• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: met welke auto wil jij niet in de file staan?

Auteur: RubenPriest, gepost 22 februari 2021 om 09:55 – 69 Reacties

Lezersvraag: met welke auto wil jij niet in de file staan?

Een file is van zichzelf al vervelend, maar helemaal horror als je in de verkeerde auto zit.

Met de dubbele koppelingen en elektrische auto’s is het peanuts om in de file te staan. De spillebeentjes van tegenwoordig krijgen niet langer de nodige training met het langdurig bedienen van de koppeling en het gaspedaal. Opgroeiende generaties zullen nooit weten hoe het voelt om met een smeulende koppeling in een warme file te staan. Wat een zegen.

De ene auto is lekkerder filemateriaal dan het andere. Nogal wiedes. Het is toch even schrikken als je een klassieker onder de kont hebt, een snelweg opdraait en opeens in een file terecht komt. Ook moderne voertuigen met een handbak kunnen soms uitdagend aanvoelen op een lage snelheid. Met name auto’s met minimaal zes cilinders en een zware koppeling.

Een automaat is ook niet heilig. En dan hebben we het over de gerobotiseerde handbakken die hot waren in de jaren 2000 en daarna. Anno 2021 is het wat dat betreft een makkie met alle stappen die zijn gemaakt binnen de autoindustrie. In deze lezersvraag creëren we een horrorscenario: met welke auto wil jij absoluut niet in de file staan?

Ook interessant!

  • Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
    Lezersvraag: je goede auto voornemens voor 2022?
  • Lezersvraag: de meest onpraktische auto die je gereden hebt
  • Lezersvraag: welke auto moet een terugkeer maken?
  • Lezersvraag: welke auto heeft het beste infotainmentsysteem?

Nieuwste artikelen

  • Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu's in de prullenbak
    Deze Lamborghini Temerario gooit zijn accu’s in de prullenbak
  • Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
    Dynamische walrus zet indrukwekkend record neer
  • Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro's
    Verpest je Revuelto voor enkele tienduizenden euro’s
  • Meer dan 16.000 C3's en DS3's staan met stof op de oprit
    Meer dan 16.000 C3’s en DS3’s staan met stof op de oprit
FacebookTweetPinLinkedIn

files, lezersvraag

Vorig bericht: « Video: BMW doet brakecheck bij vrachtwagen
Volgend bericht: Video: herten spelen hindernisje met de motorcoureurs »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    22 februari 2021 om 10:12

    Het busje van de rioolreiniging, want daarmee heb geen enkele kans op een leuke flirt met iemand in de file.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      22 februari 2021 om 12:04

      @mashell: Haha, maar fileflirten is sowieso lastig met al die krampachtige vrouwen achter het stuur die versteend recht vooruit zitten te kijken of altijd met iemand zitten te telefoneren/appen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 februari 2021 om 14:15

        Ja, de smartphone heeft het fileflirten wel zo’n beetje vermoord.
        Ik bedoel het trouwens niet negatief naar de mannen/vrouwen/diverse van de rioolreiniging. Dat zijn echte helden die je uit de shit helpen!

        Login om te reageren
  2. GWBoes zegt

    22 februari 2021 om 10:16

    Ik heb een paar jaar geleden op een warme dag met m’n 124 in de rij gestaan voor de boot naar Engeland. De riemaangedreven koelvin en 50 jaar oud koelsysteem kon het allemaal niet bijhouden stationair. Dus snel naar voren rijden om de vin en pomp wat toeren te laten maken en dan snel weer uitzetten. Dit samen met een plakkende koppeling als het warm werd en speling op de achteras waardoor ik bij elke keer optrekken de klokken van Big Ben nadeed zorgde voor veel rare blikken van de wachtende mensen om mij heen.

    Inmiddels heeft de auto een elektrische koelvin die ik kan overbruggen en een nieuwe koppeling maar met een klassieker in de file met oplopende temeratuur meters, dalende oliedruk meter en worstelende spanningsregelaars blijft nooit een leuke ervaring.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      22 februari 2021 om 10:19

      Mand!

