• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lancia komt met drie nieuwe modellen

Auteur: machielvdd, gepost 23 juni 2021 om 17:58 – 13 Reacties

Lancia komt met drie nieuwe modellen, waaronder mogelijk een nieuwe Delta

Lancia is niet zo onverstandig om weer grote sedans te bouwen. De nieuwe modellen van Lancia worden compact. En natuurlijk elektrisch.

Lancia is het automotive equivalent van vergane glorie. Het merk heeft een rijke geschiedenis, maar met omgekatte Chryslers doe je daar niet bepaald recht aan. De Chrysler Lancia’s zijn trouwens net zo snel weer gegaan als ze gekomen zijn en nu is alleen de Ypsilon nog over. Het compacte stadsautootje dat alleen nog in Italië wordt verkocht moet eigenhandig het merk in leven houden.

Aflossing

Nu is er dan eindelijk zicht op aflossing. De fusie van FCA en PSA was een geschikt moment geweest om Lancia uit haar lijden te verlossen, maar dat is niet wat Stellantis gaat doen. Integendeel: het concern gaat Lancia weer nieuw leven inblazen.

Drie nieuwe modellen

Wat we ons daar concreet bij voor moesten stellen was nog onduidelijk. Het lijkt er nu echter op dat een deel van de plannen zijn doorgesijpeld naar de buitenwereld. Automotive News Europe weet te melden dat Lancia in de komende vijf jaar met drie nieuwe modellen gaat komen.

Haast

Daar is wel haast bij geboden, want de Ypsilon dateert ook alweer uit 2011 en de basis is nog ouder. Ze hebben er dit jaar maar weer een facelift overheen gegooid, maar ze kunnen dit model natuurlijk niet eeuwig blijven verkopen. En van de markten buiten Italië is het merk al een paar jaar verdwenen. Als ze nog even wachten is het grote publiek Lancia straks vergeten.

Opvolger Ypsilon

Er moeten dus nieuwe modellen komen, en snel ook. Dan komen we nu bij het meest interessante gedeelte, want Automotive News weet ook al te melden wat voor modellen dit worden. Reken niet op grote sedans, want daarmee gaat Lancia het niet redden. In plaats daarvan komt het merk onder meer met een opvolger van de Ypsilon.

Eerste EV

Een logische zet, want de Ypsilon is op de thuismarkt nog altijd behoorlijk populair. Ook in ons land is het met afstand de bestverkochte Lancia. Wat evenmin verrassend is: de nieuwe Ypsilon moet de eerste EV van het merk worden. Desondanks kunnen we ook nog een benzinevariant verwachten. Reken er niet op dat deze heel goedkoop zal worden, want Stellantis zet Lancia nadrukkelijk neer als premium-merk.

Cross-over

Het tweede model waar Lancia mee komt is een compacte cross-over. Niet echt een auto die direct Lancia past, maar wel een verstandige keuze als je succes wil boeken. Deze zou er volgens de inside information alleen als EV komen.

Hatchback

Het derde model zou een compacte hatchback worden. Aangezien de Ypsilon al in het B-segment opereert gaan we ervanuit dat dit een C-segment hatchback wordt. In tegenstelling tot de eerste twee modellen zou deze alleen nog niet officieel groen licht hebben gekregen.

Retro Delta

We hebben wel een tip voor Lancia, mochten ze nog twijfelen: laat maar komen die hatchback en maak er een retro Delta van. Goed, dat heeft Automobilli Amos al gedaan (zie headerfoto), maar dat ding kostte drie ton. Dat moeten ze bij Lancia zelf goedkoper kunnen, toch? Vooral omdat ze techniek van PSA gaan gebruiken.

Planning

De plannen voor de wederopstanding van Lancia zijn dus uitgetekend. Het begint met de Ypsilon-opvolger. Die staat voor 2024 op de planning. Vervolgens verschijnt de cross-over in het eerste kwartaal van 2026. En als het allemaal doorgaat komt tot slot eind 2027 de hatchback.

