• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lastig kiezen: BMW 130i of Volkswagen Golf R32

Auteur: Dennis, gepost 11 november 2005 om 21:47 – 100 Reacties

" class=


Stel je hebt zo’n 40 tot 45 duizend eurie te besteden en je bent op zoek naar een compacte maar toch zeer brute bak. Wat kies je dan wanneer ik je een BMW 130i en een Volkswagen R32 voorschotel? Beiden modellen zijn op alle vlakken uiterst concurrerend, dus dat wordt nog lastig kiezen, of niet?

Volgens het boekje heeft de BMW 130i net iets betere papieren, maar toen Auto-Motor-und-Sport de twee “kleine giganten” recht tegenover elkaar in de arena zette, kwam de Golf R32 met een verwaarloosbaar klein verschil als winnaar uit de strijd. Van de 650 te verdienen punten, scoorde de Golf er 516 en de 130i zat daar dicht achter met 504 punten. De verschillen tussen de twee zijn zo klein, dat uiteindelijk smaak de doorslag zal geven.

BMW 130i : 265 pk / acc. 6.3s / top 250
Golf R32 : 250 pk / acc. 6.6s / top 250

Lees meer op Auto-Motor-und-Sport.

Ook interessant!

  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video
  • Video: politie Limburg stopt gestolen Volkswagen Golf
    Video: politie Twente stopt gestolen Volkswagen Golf
  • Golf 8 infotainment
    Volkswagen pakt grootste nadeel Golf 8 grondig aan

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

1-serie, BMW, golf, r32, Vergelijkingen, Volkswagen

Vorig bericht: « Productierecord voor de Lamborghini Gallardo
Volgend bericht: Rijden zonder BPM en BTW! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dennis zegt

    11 november 2005 om 22:19

    Had ik al gezegd dat ik voor de R32 zou gaan?

    Login om te reageren
  2. M6 zegt

    12 november 2005 om 00:04

    de golf ik zeker mooier , die 1 serie is zo lelijk net als de nieuwe 3 BAH BAH

    Login om te reageren
  3. Snel gekozen zegt

    12 november 2005 om 03:37

    Als ik een kleine snelle wagen wil zou ik de Gallardo nemen ;)
    Als ik echt moeten kiezen, zou ik de bmw nemen.
    Omdat ik de wegligging van bmw beter vind als vw en het interieur van de golf spreekt mij ook niet direct aan.
    Kzou wel nog overwegen om naar een tuning merk te gaan voor een compleet nieuwe neus. Maar als je het prijskaartje bekijkt koop je u gewoon iets anders.

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    12 november 2005 om 10:09

    de golf

    Login om te reageren
  5. Sir Smokalot zegt

    12 november 2005 om 13:44

    “it ain’t even a question”. De golf voor mij, 100%.
    Maar als je me keuzevrijheid zou geven zou ik een TVR Tuscan R van een paar jaar oud kopen….

    Login om te reageren
  6. June zegt

    12 november 2005 om 17:06

    Als ex vr6 rijder zou ik ook voor R32 gaan. Hij is gewoon mooier.

    Login om te reageren
  7. Jori zegt

    12 november 2005 om 18:28

    Het is allebei duits dus daar zal het niet aan liggen.

    Login om te reageren
  8. Junior zegt

    12 november 2005 om 19:09

    Ik blijf m`n merk trouw. De BMW dus in dit geval

    Login om te reageren
  9. M* zegt

    12 november 2005 om 20:10

    BMW want kvind dien VW nen vrouwenauto…

    Login om te reageren
  10. r e al m e n r a c e zegt

    13 november 2005 om 19:43

    de golf.
    Die doorgezakte boodschappenkar van bmw bewijst maar weer dat de huidige bmw ontwerpens gevierendeeld en onthoofd dienen te worden

    Login om te reageren
  11. Jan zegt

    13 november 2005 om 19:47

    GOLF GOLF GOLF want die is veel knapper en oogt sportiever. Maar als ik 45000 euro zou kunnen uitgeven aan een auto zou ik dat bedrag wel besteden aan een Impreza. AWD en Boxermotor en noem maar op…

    Login om te reageren
  12. BMW zegt

    15 november 2005 om 12:25

    Alhoewel de Golf een zeer snelle en veilige auto is, zou ik voor de BMW gaan. De handling door de achterwielaandrijving en de zeer precieze besturing geven de doorslag. De lijnmotor is een juweel, alhoewel de koppelsterke vr6 ook een supergeluid heeft. Gewoon een kwestie van smaak. In ingetogen of uitbundige GT. Beide zijn topkarren.