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        22 februari 2021 om 17:22

        Moet jij zeggen, met zo’n gebruikersnaam…

        Login om te reageren
    • polpol33 zegt

      22 februari 2021 om 19:02

      @GWBoes: herkenbaar! Ik heb eens in de file bij 37 gr C in zuid Frankrijk gestaan met een Spider. De auto hield het goed gelukkig. Toen we er afkonden, als een dolle naar een supermarkt gereden en daar met mijn kop in een vriesvak gekropen 😂

      Ook met mijn luchtgekoelde 911 in een file in Italië gestaan waarbij de temperatuurmeter maar op bleef lopen… Zwetend tussen m’n billen en niet alleen door de hitte. Ook dat avontuur overleefd.

      Kortom: Niet in de file met … een oldtimer!

      Login om te reageren
  3. knapzuur zegt

    22 februari 2021 om 10:16

    Ik wil überhaupt niet in de file staan..

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    22 februari 2021 om 10:16

    Elk chinees merk….

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      22 februari 2021 om 12:51

      Misschien kan je nog net de boot halen naar Shanghai.

      Login om te reageren
  5. Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

    22 februari 2021 om 10:17

    Een MB 290GD uit m’n diensttijd. Die dingen waren zo afgeragd dat alles vaag was. Stuur, koppeling, versnellingsbak. En standaard geen radio en geen airco.

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      22 februari 2021 om 12:06

      @Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: als je die al afgeragd vond… ik heb de LARO’s daar voor ook nog meegemaakt…

      Login om te reageren
    • luchtgekoeld zegt

      22 februari 2021 om 18:52

      @Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff: dat is een goeie, ik ook niet met mn legergebakje toen: Daf YF616. Koppelingspedaal was niet voor niks zo groot, je moest er met 2 voeten op staan. Toch was t wel n mooi ding, 10 liter 6 cilinder op benzine😀

      Login om te reageren
  6. nickmercedes zegt

    22 februari 2021 om 10:26

    Mijn vorige auto, MG TF uit 2004.. Die koppeling was erg zwaar en in zn 1 was die auto niet optimaal.

    Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    22 februari 2021 om 10:26

    Geen enkele…ik haat files!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2021 om 10:27

    Tja een automaat maakt het wellicht comfortabel, maar als je een 500pk sterke bolide en comfortabele bolide onder je kont hebt voelt file juist méér als een castratie. In je klassieker kun je nog genieten van de reacties van de medeweggebruikers.

    Login om te reageren
  9. Juul zegt

    22 februari 2021 om 10:28

    Mijn vorige auto, de Corolla T-Sport. Aangrijpmoment van de koppeling was binnen 2cm voor m’n gevoel van het koppelingspedaal daarnaast konden de platen ook best heet worden waardoor het moment ook kon “verschuiven”. Kan me een hete zomerdag voor de Gotthardtunnel herinneren, geen feest ook al was de airco top :).

    Login om te reageren
    • Jurriuit zegt

      22 februari 2021 om 12:16

      @corolla: precies de eerste auto die bij mij ook opkwam. Van alle auto’s die ik heb gehad was dat de meest vervelende en onvoorspelbare koppeling

      Login om te reageren
  10. geelbarrel zegt

    22 februari 2021 om 10:28

    Top fueller dragster

    Login om te reageren
  11. Pordon zegt

    22 februari 2021 om 10:31

    Alles met een zware koppeling… Ooit m’n linker hiel verbrijzeld met een leuk aantal schroeven als gevolg dus na 10 minuten koppelen heeft m’n linkervoet er wel genoeg van gehad.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      22 februari 2021 om 10:36

      @Pordon: Dan ben je behoorlijk zwak gebouwd. Een koppeling intrappen doe je ook met de bal van je voet en niet met je hiel.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        22 februari 2021 om 10:47

        Dokter atrak in the house! Heb je ooit bedacht dat druk op de bal van je voet ook voelbaar is in je hiel, omdat daar de peroneus longuspees langsloopt? Raadpleeg voortaan eerst even een biologieboekje voordat je ongenuanceerd reaaguurt.

        Login om te reageren
      • Pordon zegt

        22 februari 2021 om 11:23

        Nee joh, dat meen je niet… heb ik het al die jaren verkeerd gedaan. Wat stom van me.

        De beweging om te koppelen komt uit het enkelgewricht en het hielbeen verbrijzeld niet zomaar dus ook het gewricht heeft schade opgelopen waarbij de beweging van de voet wordt beperkt.

