Chaos op de A12: borden staan op 120, maar je mag 100

Auteur: , 65 Reacties

Even een theorievraag: hoe hard mag je hier rijden? Iedereen die 120 km/u roept is de lul, want je mag hier slechts 100 km/u rijden. Mensen die toch 120 rijden worden even verderop keihard afgestraft door een flitser. Op de A12 van Veenendaal naar Driebergen zorgt de politie er wel voor dat het begrotingstekort slinkt.

Omklapborden snelweg A12 Veenendaal

Van een oplettende lezer ontvingen we bovenstaande foto en bijbehorende uitleg:

t.h.v. Veenendaal West en voor Driebergen staan de omklapborden (aan beide kanten van de weg) verkeerd (staan nog op 120 terwijl het 100 moet zijn als de plusstrook [spitsstrook] open is). Daar tussen staan sommige borden wel gewoon op 100, en op dit traject staat ook nog eens een flitser t.h.v. Woudenberg. Lekker cashen dus met deze verwarring.

En deze tipgever lijkt inderdaad een punt te hebben, want de website van Rijkswaterstaat leert ons het volgende:

Vanaf 1 september [2012] geldt op een aantal plaatsen een maximumsnelheid van 130 km/h. Geldt dit dan ook op de spitsstroken van de A12. En zo ja, vanaf wanneer?
Als de spitsstrook open is, blijft de maximumsnelheid 100 km/h. Dit doen we om de veiligheid te garanderen. Als de spitsstrook dicht is, geldt van 06.00 uur tot 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 of 120 km/h en tussen 19.00 en 06.00 uur een maximumsnelheid van 100 of 130 km/h. De toegestane maximumsnelheid staat aangegeven op borden boven en langs de weg.

Op bovenstaande foto is overduidelijk te zien dat de spitsstrook open is (3 groene pijlen) en zou de maximumsnelheid dus 100 km/u moeten zijn. Nogal raar dat er op de borden dan 120 staat. En helemaal vreemd dat de politie verderop staat te flitsen. Flitsservice trok al even aan de bel bij de KLPD en kreeg als reactie:

als U een boete krijgt mag U bezwaar indienen

Dit is toch werkelijk te bizar voor woorden! Je wordt gewoon genaaid waar je bijstaat terwijl de politie als een stel dieven in de berm staat te flitsen. En dan vinden ze het gek dat mensen steeds minder respect hebben voor de politie.



65 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik vraag mij dan altijd af: hoeveel mensen die een boete krijgen accepteren het gewoon en tekenen geen terecht bezwaar aan?
@Seroo: Als ik nu eens wíst hoe ik bezwaar aanteken. Hoe gaat dit nu in z’n werk. Moet ik gewoon een brief schrijven met ‘hallo ik heb een boete gekregen, maar zou graag willen weten waarom’?
@Seroo: Het merendeel.

Sterker nog, als je wel bezwaar aantekent krijg je eerst geautomatiseerde afwijzingen, ongeacht de inhoud van je bezwaar. Daar kijkt geen mens naar.
Als je je gelijk wilt halen moet je het zo lang volhouden tot het voor de rechter gaat komen, dan heb je kans dat:
1. De Officier van Justitie eindelijk inhoudelijk naar je bezwaar gaat kijken en je voordat het bij de rechter komt gegrond verklaart.
2. Er pas naar gekeken wordt als je voor de rechter verschijnt.

In beide gevallen heeft het jou en de maatschappij veel tijd/pijn/moeite gekost, allemaal voor een overtreding van bijv. 8 km/u te hard.

Kappen met flitsen om cash binnen te harken langs de snelweg. Ga eens binnen woonwijken en 30km zones staan (échte 30km zones!).
@wimpster: meestal wordt de rechter helemaal niet ingeschakeld. Kost ze teveel geld, dus dan trekken ze de boete meteen al in.
@wimpster: Inderdaad! Ik ben nu al 13 maanden bezig een volledig onterechte boete aan te vechten, alleen bij het OM lezen ze je bezwaren niet eens, ze wijzen alles direct af.

Ik heb 100% gelijk, echter probeer daar het OM maar van de overtuigen als je al zekerheid hebt moeten stellen.

Het is een onbeschofte boel daar. Voor al die verkeersboetes heb ik geen goed woord meer over.

