Lepel eens een Viper-blok in een oude Rolls-Royce

Auteur: , 42 Reacties

Wordt alles beter met een dikke Amerikaanse V10 onder de kap?

Engine swaps zijn van alle tijden, maar je kunt je afvragen in hoeverre het heiligschennis is om een vooroorlogse Rolls-Royce uit te rusten met het motorblok van een 2004 Dodge Viper. Een relevantere vraag is wellicht ‘waarom?’. Met zo’n klassieke Roller ga je nou niet bepaald snel op de scheurtoer.

Toch verkoos een excentriekeling deze behandeling, om tot een 1930 Rolls Royce Viper V10 Resto-Mod te komen. Een lid van de Viper-club, die de ombouw namens Viper Specialty Performance voor zijn rekening neemt, was zo vriendelijk de foto’s online te zetten.

Met een Honda S2000 kan ik het me nog enigszins voorstellen, maar dit? Aan de andere kant is het wel erg uniek. Het eindresultaat staat in maart op de Detroit Autorama, en het belooft van binnen een zeer moderne auto te worden, verpakt in een klassiek jasje. Duim omhoog, of duim omlaag?



42 reacties

Wordt alles beter met een dikke Amerikaanse V10 onder de kap?

..EHM, nee!
Haha wel grappig voor een stoplichtsprintje. Maar verder…
Step on it James…
Ik vind het wel humor. En zo te zien is dit ding helemaal opnieuw opgebouwd, dus de discussie over heiligschennis kan achterwege gelaten worden.
Och het frame is gewoon een basis hotrod. Het geluid past niet echt bij de auto maar verder kan het wel, wel jammer dat ze die uitlaat naar buiten en meteen naar beneden onder de bumper laten lopen, dat had mooier gekund.
Omdat Hot-Rod!
Had het erger gevonden als ze een Rolls motor in een Viper hadden gezet…
ik heb nu ook een auto uit de jaren 30 ..
maar ga echt niet met dat ouwe blok rondtuffen ..
@lincoln:
Fijn, binnen 20 jaar ga ik naar alle waarschijnlijkheid ook rondrijden met een auto van de jaren ’30…
@StijnB:

koop dan meteen een Viper ..
want van dat zeulen met die blokken word je ook niet vrolijk ..
@lincoln: Wat doe je er wel mee? Praktische inzetbaarheid lijkt me niet erg groot.
Bij de weg: Ik gok op iets van over de plas – en het waarschijnlijkst lijkt me een erg vroege Willy’s of een Ford?
@mout:

Oldsmobile ..
@lincoln: kwijl…
Als je daar nou eens die JTD in legt, en er je dagelijks vervoersmiddel van maakt? :-)
@mout:

een mooie 2.4 JTD uit een Lancia .. in de lengte erin ..
isolatie in dat ding is alleen niet .. eehhhh die is er dus helemaal niet ..
@lincoln: Daarom een watergekoelde, moderne diesel. Lekker stil van nature. Ik d8 gewoon aan de 1.9 uit je Doblo. Hou je lekker ruimte over voor demping ;-)
Haha geweldig!
Dit kan ik waarderen. Nu moeten ze dit niet met alle vooroorlogse Rolls Royces gaan doen. Net zoals iemand in NL een CX GTI Turbo blok in een DS heeft gelepeld. Grandioos toch als je een DS 230 km/u ziet rijden.
@rufctr01:

