• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Legendarische F1 commentator Murray Walker overleden

Auteur: willeme, gepost 14 maart 2021 om 10:08 – 12 Reacties

Murray Walker overleden

De meest legendarische F1-commentator Murray Walker is helaas overleden.

De Formule 1 is een vrij klein een vrij oud wereldje. Eentje waarbij traditie, welvaart en intriges soms boven de sport uitstijgen. Sommige namen zijn onlosmakelijk verbonden met de sport. Sir Frank Williams, Bernie Ecclestone, Charlie Whiting en ga zo maar door. Murray Walker hoort in dat lijstje thuis. Het trieste nieuws heeft ons bereikt dat de legendarische F1 commentator Murray Walker is overleden.

Het racebloed zat er al snel in bij de jonge Murray, zijn vader was een niet onverdienstelijke coureur voor Norton. Na zijn dienstjaren ging Murray Walker hetzelfde doen. Ondanks dat hij tegen enkele grote namen heeft geracet (John Surtees), ging het hem niet al te best af. In motorfiets ‘Trial’ (waar behendigheid belangrijker is dan snelheid), maakte hij meer indruk en had Walker meer succes.

Werk

Murray Walker wist echter dat hier geen boterham mee te verdienen was. Hij volgde opleidingen en ging werken voor onder andere Dunlop op de commerciële afdeling. Met succes, zijn aanstekelijke enthousiasme en fraai gebruik van woorden leverden hem een goede baan op bij Masius, een groot advertentiebureau in het Verenigd Koninkrijk. Ondanks dat hij prima zich met dit werk kon bezighouden, bleef de motorsport trekken.

1978

Samen met zijn vader voorzag hij het commentaar van motorraces vanaf 1949 totdat zijn vader stierf in 1962. Murray Walker ging toen alleen verder. In de jaren ’70 deed hij af en toe ook Formule 1-races. Dat deed hij dermate goed dat hij sinds 1978 de vaste F1-commentator was van de BBC. Bijzonder was de periode vanaf 1980, waar hij samen met oud F1-wereldkampioen James Hunt de F1 van commentaar voorzag. Aanvankelijk begon het wat stroef, maar de twee compleet verschillende personen werden dikke vrienden en voorzagen de F1 van briljant commentaar van 1980 tot 1993, toen James Hunt kwam te overlijden.

2001

Hunt werd vervangen door David Palmer (vader van Joylon) en enkele jaren later werd Palmer op zijn beurt vervangen door Martin Brundle. Dat duo bleef tot 2001 de sport van commentaar voorzien. Wat vaak vergeten wordt, Murray Walker werkte tot zijn 59e ook gewoon bij het advertentie-bureau. De GP van de Verenigde Staten in 2001 was zijn laatste race, maar hij bleef in de jaren erna onlosmakelijk verbonden met de sport.

Met het overlijden Murray Walker is er een enorme legende heengegaan. Het vak van commentator wordt nog weleens onderschat, maar in dit geval helemaal. Walker was een enorme autosportman die altijd overliep van enthousiasme. Zijn hoge stem klonk altijd opgewonden. Zeker met de nuchtere James Hunt leverde dat schitterende televisie op. Murray Walker was de persoon die de Formule 1 in de woonkamers bracht, wereldwijd. Hij kon in klare taal de techniek uitleggen met, wederom, een aanstekelijk enthousiasme. Murray Walker is op 13 maart overleden. Hij werd 97 jaar oud.

We are immensely sad to hear that Murray Walker has passed away

His passion and love of the sport inspired millions of fans around the world

He will forever be a part of our history, and will be dearly missed pic.twitter.com/cMwLjjqxAj

— Formula 1 (@F1) March 13, 2021

Uiteraard kunnen we Murray Walker niet bespreken, zonder enkele quotes te benoemen.

Nigel Mansell is the last person in the race apart from the five in front of him”

Murray Walker, F1-legende.

There are seven winners of the Monaco Grand Prix on the starting line today, and four of them are Michael Schumacher.”

Murray Walker, F1-legende.

Andrea De Cesaris, the man who has won more Grands Prix than anybody else in the history of Grand Prix racing without actually winning one of them.”

Murray Walker, F1-legende.

And the first three cars are all Escorts, which isn’t surprising as this is an all Escort race.”

Murray Walker, F1-legende.

We now have exactly the same situation as we had at the start of the race, only exactly the opposite.”

Murray Walker, F1-legende.

This Would have been Senna’s third win in a row if he’d won the two before

Murray Walker, F1-legende.

The lead car is unique, except for the one behind it, which is identical.

Murray Walker, F1-legende.

That’s history. I say history, because it happened in the past.

Murray Walker, F1-legende.

Ook interessant!

  • Video: Murray Walker maakt Hill bang in NSX
  • Wat zou Max doen als Jack dit deed?
  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

bbc, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « De 6 meest iconische Amerikaanse auto’s uit films en series
Volgend bericht: Video: waarom witte crossovers harstikke gevaarlijk zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    14 maart 2021 om 11:02

    Johan C. is er niks bij, mooie uitspraken

    Login om te reageren
  2. e38ossie zegt

    14 maart 2021 om 11:26

    Legendarische man.

    Login om te reageren
  3. roadster1976 zegt

    14 maart 2021 om 11:48

    “ this is sensational “ ik hoor het hem zo nog zeggen..

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    14 maart 2021 om 12:34

    Grootste Nigel Mansell fan allertijden.

    Login om te reageren
  5. Arnoud zegt

    14 maart 2021 om 13:03

    Leuk, breed bekend detail: hij deed het commentaar altijd staande. Naar zijn eigen zeggen omdat je dan meer opgaat in de sensatie.

    Login om te reageren
  6. deSjonnies zegt

    14 maart 2021 om 13:25

    Mooi geschreven in memorian @willeme, je beschrijft de man ten voeten uit !

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      14 maart 2021 om 16:35

      @deSjonnies: Volgens mij was het Jonathan Palmer i.p.v. David, maar inderdaad mooie hommage.

      Login om te reageren
  7. Robert zegt

    14 maart 2021 om 14:28

    Grand Prix van Japan, 1996. Laatste ronde waarin Damon Hill als winnaar over de finish rijdt, en daarmee tevens in de voetsporen van zijn vader treedt door de wereldtitel te veroveren. Het emotionele commentaar van Murray Walker is daarbij eveneens historisch: “…en ik moet nu stoppen, want ik heb een brok in mijn keel.” Rust in vrede, Murray Walker.

    https://youtu.be/pFsD9NElDa4

    Login om te reageren
  8. Homer55 zegt

    14 maart 2021 om 14:30

    This is amazing!!!!
    Senna post crash suzuka

    Login om te reageren
  9. ericd zegt

    14 maart 2021 om 14:55

    Hilarisch, Murray geeft biljarten de F1 treatment: https://twitter.com/i/status/1370806274934276097

    Login om te reageren
  10. jippie zegt

    14 maart 2021 om 18:56

    De komst van Olaf Mol als F1 commentator bij RTL was het moment dat ik F1-races alleen nog via BBC volgde. Deze man is ongeëvenaard. De saaiste races waren zelfs vermakelijk om naar te kijken. Olaf Mol kan nog niet eens in zijn schaduw staan.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      15 maart 2021 om 00:02

      @jippie: waarom zeurt toch iedereen altijd zo over olaf mol?
      dat die jack plooy eruitgeflikkert moet worden oke,daar ben ik t helemaal mee eens …maar olaf kan ik z’n foutjes goed vergeven….misschien omdat ik t ook zo gewend ben…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North