    Login om te reageren
  13. JEREMY zegt

    30 november 2005 om 11:01

    HAHA….2 Januari 2006 is die van mij de….BMW 130i high executive met M-sportpakket ;-)

    Login om te reageren
  14. Emrah Golfbroer zegt

    30 november 2005 om 18:29

    De golf natuurlijk. Dodelijke wegligging plus schattige achterkant.

    Login om te reageren
  15. frenk zegt

    7 december 2005 om 14:08

    Zeker de beamer veel bruter; golf blijft een golf en dus saai!!! Trouwens met zo veel pekaatjes zal die achterwiel aandrijving van BMW echt een genot zijn vooral in de bochten.

    Login om te reageren
  16. 325i zegt

    11 december 2005 om 13:48

    tuurlijk de bmw, de uitlaten van de golf zijn lelijk, dat hele ding heeft een truttig opa en oma design, de bmw is lekker gewaagd.
    het is misschien even wennen, maar dan elke keer als je em weer ziet staan word die mooier.
    En de autovisie vond hem vies tegenvallen, op het circuit schijnt een golf GTI een betere keus, die R32 weegt dieplood

    Login om te reageren
  17. ToM5 zegt

    11 december 2005 om 14:14

    Tja beide zijn leuk speelgoed! Toch kies ik voor de 130i.
    De 6 cilinder van BMW is de top, achterwielaandrijving en het kleine dikke stuur die precieze info doorgeeft maakt mijn keuze. Niet de mooiste beemer misschien maar wel 1 met het hoogste pretgehalte.

    Golf vond ik de vorige glof 4 de 2 pijpen aan de buitenkanten veel mooier. Plus, tja weer een golfje (wel een brute dan hoor :) ).

    Login om te reageren
  18. mathias zegt

    18 december 2005 om 01:10

    zonder twijfel de GOLF, vind ronding in koetswerklijnen veel mooier dan hoekig zoals die bmw, het lijkt een hoekige megane of astra, liever bollig zoals VW, mercedes, audi, porsche,…

    Login om te reageren
  19. Leen zegt

    18 december 2005 om 16:25

    neem nou gewoon een GTI.. is 0,5 seconde trager naar de 100, gebruikt 2 liter minder per 100 km en stuurt nog dankzij de lichtere motor.Scheelt waarschijnlijk in prijs ook maar een paar duizend.O ja, heb je nagedacht over de inruilwaarde van de R32?

    Login om te reageren
  20. ToM5 zegt

    18 december 2005 om 17:01

    Beste leen, nou geen onzin praten he.
    De golf een lichtere motor?? BMW heeft met de zescilinder de lichtste zescilinder ooit gebouwd. Dus das bullshit. De motor van de golf komt nog van de vorige generatie.

    Voor de rest heb je gelijk, echter: als je een dergelijke auto koopt dan doe je dat om de snelheid dus de bmw is sneller (voordeel) maar minder zuinig wat minder relevant is voor deze type auto’s. Anders neem je wel een 1.6-je.
    Voor de rest is het een kwestie van smaak en je voorkeur voor een merk.

    Login om te reageren
  21. azn one zegt

    19 december 2005 om 10:55

    BMW natuurlijk, 45000 euro voor een volkswagen, het idee alleen al….

    Login om te reageren
  22. audi zegt

    19 december 2005 om 11:07

    ToM5,
    Lees het berichtje van Leen nou is goed!! Hij heeft het over de GTI…. 2.0T ipv de R32..

    Login om te reageren
  23. ToM5 zegt

    19 december 2005 om 13:23

    Je hebt compleet gelijk! Heb iets te weinig slaap gehad deze week… Excuses!

    Login om te reageren
  24. audi zegt

    19 december 2005 om 13:28

    Haha.. heb ik ook weleens last van…. Excuses aanvaard!

    Login om te reageren
  25. mathias zegt

    20 december 2005 om 22:22

    wel awn one, bmw voor 45000 euro is ook maar weg gesmeten geld. VW is grootste concurent voor bmw opt moment
    vw = audi, porsche, bentley, bugatti, lamborghini. Gaat bmw met zijn range en MINI de aanval?

    Login om te reageren
  26. Blazer zegt

    22 december 2005 om 23:39

    Rijd nu een maandje in mijn 130i rond. Geweldige auto, lichter dan de R32, zuiniger (1:10 is goed haalbaar) en sneller in het bereik waar je het echt kunt gebruiken: de tussenacceleratie. Restwaarde is ook beter, maar ik heb dan ook de supercomplete introduction versie. Geluid is trouwens ook super. Ideaal voor wie een wolf in schaapskleren zoekt want alleen de dubbele uitlaat verraadt de 3-liter. Niet overtuigd: lees de vergelijkingstest in Autoreview.

