• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: hoe hard mag je rijden op de A9?

Auteur: robbie, gepost 10 november 2013 om 16:06 – 51 Reacties

maximumsnelheid op de A9


Wellicht dat minister Melanie Schultz het raadsel op kan lossen?

Dat het momenteel, te vaak, onduidelijk is hoe hard je mag rijden op Nederlandse snelwegen is algemeen bekend, maar deze situatie op de A9 richting Alkmaar spant wat ons betreft de kroon. Een lezer kwam deze situatie tegen ter hoogte van hectometerpaaltje 66.2 en was zo vriendelijk om ons deze foto te sturen.

Afgelopen woensdag mocht minister Melanie Schultz in de Tweede Kamer uitleggen hoe ze van plan is om de onduidelijkheid rondom de maximumsnelheid op te lossen. Het is immers vaak volstrekt onduidelijk of je ergens nou 100, 120 of 130 km/u mag rijden.

Het beste antwoord waar Melanie mee op de proppen kon komen was dat er iets “slims” verzonnen zou moeten worden zonder dat er al te veel borden bij zouden komen. Sowieso gaat ze, samen met haar ambtenaren, eerst een halfjaar nadenken over een mogelijke oplossing.

Feit blijft dat het momenteel gewoon een zooitje is. Trek gewoon één lijn en kap met al die verschillende snelheden. Wat mij betreft zetten we alles weer terug op 120, want dat zou al een hoop onduidelijkheid schelen.

Als iemand nog een oplossing heeft voor Melanie dan kan horen we dat graag in de comments.

Ook interessant!

  • Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
    Lezersvraag: welke auto zou jij voor één weekend willen rijden?
  • Video: iets te hard achteruit rijden
    Video: iets te hard achteruit rijden
  • Lezersvraag: als je nog maar één auto voor de rest van je leven mag rijden?
    Lezersvraag: als je nog maar één auto voor de rest van je leven mag rijden?
  • Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?
    Lezersvraag: heb jij ooit op het circuit gereden?

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

a9-rijksweg, fail, lezersvraag, maximumsnelheid, melanie-schultz-van-haegen, snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « Tien platgeslagen Japanners op SEMA 2013
Volgend bericht: Jaguar F-Type S met de perfecte wrap »

Lees Interacties

Reacties

  1. gop1 zegt

    10 november 2013 om 16:08

    100 + 130 = 230, of werkt het niet zo?

    Login om te reageren
    • ianlohn zegt

      10 november 2013 om 17:28

      @gop1: held

      Login om te reageren
    • 2800cc zegt

      10 november 2013 om 18:06

      @gop1: denk dan eerder (100+130)/2=115?

      Login om te reageren
  2. Wesley zegt

    10 november 2013 om 16:09

    Heel simpel, linkerstrook mag je 100, rechterstrook mag je 130. Logisch toch! Dat wordt dikke pret voor oom agent. Kan ie snelheid controleren voor de linkerstrook die lekker 130 doorkaggelen en de rechterstrook allemaal beboeten voor rechts inhalen. Rrrrrrrrrrringkassaaaaaaa

    Login om te reageren
  3. pleiades zegt

    10 november 2013 om 16:14

    Alles naar de 130!

    Login om te reageren
  4. dinobreezy zegt

    10 november 2013 om 16:15

    Ik rij hier bijna elke dag en dat is geen zeldzaam beeld, het gebeurd vrij vaak dat 1 van de borden niet om schakeld.
    Op het moment van deze foto mag je er 130 omdat de spitsstrook gesloten is.
    maar dit is wel een behoorlijk kansloze situatie

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      10 november 2013 om 18:30

      @dinobreezy: Officeel mag dat dus niet. De laagst aangegeven snelheid geldt helaas. Althans, dat is wat ik heb geleerd ;)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 augustus 2015 om 18:26

        @lohran: Hmm. Ik heb juist, vroeger in de vorige eeuw, geleerd dat het rechter bord geldt. Alleen de borden rechts van de weg zijn geldig, die aan de linkerkant zijn extraatjes.

        Login om te reageren
        • Lohran zegt

          27 augustus 2015 om 23:11

          @mashell: Zo, lekker op tijd :P Maar dan weet ik het ook niet meer, gewoon 130 knallen dus :P

          Login om te reageren
  5. mevipp zegt

    10 november 2013 om 16:22

    Zet de maximumsnelheid overal op 130, dag en nacht. Dat is een stuk duidelijker dan op sommige stukken 80, 100 of 120!

    Login om te reageren
  6. reggie-boy_rood zegt

    10 november 2013 om 16:27

    Klopt . Had het ook gezien en had de snelste snelheid aangehouden natuurlijk :p

    Login om te reageren
  7. reggie-boy_rood zegt

    10 november 2013 om 16:28

    Die gewoon 120 rechts 130 links

    Login om te reageren
  8. TheKeymaker zegt

    10 november 2013 om 16:33

    Gewoon 130! Bij een controle voor alle zekerheid maar effe afzakken naar 100.

