![Lancia Grand Voyager](https://static.autoblog.nl/images/wp2011/Lancia_GrandVoyager_new.jpg)
De nieuwe Lancia ‘Phedra’ zou gebaseerd worden op een Chrysler Grand Voyager, maar nu lijkt dat zelfs het veranderen van de naam een stap teveel is. De nieuwe Lancia krijgt dus dezelfde modelnaam als de Chrysler: Grand Voyager.
Nogmaals: Lancia Grand Voyager… Dat klinkt toch niet?!? Degene die zoiets bedenkt heeft echt totaal geen gevoelens voor historie of wat dan ook. Maar goed, het gaat hier dan ook om “The new Lancia” met als mission statement: to offer warm, elegant luxury with consummate Italian design wherever there is a market, including classic high-volume segments… Yeah right.
The Lancia new Grand Voyager, a Chrysler invention that radically changed motoring language, adding a new word and creating a new world: MPV, the art of travel. A true icon of the MPV category with 27 years on the road and thirteen million units sold in 120 countries around the world, today the American model “marries” Italian style, metamorphosing into an exclusive top-range MPV in which Chrysler’s journey expertise joins forces with that of Lancia in driving satisfaction, on-board comfort, reduced passenger compartment noise, the art of attention to detail and Italian design. The result is the best Voyager ever which picks up where the Lancia Phedra left off to write another page in the history of this category. One of the new cars showcased on the stand, with Platinum trim level, features a Euro5-compliant 283 HP 3.6 engine. The external bodywork is in metallic Brilliant Black and the interiors feature fine leather upholstery, in addition to an electric sunroof, super console, multimedia entertainment system, Blind Spot and Cross Path Detection.
Snik… Ik ga nu mijn exemplaar van La Lancia op de open haard gooien als statement
@valetparker: Hou het maar bij, als herinnering aan betere tijden…
En daar komen we aan het einde van het erfgoed van Lancia. Gelukkig is er nog de Lancia New Stratos…
@Northwestern: … die niet door Lancia gemaakt wordt…
De echte Lancia-rijder zal dit niet accepteren … dus zal men op zoek moeten naar nieuwe klanten…Het is als een Italiaans maatpak gemaakt van spijkerstof…Of een Big Mac geserveerd in een sterren-restaurant
Dit is echt het afscheid van een automerk. Ik word er oprecht een beetje droef van, Lancia was toch ooit een mooi merk.
Het is van alle kanten niks. De Lancia rijder mist de Italiaanse flair en een liefhebber van Amerikaanse bakken wil echt niet dood gevonden worden met een Italiaanse badge op de gril.
Jammer dat ze er niet iets meer werk van hebben gemaakt
@mobilitydesign: De Phedra/Zeta was trouwens ook meer Franse flair dan Italiaans, motoren waren ook meest PSA.
@bobb: maar wel met een Italiaanse naam;)
@bobb: Nou… de Phaedra was wel iets minder erg. Die onderscheidde zich van zijn broertjes door veel luxere materialen in het interieur, en een serieus andere (helaas ook lelijke) voorpartij.
Verder is het een rare verschuiving: was de Phaedra berucht om – laten we zeggen – slechte engineering, maar riant afgewerkt, het huidige Chrysler maakt modellen die best heel willen blijven, maar blijft nog wel achter in look-and-feel van materialen.
@mobilitydesign: Aan die Italiaanse badge kan natuurlijk altijd een mouw worden gepast. Ik voorzie een bloeiende markt in Chrysler-grilles, online en verstuurd uit de US.
Nu ja, bloeiend is veel gezegd, maar zal wel markt voor zijn…
Ja jullie snappen het natuurlijk allemaal beter….als vag het doet is er geen haan die er naar kraait. En autoblogger…..Phedra een Italiaans woord?
@vincenzo: hence the smiley…
En VAG doet iets meer dan alleen een ander logo, maar wel vergelijkbaar idd.
@autoblogger: De VAG situatie is toch wel anders denk ik, VW/Skoda/Seat worden (in Europa in ieder geval) naast elkaar verkocht. Dat is met Chrysler en Lancia niet het geval, dus die hebben geen onderlinge concurrentie. Dat is eigenlijk ook waarom ik deze move niet snap: iedereen kent de Chrysler Grand Voyager en 300C, dus waarom zou je er ineens een ander naamplaatje op plakken? Lijkt mij dat dat meer klanten kost dan het oplevert.
@vincenzo: Wat een vergelijking, een Skoda of Seat koop je op totaal andere argumenten dan een Lancia. Trouwens VAG publiek heeft hier weinig moeite mee.
@vincenzo: De enige link die je hier met VAG kan trekken is de A4-Exeo. En dat is niet hetzelfde. De Exeo is een oude A4 met een ander front en kont. Daarnaast zijn het beide Europese auto’s. Er is een reden voor waarom de Voyager hier niet (meer) populair is. Die auto is niet voorzien voor Europese wegen.