    Login om te reageren
  27. r32 zegt

    2 januari 2006 om 19:17

    Hahahahaha. ik lag me helemaal slap. neem nou de golf. met gladwegdek heb je niks aan achterwieldrive. slippe slippe slippe. met vierwieldrive kun je een hele hoop meer. blijft tenminste rijden met sneeuw een heuvel op. bmw lekker niet. haha.

    Login om te reageren
  28. ToM5 zegt

    2 januari 2006 om 19:58

    Zeg ben jij al de 18 gepasseerd…?

    Login om te reageren
  29. Powerslide zegt

    2 januari 2006 om 20:11

    Ik heb een aantal tests gelezen tussen de R32 en de 130i. Op papier komen ze erg overeen, maar we rijden nu eenmaal niet op papier en uit de verschillende testen komt de 130 als overwinnaar uit de bus. En dan met name op het punt van driving pleasure. Niet dat de R32 het slecht doet, verre van. Maar de R32 wordt meer vergeleken met de GTI en de 130 met de M3. Tja, en dan heb je goud in je handen!

    Login om te reageren
  30. bartek zegt

    2 januari 2006 om 20:37

    ik vind dat (porche is beter) maar als moet ik kiezen van die twee dan kies ik b.m.w

    Login om te reageren
  31. para zegt

    3 januari 2006 om 18:21

    ZEKER VOOR DIE R32 DIE 1 SERIE ZIET ER NIET UIT..

    Login om te reageren
  32. BMW Rulles zegt

    3 januari 2006 om 18:51

    ZEKER DE BMW!!!!

    BMW RULLES

    Login om te reageren
  33. Coolstart zegt

    4 januari 2006 om 00:48

    130i = bmw 1 serie met sterke motor.
    golf R32 = vw golf met uitgesproken sportief uiternlijk en karakter t.o.v. gewone golf.

    bmw 130i is snelle 1 serie zonder extravagant uiterlijk.met 260pk kan je je wel uitleven ;-)

    R32 is voor freaks die het niet erg vinden als mensen naar hun kijken.

    260pk op voorwielen?
    Ik heb 115 pk en 300nm op voorwielen en dat is naar mijn mening al bijna te veel. Als het nat is slip ik nog makkelijk door in 2de.

    ik rij vaak met achterwiel aandrijver en gasgeven in een bocht is zo veel toffer! en snel van richting veranderen terwijl je gaspedaal aantitst geeft een speels gevoel. met de voorwiel aandrijver ben je de auto aan het pijnigen, het voelt niet zo vlot aan en je voelt de wielen trekken aan je stuur. Zeker bij tractie problemen.

    Achterwiel aandrijving troef! Voor de paar keer in je leven dat je een besneeuwde berg opmoet ga je toch geen voortrekker kopen.sneeuwkettingen hebben mer grip op AW dan op VW trouwens. Banden gaan langer mee bij tractie op achterwielen en als het sneeuwt heb je meer fun ;-)

    kortom, niets anders dan voordelen. Enkel beetje vermogen verlies doordat vermogen naar achtermen moet geleiden.

    130i = elegantie
    R32 = aggressie

    130i = vloeiende lijnen
    r32 rechte lijnen

    130i = kan bomma in
    R32 = kan bomma in maar niet uit

    kortom…auto’s zijn niet te vergelijken.

    bmw M1 zal wel een iets graver uiterlijk hebben, mja dan spreken we over 400pk en meer ;-)

    Leg u hand eens op de bmw motor en daarna op de vw motor en je weet direct welke motor perfect loopt ;-)

    Login om te reageren
  34. grapjas zegt

    6 januari 2006 om 00:11

    als jij weet welke motor perfect loopt door er enkel je hand op te leggen dan ben je wel een helderziende. je gelooft je eigen nog

    Login om te reageren
  35. Sir Smokalot zegt

    6 januari 2006 om 02:09

    Lol, die R32 is 4-wiel aangedreven hoor….
    Bovendien vind ik die Beemer agressiever ogen dan de VW.
    Maar wat bomma in hemelsnaam is, dat moet ik nog even uitvogelen….

    Login om te reageren
  36. Carfreak zegt

    18 januari 2006 om 12:21

    De Golf! Als Golf v rijder voor mij niet zo’n moelijke keuze :-) Ik ben gek op BMW maar vind de 1-serie een regelrechte designmisser.

