• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lamborghini heeft mogelijk gesjoemeld met ‘Ringtijden

Auteur: RubenPriest, gepost 3 maart 2017 om 08:53 – 52 Reacties

Hurácan


Zijn ze het daar bij VAG nou nog steeds niet afgeleerd?

Interessant discussievoer op de vrijdag. We weten, het is het einde van de week, maar blijf er nog even bij. Het team van BridgetoGantry heeft namelijk een interessante kwestie in een blog gedeeld. Volgens de ‘Ring-experts is het goed mogelijk dat Lamborghini heeft gelogen over de ringtijden van zowel de Aventador SV als de onlangs vrijgegeven video van de Huracán Performante.

Wat vooraf ging..
Lamborghini wist vriend en vijand te verbazen met een recordrondje over de Nordschleife met de Aventador Superveloce. Het V12-monster knalde over het circuit met een tijd van 6:59,73. Uiterst indrukwekkend. In Genève gaan we kennis maken met de Huracán Performante en in aanloop naar de onthulling kwam Lamborghini weer met een Ring-video. En weer een record. De Performante zou op Super Trofeo R-banden een tijd van 6:52,01 hebben gereden. Dat is VIJF seconden sneller dan de Porsche 918 Spyder. De tijd wekte argwaan op bij BridgetoGantry en ze gingen de video analyseren.

Wat Er Toen Gebeurde Zag Niemand Aankomen
Zonder gekheid. De site zet serieuze vraagtekens bij de juistheid van beide tijden. In beide video’s zien we beelden vanuit de auto, met de snelheidsmeter onder in beeld. Dit is echter geen GoPro die op de meter gericht staat, maar een computervisualisatie op basis van de GPS. De tijden zijn gebaseerd op de GPS en niet op de wielsnelheid. Er waren zelfs visuele errors zichtbaar in beide video’s. Zo kwam het voor dat de snelheid anders was, maar het toerental gelijk bleef. Zowel bij 205 km/u als 211 km/u geeft de naald in de video 7800 t/pm aan.

Daarnaast bleek de Huracán Performante de afstand van Bridge naar Gantry ongeveer 4,5 procent langzamer te hebben afgelegd dan de Aventador SV, terwijl op basis van de tijd de supercar slechts een procent langzamer zou zijn. Ja dat klopt dus niet. De theorie van BridgetoGantry is dat Lamborghini de video van de Performante zou hebben versneld. In dit geval van 24fps naar 25 fps. Met deze theorie in gedachte reed de Huracán Performante geen tijd van 6 minuut 52, maar 7 minuut 8. Een wezenlijk verschil.

Het is nu aan Lamborghini om met een antwoord te komen op deze scherpe analyse. Wordt ongetwijfeld vervolgd..

UPDATE: ook @flowmotion twijfelt aan het record. Hij maakte onderstaande video:

Ook interessant!

  • Lamborghini Huracán STO rijtest video
    Lamborghini Huracán STO rijtest video
  • Video: Lamborghini Huracan STO is bloedverziekend snel op Hockenheim
    Video: Lamborghini Huracan STO is bloedverziekend snel op Hockenheim
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
  • Gespot: de duurste Lamborghini Huracán van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Mercedes C-Klasse met V8 van Marktplaats
  • Onderhoud voor deze klassieker gaat een stukje makkelijker worden
  • En jawel, ook Mercedes wil benzinemotor langer levend houden
  • Belangrijk model Toyota is ’te saai voor Europa’
FacebookTweetPinLinkedIn

huracan, Lamborghini, nurburgring, performante, record

Vorig bericht: « Officieel: MINI Cooper S E Countryman ALL4
Volgend bericht: Extra veel ruimte met de zevenzits Tiguan Allspace »

Lees Interacties

Reacties

  1. fiestacruizer zegt

    3 maart 2017 om 08:56

    Boeie. Het enige dat echt telt is natuurlijk de rondetijd rondom de topgear track.

    Verder, jammer dat Lamborghin last heeft van dezelfde corrupte trekjes als het moederbedrijf. Maarja… wat verwacht je van een Italiaan?

