig Duits.

            Login om te reageren
            • kilum zegt

              23 februari 2016 om 14:27

              @berlinetta: Hij is geloof ik wel deels Italiaans. Hij heeft in ieder geval een deel van zijn studie in Italië gedaan.

              Login om te reageren
            • pinut187 zegt

              23 februari 2016 om 17:58

              @berlinetta: hij ziet er wel Italiaans uit eerlijk gezegd.

              Login om te reageren
        • dutchcourage86 zegt

          23 februari 2016 om 12:35

          @berlinetta: Het is gewoon een Duitse ex-Fallschirmjäger uit Berlijn hoor.

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        23 februari 2016 om 13:14

        @kilum: Ach, ik kan me voorstellen dat er ook een beetje emotie bij komt kijken. Genoeg is soms genoeg, en dan lijkt me Lamborghini gewoon een veel leuker merk. Maar dat zal mijn idee zijn.

        Login om te reageren
        • kilum zegt

          23 februari 2016 om 14:33

          @dutchdriftking: Voor jou en mij wel. En misschien voor hem ook wel. Maar ik denk eerlijk gezegd dat deze man een carrière tijger pur sang is. Vooral omdat dit een van de weinige manieren is om ook echt te komen op het niveau waarop dit soort mensen zich bevinden. “The sky isn’t the limit” wat dat betreft.

          Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        23 februari 2016 om 18:06

        @kilum: Naar 11 jaar hetzelfde te doen wil men ook weleens wat anders. Dat het dan ook nogeens binnen hetzelfde concern kan is dan helemaal mooi meegenomen. Dan weet je bijna alle in’s and outs en je hebt al een goede naam opgebouwd in zijn geval. Logische keuze dus indd.

        Login om te reageren
  2. kilum zegt

    23 februari 2016 om 12:05

    Goede keuze. De man heeft het goed gedaan bij Lambo. Ik mag het dan niet altijd eens zijn met zijn beslissingen (lees AWD op Lambo’s) Maar et merk loopt en vooral verkoopt beter dan ooit.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      23 februari 2016 om 13:13

      @kilum: Dan moet je juist van hem houden. Want dankzij hem kwam de Gallardo en Huracan met RWD. De gene verantwoordelijk voor alles AWD bij de Diablo is Meneer Franz Josef Paefgen, deze man was destijds de grote baas bij Audi, welke in 1998 volledig eigenaar werd van Lamborghini. En Audi heeft wat met 4wd (Piëch was toen nog opperbaas van de Volkswagen Group en alles moest 4wd worden).

      Dat Paefgen het hart op de goede plaats heeft, blijkt wel uit het feit dat hij zich persoonlijk inzette om Donkervoort volledig te ondersteunen met de Audi motoren voor de D8 (1.8T) en D20 (2.8 V6). Ook wat waard.

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        23 februari 2016 om 14:24

        @gtwillem: Ah, dat wist ik niet. Eigenlijk is dat alleen maar beter dan. Misschien wordt de RS lijn dan wel RWD met optioneel AWD of andersom!

        Login om te reageren
      • stradale888 zegt

        23 februari 2016 om 15:56

        @gtwillem: Ook voordat Paefgen iets bij Lamborghini in de melk te brokkelen had, was AWD niet geheel vreemd voor Lamborghini. Lamborghini was eigendom van Chrysler toen de Diablo werd gelanceerd. Deze was vanaf het begin leverbaar als RWD en als VT. De VT had AWD door middel van een visco koppeling als ik het goed heb onthouden. Alleen de allerlaatste versie van de Diablo, de 6.0 VT, is gebouwd na de overname door Audi.

        Login om te reageren
  3. bmwm3gtr zegt

    23 februari 2016 om 12:05

    En nu RS modellen met puntige body kit?

    Login om te reageren
  4. burninrubber zegt

    23 februari 2016 om 12:09

    Vind hem een van de coolste CEO’s in de autobranche, altijd goed gekleed, vlotte babbel en zag een keer in een interview dat hij in het leger gezeten heeft.

    Login om te reageren
    • MAB zegt

      23 februari 2016 om 12:22

      @burninrubber: als ik zoveel verdien dan ben ik ook de coolste en best geklede ceo

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        23 februari 2016 om 18:00

        @mab: misschien wel maar style heb je of niet. Ceo of niet (Bill Gates en tig andere)

        Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      23 februari 2016 om 18:02

      @burninrubber: en gelijk heb je!

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    23 februari 2016 om 12:09

    Ik dacht dat de S-modellen niet onder Quattro GmbH vielen?

    Verder lijkt het me wel eens leuk om van merk te switchen. Lambo draait lekker. RS ook. Maar ruimte voor verbetering is er altijd. Lijkt me een leuke uitdaging.

    Login om te reageren
  6. allesmetturbo zegt

    23 februari 2016 om 12:13

    Prima leventje zo te horen

    Login om te reageren
  7. floridos zegt

    23 februari 2016 om 12:42

    Misschien komt hij met meer spannende ideeën bij Audi, zou toch leuk zijn! :o

    Login om te reageren
  8. ArnoldH zegt

    23 februari 2016 om 12:54

    Jammer. Ik vindt meneer winkelman toch het grote gezicht van Lamborghini. Had hem bij lambo gelaten en Domanicale naar Quattro…

    Login om te reageren
  9. 9114life zegt

    23 februari 2016 om 12:58

    Mss wou hij liever grijze dan oranje autootjes maken.

    Login om te reageren
  10. ghost zegt

    23 februari 2016 om 12:59

    Ik ben vooral benieuwd hoe dit soort deals tot stand komen. One does not simply headhunt this guy and have him working at the competitor.

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      23 februari 2016 om 15:42

      @ghost: Afkoopsom betalen net als in de voetballerij misschien. Alhoewel hij ook gewoon ontslag kan nemen bij Ferrari natuurlijk en ergens anders kan gaan werken net als jij en ik. Tenzij er in zijn contract staat dat hij niet voor de concurrentie mag gaan werken. Maar dat lijkt mij sterk. Er staat eerder in dat hij niet de geheime technieken toekomstplannen etc. mag delen met zijn nieuwe werkgever.

      Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    23 februari 2016 om 13:15

    Knap vervelend voor Ferrari zeg dat Domenicali deze functie gaat bekleden binnen Lamborghini.

    Login om te reageren
  12. mout zegt

    23 februari 2016 om 13:40

    Een Lambo-bericht met spoiler-alert. I see what you die there ;-)
    De Countach anniversary edition wil zijn grap terug.

    Login om te reageren
  13. HZW zegt

    23 februari 2016 om 16:45

    Lamborghini zou veel beter in de F1 passen dan Audi, IMHO.

    Login om te reageren
  14. ds3thp zegt

    23 februari 2016 om 16:52

    Lijkt mij voor Audi op zich best goed nieuws! Wellicht willen ze toch wat meer de strijd aan met AMG en BMW M

    Login om te reageren
  15. mrrallycross zegt

    23 februari 2016 om 17:02

    Zou toch liever bij lambo blijven

    Login om te reageren
  16. norge zegt

    23 februari 2016 om 18:48

    Een italiaan aan het roer bij een Duits bedrijf? Nounou…

    Login om te reageren
  17. jobberns zegt

    23 februari 2016 om 21:25

    Ja ik weet het, het is flauw maar toch: Sant’Agata Bolognese*

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North