        Login om te reageren
      • jvthof zegt

        22 februari 2021 om 11:51

        @atrak: hij zegt niet dat hij door koppelen zijn voet heeft verbrijzeld maar dat hij ooit zijn voet heeft verbrijzeld waardoor hij na 10 minuten er wel genoeg van heeft gehad

        Login om te reageren
  12. negennegenzest zegt

    22 februari 2021 om 10:35

    Tesla

    Login om te reageren
    • Romano zegt

      22 februari 2021 om 10:40

      Een tesla is juist de ideale file auto. In autopilot hoef je alleen maar je handej op je stuur te leggen en de rest doet d auto voor je.

      Login om te reageren
      • royaledeluxe zegt

        22 februari 2021 om 11:24

        LOL alsof Tesla het uitgevonden heeft… adaptive cruise control heet zoiets en werkt heel goed op veel merken.

        Login om te reageren
        • kamikaz3 zegt

          22 februari 2021 om 13:15

          Maar hoe sneller je uit dat treurig interieur weg bent hoe beter.

          Login om te reageren
      • rwdftw zegt

        22 februari 2021 om 14:28

        Tot 60 km/h schijnt dat regeltechnisch niet meer te hoeven. Ik heb het nog niet getest.

        Login om te reageren
  13. donjunior zegt

    22 februari 2021 om 10:37

    Mijn Alfa Romeo Giulietta. Die koppeling is net te zwaar om in de file mee te rijden.
    Precies daarom is mijn leasebak, waarmee ik dus voornamelijk file rijd, een automaat en Adaptive CruiseControl.
    Nee qua forensbak komt er bij mij geen handbak meer in.. voor de leuk heb ik de Giulietta in het weekend.

    Login om te reageren
  14. Romano zegt

    22 februari 2021 om 10:38

    Mijn MEV Rocket. Zware koppeling, luide uitlaat. Alle mensen die je zitten aan te staren. En natuurlijk geen dak en voorruit. Waardoor je lekker in alle bezine dampen zit.

    Login om te reageren
    • xharin zegt

      22 februari 2021 om 16:11

      @Romano: wil je sowieso niet in gezien worden

      Login om te reageren
      • Romano zegt

        22 februari 2021 om 18:50

        @xharin: daarom zet ik dan ook jouw helm op

        Login om te reageren
  15. cheatah zegt

    22 februari 2021 om 10:45

    MGA van 1960. De motor gaat oververhitten, de koppeling is erg zwaar en de versnellingsbak is ook niet altijd van mening, dat je de goede versnelling kiest. Maar dat is de prijs voor traveling in style

    Login om te reageren
  16. The Stig NL zegt

    22 februari 2021 om 10:54

    Elke oude Italiaanse auto en de Mitsubishi ASX van m’n moeder. Jezus wat heeft dat ding een zware koppeling…

    Login om te reageren
  17. deora zegt

    22 februari 2021 om 10:54

    Mijn eigen Nissan Skyline is een drama in de file. Een race koppeling is niet ideaal voor dat soort ritjes. Al is het wel weer een gratis work out.

    Login om te reageren
  18. gregorius zegt

    22 februari 2021 om 11:00

    Mensen die vaak in de file staan (en dat weten) en als ze dan een andere auto kopen, weer eentje met een schakelbak kopen; dat vind ik appart.
    Daarnaast is airco natuurlijk een vereiste.

    Login om te reageren
  19. cossiekiller zegt

    22 februari 2021 om 11:07

    Elke cabrio waarvan het dak open is.
    De meeste auto’s van voor 1990 wegens te slechte koeling als het warm is.
    Elke auto met een slecht afgestelde- of racekoppeling.