(PS: In dit geval heb ik een boete gekregen voor rijden op een fietspad met een elektrische snorfiets wat sinds 01-01-2011 is toegestaan maar de agent wist dat niet)
@Seroo:

Veel denk ik. Helemaal door het prachtige gat van mogelijk een paar weken voordat de envelop op de deurmat beland. Tegen die tijd zullen de meeste mensen het gewoon zijn vergeten.

Dan komt het standaard “ach het zal wel kloppen”.

De autobloggers zien het bericht nu en zijn er mogelijk alert op, maar de fout zal voor veel mensen niet bekend zijn
Yes, you’ve reached ‘bananenrepubliek’ level! Congratz!
@Mouzie: Inderdaad.. Wat is er eigenlijk het probleem met dynamische borden die ALTIJD gelijk hebben? Dus:

Spitsstrook open -> Dynamische borden zeggen 100
Spitsstrook gesloten -> Dynamische borden zeggen 130
Regenweer -> Dynamische borden zeggen 100
A2 tussen 7 en 19 (of wat is het ook) -> Dynamische borden zeggen 80
A2 op andere tijdsstippen -> Dynamische borden zeggen 130

Al die uitzonderingen die mensen maar moeten onthouden zijn niet meer van deze tijd?!
En als ze hun flitsbakken dynamisch kunnen instellen van 120 naar 100 wanneer de spitsstrook open is, zou het koppelen met die borden toch geen rocket science mogen zijn…

Of zeg ik nou iets heel geks?
@rubentheys:

Ja tuurlijk zeg je iets geks. We hebben het hier over de overheid en het ambtenarenapparaat.
Deze faal levert ze nog geld op ook

Ze gaan toch zeker geen moeite steken in iets wat hun eigen fout is. pffff
@rubentheys: de prioriteit ligt er bij de koppeling van de spitsstrook met de flitskast. De betalende automobilist kan de stront inzakken qua duidelijkheid is momenteel het beleid.
Ziekelijk! Gewoonweg smerig….
stelletje boeven!
In mijn rijbewijsboek staat dat je op snelwegen 120 mag tenzij anders is aangegeven. Er staat niks overs spitsstroken.
@themsdosnerd: nieuwer boek kopen…
@themsdosnerd: Sinds een paar maanden is de standaardsnelheid 130 geworden. Bizar hoe weinig mensen dat weten. Niets persoonlijks overigens, zeker als in jouw boekje nog 120 staat :)
@themsdosnerd: Hoe oud is dat “rijbewijsboek”? Als in de tussentijd de wet is veranderd dan klopt dit boek niet meer. Ik heb 27 jaar geleden mijn rijbewijs gehaald en veel van het geleerde uit het theorieboek van toen is allang achterhaald…
@themsdosnerd: Is dat dezelfde editie die aangeeft dat voetgangers bij een knipperbol voorrang hebben?
Dat gebeurt daar wel vaker.. Ook voor de afrit Veenendaal (Richting Arnhem) staat er regelmatig 1 bord op honderd terwijl de rest gewoon 120 aangeeft.
Als die flitser voorbij het bord 100 staat, heeft de KLPD een punt natuurlijk.

Ik denk ook dat je voor dit soort klachten niet bij de KLPD moet zijn, maar bij Rijkswaterstaat.
Ook lekker als je als toerist door Nederland rijdt. Als je een boete krijgt uit het buitenland ga je er toch vanuit dat het terecht is.
Ik had nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, maar van mij mogen ze kappen met die 130. Je mag dan sporadisch 130 rijden maar het zorgt voor zooo veeeel verwarring. En als die smerige bloedzuigers dan ook nog eens misbruik maken van deze verwarring, dan is voor mij de maat vol. Of alles 130. Of alles 120. Maar ga er niet tussenin lopen kutten. Dit is weer een klassiek voorbeeld van uitmelkerij van de automobilist. Je zou ze…
@barney: Moet je toch in Friesland gaan wonen. alles 130 en vrijwel geen lage snelheid zones.
@barney:

Al die achterlijke uitzonderingen moeten er gewoon uit. Allemaal nutteloze zooi die inderdaad alleen maar verwarring geeft.

Op de A1 heb je de spitsstrook als linker rijbaan. Had die iets breder gemaakt en gewoon weg met het hele 100/120/130 stuk. Zoveel scheelt het niet in de aanleg.
Excuse me, maar de eerste zin van dit artikel lijkt me al verkeerd: als er 120 staat, is het 120. De borden geven de snelheid aan, niet een artikel op een website.

