Koenigsegg Hundra is helemaal van carbon en goud

Auteur: , 22 Reacties

Na 10 jaar en 100 auto's is het tijd voor een feestje. Deze foto licht een tipje van de sluier voor een wel heel bijzondere Koenigsegg op.

Carbongouden peurno

Koenigsegg Hundra
Minuscule productieaantallen maar ook een klein bedrijf, CEO die hard werkt en een algeheel efficiënte instelling. Dat is de enige manier waarop je met zo’n kleine oplage zo lang een bedrijf in de lucht houdt. Het is Koenigsegg gelukt. Anders dan zo veel kleine supercar bouwers staan zij (samen met Pagani) anno 2013 nog steeds met de schouders boven water.

Hundra

Waar Pagani succes zoekt in detail en afwerking zijn techniek en motorenbouw het paradepaardje van Koenigsegg. In eigen huis ontwikkelde V8 turbo motoren die het inmiddels tot 1030 pk schoppen! In deze Hundra (gebaseerd op de Agera S) ook op ‘gewone’ benzine. Naast heel veel power krijgt de Hundra 24-karaats bladgouden inleg in het carbonfiber. Zelfs de wielen zijn van carbonfiber gemaakt. Waarschijnlijk wordt de Hundra rechtsgestuurd en verhuist hij na Geneve naar Hongkong.

Koenigsegg toekomst
Een leuk ‘feestje’ natuurlijk, die Hundra, maar de echte knalfuif ligt in de toekomst. Koenigsegg is inmiddels een paarjaar keihard aan een heel nieuw motor-concept aan het werk. Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen. Christian rijdt inmmiddels al 2,5 jaar en 60.000km een anonieme Saab 9-5 met test-motorblok probleemloos rond.

Zonder nokkenassen worden kleppen in dit motor-ontwerp door luchtdruk bediend. Extreme mate van finetuning zijn hierdoor mogelijk. Te alle tijde ieder willekeurig ‘nokkenasprofiel’ en kleplichthoogte volgen. Iedere cilinder apart aansturen. Vanzelfsprekend maakt dit verbrandingsmotoren flink efficiënter. Een veel mooiere toekomst kan een petrolhead zich niet wensen. Brullend de toekomst in maar wel ‘zuinig genoeg’.

Gouden deksel



22 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Die Zweden hebben zoveel fantasie, hoe noemen ze auto nummer 100? Juist.Gelukkig is een smerig lekker ding.
@norge:
Nu nog wachten op de Koenigsegg Plundra, kunnen wij hem ook betalen….
“Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen” Magneet kleppen?
@norge: kijk even op de Drive channel op YouTube, wordt in 1 van de video’s uitgelegd.

Er zit op de klep een regelbaar ding welke aangestuurd wordt door een computer. Door deze techniek is het mogelijk om een vierkant profiel te hebben in plaats van de rotatie-profiel van een nokkenas.

Hierdoor kan een efficiëntere verbranding worden gerealiseerd en kunnen meer pks en minder uitstoot gerealiseerd worden
@estoque: @norge: hey buurman en buurman, staat gewoon in het artikel hoor, ies loegtdroek.
@Alwood: Unskyld meg , laatste alinea las ik overheen. Mea culpa?
@norge: vergeven en vergeten ;-)
Goud hoeft niet van mij, maar met lucht bediende kleppen… WOW
@ramonboon:

er is vast wel iemand die voor 2000 euro goud 50 rooitjes neer wil leggen hoor ..
omdat het “origineel” is ..
want dat bladgoud is er in de fabriek opgeplakt ipv van 5 meter buiten het fabrieksterrein ..
of 5km .. of 500km ..
Kudos hoor voor Koenigsegg dat ze het in deze kakeuropese economie kunnen volhouden!
Goud is wel een beetje onnodig maar ja… Er zal vast wel een oliemeneer zijn die er anders over denkt…
plak anders gerust wat goud op je plastic ..

want dat is “beter” ofzo ..
Krijgen we geen heel fotootje te zien?
@xilver:

nope .. alleen kapotte ..
@lincoln: Humor van de bovenste plank… moet kunnen.
Volgens mij worden pneumatische kleppen al jaaaren in de F1 gebruikt.
@midasracer: klopt, daar zijn de klepveren vervangen door kleine kubusjes stikstof.
gewoon weg harstikke super gave Geile wagen,ik wil m nu jetz heute,today now and here
Daar moet je geen stoeprandje mee pakken! Maar wel goed dat ze bezig zijn om de efficiency van een verbrandingsmotor te verbeteren. Eigenlijk niet van deze tijd dat verbrandingsmotoren 30 tot 40% efficiënt zijn.
1030 PaårdenKløten! Lekker hoor!
* te allen tijde

On topic; zal ongetwijfeld weer een onwijs dikke bak worden. Bladgoud of niet, ik heb er wel vertrouwen in.
Niet de mooiste kleurstelling, maar kijk er wel naar uit.
Die motor is wel interessant! Ga ik eens wat meer over zoeken.
Saab 9-5 met Koenigsegg V8? Zou best ’n leuke sleeper zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).