    Login om te reageren
  20. maxidyne zegt

    22 februari 2021 om 11:10

    Mijn eerste vrachtwagen: MAN F2000. Mijn linkerbeen was gespierder dan mijn rechter na een jaar…

    Login om te reageren
    • jensonb zegt

      22 februari 2021 om 11:48

      Zal er dan raar gezien hebben. Je rechter arm en je linker been compleet gespierd

      Login om te reageren
  21. W115 zegt

    22 februari 2021 om 11:16

    P 205 zonder airco

    Login om te reageren
  22. viezefreddyw zegt

    22 februari 2021 om 11:23

    Met een Cadillac Eldorado Convertible uit ’78 met een 8.2 V8. Tot op de dag van vandaag is dat het grootste motorblok ooit dat in een Cadillac terecht kwam. Mooie, lange en comfortabele sloep en we moesten eens een oude Amerikaan hebben. Een mooie gevonden en gekocht. Op de dag van aankoop was het hartje zomer, dus lekkere temperaturen om met een oude Amerikaanse cabrio te toeren. Een half uurtje na aanschaf en onderweg naar huis kwamen we in de file te staan. De Ketelbrug stond open en de temperaturen begonnen hoger en hoger op te lopen totdat de radiateur het begaf. Met een hoop stoom onder de motorkap vandaan kwamen we stil te staan… Ja, was erg leuk…

    Login om te reageren
  23. bernoulli zegt

    22 februari 2021 om 11:24

    Een Formule 1-auto.

    Login om te reageren
  24. kniesoor zegt

    22 februari 2021 om 11:25

    Ooit, lang geleden, met een Alfa Spider (Coda Tronca) drie kwartier in de file gestaan bij Silverstone. Ondanks de warmte (was eind juli) bleef-ie het wonderwel goed doen, geen geëmmer met oververhitting, vapor lock of andere narigheid. Maar dat koppeling in-koppeling uit gaat op een gegeven moment vervelen.
    De Spider is al geruime tijd niet meer in bezit, de huidige auto’s hebben een dubbele-koppelings automaat en kunnen ook zonder al te veel problemen filerijden. Maar fijn vinnik het desondanks nog steeds niet.

    Login om te reageren
    • ttr6 zegt

      22 februari 2021 om 14:27

      Herkenbaar. Enkele jaren geleden met de TR6 uit Zuid Frankrijk terug naar huis. In Parijs op de Perifique in de file. Snikheet, dakje naar beneden. Allemaal duimpjes omhoog van Parijzenaars vanuit geaircode auto’s. Door de lange rit was de versnellingsbak ook lekker warm, zit naast je rechtervoet. Ik werd zowel van boven als onder gebraden, maar……de TR hield het! Ook de (geforceerde) koeling. Dus liever Niet in de file: in de zon, met open dak in een klassieker.

      Login om te reageren
  25. 993carrera4s zegt

    22 februari 2021 om 11:28

    Mijn oude 993. Zware koppeling, veel toeren bin optrekken. Zijn ze niet voor gemaakt

    Login om te reageren
  26. Sjeesneef zegt

    22 februari 2021 om 11:33

    Een Subaru Impreza GTT..

    Niet alleen zijn die niet gemaakt om in zijn 1 te rollen tussen het verkeer,
    Je ziet de olievaten te verdampen waar je bij staat, kwartiertje file, tank leeg..

    Login om te reageren
  27. eirmakk zegt

    22 februari 2021 om 11:37

    Alles met een handbak.

    Login om te reageren
  28. vaakbenjetebang zegt

    22 februari 2021 om 11:43

    Eentje zonder mogelijkheid om muziek af te spelen.

    Login om te reageren
  29. denniyo zegt

    22 februari 2021 om 11:56

    Porsche Carrera GT

    Login om te reageren
  30. ericd zegt

    22 februari 2021 om 12:10

    Ik heb wel eens gelezen dat de clutch van een Lambo Countach leidt tot een overbemeten gespierd linkerbeen.

    Login om te reageren
  31. audiA41.8TFSI2013 zegt

    22 februari 2021 om 12:10

    Lamborghini Countach. Zware koppeling en kans op warm lopen van de motor.

    Login om te reageren
  32. golf1985 zegt

    22 februari 2021 om 12:12

    Mijn polo uit 2002. Wat een gedrocht om mee file te rijden. Vaak genoeg gedaan maar was nooit leuk. De golf uit 1985 ging beter. Zelfs met het originele koelsysteem. De koppeling was veel beter en liep niet eens warm

    Login om te reageren
  33. madvillain zegt

    22 februari 2021 om 12:13

    Ferrari met F1 bak.
    En een Lamborghini Diablo, wat een vrachtwagen. De verkoper zei dat ik rustig aan moest doen en niet te veel laten slippen, want er zat net een nieuwe koppeling in met een levertijd van een paar maanden en een prijs van een middenklasser.

