• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Koenigsegg Hundra is helemaal van carbon en goud

Auteur: Alwood, gepost 1 maart 2013 om 20:05 – 22 Reacties

Carbongouden peurno


Na 10 jaar en 100 auto’s is het tijd voor een feestje. Deze foto licht een tipje van de sluier voor een wel heel bijzondere Koenigsegg op.

Koenigsegg Hundra
Minuscule productieaantallen maar ook een klein bedrijf, CEO die hard werkt en een algeheel efficiënte instelling. Dat is de enige manier waarop je met zo’n kleine oplage zo lang een bedrijf in de lucht houdt. Het is Koenigsegg gelukt. Anders dan zo veel kleine supercar bouwers staan zij (samen met Pagani) anno 2013 nog steeds met de schouders boven water.

Hundra

Waar Pagani succes zoekt in detail en afwerking zijn techniek en motorenbouw het paradepaardje van Koenigsegg. In eigen huis ontwikkelde V8 turbo motoren die het inmiddels tot 1030 pk schoppen! In deze Hundra (gebaseerd op de Agera S) ook op ‘gewone’ benzine. Naast heel veel power krijgt de Hundra 24-karaats bladgouden inleg in het carbonfiber. Zelfs de wielen zijn van carbonfiber gemaakt. Waarschijnlijk wordt de Hundra rechtsgestuurd en verhuist hij na Geneve naar Hongkong.

Koenigsegg toekomst
Een leuk ‘feestje’ natuurlijk, die Hundra, maar de echte knalfuif ligt in de toekomst. Koenigsegg is inmiddels een paarjaar keihard aan een heel nieuw motor-concept aan het werk. Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen. Christian rijdt inmmiddels al 2,5 jaar en 60.000km een anonieme Saab 9-5 met test-motorblok probleemloos rond.

Zonder nokkenassen worden kleppen in dit motor-ontwerp door luchtdruk bediend. Extreme mate van finetuning zijn hierdoor mogelijk. Te alle tijde ieder willekeurig ‘nokkenasprofiel’ en kleplichthoogte volgen. Iedere cilinder apart aansturen. Vanzelfsprekend maakt dit verbrandingsmotoren flink efficiënter. Een veel mooiere toekomst kan een petrolhead zich niet wensen. Brullend de toekomst in maar wel ‘zuinig genoeg’.

Gouden deksel

Ook interessant!

  • Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
    Wachten is voorbij met de Koenigsegg Jesko productiestart
  • Wordt de nieuwe Koenigsegg minder spectaculair?
  • De voormalige snelste productieauto krijgt een make-over
  • Koenigsegg Gemera
    Elektromotoren Koenigsegg Gemera zijn ook kleine reuzen

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

agera, agera-s, carbon, geneve-2013, goud, koenigsegg, Techniek

Vorig bericht: « Lamborghini Pregunta: Vergeten Concept Car (1998)
Volgend bericht: Doorstroming verbeteren doen we met stoplichtrotondes »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    1 maart 2013 om 20:08

    Die Zweden hebben zoveel fantasie, hoe noemen ze auto nummer 100? Juist.Gelukkig is een smerig lekker ding.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      1 maart 2013 om 20:10

      @norge:
      Nu nog wachten op de Koenigsegg Plundra, kunnen wij hem ook betalen….

      Login om te reageren
  2. norge zegt

    1 maart 2013 om 20:09

    “Verbrandingsmotoren zonder nokkenassen, distributie kettingen of riemen” Magneet kleppen?

    Login om te reageren
    • estoque zegt

      1 maart 2013 om 20:40

      @norge: kijk even op de Drive channel op YouTube, wordt in 1 van de video’s uitgelegd.

      Er zit op de klep een regelbaar ding welke aangestuurd wordt door een computer. Door deze techniek is het mogelijk om een vierkant profiel te hebben in plaats van de rotatie-profiel van een nokkenas.

      Hierdoor kan een efficiëntere verbranding worden gerealiseerd en kunnen meer pks en minder uitstoot gerealiseerd worden

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        1 maart 2013 om 20:42

        @estoque: @norge: hey buurman en buurman, staat gewoon in het artikel hoor, ies loegtdroek.

        Login om te reageren
        • norge zegt

          1 maart 2013 om 21:03

          @Alwood: Unskyld meg , laatste alinea las ik overheen. Mea culpa?

          Login om te reageren
          • Alwood zegt

            1 maart 2013 om 21:22

            @norge: vergeven en vergeten ;-)

            Login om te reageren
  3. ramonboon zegt

    1 maart 2013 om 20:10

    Goud hoeft niet van mij, maar met lucht bediende kleppen… WOW

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 maart 2013 om 20:41

      @ramonboon:

      er is vast wel iemand die voor 2000 euro goud 50 rooitjes neer wil leggen hoor ..
      omdat het “origineel” is ..
      want dat bladgoud is er in de fabriek opgeplakt ipv van 5 meter buiten het fabrieksterrein ..
      of 5km .. of 500km ..

      Login om te reageren
  4. toyotafortuner zegt

    1 maart 2013 om 20:14

    Kudos hoor voor Koenigsegg dat ze het in deze kakeuropese economie kunnen volhouden!
    Goud is wel een beetje onnodig maar ja… Er zal vast wel een oliemeneer zijn die er anders over denkt…

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    1 maart 2013 om 20:16

    plak anders gerust wat goud op je plastic ..

    want dat is “beter” ofzo ..

    Login om te reageren
  6. xilver zegt

    1 maart 2013 om 20:18

    Krijgen we geen heel fotootje te zien?

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      1 maart 2013 om 20:22

      @xilver:

      nope .. alleen kapotte ..

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        1 maart 2013 om 20:26

        @lincoln: Humor van de bovenste plank… moet kunnen.

        Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    1 maart 2013 om 20:47

    Volgens mij worden pneumatische kleppen al jaaaren in de F1 gebruikt.

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      1 maart 2013 om 20:51

      @midasracer: klopt, daar zijn de klepveren vervangen door kleine kubusjes stikstof.

      Login om te reageren
  8. doutzen zegt

    1 maart 2013 om 21:08

    gewoon weg harstikke super gave Geile wagen,ik wil m nu jetz heute,today now and here

    Login om te reageren
  9. pier zegt

    1 maart 2013 om 22:09

    Daar moet je geen stoeprandje mee pakken! Maar wel goed dat ze bezig zijn om de efficiency van een verbrandingsmotor te verbeteren. Eigenlijk niet van deze tijd dat verbrandingsmotoren 30 tot 40% efficiënt zijn.

    Login om te reageren
  10. pivo zegt

    1 maart 2013 om 22:53

    1030 PaårdenKløten! Lekker hoor!

    Login om te reageren
  11. camber24 zegt

    2 maart 2013 om 01:16

    * te allen tijde

    On topic; zal ongetwijfeld weer een onwijs dikke bak worden. Bladgoud of niet, ik heb er wel vertrouwen in.

    Login om te reageren
  12. adyton zegt

    2 maart 2013 om 13:32

    Niet de mooiste kleurstelling, maar kijk er wel naar uit.
    Die motor is wel interessant! Ga ik eens wat meer over zoeken.

    Login om te reageren
  13. MJB zegt

    2 maart 2013 om 20:41

    Saab 9-5 met Koenigsegg V8? Zou best ’n leuke sleeper zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North