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      3 maart 2017 om 11:54

      @fiestacruizer: sinds 1 augustus 2012 valt Porsche ook onder het zelfde moederbedrijf, dus wie garandeert dat er met de rondetijd van de 918 ook niet is gesjoemeld…?

      Login om te reageren
    • renejansie zegt

      4 maart 2017 om 00:34

      @fiestacruizer: flopgear. Zoek dan the grand tour op

      Login om te reageren
  2. jeroenwz zegt

    3 maart 2017 om 09:00

    Zou wel ontzettend stom zijn en dom, als het klopt. Bewijst voor mij twee dingen:
    1) bij supersportwagens/hypercars gaat het er blijkbaar echt om “De Mijne Is Veel Groterder Dan De jouwe” en
    2) “Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel.”

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      3 maart 2017 om 09:29

      @jeroenwz: Met punt 1 heb je volledig gelijk, er zit alleen wel een ‘maar’ aan.

      De tijden op de ‘Ring zijn zeer belangrijk voor de supercar- en hypercarmerken. Degene die de ‘Ring het snelste aflegt, heeft een mooi praatje om zijn product te verkopen. Vergelijk het maar eens met de autosport. Je kent deze term vast wel: Win on sunday, sell on monday. En zo is het ook met de tijden op de ‘Ring.

      Het enige probleem is nu dat we op een kantelpunt staan. Ze doen de ‘Ring namelijk nu al zo belachelijk snel dat ze nu op een punt zitten dat het bijna niet sneller kan. Dan moet je dus dingen verzinnen om het sneller te kunnen doen en in dit geval sneller te kunnen laten lijken. Maar totdat Lamborghini zelf bewezen heeft dat het wel of niet zo is, wacht ik nog even rustig af. De tijd die de twee auto’s waarover het gaat hebben neergezet is namelijk zeer indrukwekkend.

      Login om te reageren
      • jeroenwz zegt

        3 maart 2017 om 09:44

        @viezefreddyw: helemaal mee eens, maar ik hou al een slag om de arm met het woordje “als”.
        De nadruk op de Ring is wel erg groot, tegenwoordig. Alsof snelheid nog het enige is dat echt telt. Nu weet ik ook dat de handling goed moet zijn, maar toch.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          3 maart 2017 om 09:56

          @jeroenwz: De laatste jaren is de nadruk op de ‘Ring inderdaad erg groot. Ergens ook wel logisch. Als supercar- en hypercarmerk wil je namelijk de snelste zijn in jouw segment. De ‘Ring is een gigantisch groot en lang circuit met zowel perfect asfalt als belabberd asfalt. De ene hoek van het circuit kan het zonnig zijn terwijl het even verderop kan gaan regenen. Als jouw product op de ‘Ring goed of het beste presteert, dan presteert hij overal ter wereld goed of het beste.

          En dat geldt niet alleen voor supercar- of hypercarmerken. Ook de hot hatches worden er op losgegooid. Kijk alleen al naar zo’n klote-Golfje of zo’n klote-Megane. Die krengen vliegen tegenwoordig ook de ‘Ring over alsof het niets is.

          Ik durf zelfs te beweren dat een gloednieuwe Pagani of Koenigsegg of welk merk dan ook ZONDER een record op de ‘Ring een jutezak vol met geld minder waard zijn.

          Login om te reageren
      • stfu zegt

        3 maart 2017 om 10:09

        @viezefreddyw: Allemaal leuk en aardig maar of de auto staan stof te happen in garages of Arabieren rijden ermee door London. Oftewel, uiteindelijk boeit het niemand.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          3 maart 2017 om 10:12

          @stfu: Wat klanten uiteindelijk doen met hun auto moeten ze zelf weten. Als het helemaal niemand had geboeid, dan was er geen enkel merk te vinden op de ‘Ring om daar een recordpoging te wagen. Als het helemaal niemand had geboeid, was dit artikel nooit online gekomen en hadden wij er niet over gesproken.

          Het boeit de grootste groep klanten wel degelijk hoe hard hun auto over de ‘Ring kan.