    Login om te reageren
  9. xenonlampje zegt

    10 november 2013 om 16:35

    In dit geval geld altijd de LAAGSTE snelheid.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      10 november 2013 om 16:50

      @xenonlampje: Nope, Officieel geldt hier dat je rechts 130 mag en links 100, de officiële lezing van weg en borden.

      Maar als aannemelijkheid en door het ontbreken van de onderborden, mag je op beide stroken 130.

      Login om te reageren
  10. Orichy zegt

    10 november 2013 om 16:39

    Maximale snelheid naar 130 overal en altijd, met als toevoeging de adviessnelheid van 115km/u, omdat die over het algemeen de beste doorstroming geeft.
    UItzonderingen op de maximale snelheid zijn natuurlijk, wegwerkzaamheden en eventueel slechtwegdek, bij slecht weer.

    Automobilisten dienen wel zelf beter te anticiperen, want dat is het grootste probleem en de oorzaak van vertragingen.

    Login om te reageren
    • Orichy zegt

      10 november 2013 om 17:06

      @Orichy: Nog wat aanvullingen op de maximale snelheden:
      – woonkernen 30km/u.
      – overige wegen stedelijk gebied 50.
      – buitenwegen zonder afzondelijke fietspaden 60.
      – buitenwegen met afzondelijke fietspaden 80.
      – autowegen 100.
      – snelwegen 130.

      Login om te reageren
  11. HZW zegt

    10 november 2013 om 16:41

    Hoe kan je nu een half jaar nodig hebben om een oplossing te bedenken.
    Hoe moeilijk is het om in één week tijd alle onnodige borden te verwijderen om meer duidelijkheid te scheppen.
    Gewoon overal 130 en bv om ring wegen 100.

    Login om te reageren
    • metal zegt

      10 november 2013 om 16:54

      @HZW: Er moeten natuurlijk eerst overal onnodige onderzoeken gedaan worden.

      Login om te reageren
  12. toyotafortuner zegt

    10 november 2013 om 16:46

    Gewoon 1 max snelheid per omgeving ofzo:
    In de stad: 30
    Wegen als de Amstelveense Beneluxbaan: 70
    N-wegen: 80
    Snelwegen: 130.
    En dat alles gewoon altijd! Of het nou maandag, 15:00 uur, een even dag, 15 graden is of de maan vol te zien is. Alleen verlagen bij slecht weer, baustelle of iets dergelijks gevaarlijks.

    Login om te reageren
  13. beiersmeisje zegt

    10 november 2013 om 17:00

    Door al het goed let iedereen er wel beter op. Misschien was dat de bedoeling, …..

    Login om te reageren
  14. SimonMc zegt

    10 november 2013 om 17:04

    En jullie lachen met België?

    Login om te reageren
    • 666jay zegt

      10 november 2013 om 18:11

      @SimonMc: meestal lachen we OM België ;)

      Login om te reageren
    • jlm83 zegt

      10 november 2013 om 18:14

      @SimonMc: Nou ja wel lachen OM Belgie. telefoonlijnen boven de grond, niet afgeschermde fietspaden langs 100 km wegen, belabberde wegen met kraters waar de maan trots op is, autocultuur waarin de kleinste diesel met de dikste velgen wordt besteld, lijkt me voor nu weer even genoeg lachvoer.

      Login om te reageren
      • BloodSeaker zegt

        10 november 2013 om 19:04

        @jlm83: ben je nu Nederland aant opnoemen? Snelwegen zijn in Nederland nog steeds stuk beter (al wordt het hier ook beter en beter)
        Maar op de lokale wegen bij jullie is het ook huilen met de pet op :/

        Login om te reageren
        • ej20g zegt

          10 november 2013 om 19:40

          @BloodSeaker: hier in de omgeving van Nijmegen valt het wel mee, op de uiterst trieste staat van het wegdek op de Waalbrug na. Maar je hebt ergens ook wel gelijk, in de korte tijd dat ik mijn rijbewijs heb heb ik al op geasfalteerde wegen gereden die slechter waren dan de gemiddelde landbouwweg.

          Login om te reageren
  15. fit4fun zegt

    10 november 2013 om 17:12

    Gewoon net als voor alle EU regeltjes diarree alle snelwegen op 120 zetten. Dan rijden mensen in de praktijk altijd ietsje sneller, dus rond de 125 oid

    Login om te reageren
  16. ukbob zegt

    10 november 2013 om 17:19

    T zelfde gebeurt ook vaak op de spits-stroken hier in het Zuiden op de A2..

    Login om te reageren
  17. rob68 zegt

    10 november 2013 om 17:36

    Als je een foto maakt moet je volgens mij stil gaan staan.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 november 2013 om 19:21

      @rob68: waarom? En wie zegt dat de bestuurder deze foto gemaakt heeft?

      Login om te reageren
      • rob68 zegt

        10 november 2013 om 20:07

        @robbie: Ik ga er bij mijn stelling vanuit dat de bestuurder de foto gemaakt heeft natuurlijk.