@vincenzo: Even wat verder gedacht. Was even de VW Routan vergeten. Dat is waarschijnlijk wat je bedoeld?
Maar dat ik ook weer een ander geval. Ten eerste heeft VW wel wat meer werk eraan gedaan, zoals anderen hier al gezegd hebben.
En ten tweede is Volkswagen een doorsnee merk, een volks merk. Moest deze auto onder de Fiat-naam komen, zou er heel wat minder protest zijn.
Ha, “wherever there is a market”, dat lijkt afkomstig uit een slechte pitch bij Dragons’ Den.
‘Just slap a Lancia-sticker on the mofo and we’ll see what happens’.
In Italië zal hier misschien wel vraag naar zijn, Grand Voyagers zijn namelijk wel in trek bij Italiaanse forensen die vervolgens carpoolend over de linkerbaan knallen. Het feit dat de auto dan zogenaamd Italiaans is, dat is mooi meegenomen. Maar verder zie ik er weinig toekomst in, die naam alleen al. :(
Ik het zo een vermoeden dat ze hier eeuwig spijt van gaan krijgen. De gemiddelde re-badge actie loopt niet zo goed af…
“marries Italian style”? Lijkt me meer een quickie in een dronken bui dan een huwelijk.
Klinkt toch gewoon heel erg Italiaans, ik snap het probleem niet.
Dit gaat er toch hopelijk niet in bij de Lancia liefhebbers. Het kan er dan in een enkel geval misschien wel leuk uit zien, maar waarom zou iemand dit willen en niet de Chrysler? Dit is te makkelijk :( Ik hoop dan ook dat het grote publiek zich niet gek laat maken en er niet in trapt.
Dit is duidelijk de weg van de minste weerstand. Wat ze dan op zijn minst hadden kunnen doen is een eigen ontwerp op het bestaande platform bouwen toch? :(
Deze Voyager verkocht toch al voor geen meter in Nederland (i.t.t. zijn voorganger), slechter zullen de verkoopcijfers er niet van worden. Het imago van Lancia wel… :?
sjonge jongen, nog te lui om de naam te veranderen!
@autoblogger: Zijn dat schuifdeuren of suïcide deuren? Ik zie namelijk geen schuifdeurrails.
@AutomotiveDesigner: Schuif…
ach de Zeta en Phedra waren toch ook niet van die ‘echte’ Lancia’s?? De Voyager heeft kennelijk een beter imago, dus als je toch zoiets in je assortiment moet doen, dan maar zo.
Wat is nu toch de beste definitie van een “echte Lancia” .
Zoiets als de Aurelia? Daar zijn er toch ook niet al te veel van verkocht? En volume is nodig om te kunnen overleven.
Blijft een apart en te waarderen fenomeen hoe Lancia keer op keer op sterven na dood is en toch weer wordt gereincarneerd.
Dit is dus totaal geen metamorfose naar een exclusieve top-range MPV. Exclusief misschien wel, als de verkopen naar ieders wens tegenvallen. Top-range echter niet, want aan de fundamenten van de kar is niets veranderd. Men wil extra waarde creeren door allerlei marketingpraatjes en vermomingen. Aan de potentiele koper om dit snel in te zien en Marchionne genadeloos af te straffen.
Jammer Lancia…
“with consummate Italian design”
Waar? Waar??
Gaat lekker met Lancia…. Wat n ellende allemaal
Deze Chrysler rebadgen, jongens dat kan dus echt niet!!
Dan 100% liever de Phedra houden, dat is in alle opzichten beter.
Hij is mooier dan de nieuwe Chrysler versie. Maar jammer dat Lancia 3-4 modellen ombouwt van Chrysler tot Lancia. Echt jammer dat de zo ver naar beneden zakken qua imago. Echt jammer!
We bekijken het van een verkeerd perspectief. Lancia is al lang dood, echter alleen nog niet in Italie. Meer dan 80% wordt daar verkocht! Dus het gaat er niet om of Europese Lancia fans dit leuk vinden, maar of de Italianen er geen prbleem mee hebben. En die kans lijkt mij klein, want die zijn niet zo principieel, anders waren ze al veel eerder afgehaakt.
Blijft toch jammer van een mooi merk.
dit vindt ik toch wel zon kansloze missie het is echt triest dat Fiat zon mooi merk als lancia laat samen gaan met amerikaanse pisbakken spul als Chrijsler.
Wat is er precies mis mee?
Als iedereen het zo’n mooi merk vind, waarom zie ik dan heel weinig mensen in een lancia rijden?
Verder is het een geweldige auto, geen problemen mee dat chrysler overgenomen is door fiat/lancia.