          Login om te reageren
          • Onehp zegt

            3 maart 2017 om 11:09

            @viezefreddyw: jammer genoeg boeit het velen hun niet écht om dan ook wat extra rijles te volgen (dat zou de macho illusie verbreken immers). Het is soms om te huilen hoe liefhebbers met een (soms gehuurde) “klote” hot hatches de supercars en vooral hun eigenaars/chauffeurs van hun sokker rijden op de ring…

            Login om te reageren
            • DennisS65B40 zegt

              3 maart 2017 om 11:25

              @Onehp: hoezo om te huilen.. dat is juist de charme van de Ring. Ik ben wel eens ingehaald door een Fiat 500. En andersom menig Porsche zoek gereden.

              Login om te reageren
              • Onehp zegt

                3 maart 2017 om 11:39

                @audir8v10: Om te huilen voor de supercar eigenaars hé. Andersom juist leuk :)
                Pakweg 10x meer aan je auto geven en er bijna niks van bakken als het erop aan komt. Dan kun je je afvragen hoe werkelijk relevant de ringtijd is voor de meeste van de kopers – het onderwerp van de discussie :)

  3. gerwin420 zegt

    3 maart 2017 om 09:00

    Het houdt niet op…

    Login om te reageren
    • yipikaye zegt

      3 maart 2017 om 09:27

      @gerwin420: Niet vanzelf…..

      Login om te reageren
  4. tvklarenbosch zegt

    3 maart 2017 om 09:02

    Dit zou wel heel dom zijn

    Login om te reageren
  5. Dagg zegt

    3 maart 2017 om 09:15

    Misschien maar een officiële tijdwaarneming aanleggen op de ‘Ring. Valt vast geld aan te verdienen buiten alle eigen gemaakte vids om..

    Login om te reageren
  6. kilum zegt

    3 maart 2017 om 09:26

    Salomondrin zei dit maanden geleden al. “Ik hou van Lamborghini, maar deze ringtijden zijn bullshit.”

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      3 maart 2017 om 14:24

      @kilum: onze waarzegster

      Login om te reageren
      • kilum zegt

        3 maart 2017 om 15:21

        @bmwfreak038: Nou ja hij heeft natuurlijk wel in veel verschillende supercars gereden waaronder de Aventador SV. Dus op zich kon hij het natuurlijk wel uit eigen ervaring vergelijken. Dan is het natuurlijk niet helemaal uit de lucht gegrepen.

        Login om te reageren
  7. dutchiehd zegt

    3 maart 2017 om 09:30

    Maar, als ze het “versnellen” van 24fps naar 25fps, gaat het dan juist niet langzamer? Moet dat dan niet van 25fps naar 24fps zijn?

    Of is het te vroeg en denk ik niet logisch na?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 maart 2017 om 09:35

      @dutchiehd: het filmpje versnellen ze maar de klok niet. Met meer fps is het filmpje sneller klaar dus een snellere tijd. De klok mee versnellen heeft natuurlijk geen zin.

      Login om te reageren
    • hans75 zegt

      3 maart 2017 om 09:38

      @dutchiehd: hangt er vanaf of je naar 24fps versnelt.. tijdens het opnemen of tijdens het afspelen…..

      Login om te reageren
    • fapfap zegt

      3 maart 2017 om 09:47

      @dutchiehd: Je denkt niet logisch na. Ze versnellen het, door van 24 frames per seconde er 25 frames per seconde van te maken. Die ene frame meer was dus eigenlijk de eerste frame uit de volgende seconde. Er wordt dus in dezelfde tijdseenheid meer video opgeslagen. Dat kun je vergelijken met snelheid in m/s –> hoe meer meters per seconde des te hoger is je snelheid en des te sneller leg je een bepaald traject af.

      Login om te reageren
  8. berlinetta zegt

    3 maart 2017 om 09:37

    Is het ook niet vreemd dat de Huracan sneller is dan de Aventador? Of ligt dat aan de trofeo R banden?

    Anyway, ik acht Lamborghini in staat serieus spul te bouwen, maar opvallend is het wel ja.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    3 maart 2017 om 09:38

    Serieus? Kansloos als het waar is….

    Login om te reageren
  10. havanaclub2609 zegt

    3 maart 2017 om 09:45

    Vroeger, toen een vriend van mij deed racen op de Ring stond ik met een ouderwetse stopwatch in de pits en drukte op een knopje bij het passeren en daarna nog een keer met als eindresultaat een rondetijd… Of is dat TE moeilijk?? #beniknougek ?