    Login om te reageren
  37. Tinus zegt

    20 januari 2006 om 12:19

    Wat een humor!!
    quote:”zonder twijfel de GOLF, vind ronding in koetswerklijnen veel mooier dan hoekig zoals die bmw, het lijkt een hoekige megane of astra, liever bollig zoals VW, mercedes, audi, porsche,…”
    Een golf vergelijken met bovenstaande merken?
    Nog een:”Hahahahaha. ik lag me helemaal slap. neem nou de golf. met gladwegdek heb je niks aan achterwieldrive. slippe slippe slippe. met vierwieldrive kun je een hele hoop meer. blijft tenminste rijden met sneeuw een heuvel op. bmw lekker niet. haha.”
    Zeg knulletje ik weet niet waar jij woont maar een auto kopen voor de dagen det het hier sneeuwt?????
    Dus mensen koop gewoon een R32 dan blijf ik lekker anoniem in mijn 130i rijden.Totdat je niet begrijpt waarom je die “hoekige BMW” maar niet voorbij komt.
    Zie je bij het stoplicht(zolang die op rood staat).

    Login om te reageren
  38. w0o0dy zegt

    20 januari 2006 om 12:28

    Ooit met een snelle 4-wielaandrijver gereden Tinus? Niet dat ik die Golf zou willen maar 4-wielaandrijving heeft wel degelijk voordelen. En qua design is die 1-serie in mijn ogen een beetje een mix tussen een Alfa 147 en een Astra, maar dan een tikkeltje ongelukkig qua verhoudingen. Het zal ongetwijfeld allebei best goed rijden, volgens mij is het zoals bijna altijd een kwestie van smaak. Als er nou een Cupra versie van de nieuwe Leon komt met 250 pk en 4-wielaandrijving….. dat lijkt mij een topper. Hou je van fraaie vormgeving en wielspin dan kun je ook een Alfa147 kopen natuurlijk.

    Login om te reageren
  39. mathias zegt

    20 januari 2006 om 22:03

    euh tinus of pinus of pino of wat dan ook, golf werd helemaal niet vergeleken met bovenstaande merken, koop een bril. er staat gewoon dat ronding mooier is dan hoekige koetswerklijnen zoals jou BMWtje of zijn al die bmw130drivers zo blind dat ze niet inzien dat deze 130 een namaakgolf is. dat ze bij bmw eerst een golf hebbe moete uiteen halen, voor ze hun 130 konde beginne ontwerpe

    Login om te reageren
  40. Tinus zegt

    21 januari 2006 om 12:50

    Precies Woody,
    Het is all about taste.Natuurlijk is 4-wielaandrijving ook top.
    En weer een stukje humor hier” golf werd helemaal niet vergeleken met bovenstaande merken, koop een bril. er staat gewoon dat ronding mooier is dan hoekige koetswerklijnen zoals jou BMWtje of zijn al die bmw130drivers zo blind dat ze niet inzien dat deze 130 een namaakgolf is. dat ze bij bmw eerst een golf hebbe moete uiteen halen, voor ze hun 130 konde beginne ontwerpe”HUMOR
    Groeten van Pinus of Pino(alleen voor vrienden dan).

    Login om te reageren
  41. Maybach zegt

    24 januari 2006 om 21:44

    euhm tinus, humor?
    iedereen kijkt bij iedereen af, dit is echt geen humor.
    De eerste kopers van een nieuw model van een bepaalde autoconstructeur zijn altijd de concurenten.

    Login om te reageren
  42. M-POWER zegt

    24 januari 2006 om 22:14

    hoef ze alllebij niet voor die 45000 euro zou ik een 2ehands m3 3.2 van 98 kopen turbo pakketje van 20.000 eetjes er op en knallen met die 1000pk 1200nm meer info http://www.da-motorsport.com

    Login om te reageren
  43. w0o0dy zegt

    24 januari 2006 om 22:35

    de enige reden dat je dat M3 motorblok niet snel op zult blazen is dat die auto met 1000pk binnen no-time om een paal, onder een vrachtwagen of onderaan de dijk ligt.
    Dat is absoluut onbestuurbaar en standaard BMW M3 met 3 keer zoveel vermogen…. regel je wel voor de tijd een levensverzekering en verzekering voor de schade die je aanricht (als je iemand de rolstoel in rijdt?

    Login om te reageren
  44. M-POWER zegt

    24 januari 2006 om 22:49

    woody man dat zal niet zo gauw gebeuren maar het zou heel fijn voelen als je die 1000 pk onder je rechter voet hebt en je rijdt autos van een ton weg nou heb je er geen 1000pk voor nodig om duure boliedes weg te rijden maar als ik het geld had zou ik het voor de lol doen en voor de duudelijkheid als je iemand door te hard rijden dood rijdt dan kan je nog zoeen goede vezekering hebben maar ze betalen niks slimmerd

    Login om te reageren
  45. M-POWER zegt

    24 januari 2006 om 22:55

    EN WOODY GAB KIJK EERST IS OP DE SITE KAN JE ZIEN WAT ZE MET DAT BLOK DOEN DAT BLAAS JE NIET ZOMAAR OP ER STAAN OOK EEN PAAR FILMPJES [ZONDER BOMEN OP EEN SNELWEG}

    Login om te reageren
  46. Sacha zegt

    24 januari 2006 om 23:07

    We hebben net gekonstateerd dat je het M3 blok “juist wel”:http://members.roadfly.com/jason/m3engines.htm zo opblaast.