    Login om te reageren
  34. martingtv zegt

    22 februari 2021 om 12:15

    Gelukkig sta ik naast nooit in de file. En koop ik geen auto voor de file.

    Op dit moment zou ik niet graag met gtv6 in de file staan omdat de koppeling niet lekker werkt.

    Login om te reageren
  35. MarcoM zegt

    22 februari 2021 om 12:23

    De gekietelde oude 911 met een staand koppelingspedaal welke je op ongeveer 2000 toeren moet houden, drama om mee in de file te staan en dan ook nog het lawaai wat normaal gesproken tijdens het rijden heerlijk klinkt maar in de file na een tijdje gaat irriteren.

    Login om te reageren
  36. bmwe46touring zegt

    22 februari 2021 om 14:05

    Iedere auto met een versleten 2 massa vliegwiel. En dat zijn er nog best wat. Denk dat de meeste mensen het niet doorhebben totdat ze in een nieuwe auto rijden.

    Login om te reageren
  37. mustang750supersnake zegt

    22 februari 2021 om 14:10

    m’n mini cooper lijkt me geen fijne…..

    Login om te reageren
  38. randy zegt

    22 februari 2021 om 15:30

    Hier hoef ik gelukkig niet over na te denken, want in de achterhoek hebben we geen files.

    Login om te reageren
    • grandvitara zegt

      22 februari 2021 om 16:18

      Onzin! Die hebben wij wel.

      De A12 na Duiven oprit A18
      A18 oprit A12

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        22 februari 2021 om 19:19

        @grandvitara: niet na 0900 en na 1800

        Login om te reageren
  39. alpina007 zegt

    22 februari 2021 om 16:16

    Lambo countach en Diablo (met handbak)

    Login om te reageren
  40. grandvitara zegt

    22 februari 2021 om 16:16

    Een ware ramp om met de CX-7 in de file te staan. Zware koppeling die ook nog eens lastig aangrijpt. Echt een Mazda dingetje icm de 2.3

    Login om te reageren
  41. sabrerator zegt

    22 februari 2021 om 18:17

    Jaguar XJ-S V12. Ik ben nog nooit zó gefixeerd geweest op de temperatuurmeter…

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      22 februari 2021 om 18:29

      @sabrerator: Alleen maar omdat je nooit een Triumph Stag hebt gehad zeker ;)

      Login om te reageren
  42. s54s62 zegt

    22 februari 2021 om 21:58

    F430 met F1 bak. Elke keer weer wegkruipen vanuit stilstand…. je voelt die koppeling dunner en dunner worden 😨

    Login om te reageren
  43. auto62 zegt

    23 februari 2021 om 00:14

    Schakelbak

    Login om te reageren
  44. degrotemuis zegt

    23 februari 2021 om 06:39

    Eerste gedachte: Lamborghini Countach. Ingeblikt, ik pas eigenlijk net niet, niet het beste overzicht én zware bediening.

    Minder exotisch: de Alfa 75 3.0 van een vriend, kort verschuivend aangrijp punt en ook best zware koppeling.

    Login om te reageren
  45. i4 zegt

    23 februari 2021 om 14:53

    Anno mei 2014 was ik voor mijn werk in hoek van Holland. Ik hoorde van een vrachtwagenbrand in de heinenoordtunnel en ik wist dat ik de LUL was. Dat impliceerde nl dat binnen no time de ruit van R-dam een dikke grote gridlock zou worden. Het was eind van de middag en ik moest naar s’Hertogenbosch toe. Via Leiden, Den Haag, Utrecht -> s’Hertogenbosch om gereden! Wat een succes… 4,5hr later was ik thuis en continue in files gereden en koppeling in- uit en 1 meter opschuiven. Ik was helemaal kapot! Kramp in mijn been…
    De Auto was een BWM 3 serie hand geschakeld en die kon het wel aan maar ik niet hehe.. Sindsdien gelukkig automaat en wil niks anders meer..
    Mss het enige voordeel van Corona! Geen tot weinig files en thuis werken

    Cheers

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North