We schrijven eind jaren negentig. Lamborghini zit in financiële nood, ze hebben alleen de stokoude Diablo nog in de showroom staan en de situatie lijkt uitzichtloos. Toen waren daar opeens de Fransen van Heuliez, nog voordat Audi de boel overnam.
Get money imago
Het bedrijf dat we voornamelijk kennen van CC-dakconstructies (206 CC, Opel Tigra Twin Top) was 15 jaar geleden op zoek naar een imagopoetser. Ze wilden laten zien wat ze in huis hadden aan designtalent en sloten daarom een deal met de toenmalige top van Lamborghini om iets op het rollend chassis van een Diablo te mogen maken. Immers, ook in Sant’Agata kon men wel een nieuw model slash media-aandacht gebruiken.
Horacio, ben jij dat?
Voor de realisatie van het ontwerp werd de Italiaanse tak, Heuliez-Torino, ingeroepen en daar stond voormalig Bertone-medewerker Marc Deschamps aan het roer. En man, die heeft zicht niet bepaald ingehouden bij dit ontwerp. De Pregunta, Spaans voor ‘vraag’, werd een mix van spitse lijnen en bollingen, omgeven door splitters en zijskirst. De kleine ronde lamp-units en de naar voren geplaatste cockpit roepen soms heel zacht ‘Kijk, ik ben een premature Zonda’ door het designhuis, maar dat is gek, want die was er pas in 1999. Dit stond al in 1998 al te schitteren op de Autoshow van Parijs.
Meer foto’s op Autojunk.nl
Twaalf cilinders
Onder de kap werd Lambo’s 5.7-liter V12 met een blokhoek van 60º gedeponeerd, goed voor 530 pk en 580 Nm aan koppel, gekoppeld aan een vijfbak waar nog ouderwets in geroerd diende te worden. De koolstofvezel body hield het gewicht van de Pregunta enigszins binnen de perken – hoewel het met 1.650 kg ook geen lichtgewicht is – en de topsnelheid werd op 333 km/u gezet. Van binnen werd hij aangekleed met een F1-achtige cockpit, en audio-spul van Alpine. Zelfs een TV-schermpje ontbrak niet.
Of we ooit zullen weten hoe snel het sprinten is vanachter die enorme voorruit en met dat semi-open dak? Waarschijnlijk niet. Er is nooit sprake geweest van een productie-exemplaar, laat staan dat de nieuwbakken Lamborghini-eigenaar Audi er iets mee ging doen. Nee, die hadden iets anders op het oog.
38 reacties
Ik had gehoopt die nooit meer te zien….
De echte niet, na de Countach werd het voor mij lauwe hap.
Nope, ik moest me altijd inhouden om daar geen grote H op het dak te plakken.
Is ook nog pré Audi tijdperk, dat moet voor een hele geruststelling voor je zijn.
Dit gedrocht mag overigens meteen de schredder in en alle afbeeldingen moeten vernietigd worden.
Heuliez is een andere dimensie ..
daar kan een ordinaire sterveling niet over oordelen ..
De deze gaat toch een poging doen en het verdict is lelijk, echt lelijk.
Bijna net zo lelijk als een zonda die er verdacht veel op lijken.
+ een G ergens….
heeft de charme van een matte/zijdeglans afwerklaag dan eindelijk het grote publiek bereikt ..
En ‘vraag’ in het Spaans is ‘pregunta’, ‘para gunta’ is meer ‘in vraag stellen’, in de zin van een discussie. En zo leer ik ook weer iets bij!