    Login om te reageren
  47. M-POWER zegt

    24 januari 2006 om 23:34

    ze hebben het 6ver de e46 sacha

    Login om te reageren
  48. Sacha zegt

    24 januari 2006 om 23:41

    Excuseer. Hierbij een “link uit het E36 M3 forum”:http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e36m3/forum.php?postid=699573&page=8 getiteld: “Catastrophic Engine Failure!“

    Login om te reageren
  49. Sacha zegt

    24 januari 2006 om 23:43

    Speciaal voor de E36 M3 fans een “Google link naar alle problemen en terugroepacties”:http://www.google.com/search?q=BMW+M3+E36+%22engine+problems%22+OR+%22engine+failure%22

    Login om te reageren
  50. M-POWER zegt

    24 januari 2006 om 23:50

    heb nog geen prObleem na 200000 KM

    Login om te reageren
  51. Sacha zegt

    24 januari 2006 om 23:53

    Daar kan ik maar 1 ding op antwoorden: Houwen zo! En rij veilig natuurlijk.

    Login om te reageren
  52. Tinus zegt

    25 januari 2006 om 01:34

    Jongens laten we het houden bij de bovenstaande vraag: stel je hebt zo`n 45duizend euro te besteden, wat kies je dan de R32 of de 130i? Zonder grof te worden.

    Login om te reageren
  53. Sacha zegt

    25 januari 2006 om 01:56

    Tinus, ik begrijp uit je eerdere reactie ‘Dus mensen koop gewoon een R32 dan blijf ik lekker anoniem in mijn 130i rijden. Totdat je niet begrijpt waarom je die “hoekige BMW” maar niet voorbij komt. Zie je bij het stoplicht (zolang die op rood staat).’ dat jij de hele dag R32’jes c.s. in je 130i voor aan het blijven bent op de weg, of af aan het troeven bent bij het stoplicht. Is dat niet vermoeiend?
    .
    Ik weet overgens niet welke ik zou kiezen van deze twee, dan moet ik er eerst een keertje in rijden. Ik zou denk ik voor de comfortabelste van de twee gaan.

    Login om te reageren
  54. Tinus zegt

    25 januari 2006 om 12:16

    Inderdaad Sacha je hebt gelijk ik liet me even gaan. Ik moet zeggen dat deze auto overigens wel uitnodigd om de hele tijd gas te geven hoor. De R32 is ook een prima auto ik heb immers ook getwijfeld tussen die twee. Zelf heb ik voor de 130i gekozen maar de verschillen zijn erg klein denk ik. Mijn persoonlijke voorkeur ging al uit naar de BMW en de overload aan optie`s die ik op de 130i kreeg(introductie uitvoering)was echt een top aanbieding. Toen ik ermee gereden had was ik verkocht. Ook is van belang geweest dat ik meer hou van de “wolf in schaapskleren”.
    Zo is het gekomen.

    Login om te reageren
  55. lien zegt

    26 januari 2006 om 17:17

    hij was verkocht toen hij in een stuk metaal mocht rijden, jongens toch, “verkocht” zegt hij
    een auto is als een vork om mee te eten,
    hopeloze freaky johnyke toch

    Login om te reageren
  56. Sacha zegt

    26 januari 2006 om 17:21

    Zo gaat dat hier lien. Maar jij lijkt me meer zo’n degelijk van-A-naar-B type. Hardstikke goed! Maar nou niet gaan zeuren over dingen die je niet begrijpt hoor.

    Login om te reageren
  57. Tinus zegt

    26 januari 2006 om 21:05

    Ja Lien ik kan er ook niets aan doen, maar nadat ik “verkocht” was heb ik hem gewoon gekocht zo werkt het echt. Wat voor auto rijdt Lien zelf?

    Login om te reageren
  58. bas zegt

    27 januari 2006 om 00:04

    subaru WRX STI. ik vind het design van de nieuwe 3 serie niet mooi. golfjes vind ik ook niet zo.

    Login om te reageren
  59. Johnyke zegt

    2 februari 2006 om 22:01

    Zeg Tinus ik denk dat Lien bedoelt dat je ook 45000 paar geiten wollen sokken had kunnen kopen.

    Login om te reageren
  60. niko zegt

    13 februari 2006 om 20:49

    golfje voor kids en bmw voor mij of zie ik dat verkeerd?

    Login om te reageren
  61. Peter zegt

    27 februari 2006 om 21:47

    BMW is gewoon het premium werk….