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    3 maart 2017 om 09:47

    Al die tijden op de nürburgring zeggen toch helemaal niks

    Login om te reageren
    • fapfap zegt

      3 maart 2017 om 09:52

      @mrrallycross: Inderdaad, de Top Gear track is de norm

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        3 maart 2017 om 11:44

        @fapfap: is voor velen geen norm. En binnenkort voor niemand meer als ie op de schop gaat en wordt afgebroken.

        Login om te reageren
      • vondudenstein zegt

        4 maart 2017 om 00:19

        @fapfap: vroeger…

        Login om te reageren
      • renejansie zegt

        4 maart 2017 om 00:33

        @fapfap: flat out over the isnt straight. Oh wacht dat is een leukere show dan flopgear (dat wat de bbc nu uitzendt is niet om aan te kijken).

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      3 maart 2017 om 09:54

      @mrrallycross: je naam dan ook niet…

      Login om te reageren
  12. trustmeiamanengineer zegt

    3 maart 2017 om 09:51

    Treurig, als het waar is.
    Ik vind het ringtijd filmpje van de Giulia Q nog steeds het mooist, hier en daar een GoPro op het dashboard getapet, nonchalante Italiaan achter het stuur in een polo en horloge nog om en die wagen compleet uitwringen tot over de limiet. Zo maak je een geloofwaardig filmpje.
    Maar voor de echte onafhankelijke tijden zijn we toch afhankelijk van de Duitse en Engelse bladen die een eigen coureur en wagen regelen.

    Login om te reageren
  13. Onehp zegt

    3 maart 2017 om 09:52

    Men kan ook wat kritisch zijn naar de bron. BridgetoGantry, met Dale voorop, komt wel vaker met samenzweringsteoriën die bijna altijd onmogelijk te bevestigen zijn, daarentegen zijn ze wel al eens teruggefloten, ik denk aan de vermeende bandensamenzwering bij de AMG GT-R. Blijft dat de tijden steeds sneller worden omdat de bandentechnologie steeds beter wordt.

    In dit geval, tuurlijk dat de GPS snelheid soms niet helemaal meeloopt, dan hebben we al allemaal gezien dat die laat reageert en soms wat de kluts kwijt is. Maar dat heeft geen belang voor de tijd, die start en begint op dezelfde (visuele) plek.

    Login om te reageren
  14. Rick-dos zegt

    3 maart 2017 om 09:55

    Ik had al mijn bedenkingen bij de tijden. Dat ligt meer aan het feit dat Lamborghini niet bekend staat om het bouwen van circuitbeesten. Snelle auto’s zeer zeker maar circuitbeesten niet. In mijn ogen maken ze meer poser wagens die er, eufemistisch gesteld, extravagant uitzien maar niet echt daad bij het woord voegt.

    En dan zouden ze nu ineens auto’s bouwen die alle andere te kijk zetten? Porsche die al hun technische know how in een stand alone auto stoppen om onder de 7 minuten te kunnen knallen en Lamborghini past ff een Huracan aan en doet het ff met twee vingers in de neus? Zorgt op z’n minst voor scepsis bij mij.
    Ik kan mij wel voorstellen om met die cijfers te sjoemelen want ze moeten immers het prijskaartje kunnen rechtvaardigen.

    Tijd voor een onafhankelijk iemand om de Lambo bij de horens te vatten en te kijken of ze in de buurt van die tijd kunnen komen.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      3 maart 2017 om 10:17

      @Rick-dos: Prijskaartje rechtvaardigen? Dat doet de auto al, niet de ringtijd. De ringtijd van een, ik noem maar wat, 458 speciale is boven de 7 minuten, net zoals een GTR TP. Dus het prijskaartje is niet rechtvaardig omdat deze net zo snel is als een Nissan…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        3 maart 2017 om 10:29

        @87sandyd: Als je als Lambo kan roepen dat het de snelste productieauto op de ring is, omdat ze alle “know how” van Lambo er in hebben gestopt en dat de rondetijdhet resultaat is, dan kan dat als rechtvaardiging van de prijs dienen.