        Login om te reageren
  18. glennie zegt

    10 november 2013 om 18:43

    Ze moeten het net zoals in duitsland gaan doen! Normaal gesprokeb geen limiet tenzij anders aangegeven. Schept geen verwarring of je nou 100, 120 of 130 mag rijden. En het voordeel is ook nog eens dat je dan eindelijk een beetje gas kan geven in NL

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2013 om 20:49

      @glennie: als we op het Nederlandse wegen de Duitse regels omtrent vaststellen snelheidslimitieten zouden toepassen dan zou het overal 100 of 120 worden, want teveel verkeersaanbod om sneller te kunnen.

      Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        9 november 2015 om 17:15

        @mashell: Onzin, in Duitsland stikt het ook vaak van de files, wegonderbrekingen en vrachtwagens, waardoor je buiten het weekend ook zelden op topsnelheid kan rijden (tenzij je er een heel kleine motor in hebt).

        Login om te reageren
  19. imaginenl zegt

    10 november 2013 om 18:55

    Duidelijkheid is:
    Autosnelweg is 130
    Tenzij matrixborden anders aangeven.
    Hoe moeilijk kunnen we het maken….

    Login om te reageren
  20. rob5nismo zegt

    10 november 2013 om 19:01

    130overal en altijd op snelwegen dan

    Login om te reageren
  21. Jantje_555 zegt

    10 november 2013 om 19:02

    links 100, en rechts waar toch meestal niemand precies wil rijden kan men 130

    Login om te reageren
  22. nibor zegt

    10 november 2013 om 19:59

    130. Is een tweebaanssnelweg en daar heb je in principe maar een bord. 100 is voor de links liggende weg.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 november 2013 om 20:51

      @RRenault: dat klopt. Het rechterbord is geldig, want snelheden worden aan de rechterkant aangegeven. Het linkerbord is er slechts ter ondersteuning.

      Login om te reageren
  23. nibor zegt

    10 november 2013 om 20:01

    Ow, en het is geen zooitje. Als je de borden niet begrijpt moet je misschien ook maar geen auto bedienen.

    Login om te reageren
  24. TDI-goeroe zegt

    10 november 2013 om 20:03

    er is één heel goedkope en simpele oplossing: alle borden weg, alle rijstroken altijd open: V-max = 130, klaar. Sjnap je?

    Login om te reageren
  25. Lennart95vdk zegt

    10 november 2013 om 20:06

    Als de spitsstrook open is 100, is hij dicht dan 130

    Login om te reageren
  26. azenomei zegt

    10 november 2013 om 20:22

    Pleur gewoon continue de matrixborden aan met de snelheid.

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    10 november 2013 om 20:55

    De grote vraag is natuurlijk waarom zijn beide borden toch zover uit het gezichtsveld op die veel te hoge palen geplaatst? Ik kan daar geen andere reden voor bedenken dat rijkswaterstaat die plaatst omdat ze moeten maar liever niet heeft dat je ze serieus neemt.

    Login om te reageren
  28. bmwe46csl zegt

    10 november 2013 om 21:38

    Simpel toch, je pakt de vierkantswortel van 130, die vermenigvuldig je bij de vierkantsverhouding van 100, die doe je bij elkaar en dan delen door 1.8, wat je dan krijgt is: pure onduidelijkheid.

    Login om te reageren
  29. nick1407 zegt

    10 november 2013 om 21:40

    Ik heb altijd geleerd,dat je enkel de,borden die rechts van je als rechtsgeldig mag beschouwen. Net zo met verkeerslichten…

    Login om te reageren
  30. jolig zegt

    10 november 2013 om 21:41

    Ik snap ook nooit waarom die borden zo hoog moeten staan terwijl gewone verkeersborden wel gewoon laag worden neergezet. Als het druk is zie je die hoge borden heel makkelijk over het hoofd.

    Login om te reageren
  31. winterjunior zegt

    10 november 2013 om 21:45

    Overal 130 en al die administratief medewerkers( flitsers) ontslaan! K*t overheid! Alleen maar de bevolking aan het uitbuiten!

    Login om te reageren
  32. roderik zegt

    10 november 2013 om 23:14

    Het bord dat zowel links als rechts staat, betekent dat er vanaf dat bord een nieuwe maximumsnelheid geldt. Dus als het linker bord iets verder weg staat, dan mag daarna 100 worden gereden en als het rechter bord iets verder weg staat, dan mag daarna 130 worden gereden, maar tussen de borden maar 100.

    Login om te reageren
  33. JaxDryke zegt

    10 november 2013 om 23:22

    Ik heb wel een oplossing:

    Stuur Melanie de laan uit en laat iemand met gezond verstand dit bewust opgezette plan om de staatskas te spekken van tafel vegen.

    Geldt overigens ook voor een groot deel van de regering !

    Login om te reageren
  34. C6_R zegt

    10 november 2013 om 23:56

    Hier is helemaal niets onduidelijks aan hoor, is allemaal perceptie!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North