    Login om te reageren
  62. bmw zegt

    2 maart 2006 om 19:40

    de 1 is sneller als de golf en goedkoper en heeft ook nog eens achterwielaan drijving
    dus waarom nou zo’n golf

    Login om te reageren
  63. dekster zegt

    2 maart 2006 om 19:48

    @bmw
    omdat de golf vierwielaandrijving heeft, meer practisch is, groter en NAAR MIJN MENING mooier

    Login om te reageren
  64. Ivo zegt

    5 maart 2006 om 17:17

    De golf vind ik een beetje cliché worden, terwijl de BMW nog origineel is. Ik word liever gezien in een status auto zoals BMW dan een auto waarvan er al zoveel rijden. BMW en Audi zijn goede en mooie auto’s… Mijn beslissing is was al duidelijk, maar de BMW is gewoon de beste.

    Login om te reageren
  65. GlenNVD zegt

    5 maart 2006 om 17:20

    Doe mij die R32 maar, BMW kan me niet bekoren

    Login om te reageren
  66. JeffreyG zegt

    19 maart 2006 om 17:56

    wat heb ik een schijt hekel aan bots
    maar ik zou ook voor de R32 gaan, gewoon meer uitstraling
    al zijn de cijfers van de 130i beter

    Login om te reageren
  67. SimonMc zegt

    19 maart 2006 om 18:35

    Ik zou voor de R32 gaan omdat die een VR6 heeft, en qua tuning kun je daar wel serieus wat mee doen.(ik beweer uiteraard niet dat je dat niet kunt met dat bmw blok ).

    Ook vind ik de R32 veel mooier,de 1 serie vind ik in mijn ogen mismeesterd, een nep-bwm als het ware.

    Ook kan volkswagen zijn ervaring halen uit hun vorige golf series, waar BMW dat niet kan, dat is in mijn ogen altijd een voordeel.

    Maar de vraag is of het wel de moeite is om een r32 te kopen ipv van een gti?Omdat die R32 meer weegt omwille van 4 wiel aandrijving, zijn de prestaties nagenoeg hetzelfde.

    En daarbij, een auto kiezen komt op een persoonlijke keuze aan.Je kunt de ene niet verwijten dat hij de bmw pakt ipv de r32, of omgekeerd.Daarom bestaan er verschillende merken, opdat je keuze zou hebben.

    Ben er trouwens van overtuigd dat deze 2 auto’s beiden geweldig rijden.

    Login om te reageren
  68. maarten zegt

    21 maart 2006 om 22:24

    doe mij die golf maar, die bmw vind ik maar niets

    Login om te reageren
  69. beemer zegt

    23 maart 2006 om 13:41

    Doe mij die bmw maar, die golf vind ik maar niets.

    Login om te reageren
  70. golf 2.0 TDI zegt

    3 april 2006 om 16:06

    De golf R32 trekt hem er zo uit is veel mooier dan dat 1tje van BMW!!

    Login om te reageren
  71. w0o0dy zegt

    3 april 2006 om 16:14

    “het lelijke eentje” van BMW, lol

    Login om te reageren
  72. Lexus zegt

    3 april 2006 om 16:52

    @golf 2.0 TDI kijk je wel eens topgear? BMW 130 vs R32 de BMW won. over mooier moet ik je gelijk geven vind die 1 serie maar een afschuwelijk ding

    Login om te reageren
  73. John zegt

    3 april 2006 om 21:14

    Met de r32 moet je toch altijd uitleggen dat dit echt een hele bijzondere VOLKSauto is. Met de 130i hoef je niets uit te leggen. De 130i is een auto voor fijnproevers!!

    Login om te reageren
  74. Blik Met Wielen zegt

    8 april 2006 om 20:18

    volkswage een volksauto? dan kan jij je zeker een vw toua w12 permitere dan. een volksauto zei hij. johnyke toch

    Login om te reageren
  75. Johnyke zegt

    10 april 2006 om 12:27

    Leuk gevonden hoor Blik Met Wielen maar het gaat hier om de GOLF en niet om een VW Toua W12!!

    Login om te reageren
  76. blik met wielen zegt

    12 april 2006 om 18:03

    ok, een volksauto, precies of op iedere hoek vant straat staat dan een golf r32 ofwa. het ging over de r32 he johny.
    golf r32 een volksauto, jonge toch. als de r32 een volksauto was dan zoude de pomphouders goude zaken doen denk ik.

    Login om te reageren
  77. Arie zegt

    16 mei 2006 om 09:04

    Even serieus: een volkswagen met een BMW vergelijken is uberhaupt belachelijk.. Maar leg dat maar eens uit aan de grote meute met petje en ketting bij wie de poster van een golf boven het bed hangt. De 130 is helemaal super.