        Het is hetzelfde als roepen dat de auto helemaal van koolstofvezel is opgetrokken of dat de auto helemaal met hand is gemaakt. Of de actieve after sales die je erbij krijgt. Het zijn allemaal dingen die het prijskaartje moeten rechtvaardigen. Of je daar dan weer vatbaar voor bent is een tweede maar blijkbaar zijn er genoeg mensen die dat wel zijn. Ikzelf val ook in de categorie die daar vatbaar voor is.

        Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      3 maart 2017 om 11:13

      @Rick-dos: Ik ben het met je eens. Lamborghini is nooit de snelste geweest. Het is dus zeker opvallend.

      Login om te reageren
  15. rufctr01 zegt

    3 maart 2017 om 10:13

    Als dit zo is bewijst het maar weer hoe verrot VAG is. Ze kunnen alleen maar dik doen met leugens.
    En er zijn heel veel mensen die oogkleppen op hebben en denken dat ze met een Golf of een Polo het beste hebben uit het segment, omdat ze de VAG praatjes geloven. Keep on dreaming!

    Login om te reageren
    • bartjeeh zegt

      3 maart 2017 om 11:14

      @rufctr01: wat is dan beter als een Golf uit het dat segment?
      Er zijn leukere auto’s maar een golf is toch wel echt een goeie auto..

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        3 maart 2017 om 11:56

        @bartjeeh: daar denk ik anders over, de TSI, TFSI, DSG zijn niet echt goede motoren en bakken.

        Login om te reageren
        • camber24 zegt

          3 maart 2017 om 13:59

          @rufctr01: wist je dat hun dashboards door Fransen gemaakt worden?

          Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    3 maart 2017 om 10:23

    Als je VW als moederbedrijf hebt is het sjoemelen niet zo gek eigenlijk

    Login om te reageren
  17. suzignis zegt

    3 maart 2017 om 10:57

    Ooit werd op de ring de NSX getest, maanden lang. Niet om een tijd neer te zetten, maar om de beste rij ervaring te bieden. Net even een andere insteek.

    Login om te reageren
  18. fastforward zegt

    3 maart 2017 om 11:01

    Lol. Busted… goed gedaan van BtG

    Login om te reageren
  19. Nerekop zegt

    3 maart 2017 om 11:19

    Grappig dat hierboven door velen al direct aangenomen wordt dat het fake is en dat er gesjoemeld zou zijn.

    Ik ben het er roerend mee eens dat dit een bijzondere tijd is, maar waarom zou de tijd van een 918 zomaar kloppen zonder weerwoord van iemand en gaat er iemand onderdoor, dan kan dat niet als het vanuit onverwachte hoek komt.

    Ik zou zelfs denken dat, wanneer het in scène gezet zou zijn, er nooit een fout in zou kunnen zitten zoals BTG deze beschrijft. Dat knutsel je er dan toch ook ALTIJD uit als je toch de boel aan het faken bent.

    En in het 918 filmpje moeten we Porsche (hetzelfde concern!!!!) wel maar op hun blauwe ogen geloven dan? Daar zie je niets van een tijd of dashboard lopen.

    Login om te reageren
  20. Onehp zegt

    3 maart 2017 om 11:40

    Analyse van Misha (aka Boosted Boris):
    https://www.youtube.com/watch?v=zhpbHUPLbKY

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      3 maart 2017 om 11:46

      @onehp: aka flowmotion (te laat)

      Login om te reageren
  21. reistje zegt

    3 maart 2017 om 13:22

    Ik was dan ook erg verbaasd door de geclaimde tijd. Ik verwachtte niet zo zeer video bewerking, maar eerder de simpelere weg met bijvoorbeeld andere banden. Of andere veranderen zoals we ook bij de Nismo GTR zagen.

    Gek eigenlijk dat er voor deze “officiële” rondetijden ook geen officiële regels zijn.

    Login om te reageren
  22. camber24 zegt

    3 maart 2017 om 14:00

    De snelheid liep op, maar de toerenteller niet. Nu, de Lambo met pientere pookje :-)

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      6 maart 2017 om 21:42

      @camber24: Zou ‘ie ook even hard achteruit als vooruit gaan?

      Login om te reageren
  23. renejansie zegt

    4 maart 2017 om 00:38

    Op sommige momenten lopen geluid en beeld niet gelijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North