Bron: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Lancia Delta Safarista is extreem gaaf (en extreem duur)
  • terug in de rallysport
    Lancia Delta keert terug in rallysport!!
  • Lancia Delta keert terug
    Lancia Delta keert terug! Helemaal officieel!
  • Delta Evo-e is elektrische Integrale. Eindelijk.

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

delta, Elektrisch, Lancia, ypsilon

Vorig bericht: « Deze populaire Audi krijgt géén opvolger
Volgend bericht: Aston Martin ruziet met dealer over Valkyrie-aanbetalingen »

Lees Interacties

Reacties

  1. jcjc zegt

    23 juni 2021 om 18:07

    Hoe gaat dit bijten (of niet) met DS vraag ik me dan af…

    Login om te reageren
  2. tvklarenbosch zegt

    23 juni 2021 om 18:20

    Wat dachten we van een volledig elektrische Delta Integrale met 400pk, AWD, redelijke range en retro looks? Dat zou de eerste EV zijn waar ik wel warm voor zou lopen.

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    23 juni 2021 om 18:26

    Tip van mij: een retro Lancia Fulvia of een beta coupe/targa/HPE met benzinemotor/compressor/turbo/elektroaandrijving a la V60

    Login om te reageren
    • vpowert zegt

      24 juni 2021 om 11:25

      Ja, een Fulvia wil ik ook, maar als Lanca geld wil verdienen bouwen ze een Fulvia ‘Sportcrosse’ ofzo. Een compacte premium elektrische SUV.

      Login om te reageren
  4. ghini zegt

    23 juni 2021 om 18:53

    “Een logische zet, want de Ypsilon is op de thuismarkt nog altijd behoorlijk populair. Ook in ons land is het met afstand de bestverkochte Lancia.” 1: dat komt deels doordat alle verhuur bedrijven die dingen met een super deal konden krijgen. 2: duh, het enige model wat te koop was…… Iedereen die zich zorgen maakt over concurrentie met DS, het idee is juist door dezelfde basis te gebruiken ze kosten kunnen besparen. DS verkoopt niet in Italia en Lancia niet in France, door eigen merk en design kunnen ze beide bedienen. De rest van EU kan dan kiezen. Ik zie het allemaal positief tegemoet, design ed worden weer belangrijker.

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    23 juni 2021 om 18:54

    Het is een wonder! Lancia is nog steeds niet dood maar de Delta is al wel gereïncarneerd als de IONIQ5.

    Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    23 juni 2021 om 19:02

    Met een elektrische retro-Delta zijn ze net te laat. Die heeft Hyundai nu.

    Die ouwe Yps op de foto heeft wel een knap snuitje trouwens.

    Login om te reageren
  7. Jantje_555 zegt

    23 juni 2021 om 19:56

    Wat gaat het verschil worden tussen Fiat, Lancia, Alfa en de Franse merken vraag ik me af. Als deze allemaal op hetzelfde platform met allemaal dezelfde elektrische motor en software komen…

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 juni 2021 om 20:19

      Hetzelfde als binnen de VAG groep of voorheen Ford met Ford, Lincoln, Mercury en GM met Chevrolet, Pontiac, Plymouth etc. Dmv marketing gewoon goed promoten en duidelijke doelgroep afkaderen en daarop richten met je prijsstrategie.

      Login om te reageren
  8. ericd zegt

    23 juni 2021 om 20:38

    Na jaaaaaren beterschap beloven geloof ik er niet meer in.

    Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    24 juni 2021 om 07:36

    waarom zou je een model niet eeuwig kunnen blijven verkopen vraag ik me af? als de kwaliteit goed is en t model aardig , verkoopt het vanzelf wel lijkt me…dat achterlijke gedoe met om de 2 jaar n nieuw model ..kost alleen maar klauwen vol geld..

    Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    24 juni 2021 om 10:08

    Maak me gek!

    Login om te reageren
  11. spidertje zegt

    24 juni 2021 om 14:36

    Het mooiste en voorheen meest innovatie merk uit Italie verdient een mooie rooskleurige toekomst.

    Fijn dat daar nu aan gewerkt wordt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North