• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Le Mans: de digitale binnenspiegel doet zijn intrede

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 mei 2012 om 19:55 – 39 Reacties

Audi-cameraschermpje
Het idee bestaat al jaren, en sommige auto’s zijn al met achteruitrijcamera’s uitgevoerd, maar in de racerij bestond het (bij mijn weten) nog niet. Audi’s Le Mans-racer (die doorgaans inderdaad meer achter zich dan voor zich heeft) krijgt een schermpje in de cockpit met beelden van wat er zich achter de auto afspeelt.

In de racerij is het zicht voor de coureur vaak minimaal: hij zit retestrak ingesnoerd, en zeker in de LMP1 heb je heel veel body om je heen, en zijn spiegels vaak ook erg klein (want: enorme windvangers), dus het blikveld is verre van ideaal. In dat opzicht is een camera een uitkomst, hoewel ik niet weet hoe groot je dode hoek ermee is.

Het systeem heeft al gedebuteerd, tijdens de 6 uur van Spa. De buitenspiegels blijven natuurlijk, want a) dit is reglementair verplicht en b) een camera kan kapot gaan, en dan heb je ineens nul zicht naar achteren. Toch lijkt het me een zeer nuttige innovatie.

Voor de technologie heeft Audi even bij Samsung geshopt, want het scherm is van het type AMOLED, dat wil zeggen: lekker maximaal verzadigde kleuren, wat misschien wel helpt als je 350 km/u rijdt.. Ook tijdens de 24 uur van Le Mans zal Audi deze configuratie gebruiken.

Ook interessant!

  • Waarom de 24u van Le Mans is uitgesteld
  • Porsche LMDh
    Een eerste blik op de gloednieuwe Porsche Le Mans auto
  • Video: Robin Frijns verhoogt hartslag van man met vlag
  • BMW keert terug
    BMW keert terug naar Le Mans, eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

achteruitrijcamera, Audi, Racing, Techniek

Vorig bericht: « Iemand trek in de Maserati A6G/54 van Jay Kay?
Volgend bericht: Volvo V40 racer doet het op biodiesel »

Lees Interacties

Reacties

  1. bsxc2 zegt

    24 mei 2012 om 19:59

    Ik denk dat dit persoonlijk alleen maar afleiding geeft.

    Login om te reageren
    • HDM zegt

      24 mei 2012 om 20:02

      @bsxc2: vraag me idd af hoe ze dit doen met racen in de nacht. Hoe wordt het beeld dan? En hoe sterk licht het beeld ’s nachts op?

      Login om te reageren
      • sir_smokalot zegt

        24 mei 2012 om 20:03

        Ik denk dat ze een set verstralers naar achteren gericht boven de camera monteren. Dan zit het wel schnor met de belichting.

        Login om te reageren
        • sjaakk zegt

          24 mei 2012 om 20:06

          @sir_smokalot: Ja en iedereen achter je verblinden, tja dat is ook een manier om te winnen. ;)

          Login om te reageren
          • Hupke zegt

            24 mei 2012 om 20:09

            @sjaakk:

            Werken met infrarood, dat ziet een mens toch niet. De digitale camera’s darentegen zullen er wel rare beelden door weergeven.

            Login om te reageren
            • sjaakk zegt

              24 mei 2012 om 20:19

              @Hupke: Night Vision? Want dat zal weer niet werken door de koplampen van achterliggende auto’s, die verblinden de camera weer. :)

              Login om te reageren
              • Hupke zegt

                24 mei 2012 om 21:03

                @sjaakk:

                Niet perse, camera die overdag gewoon licht gebruikt en ’s nachts infrarood licht (en geen last heeft van de felle koplampen).
                Maar zoals je zij is dat eigenlijk al niet nodig. In je spiegel kijk je alleen om te weten wat waar is niet om het landschap te bewonderen ofzo. Gewoon weten dat er achterliggers zijn via de lampen die ze aanhebben is al genoeg.

              • vale46 zegt

                24 mei 2012 om 21:58

                @Hupke: Gewoon een camera hebben die zijn eigen helderheid instelt, zoals een gewone fotocamera. al zie je op je schermpje maar 2 witte puntjes, dan weet te toch waar de auto zich bevind.
                Meer dan dat hoef je echt niet te weten ‘snachts.

      • easygoingmartin zegt

        24 mei 2012 om 22:44

        @HDM: niet, en hoeft niet.. Als er iemand achter je rijd zie je de lampeb wel omdat die fel genoeg zijn voor (de meeste) censoren

        Login om te reageren
  2. griffendahl zegt

    24 mei 2012 om 19:59

    Lijkt me persoonlijk dat je er meer aan zou hebben om de zijspiegels te vervangen voor een soortgelijke constructie… Aerodynamisch gezien ;)

    Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      24 mei 2012 om 20:05

      @griffendahl: ja oke, maar dat mag regelmentair weer niet. Als de camera kapot zou gaan heb je geen zicht naar achteren, maar als de spiegels er vallen / word gereden heb je er als nog niets aan, wel zeer onwaarschijnlijk.

      Login om te reageren
  3. terazino zegt

    24 mei 2012 om 20:22

    Camera’s die naar voren kijken waren vorig jaar voor McNish wel handig geweest.