    Login om te reageren
  78. w0o0dy zegt

    16 mei 2006 om 11:34

    @arie:lollig, jij wou zeggen dat dezelfde lui met petjes en kettingen geen bmw’s kopen?

    Login om te reageren
  79. Arie zegt

    17 mei 2006 om 08:33

    Beste Wooody, ook daar zit zeker onfris volk tussen, maar die zullen niet zo snel een nieuwe 1 serie kopen! Meestal pas bij de 3 eigenaar problemen..

    Login om te reageren
  80. Arie zegt

    17 mei 2006 om 08:34

    derde eigenaar bedoel ik natuurlijk.. niets tegen een 3serie

    Login om te reageren
  81. w0o0dy zegt

    18 mei 2006 om 21:00

    jammer voor de 130i, maar TopGear is duidelijk wie de winnaar is van de vergelijking….
    http://www.youtube.com/watch?v=09s8eMLHIUM

    Login om te reageren
  82. arne zegt

    19 mei 2006 om 23:15

    golf is indd beter dan de 1 reeks. bewezen door vakmense

    Login om te reageren
  83. JeffreyG zegt

    19 mei 2006 om 23:46

    de 1 serie is zeker niet verkeerd
    maar wat te duur voor wat je krijgt aan kwaliteit
    helaas, want het is een erg leuk autootje
    de golf is ook erg duur, maar altijd nog goedkoper
    denk dat dat de doorslag geeft

    Login om te reageren
  84. arne zegt

    20 mei 2006 om 01:28

    denk niet enkel de prijs, maar gewoonde kwaliteite int algemeen. ik betaal liever iets meer en goed, dan goedkoper maar dat toch wat mist. de golf is kwalitatief gezien beter, sneller, ruimer, baanvaster en goedkoper dan de 130. golf is aan zijn vijfde generatie wat wil zegge dat men al 5 maal optimaliseert, terwijl de 130 een eerste proefkonijn is als het ware

    Login om te reageren
  85. rene zegt

    20 mei 2006 om 12:01

    Hope you come back soon!!

    Login om te reageren
  86. ronald zegt

    13 juli 2006 om 02:10

    ik zou zeker voor de golf gaan.

    de bmw is helemaal niet sneller dan de golf.

    6.6 tegen 6.3 noem ik geen verschil.is niets.

    het hangt volledig af van de bestuurder hoe hij aan het racen is.

    en je hoort ook niet zo vaak dat de r32 verslagen is op de weg tijdens een race. sterker nog ik heb het nog nooit gehoord!

    Login om te reageren
  87. Blazer zegt

    9 augustus 2006 om 21:11

    BMW 130i: 5,1 kilo per pk
    R32: 6,3 kilo per pk

    Vierwielaandrijving maakt een auto onnodig zwaar en traag. Heb tot dusverre nog sprintje verloren bij het stoplicht. Verheug me op de eerste sprint met een R32. Een A4 3.2 Quattro was in ieder geval geen partij.

    Login om te reageren
  88. Turbopaultje zegt

    9 augustus 2006 om 21:30

    Vergeet beiden en ga eens sturen in een 147 GTA. Zelfs een 116i is leuk om in te rijden, maar zo lelijk als quasimodo ……..

    Emotie, looks, speed, power, sound en een topweggligging voor fwd als je niet een digitaal werkende rechtervoet hebt => zie filmpje uit japan. http://www.autoblog.nl/?s=130i%2C+147+gta

    Kortom het volle pretpakket voor de ware snelheidsduivel ……:-)

    Login om te reageren
  89. Turbopaultje zegt

    9 augustus 2006 om 21:40

    @ B: dat wordt wel anders als het weer herfst wordt en dus vochtig op straat.

    Dan maakt namelijk iedere R32 of soortgelijk 4wd kanon gehakt van een rwd of fwd.

    Bovendien, een verschil van minder dan 1 seconden op papier betekent, dat vooral reactievermogen en snel schakelen een sprintuitslag bepalen en niet alleen aantal pk´s /kg.

    Login om te reageren
  90. Harry zegt

    5 september 2006 om 12:58

    Dit is makkelijk kan het niet moeilijker die lelijke BMW wint nooit van zijn leven.
    Die misvormige auto.
    BMW denkt dat ze een dikke hatckback kunnen beginnen maar helaas.

    2-01-06 heb ik gelukkig de mijne r32.

    Login om te reageren
  91. Blazer zegt

    13 september 2006 om 23:23

    Moeilijker: tuurlijk kan dat, maar je maakt het zelf gewoon moeilijker. De feiten zijn duidelijk en de tests ook: de BMW is op een droog wegdek gewoon sneller. Wist je dat het minder dan 10% van de tijd regent? Fijn dat je dan een voordeel hebt van die zware 4-wheel drive. Een echte 100 meter sprinter in de atletiek weegt toch ook geen 130 kilo?