Lees ik over feiten heen of neemt iedereen hier maar aan dat je bekeurd wordt bij alles >100 (+ marge/correctie, etc)?
@jwstoop: Op zich waar, maar bewijs maar eens dat die borden op 120 stond toen je langsreed. Het zijn immers draaiborden, je moet dus wel kunnen bewijzen dat op het moment dat je geflitst werd, de borden een onjuiste max snelheid aangaven. Als je door hebt dat je geflitst bent kun je eventueel terugrijden en de borden fotograferen/filmen, maar niet iedereen heeft die flitsers in de gaten.
@potver7: Lang leve de dashcam!
@joostm91: die bewaard de filmpjes ook maar beperkt. Ik kan op 8gb slechts 1,5 uur aan filmpjes bewaren
@siemi: Grotere geheugenkaart kopen of vaker de beelden naar de computer kopiëren. :)
En maar lachen met de belgen en hun overmaat aan verkeersborden. Hier staat zelfs foutieve info op!
Zo ingewikkeld is het niet. Na het bord 120 mag je – juist – 120. Tot dat je weer een bord met 100 tegenkomt, dan moet je weer honderd. Nadeel is natuurlijk dat je, wanneer je de boete binnen krijgt, nooit meer kan aantonen dat de borden verkeerd stonden. Tenzij je een dashcam aan hebt gehad….
Dit maakt helemaal niet uit. Die borden staan zo hoog (lees: zover buiten het blikveld) dat vrijwel niemand er acht op geeft. Ga met een geopende spits of plusstrook eens netjes 100 rijden (of gewoon 120) dan wordt je door ontzettend veel verkeer ingehaald. Als het blijkbaar de norm is bij geopende spits- en plus strook 120 te rijden moeten we dat misschien maar gewoon gaan legaliseren.
@mashell: Da’s ook zoiets: waarom kunnen die borden niet op een normale hoogte gemonteerd worden? Heeft volgens mij ook iets met verkeersveiligheid te maken.
Gewoon door heel NL één en dezelfde snelheid op alle snelwegen : 100km/u
Geen gezeik, geen gezeur, geen onnodige borden en gewoon duidelijkheid voor iedereen.
Dan kan er voor miljoenen aan matrixborden, dynamische rijstroken etc. de kast in.
@Hubert: maak daar 130kmh van! :)
Daarom dus 90. Geen boetes voor 120 waar je 100 moet / mag, geen stress, geen onduidelijkheid.. En die paar minuten dat je later aankomt merkt niemand. Ohja, het is nog zuiniger ook.
De Nederlandse overheid is net de maffia. Het enige verschil is dat je bij de maffia nog veiligheid krijgt voor je geld.
@stanoow: Plus oneindig veel thumbs up !!
Hier kan sowieso niet bekeurd worden. Borden geven aan spitsstrook. Een spitsstrook mag alleen rechts liggen. Links is het een plusstrook. Rijkswaterstaat is op de hoogte maar past het niet aan “omdat toch bijna niemand dat weet”.
@dennisdd: daar zou ik niet mee naar de rechter gaan, ga je niet vinden. Een spitsstrook is namelijk: “de vluchtstrook die als rijstrook is aangewezen” en de vluchtstrook is een “door een doorgetrokken streep van de rijbaan van de autosnelweg of autoweg afgescheiden weggedeelte, dat bestemd is voor gebruik in noodgevallen, behoudens voor de duur van openstelling als spitsstrook”. Zo staat het in het RVV, daar moet de rechter aan toetsen. Dat spitsstroken links en rechts verschillende namen is leuk voor Rijkswaterstaat maar betekent helemaal niks.
@mashell: Dan zal de discussie over de definitie van “vluchtstrook” gaan. Die ligt er namelijk gewoon naast.

Kan me herinneren dat er een tijdje geleden een heel artikel aan gewijd is hier op autoblog.

Al ga ik zelf natuurlijk niet de moeite doen om me eventueel te verweren. Gepakt is gewoon gepakt. Onderdeel van het spel.
Vieze vuile bloedzuigers!
daarbij is het alleen 120 tussen 6 en 19u, dus vóór 6u en na 19u is het gewoon 130. Bam!!!
wat een vuile naaistreek weer…
Kunnen ze janken wat ze willen, als ik daar rijd staat er rechts van me een bord met 120 op.

Dus ik mag 120.