    Login om te reageren
  4. E34M5Touring zegt

    24 mei 2012 om 20:29

    Had de Zonda R niet ook een digitale achteruitkijkspiegel?

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      24 mei 2012 om 22:00

      @E34M5Touring: Ik dacht van niet.
      ik heb er toch nog geen gezien op de achterkant.

      Login om te reageren
  5. aallex zegt

    24 mei 2012 om 20:30

    De FXX heeft ook zo’n systeem. En daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen..

    Login om te reageren
  6. lambo4all zegt

    24 mei 2012 om 20:30

    Dit hebben ze bij de lamborghini murcielago r-gt en r-sv al jaren! Maarja, een lamborghini geeft natuurlijk ook geen achterruit dat dat was pure noodzaak=p

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      24 mei 2012 om 20:51

      @lambo4all & @aallex: Klopt, en zulke cameraatjes zijn ook doorgevoerd bij ik dacht de Gallardo Nera en misschien nog wel andere.

      Login om te reageren
  7. kaasboer zegt

    24 mei 2012 om 20:34

    Zo he, is dit nou dat priemiejum voorsprong door techniek?

    Login om te reageren
  8. fisto zegt

    24 mei 2012 om 20:37

    Al die twijfels in de posts, daar hebben ze heus wel aan gedacht hoor, tis Audi..

    Login om te reageren
  9. gerard1710 zegt

    24 mei 2012 om 20:45

    Hoe keken ze tevoren dan naar achteren, dat middenstuk tussen de achterspoiler en de cabine zit toch in de weg?

    Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      24 mei 2012 om 20:50

      @gerard1710: niet, want waar zit de achterruit?

      Login om te reageren
      • gerard1710 zegt

        24 mei 2012 om 20:52

        @bungabungastig: Hoe deden ze het dan?

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          24 mei 2012 om 22:07

          @gerard1710: niet, was ook niet echt nodig het waren de snelste wagens op de baan. En als er dan een peugeot achter ze zat waren de zeispiegels en het commentaar van de pitboxs voldoende info.

          Login om te reageren
          • gerard1710 zegt

            24 mei 2012 om 22:24

            @lambo4all: Waarom is dat nu dan wel nodig?

            Login om te reageren
  10. robbie zegt

    24 mei 2012 om 20:49

    Dit soort systemen worden al jaren gebruikt.
    Niks nieuws.

    En buitenspiegels zijn sowieso verplicht, dus je schiet er weinig mee op.

    Login om te reageren
  11. The360box zegt

    24 mei 2012 om 20:49

    Ik dacht en weet bijna zeker dat de Corvette C6R van die schermen hadden met daarop wat er achter hun reed alleen is dit misschien in latere modellen geschrapt.

    Login om te reageren
  12. jweelden zegt

    24 mei 2012 om 21:05

    de FXX had het ook. werkte goed op forza.

    Login om te reageren
  13. bonkers zegt

    24 mei 2012 om 21:14

    Mooi systeem, maar die camera had wel een stuk naar achteren gekund voor beter zicht

    Login om te reageren
  14. kickass zegt

    24 mei 2012 om 21:44

    Waarom kijk je bij 350 km/h in je binnenspiegel? :)

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      24 mei 2012 om 21:59

      Omdat er zomaar een Veyron voorbij kan komen blazen :)

      Login om te reageren
      • michelyman zegt

        24 mei 2012 om 22:15

        @sir_smokalot: haha

        Login om te reageren
  15. lincoln zegt

    24 mei 2012 om 22:25

    ze zouden Le Mans ook gewoon om de beurt kunnen rijden ..

    dan heb je die hoogbegaafde ultra elektra meuk helemaal niet nodig ..

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      24 mei 2012 om 23:26

      @lincoln: In principe wel ja, het gaat toch alleen om gereden ronden, bovendien zullen er dan aanzienlijk meer finishen..

      Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      24 mei 2012 om 23:30

      @lincoln: Kijkcijferts poep, kijkcijferts.

      Login om te reageren
  16. Alpinaa zegt

    24 mei 2012 om 23:18

    De Ferrari FXX heeft ook een camera als achteruitkijkspiegel meen ik.

    Login om te reageren
  17. oxymoron zegt

    24 mei 2012 om 23:30

    Bestaat ook al voor fietsen, dus waarom niet op Le Mans:
    http://racefietsblog.nl/cerevellum-fietscomputer-met-achteruitrijcamera/

    Login om te reageren
  18. driftje zegt

    25 mei 2012 om 00:23

    @smoke: Is het niet logischer dat hoe meer auto’s je achter je hebt, des te minder je in je binnenspiegel hoeft te kijken tijdens een race? ;)

    Login om te reageren
  19. dannyvaessens zegt

    25 mei 2012 om 09:13

    Heb het al een keer gezien bij de Total 24H van Spa-Francorchamps. Weet het niet zeker maar dacht toen in een Maserati.

    Login om te reageren
  20. vali1992nl zegt

    25 mei 2012 om 10:17

    Volgens mij hebben ze dit ook al jaren in het JGTC. Wel eens gezien in onboard beelden en op GT5 hahaha!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North