Landcruisers worden oud, heel oud. Van een latere generatie heeft Topgear tevergeefs geprobeerd het apparaat te vernietigen. Tien jaar daarvoor waren ze echter net zo sterk, en tien jaar dáárvoor ook. Heeft daarom weinig zin de auto naar een sloperij te brengen, ze krijgen hem toch niet stuk.
Beter kan je de auto weer een beetje poetsen en aan elkaar lassen om goedkeuring te krijgen voor de openbare weg. Dat mag dan in Afrika niet nodig zijn maar in Europa en zelfs de US worden er altijd wel zekerheden en veiligheid van een auto vereist. Leuk onderwerp voor een project dus!
Een stel Amerikanen dachten hetzelfde. Er lag nog ergens een oud ‘cruisertje te slingeren en er was weinig animo om het karretje naar Afrika of het midden-Oosten te brengen. Om te voorkomen dat iemand met het ‘gevaar’ de weg op ging hebben ze besloten de Toyota op te knappen. En hoe! Ieder schroefje is aangepast, elk onderdeel is herzien. Iets wat onverwoestbaar is kan namelijk best punten van verbetering hebben. Zo zijn er spiraalveren gemonteerd, fatsoenlijks schijf(!)remmen en, om het geheel Amerikaans te maken, een V8. Een Corvette LS2 V8. Maak het geheel af met wat mat-zwarte lak en hopsakee, een échte terreinwagen is geboren. Wel die laffe twintig inchers thuis laten, 16 of 17 staat beter. Het is de Yanks echter vergeven omdat deze onderdelen (inclusief de ‘drilled rotors’) slechts voor SEMA-gebruik zijn gemonteerd.
Goed nieuws is dat dit niet de enige Landcruiser ICON is. Er is voor dit type zelfs een hele site gemaakt en ze zijn in allemaal verschillende soorten en maten verkrijgbaar. De marketeers hebben zelfs de moeite genomen een paar lekkere trial-plaatjes te schieten voor de Gallery. (bron: cardomain.com)
Met dank aan empirex voor de tip!
Super zegt
hmm, denk dat die wagens langer meegaan zonder al die aanpassingen. Overigens is de fj zo ontworpen dat hij compatible is met veel amerikaanse onderdelen (ben vergeten van welk merk) waardoor het in principe niet moeilijk is om er amerikaanse onderdelen in te zetten.
Ik ben opgegroeid met die wagens, van fj tot wagon, werkelijk onverwoestbare dingen, zeer indrukwekkend.
Klassiekerrally zegt
Heerlijke auto’s. Net zo stoer als een ouwe Land Rover.
mark zegt
dikke auto, alleen zonde om een amerikaanse motor in de auto te zetten i.v.m. de betrouwbaarheid
Danger zegt
“Van een latere generatie heeft Topgear tevergeefs geprobeerd het apparaat te vernietigen.”
Was dat geen Toyota Hilux?
bozewolf zegt
@ mark:
eh? als er iets is wat die dikke yanks kunnen dan is het wel betrouwbare motoren maken. Ik kan uren dooremmeren over klepstoters en archaische technologie, maar die shit gaat niet kaput.
dik blok = no stress
Mika_Hakkinen zegt
@Danger volgens mij was het idd een Toyota Hilux
Dimitri zegt
Dat was inderdaad een Toyota Hilux.
A6'er zegt
Jup, dat was een Hilux. Love those cars.
Luuk zegt
Ontzettend vet zo’n oude land cruiser. Alleen, niet echt nodig voor hier?
Super zegt
@bozewolf
probeer maar eens een toyota F series motor kapot te krijgen
Bob zegt
@super … beetje zand en suiker erin .. lukt gerust hoor.
Frank zegt
Tja, ziet er leuk uit, maar om er nou een amerikaans benzine blok erin te zetten snap ik niet helemaal. Juist de motor in deze toyota’s draagt bij aan de onverwoestbaarheid.
leo zegt
die zijn echt wel onverwoestbaar, ik heb al een paar keer een trekking gedaan door de Egyptische Sinaï woestijn, die bedoeïnen rijden daar allemaal met landcruisers. die wagens hebben daar minstens een half miljoen kilometer
(niet zeker want de kilometerteller is wel kapot na 30 jaar) ma ze rijden nog altijd zalig vor de rest
Citrofiel zegt
Best een aardig projectje. Een oude auto ietwat moderniseren zonder het originele karakter aan te passen is een hele toer, en heel leuk als het lukt.
Audi0freak zegt
respect hoor, als je de voor en na versies ziet. Hadden de motor gewoon lkkr diesel moeten late,
topless zegt
M’n oom heeft een bj40 gehad. 300.000 kilometer mee gereden en nooit problemen gehad. Alleen was hij niet erg roestbestendig. Verzinken deden ze toen nog niet.
Race_Kees zegt
Erg mooi gedaan, ik had liever die oude motor gehouden maar ach ik vergeef het ze. Aan een nieuwe crate v8 is nou eenmaal makkelijker te komen dan die oude blokken.
Ik heb ze meteen even gemaild, dat embleem is natuurlijk ontzettend gaaf.
Doet me denken aan het Wiesmann logo
(db) zegt
‘k Spot de jongste tijd vaker FJ Cruisers http://www.toyota.com/fj/ Lijkt me ook nog een le(lij)(u)k speeltje.
Bob zegt
De nieuwe FJ Cruiser ziet er alleen maar leuk uit .. als je er in rijdt dan kan de wereld om je heen vergaan en merk je het niet omdat je het niet kan zien door de ramen. Bah.
toyotafj40 zegt
Heb ooit eens contact gehad met ICON USA voor tweedehands onderdelen, maar helaas.
Het blijkt dus dat ze geen enkele Toyota onderdelen gebruiken, alles is eigen fabrikaat zelfs de onderdelen die er op lijken, zijn nep.
De goed koopste FJ ICON kost plusminus $150.000,- dollar.