zijn er best veel hoor ..
aangezien ze bij Rolls Royce tot de jaren 80 vooroorlogse auto,s afleverden ..
@lincoln: Jaren negentig toch?
Leuk, een Engelse T-Bucket.
Ik had geprobeerd er een echte sleeper van te maken. Als je daar van kan spreken met het uitlaatgeluid, tenminste… ;)
Interieur (met name stuur en stuurkolom) en uitlaat vind ik ’t minst mooi. Voor de rest: lachen!
@Klassiekerrally: Lijkt me wel lastig. 700Nm op 135/65/15 Axiaalbandjes :)
@E34M5Touring: ja dat snap ik dus ook nooit zo van die hotrods.. vind het idee erg tof maar de oude banden combineren met de power van moderne motoren.. Als je met 200 vol gas geeft ga je langzamer rijden voglens mij
@darkpluisje: Zijn meestal replica banden. Maar dan met moderne technieken gemaakt. Maar dat neemt niet weg dat het over het algemeen geen enorme sloffen zijn.
WAUW, perfecte motor voor een perfecte auto, KUDOS!
Hetzelfde als met Hot Rods: een oude carrosserie (jaren ’20/’30/’40) en daaronder zet je een chassis met “”dik” blok (in dit geval echt dik in verband met het koppel en vermogen). Uiteindelijk hou je een, in mijn ogen vaak, lelijke auto over waarvoor dan ook nog een klassieker is opgeofferd. Of die klassieker rot of in goede staat was maakt niet uit, het was een klassieker. Exact hetzelfde gevoel krijg ik hierbij. Respect voor het bouwen en de werkuren die erin zitten maar had deze auto alsjeblieft origineel gelaten.
@ej20g:
Persoonlijk vind ik een klassieker die aangepast is naar eigen smaak/stijl veel toffer dan iemand die elke boutje en moertje origineel wil hebben. En het is toch veel leuker om te zeggen “Kijk, dit heb ik er van gemaakt” in plaats van “Kijk, zo is ie ook uit de fabriek komen rollen”.
Auto’s, ook klassiekers, zat op de wereld. Ik zie het probleem niet.
@Rob: ik kan dat vaak ook waarderen. Maar op één of andere manier vind ik dat je van auto’s van vroeger dan pakweg 1970 af moet blijven. En dan nog steeds sommige modellen van na 1970. Vooral auto’s uit de jaren ’10, ’20, ’30 en ’40 zijn onvervangbaar. Die hebben al 70 tot 100 jaar overleefd in hun vaak (vrijwel) originele staat of in ieder geval vorm, waarom moeten ze dan nu na al die tijd veranderd worden? Als er nou echt extreem veel van over zijn, oké, maar ook dan moet je er soms van af blijven in mijn ogen. Ook auto’s als de Dodge Charger of Opel Commodore vallen daar voor mij onder, of ze nou van vóór of na 1970 zijn. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kan dit best waarderen maar ergens voelt het toch niet lekker aan. Het is en blijft een auto die ruim 80 jaar (vrijwel) origineel is geweest.
@ej20g:
Ik kan je mening wel begrijpen, maar ben het er totaal niet mee eens ;-) Ik vind het prachtig als een toch al zeldzame klassieker aangepast wordt aan de smaak van de eigenaar. Het is natuurlijk niet allemaal even mooi wat er soms voorbij komt, maar dat is slechts een kwestie van smaak.

En van Chargers afblijven?? Tuurlijk niet! Juist de Charger en zijn consorten schreeuwen om aangepast te worden. Neem maar eens een kijkje op http://www.amcarguide.com
Er staat ook een heleboel lelijke meuk tussen (kwestie van smaak), maar soms komen er juweeltjes voorbij, daar word je jaloers en hebberig van ;-)
@Rob: dat mag natuurlijk, ik ben van mening dat je van de meeste klassiekers af moet blijven. Overigens is het wel kort door de bocht wat ik zei over Chargers, bepaalde aanpassingen vind ik namelijk verschrikkelijk lekker. Maar het moet in de basis wel een Charger blijven, dus geen gigantische chromen wielen en dergelijke. Maar een setje mooie velgen met breed rubber, een lichte verlaging en een lekke dik uitlaatsysteem is altijd welkom. Die site is wel echt een goudmijn, staat flink wat lekkers op voor zover ik nu even heb kunnen zien. Vooral die ’67 Chevelle SS (tweede van bovenaf). Dat soort upgrades krijgen van mij altijd een duim omhoog. Wordt inderdaad een beetje hebberig van die Chevelle.:)
Leg er dan een Bentley turbo blok in of desnoods een Jaguar V12… Het is ook niet smaakvol gedaan, het dashboard ziet er niet uit. Doe maar gewoon niet. Als je meer vermogen wilt, schroef er dan een supercharger op.
@mgmgb:

waarom een Brits blok in een Amerikaanse auto ??
@lincoln: Amerikaanse auto? Weet jii iets van Rolls Royce wat ik niet weet?
@undifined1:

dat ziet er wel naar uit ja ..
@lincoln: ok, wat is er dan amerikaans aan deze automobiel?
leuk die viper motor maar hoeveel pk’s kun je nou op de grond brengen met zulke banden….
Qua literinhoud komt het wel aardig overeen!
Ik vind het wel slim, nu is hij eindelijk betrouwbaar! :p
En waarschijnlijk was de oude motor rot, en was dat te duur om nog te repareren..
De hele auto is opnieuw opgebouwd, dus waarschijnlijk een barnfind een beetje aangepast :)
Zit er netjes in, maar ik ben zelf geen liefhebber van het geluid van de Viper, net een V8
jammer van het spruitstuk. die mag wel mooier met het spatbord meelopen.
verder wel netjes gedaan, maar ik vraag me af hoelang die spaakwielen heel blijven..
Pardon me, do you have any Grey Poupon?
Ik vind het tof, leuk project. Het is niet dat die wagen zo prachtig was dat die niet aangeraakt mocht worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).