
Het kan je € 170.000 besparen.
Je weet dat je het goed voor elkaar hebt wanneer je een Ferrari van € 600.000 koopt en er casual over Whatsappt met de verkoper. Het overkwam een Duitser enkele jaren geleden. Helaas liet de Ferrari wat langer op zich wachten. De reactie van de Ferrari-koper, inclusief het gebruik van een bepaalde emoji (voor de boomers: een smiley), zorgde ervoor dat hij € 170.000 bespaarde.
Laten we bij het begin beginnen. Voor de aanschaf van een Ferrari SF90 Stradale betaalde de koper bijna € 60.000 aan als borg. De auto zou nog in 2021 geleverd worden. Via Whatsapp stuurt de verkoper: ”Helaas wordt de SF 90 Stradale uitgesteld naar de eerste helft van 2022.” De koper reageert: ”Oeps😬”. Hierna volgt een radiostilte tot april 2022.
Inmiddels begint de koper argwanend te worden. Logischerwijs stelt de koper de vraag waar zijn Ferrari blijft. De twee komen overeen: op 9 mei is de SF 90 klaar. Op 9 mei krijgt de koper een bericht van de verkoper: de accu’s van de SF90 zijn kapot. De levering moet alweer worden uitgesteld.
Laat maar zitten
Inmiddels heeft de koper er genoeg van. Hij heeft zwart op wit dat de Ferrari uiterlijk eind mei op zijn oprit staat. Op 1 juni is de Ferrari er nog niet en trekt de koper zich terug uit het contract. Daar wil de verkoper niet aan meewerken. De verkoper ziet een verkoop met winstmarge in rook opgaan en heeft bovendien al kosten gemaakt voor de aflevering van de Ferrari.
De zaak belandt bij de rechtbank. De koper wil zijn borg van bijna € 60.000 terug. Aan de andere kant wil de verkoper juist geld zien. Hij verwacht een schadevergoeding van € 110.000 omdat hij de Ferrari nu alleen nog maar met verlies kan verkopen.
In een eerste uitspraak beoordeelt de rechter dat de handelaar gelijk heeft, maar daar laat de koper het niet bij zitten. Hij gaat in beroep. Zodoende komt de zaak bij het Hooggerechtshof van München te liggen. De rechters bekijken het Whatsapp-gesprek en komen tot de conclusie dat de koper niet ingestemd heeft met de verlenging van de leverdatum.
Emoji helpt de koper tegen de autoverkoper
Door ”Oeps 😬” te sturen, heeft de koper nooit toestemming gegeven om de leverdatum op te schuiven. Het emoji-lexicon moet eraan te pas komen. De grimassende emoji staat volgens dit smileywoordenboek voor ongemak, nervositeit of zoiets dergelijk, maar mag de autoverkoper zeker niet als iets instemmends beschouwen. Ook het woord ‘oeps’ mag niet gezien worden als goedkeuring, maar eerder als blijk van verrassing.
Volgens de rechtbank heeft de koper op basis van zijn berichten toestemming gegeven om de levering uit te stellen tot mei. De rechtbank stelt daarom de koper in het gelijk. Hij krijgt zijn aanbetaling terug en hoeft de schadevergoeding niet te betalen.
Dus kinders, let goed op je taalgebruik via Whatsapp. Je kunt er flink geld mee verdienen.
Via: ADAC
De man heeft niks verdiend. Hij heeft zijn aanbetaalde borg terug en hoeft de dreigende boete niet te betalen. Per saldo is hij terug bij af en heeft het hem vooral heel veel tijd en ergernis gekost.
Om maar niet te zwijgen over de procedurekosten…
En hij heeft nog steeds geen SF90 Stradale….. En daar ging het om.
Wel ontzettend slordig van Ferrari dat ze hun fabricageproces niet op orde hebben zodat een beloofde levering meer dan een half jaar uitloopt.
Die worden bij winst door je eigen juridische bijstandsverzekeraar bij de tegenpartij verhaald.
Kijk! Jij snapt het! Ooit ook zo’n gedoe gehad. In dit verhaal klinkt het als dat er twee verliezers zijn.
@rijnounsdoor: ik heb twee keer gehad dat ik iets wilde aanvechten, maar in beide gevallen ging het om een parkeerboete van 60 euro.
De kosten die er bovenop komen voor de rechtsprocedure zorgen ervoor dat ik denk, nou, dan maar 60 euro betalen. En ja, ik weet dat je die vaak terug kan krijgen. Maar alles wordt dan zulk gedoe en je hebt altijd de kans dat je op iets kleins wordt gepakt en dus alsnog de volle mep moet betalen. Om nog maar te zwijgen over procedures waar je tonnen in het ongelijk gesteld bent.
Wil verder niet al te dramatisch doen maar dat hele ‘je mag je ongelijk altijd aanvechten’ is wel een beetje als met een fiets door een brandende hoepel moeten springen: echt makkelijk is het niet en je loopt het risico dat je het alleen nog maar erger maakt.
Al denk ik dat die kosten niet zo’n probleem zijn als je een Ferrari van vijf ton kan betalen, maar gelijk krijgen is altijd fijn.
Het aanvechten van een parkeerboete is 1 van de simpelste dingen geweest die ik ooit gedaan heb. 5min werk om een berichtje te tikken met onderbouwing dat ik wel betaald had voor het parkeren, maar per ongeluk het verkeerde kenteken geregistreerd stond id app. Kosten €0 en boete kwijtgescholden.
De smiley zorgt er ook voor dat ik dit artikel alleen in de app kan bekijken en niet op de website. Oeps 😬
🙈🙈🙈
Het euvel is inmiddels verholpen. Ook op de website werkt de link nu weer.
Zou dit ook werken als je de verkoper een aubergine-emoji stuurt?
Probeer het uit en deel je ervaring in een artikel
De markt van supercars is nu heel anders dan enkele jaren geleden.
Gewoon weer een depreciating asset geworden. Dus nu ook veel goedkoper dan in 2021.
Alle auto’s waren duur, zowel nieuw als gebruikt. Nu weer kortingen en goedkopere occasions. Supercars schrijven nu weer tonnen af.