Als blijkt dat dat bord geen officieel bord is (zo eentje zonder stickertje op) dan moeten die idioten dat maar oplossen, zolang die borden er staan is het 120 en betaal je geen boete.
Goed, de autoblog bezoeker heeft het, na aardig wat discussie uitgevonden.
Dat betekent nog niet dat de normale Nederlander t snapt!
En wat voor buitenlanders? Denk je dat die het woord ‘spitsstrook’ snappen? En het idee van: hey, er zijn meer banen open, dan mag je vast harder omdat de snelweg meer mensen aankan….. gaat dus ook niet op.

Nee NL, je maakt t r niet makkelijker op!!
Met al die gevarieerde snelheidsbeperkingen die continu je aandacht vragen op verkeersborden en snelheidsmeter is het gevaarlijker rijden dan vroeger.
Tijd voor een dashcam. Nadeel is alleen dat je dan al je ritten een paar maanden moet bewaren.
Ik ben hier vandaag langs gereden!
En heb uiteraard gewoon 120 gereden (oké 130 op teller) ben benieuwd of ik weer een kaartje van t CJIB ga krijgen.
Ik kan je nu alvast vertellen dan ik geen cent ga betalen.
Op de A4 tussen Leiden en Leidschendam is ook een vreemde situatie…
Er staan namelijk overal van die afgeplakte 100 bordjes en er hangt een traject controle.. maar niemand weet of ie nou op 100 staat afgesteld of op 120.. Ook al omdat er zo’n bordje onder grote 100 borden hangt met 09:00-19:00.

Mijn collega dacht dat je buiten die tijden 120 mag.. maar waarom staat er dan geen 120 op die borden aan t begin??

het lijkt mij toch niet zo moeilijk om hier duidelijkheid in te brengen…
@tvr1974: Ik vind daar niks vreemd aan. Er staat duidelijk een bord met 100 tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds. Dus daarbuiten mag je 130 rijden. Maar een hoop mensen snappen dat niet. Ik haal ’s avonds altijd zo onwijs veel automobilisten in die daar 100/120 rijden omdat ze denk ik niet harder durven omdat ze denken dat ze anders een prent thuis krijgen. Maar onduidelijk is het niet. Veel mensen zijn gewoon dom.
@metal hier: http://www.flitsers.nl/trajectcontrole/a4
en hier http://www.flitsers.nl/trajectcontrole

stond dat nergens… maar hier http://www.omroepwest.nl/nieuws/28-06-2013/trajectcontrole-op-a4-past-zich-automatisch-aan staat idd wat jij zegt… Alleen waren dus die bordjes in het begin niet afgeplakt… Maar begrijp nu dus ook dat ik na 19:00 ’s avonds en tot 06:00 smorgens 130 mag…

Maar waarom staat er dan nergens die 130 ?? of 120 ?? dat is wat ik dus niet begrijp en waarom het dus nog steeds verwarring op roept…
@tvr1974: een bord geeft een beperking aan.
@tvr1974:
Naja dat is simpel, we gaan er vanuit dat iedereen nu weet dat de standaard snelheid op de snelwegen 130 is tenzij anders wordt vermeld. Er staat dus een bord met 100 km/h met daar onder een bord dat dit tussen 6 uur ’s ochtends en 7 uur ’s avonds geldig is. Wat is daar onduidelijk aan? Het is beter dan zo’n draaibord die schijnbaar soms ook de verkeerde snelheid kan aangeven. Sorry dat ik het zeg, maar ik vind persoonlijk de regels heel simpel en mensen die er moeite mee hebben vind ik wel infantiel. Ik vraag me af of die mensen nog wel überhaupt mogen rijden. Wat je trouwens eerst zei dat er ook nog borden stonden die niet afgeplakt waren, daar heb je gelijk in. Die zag ik ook staan en toen schrok ik ook even en dacht ik dat ik fout zat. Maar nu is dat niet meer.
Ik rijd hier dus dagelijks en heb het ook wel eens met collega’s besproken, vage is natuurlijk dat als wij als mensen die dagelijks rijden er niet uit komen, hoe kan dit voor een ander dan duidelijk zijn?

Vroeger was het min of meer duidelijk, toen stond er namelijk ‘mits spitsstrook gesloten’ (of iets met dergelijke strekking
6-19 spitsstrook dicht 120
6-19 spitsstrook open 100
19-6 spitsstrook dicht 130
19-6 spitsstrook open 100

Nu zou het in mijn ogen moeten zijn:
6-19 120
19-6 130
Zolang er niet een ‘mits spitsstrook’ op straat is dit toch ook niet zo? Iemand al een duidelijker antwoord op boete gehad?