    En Harry, ken je klassiekers: de eerste Golf GTI (110 pk) kwam in 1976, de BMW 2002 Turbo touring (170 pk) al in 1973. Hoezo ‘begint’ BMW met een dikke hatchback?

    Leuk autootje de Golf R32, maar het blijft een Volkswagen. Neem dan gewoon een Audi A3. Of moet je schoonmoeder gemakkelijk achterin kunnen stappen?

    See you at the traffic lights …

    Login om te reageren
  92. Gianni zegt

    8 oktober 2006 om 21:17

    Zelf rijd ik een 330ci, achterwiel aandrijving is een kwestie van 1 zijn met je auto.
    Anticiperen is wat de klok slaat in de winter, met acherwielaandrijving heb je altijd de keus om snel weg te draaien van een obstakel zowel bij nat als droog of sneeuw.(dit benut alleen de geoefende chauffeur in principe).
    Op droog wegdek is het een onoverwinnelijk concept.
    4-wiel aandrijving verliest ook meer vermogen aan de aandrijving en is op de snelweg altijd minder snel dan een auto met gelijkwaardige vermogen en 2 aangedreven wielen.
    4-wiel heeft ook minder aerodynamica onder de wagen.
    Maar ja als voormalig coureur is mijn mening natuurlijk in het positieve voor acherwielaandrijving. (ik zou gaan voor de 130i)

    Login om te reageren
  93. pepijn zegt

    27 april 2007 om 13:47

    eeh…..das heel moeilijk maar ik ga denk voor de BMW 130i ook al ziet die er want minder bruut uit!!

    Login om te reageren
  94. Eric zegt

    17 juli 2007 om 11:44

    Smaken verschillen, dus over het design valt niet te twisten. Daar dus geen oordeel over! Feit is dat de wegligging van de BMW vele malen beter is als het gaat om sportief rijden. De BMW is dus de winnaar.

    Login om te reageren
  95. ok zegt

    25 juli 2007 om 21:43

    Goeie discussie over een Golf en een BMW…Het lijkt mij echter een onnodige als je naar de historie van beide merken kijkt. Toen VW nog druk was met de produktie van de kever(niet de new beetle) produceerde BMW al auto’s met een briljante wegligging. en even speciaal voor harry…ken je de BMW 2002 touring uit de jaren 70? lijkt verdacht veel op een hatchback..

    VW is een merk zonder technische filosofie…meerderheid van de modellen zijn allemaal met voorwielaandrijving omdat dat zo lekker goedkoop produceert..als ze dan iets gaan knutselen wat echt moet rijden dan moeten ineens die achterwielen gaan meedoen zoals in de R32. Mochten ze dan bij VW toch een keer het licht zien en een auto willen maken met voorwielaandrijving die echt rijdt laat ze dan een keer goed kijken naar de MINI.

    Als ik mocht kiezen uit alle produkten die aan VW gerelateerd zijn,,,audi,,seat..etc..(en niet porsche zoals al eerder beweerd werd) dan zou ik vragen om een OV jaar kaart.

    Login om te reageren
  96. hans zegt

    14 oktober 2007 om 15:22

    ik ben al aardig op leeftijd .Dus ik heb al heel veel merken gehad.dus nu gaat ik proefrijden met de B M W130I.ben beniewd.HONDA was bij mij nog steeds de winnaar (kwaliteit).Top is totaal niet belangrijk,maar ik kick op toeren.

    Login om te reageren
  97. The missing genie zegt

    26 november 2007 om 14:29

    Ik heb net een 130i High Executive gekocht, dus de keuze is gemaakt!

    Login om te reageren
  98. zoltan zegt

    9 maart 2008 om 21:54

    Wat een heerlijken auto de B M W 130I.Voor mij hoeft er geen radio in.wat een heerlijk motor geluid.En dan die stoelen (op aanvraag).Echt een schaap in jacht luipaard.

    Login om te reageren
  99. martin zegt

    30 juli 2008 om 21:46

    Even wennen dat is altijd met een apart model.Maar de B MB W 130i is een geweldige auto.Juist omdat het geen sedan is van B M W vind ik hem prachtig.Vroeger vonden ze het snoek model ook maar niks.Moet je nu maar eens horen.

    Login om te reageren
  100. han zegt

    9 juni 2009 om 22:29

    Wat een heerlijke onopvallende BMW130i super auto is dat met een verslavend motor geluid .Zonder poespas super snel,En al die grote bmw al die type letters er afhalen om er maar ook zo snel uit te zien (behalve de echte M serie).

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North