PS mensen die zeggen na 120 mag je 120 en na 100, 100; omdat je dat kan zien aan de borden, kennelijk duidelijk de situatie niet, want het lijkt er nu op dat, ondanks de borden 120/130 je toch slechts 100 mag….
@kasteel: Duidelijk ; als toerist in nederland maximaal 100 op snelwegen !
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1myxubwceaa_3.jpg

Deze beperking staat er niet meer onder, dus lijkt het mij echt 120??
Vorige week geflitst in Nederland.
Wij reden uit de tunnel ( tol ) richting belgie vanuit Middelburg.
Daar is een stuk 120 km/h . Wij netjes 120 km/h rijden op die lege 4 vaks-baan.
Na een brug een flitser, geen probleem, we rijden toch niet te hard FLITS…
Op die heeele kleine kilometerpaaltjes langs de weg staat 100 !
Verdomde struikrovers….
Het is helemaal geen spitsstrook maar een plusstrook, want aan de linkerkan. Je mag dus gewoon 120km/h rijden dus er is niet aan de hand! Gewoon door rijden… (wat een hoop paniek en gezeik in bovenstaande reacties zeg! Leer gewoon de regels)
@Eppoh Heermans: plusstrook = spitsstrook

Tussen Apeldoorn en Deventer heb je precies dezelfde situatie en daar mag je toch echt maximaal 100km/h rijden…
De overheid verliest op werkelijk ieder vlak zijn geloofwaardigheid. Voor leven in Nederland als Nederlander zal binnenkort ook nog wel een boete komen. O nee, die is er ook al: belasting.
@jippie: Je snapt zelf toch wel dat je nu onwijze onzin zit uit te kramen?
Heb hierover een klacht gestuurd en vanmiddag stond er keurig 100 op de bij geopende spitsstrook. Iemand actie ondernomen nav commotie? Ik zal kijken of het s ochtends vanaf nu WEL eerlijk verloopt.
@w0o0dy: “op de borden bij geopende…”
Als de veiligheid zo belangrijk is dat er geflitst moet worden, waarom is dan niet evident duidelijk wat de bedoeling is? Er staat van alles, 120, tijdstippen, stroken, maar gewoon de gewenste snelheid staat er niet bij! Waarom staat er niet simpelweg een matrixbord boven met de gewenste snelheid?
In plaats daarvan moet de automobilist op zoek naar borden die niet van toepassing zijn afhankelijk van het tijdstip en weer andere indicatoren voor plus- danwel spitsstroken en gaan zitten puzzelen.

Ik dacht dat er allehande psychologen en ergonomen zich met weginrichting bezig hielden. Blijkbaar niet meer. Bovendien, als je geen Nederlands leest snap je er helemaal niets meer van. Doe nou gewoon een maxtrixbord erboven met de gewenste snelheid. Klaar.
Zoiets kan alleen maar in België! Euh…
Toevallig heb ik niet heel lang geleden exact hetzelfde gehad op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda. Pijlen stonden op 3 banen groen, maar de klapborden stonden op spitsstrook gesloten en maximum snelheid 120.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, heb ik toen een deel van het traject op video gezet (te matige kwaliteit om te delen, maar duidelijk genoeg om te zien wat de situatie was) en de situatie voorgelegd aan RWS.

Dit was hun antwoord:
De matrixsignaalgevers zijn inderdaad leidend en mocht er dus in dit geval gebruik worden gemaakt van de spitsstrook.

De maximum snelheid is echter een ander verhaal. Men mag bij een geopende spitsstrook inderdaad maar 100 kilometer per uur rijden. Als er echter geen borden gedraaid zijn, weet de weggebruiker middels die borden niet dat er maar 100 kilometer per uur mag worden gereden. In dat geval mag u dus 120 kilometer per uur blijven rijden. Juridisch gezien is het niet te onderbouwen als de borden niet zijn gedraaid en weggebuikers 120 kilometer per uur rijden als de matrixborden groene pijlen geven.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Mevr. M. den Bakker
Medewerker Landelijke Informatielijn
Rijkswaterstaat

Boetes zijn dus onterecht als je 120 reed in die situatie. Mijn advies alleen, zet, als je de mogelijkheid hebt, een video-camera aan die als bewijs kan dienen, zoals ik heb gedaan. Mocht het tot een boete komen, kan die als tegenbewijs gebruikt worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).